Effektmätare

Effektmätare
Jag chansade och köpte Xcadey till både asfalts- och skogscykeln. Precis som diskussionen här ovan är jag osäker på att de visar någorlunda korrekt.
Eftersom jag även spontant klickat hem en Kickr v5.0 så undrar jag nu om den är tillräckligt exakt för att göra en hyfsad kalibrering av mätarna. Vad säger ni som vet mer?

Effektmätare
En fundering, testar ett par Assioma Uno just nu, kör annars Stages enkelsidig.
Upplever att min Garmin visar jämnare watt med Assioma än med Stages där effektmätningen ser mer "taggig" ut. I bägge fallen kör jag med 3s average power.
Någon som har märkt något liknande? Finns det någon smoothing funktion i Assiomans programvara som föranleder detta? Upplever det svårare med pacing på Stages veven då man försöker småkorrigera mer när man vill hålla jämn snitteffekt - även om det bara är visuellt och totalsnittet blir samma på båda mätarna så är det jobbigare med spikarna då man håller på korrigera hela tiden mer än med Assioma.

Effektmätare
Kan också vara så enkelt att jag har hållit på labba lite med sittpositionen, sitthöjd mm. samtidigt så att jag helt enkelt trampar jämnare nu och att det råkade sammanfalla med bytet till Assioma. Måste labba lite till :)
Var mest om det var något som var allmänt känt eller inte, har aldrig haft Assioma / effektpedal innan utan bara Stagesvevar.

Effektmätare
Har blivit med Gravel och vill mäta effekt (Shimano RX600 172.5 mm vev) men tänkte snåla och bara gå på en arm så det är väl Stages eller 4iiii för GRX RX810 som gäller men hittar dom ingenstans? Dumma Corona!
Någon som sett dom i lager någonstans?

Effektmätare
Nu verkar Sigeyi fått till sina firmwareuppdateringar för AXO så GPLama är nöjd nog att släppa ett omdöme.
Man blir dock fundersamt på vad som skiljer mellan deras HW-versioner när man själv har 5 medan senaste verkar vara 8.

Effektmätare
Någon som har erfarenhet av hur Favero Assioma SPD variant håller för riktigt MTB cykling där man slår pedalerna i stenar och dylikt då och då? Känns som att elektroniken borde vara skapligt skyddad i pedalaxeln.

Effektmätare
Någon som har erfarenhet av hur Favero Assioma SPD variant håller för riktigt MTB cykling där man slår pedalerna i stenar och dylikt då och då? Känns som att elektroniken borde vara skapligt skyddad i pedalaxeln.
Menar du ombyggda Favero med SPD-kropp? För de har väl inte släppt färdiga SPD-pedaler, såg inget på deras hemsida i förra veckan?

Elektroniken på de vanliga lvg-pedalerna (som är populära att bygga om till SPD) sitter i en rund pod närmast vevarmen. Den sticker ut lite nedåt, så vid ett ev islag av vevarmen lär den ta smällen. Läser man på nätet verkar folk vara överens om att det är obra, och FA håller med officiellt. Slår det i pedalkroppen borde det vara mindre farligt.

Så kolla dina vevarmar! Jag har så mycket märken på mina att jag inte kommer köra mina pedaler för XC, men däremot lär jag bygga om dem i höst för grusvägscykling.

Effektmätare
Nu verkar Sigeyi fått till sina firmwareuppdateringar för AXO så GPLama är nöjd nog att släppa ett omdöme.
Man blir dock fundersamt på vad som skiljer mellan deras HW-versioner när man själv har 5 medan senaste verkar vara 8.

Under kommentarerna:

tom scott
5 months ago (edited)
I asked sigeyi, got a quick response saying "Hardware version is different for different AXO power meter model,because they have different microchip, circuit board, and cover".

Så det beror väl på modell kanske? Visste inte att det finns nyare fw ute, får kolla min ikväll... (inte för att jag stört mig på den innan och har inga pedaler att jämföra med heller, men...)

Effektmätare
Skulle jag cykla som en fågelskrämma så är det ju ändå väldigt lite att göra tänker jag.
299 euro känns väl prisvärt. Mest det… men skippar det nog.

Effektmätare
Jag har ett par Rally pedaler med ensidig PM. Jag tänkte uppgradera till dubbelsidig. Jag har XC-body på de idag. Vet någon om det går att köpa någon av de andra versionerna och bara flytta över spd pedalen jag redan har? (skulle spara 1500:- på att köra så)

Effektmätare
Efter att ha haft några olika mätare tycker jag det viktigaste är att jag litar på värdena den ger. Är du (som jag) en som funderar över om det är exakt rätt så är dubbelsidig mätning att föredra för sinnesfriden.
Instämmer i ffa första punkten.
Min ena Xcade-mätare beslöt sig förra veckan för att sluta leverera effektsiffror (kadensen var ok). Efter testade på trainern med olika former av kalibrering verkar den nu fungera… men jag litar inte längre på siffrorna ?

Effektmätare
Efter att ha haft några olika mätare tycker jag det viktigaste är att jag litar på värdena den ger. Är du (som jag) en som funderar över om det är exakt rätt så är dubbelsidig mätning att föredra för sinnesfriden.

Och jag som håller på att övertyga mig om att det räcker med enkelsidigt då det är förberett på vevpartiet på min Endurace, och då relativt billigt...

Effektmätare
Och jag som håller på att övertyga mig om att det räcker med enkelsidigt då det är förberett på vevpartiet på min Endurace, och då relativt billigt...
Ska du ha effektmätaren för att flasha siffror eller för träning? För träning är det viktigaste att den är konsekvent. Spelar ju ingen roll om den visar 270w enkelsidigt men dubbelsidigt trampar du egentligen 264 watt, det viktiga är att den visar 270 gång på gång med samma belastning så att du kan se när du trampar mer effekt eller mindre än referensvärdet för det passet / den intervallen / den målwatten.

Använder du effektmätare som träningsredskap för din träning duger enkelsidig gott och väl. Är du besatt av absoluta sanningar köp dubbelsidig :)

Effektmätare
Ska du ha effektmätaren för att flasha siffror eller för träning? För träning är det viktigaste att den är konsekvent. Spelar ju ingen roll om den visar 270w enkelsidigt men dubbelsidigt trampar du egentligen 264 watt, det viktiga är att den visar 270 gång på gång med samma belastning så att du kan se när du trampar mer effekt eller mindre än referensvärdet för det passet / den intervallen / den målwatten.

Använder du effektmätare som träningsredskap för din träning duger enkelsidig gott och väl. Är du besatt av absoluta sanningar köp dubbelsidig :)
Sen beror det på vad man har för mätare på sina andra cyklar, klart opraktiskt om det är stor skillnad mellan cyklarna. Min stages tyckte jag hade 30w högre tröskeleffekt än de andra mätarna.

Effektmätare

Jag har dubbelsidig med rally xc200, som jag köpte för att kunna flytta från lvg-hojen till mtb, och utlandsresor vid enstaka tillfällen. Men att flytta mellan lvg och lvg från gång till gång är jag för lat för...
Med mina ambitioner räcker nog enkelsidigt om de ger ungefär lika siffror.

Effektmätare
Sen beror det på vad man har för mätare på sina andra cyklar, klart opraktiskt om det är stor skillnad mellan cyklarna. Min stages tyckte jag hade 30w högre tröskeleffekt än de andra mätarna.
Så klart, men sen kan jag tycka att 30w låter väldigt mycket. Har Stages på två cyklar som jag.jämfört med Assioma Uno respektive Elite Direto och Suito, ingen har haft såna avvikelser.

Effektmätare
I mitt fall skulle det bli rally xc200 vs RIVAL AXS POWER METER UPGRADE

Vilket är ca11-12000 vs 3000 kr
Nu fattar jag inte riktigt.
Om du har ett sram vevparti med dummyspindel så sätter du bara dit en quarqspindel för 4-5000 så har du dubbelsidigt mätning.

Edit: googlade och inser att det är vevarmsmätning.
Köp hellre ett Quarqvevparti

Effektmätare
För att quarqspindeln ska passa måste man väl byta vevparti också? Det drar lätt iväg i pris med quarq.
En rival enkelvev fungerar säkert bra. Skillnaden jag anser mig märka med tvåbent vs enbent är att enbent då tar det lite mer "tid" innan siffrorna på datorn kommer in så att säga.
Min favero uno är inställd som min tacx neo ungefär (man kan ju ändra sådant i faveroappen). Den visar true wattage, men man får ju inte quarqsiffror (mtb-vevparti).

Kom just på att jag har en powercrank liggandes som jag inte ens har provat. Undra om den passar på min aeroad av förra generation...

Effektmätare
För att quarqspindeln ska passa måste man väl byta vevparti också? Det drar lätt iväg i pris med quarq.
En rival enkelvev fungerar säkert bra. Skillnaden jag anser mig märka med tvåbent vs enbent är att enbent då tar det lite mer "tid" innan siffrorna på datorn kommer in så att säga.
Min favero uno är inställd som min tacx neo ungefär (man kan ju ändra sådant i faveroappen). Den visar true wattage, men man får ju inte quarqsiffror (mtb-vevparti).

Kom just på att jag har en powercrank liggandes som jag inte ens har provat. Undra om den passar på min aeroad av förra generation...

Effektmätare

Effektmätare

Quarq-spindlar behöver ett vevparti där spindeln sitter med 8 skruvar istället för 3 som annars är sram standard.

Effektmätare
Plockade fram räsern igår på lunchen och upptäckte att jag plundrat den på effektmätaren. Blev till att panikplundra finpendlaren och montera tillbaka effektmätaren på räsern. Nu står då finpendlaren utan vänstervev. Så kan man ju inte ha det, så beställde en till 4iiii nu på morgonen.

Effektmätare
Nu fattar jag inte riktigt.
Om du har ett sram vevparti med dummyspindel så sätter du bara dit en quarqspindel för 4-5000 så har du dubbelsidigt mätning.

Edit: googlade och inser att det är vevarmsmätning.
Köp hellre ett Quarqvevparti

Det som verkar så bra, enkelt och billigt är att jag bara behöver stoppa i själva mätaren. Tror jag. Om jag inte fattat fel. Och det kostar bara 204 euro, plus frakt på Bike24.

Dock är det ju det här med tillgänglighet. Jag har 172,5 vevar, men det finns ju inte på lager. Kan det vara så att själva mätaren i kittet funkar oavsett vevarmslängd? I så fall kan jag köpa den som finns. Men kanske dumt, bättre att vänta tills rätt längs finns. Då har jag en arm i reserv, eller om det är så att jag faktiskt behöver byta.

Vevpartiet är specificerat som SRAM Rival DUB.

Effektmätare
Det som verkar så bra, enkelt och billigt är att jag bara behöver stoppa i själva mätaren. Tror jag. Om jag inte fattat fel. Och det kostar bara 204 euro, plus frakt på Bike24.

Dock är det ju det här med tillgänglighet. Jag har 172,5 vevar, men det finns ju inte på lager. Kan det vara så att själva mätaren i kittet funkar oavsett vevarmslängd? I så fall kan jag köpa den som finns. Men kanske dumt, bättre att vänta tills rätt längs finns. Då har jag en arm i reserv, eller om det är så att jag faktiskt behöver byta.

Fast mätaren är väl rimligtvis en töjningsgivare som är fastlimmad på axeln, den kan du inte flytta till en annan vev. Den lösa delen på bilden är nog bara en batterihållare.

Effektmätare

Jag trodde att du hsde förberett för spindel, i ditt fall hade jag kört med det du har och petat i mätare i befintliga.

Effektmätare
@Manurhin2 och @skier

Hmm, ja, det ni bägge menar är att det jag ska köpa är kittet, och byta vänstersida?
Det satt ett klistermärke på befintlig arm att det var förberett för upgradering, men det verkar ju rimligt att töjningsgivaren INTE sitter på...

Jag väntar till det finns i rätt längd, och köper då. 204 euro är ju prisvärt tänker jag.

Effektmätare
Köp Köp

Så där ja. Landade på 250 med frakt och moms. Men den fanns :-), kan man ju hoppas

Effektmätare

Det finns quarqspindel för de vevpartier som har lös spindel, har kört det på mina HollowGram SISL förr. Funkar likadant om manh ar sramvevparti med lös spindel.

Tillbaka
Topp