Effektmätare

Effektmätare
Är P2M fortfarande lite snåla eller är de i linje med alla andra? Hade en på min Shiv TT och fick slita för att hålla watten. Men det var ett bra tag sedan.

Effektmätare
Är P2M fortfarande lite snåla eller är de i linje med alla andra? Hade en på min Shiv TT och fick slita för att hålla watten. Men det var ett bra tag sedan.
Jag har p2m ngeco på mtb, quarq dzero på crossen och elite direto xr som trainer, märker ingen skillnad mellan de tre (quarq och direto har jag jämfört, de var inom 1% skillnad). Stages gen. 3 som jag hade tidigare på en mtb överrapporterade rätt kraftigt.

Effektmätare
Om man vill ha en wattmätare, gärna dubbelsidig, som inte kostar skjortan och som passar på min cykel, har ett Ultegra 6800 vevparti nu, vad ska man kolla på då, eller vilka pedaler finns med vanlig Spd?

Effektmätare
Effektmätare
Den fallerar på den dubbelsidiga mätningen som inte är "äkta" eftersom den inte mäter varje sida för sig.
Test hos dcrainmaker
Fast den mäter ju total effekt korrekt (till skillnad från en stages som dubblerar vänsterbenets effekt). Men den kan inte visa exakt höger/vänster balans, men det är mer tveksamt vad det är bra till om man är någorlunda frisk.

Effektmätare
P2M kan visa effektbidrag med vänster- resp höger fot framåt även om det inte är (som t.ex Vector) var ben för sig.

Min erfarenhet från både Vector2 och ett antam P2M är att fördelningen är rimligt korrekt, två veckor efter att jag bröt höger ben var den 56/44 (över 10 min med 43 W i snitt), två veckor senare 58/42 (10 min / 60 W), två veckor till 50/50 (20 min / 127 W).

Om det vore så att man har så uselt rundtramp/effektivitet att två individuella (R/L) mätare ger signifikant högre värden än en "summerande" mätare skulle jag snarare fundera på hur mer effekt in kan gå till bakhjulet än klappa mig själv på axeln för "bra FTP"

Effektmätare
Fick du samma resultat på balansen med p2m som vector? Jag har 50/50 för det mesta på quarq men nästan alltid 52/48 på p2m, men det kan förstås bero på skillnad i sittställning mellan cyklarna också.

Effektmätare
Fick du samma resultat på balansen med p2m som vector? Jag har 50/50 för det mesta på quarq men nästan alltid 52/48 på p2m, men det kan förstås bero på skillnad i sittställning mellan cyklarna också.
Ja, på de 3 P2M jag har (2 st S och en NG) får jag samma balans som med Vector2 (åtminstone när båda batterierna är hyggligt laddade). Oftast 50/50 ibland 49/51

Effektmätare
Halloj!

Jag har problem med min FSA Powerbox, vilket är en ombrandad P2M Ngeco. Den är helt död och blinkar inte grönt som den ska även fast jag testat med flera olika batterier från olika tillverkare osv. Jag har varit i kontakt med FSA och P2M Supporten och de kan inte heller se några visuella fel på de bilder jag skickat. De föreslår nu att jag skall skicka vevpartiet till deras workshop så de kan kolla på den där. Dock har min garanti gått ut så jag lär få stå för kalaset själv, vet inte detaljerna här än.

Har forumet några tips på hur jag kan lösa detta själv?

image_6487327.JPG

1653309730256.png

1653309730256.png

Effektmätare
Halloj!

Jag har problem med min FSA Powerbox, vilket är en ombrandad P2M Ngeco. Den är helt död och blinkar inte grönt som den ska även fast jag testat med flera olika batterier från olika tillverkare osv. Jag har varit i kontakt med FSA och P2M Supporten och de kan inte heller se några visuella fel på de bilder jag skickat. De föreslår nu att jag skall skicka vevpartiet till deras workshop så de kan kolla på den där. Dock har min garanti gått ut så jag lär få stå för kalaset själv, vet inte detaljerna här än.

Har forumet några tips på hur jag kan lösa detta själv?

Visa bilaga 557016

Visa bilaga 557017

Visa bilaga 557017

Vad föreställer bilderna, jag har micro-usb port för laddning på min P2M?

Effektmätare
Hej,

Har gnuggat på plåtblecken med tops utan resultat, FSA har inte heller haft några synpunkter på bilder om att något ser fel ut. Kommer att skicka in enheten till FSA i Italien för reparation. Tyvärr har inte enheten någon garanti längre men verkar som att jag bara behöver stå för frakten.

// Anders

Effektmätare
Ponera man tänker köpa de nya Garmin Rally-pedalerna för LVG och tidigare kört med både Shimano SPD-SL och Garmin Vector (Look) men egentligen gillar Time bäst. Vilken modell av Rally 200, RK eller RS, ska man välja då ?

Effektmätare
Fast den mäter ju total effekt korrekt (till skillnad från en stages som dubblerar vänsterbenets effekt). Men den kan inte visa

exakt höger/vänster balans, men det är mer tveksamt vad det är bra till om man är någorlunda frisk.

Varför utgår du ifrån att 50/50 är det rättvisande värdet, det kan ju lika gärna vara 52/48 som är korrekt och Vector som felar?

Effektmätare
Varför utgår du ifrån att 50/50 är det rättvisande värdet, det kan ju lika gärna vara 52/48 som är korrekt och Vector som felar?
Frågar du mig? Jag har inga vector, bara quarq och p2m ngeco. För dem så förutsätter jag att man vill ha 50/50 i effekt. Sen tycker jag som sagt inte att det är så användbart i praktiken (svårt att påverka).

Effektmätare
Hej,

Har gnuggat på plåtblecken med tops utan resultat, FSA har inte heller haft några synpunkter på bilder om att något ser fel ut. Kommer att skicka in enheten till FSA i Italien för reparation. Tyvärr har inte enheten någon garanti längre men verkar som att jag bara behöver stå för frakten.

// Anders

Uppdatering, fick tillbaka kraftmätaren från FSA service idag, de verkar ha bytt ut själva kraftmätaren. Såg helt ny ut och fick registrera den i power2max-appen. Bra service från deras sida då min garantitid hade gått ut.

Senast ändrad:
Effektmätare
Just krånglande effektmätare verkar det vara många tillverkare som är snälla och fixar även efter garantierna gått ut. Likaså packningar, luckor mm brukar man få skickat via brev utan problem.

Som en anekdot så försvann mina batteriproblen på min stages efter byte av oringen. Jag kan dock inte se någon större skillnad på den nya jämfört med den gamla, men den gamla gav återkommande problem direkt från och med det första batteribytet.

Effektmätare
Infocrank IC2 den helt nyutvecklade säljs med lite rabatt nu under lanseringen. Personligen tycker jag att den är snygg, plus att jag har den gamla varianten och den är klockren!

Man köper ju och säljer effektmätare hit och dit för att hinna prova många men p2m och infocrank ligger mig varmt om hjärtat. En skräll är även att stages dual till mtb (shimano) också känns kanon. Nu ska jag bara hitta en 175 shimanovev till min pendlare… det känns lite för lyxigt med Assioma på den.

Effektmätare
Provar nytt påmtb:n, har iaf fått bra omdöme av flera både på nätet och irl

Visa bilaga 581175
En sån har jag, funkar perfekt! (även om jag inte vet om den visar rätt, men jag får ungefär samma Garmin-värden från den som från min trainer och min inpeak-arm på graveln)

Men, jag väntar på en ny fatbike, en Canyon Dude, och innan den ens har hunnit landat så dök funderingen på effektmätare upp, och gärna en Sigeyi då... :-)
Men vad gäller på en fatbike, ska man ha för boost eller inte? Och 30 tänders krans tycks bli ett problem? Någon som har input? Den är specad med ett Truvativ Stylo 6K DUB 30T vevparti men är väl inte främmande för att byta det om det krävs...

Effektmätare
30t på 104bcd kan bli problem, på en power2max jag hade tidigare så var 32t det minsta som fick plats, med 30t slog kedjan i effektmätaren. Jag gissar att det är olika mellan olika märken dock, det var rätt lite det tog i så hade fästöronen varit lite annorlunda utformade så hade det funkat.

Lösningen är förstås att köra 36t på alla cyklar ;)

Brukar det inte vara nåt ännu bredare än Boost på fatbikes? Har för mig att jag sett extra långa vevparti-axlar för fatbikes, men sen hur det påverkar kedjelinjen vet jag inte.

Effektmätare
30t på 104bcd kan bli problem, på en power2max jag hade tidigare så var 32t det minsta som fick plats, med 30t slog kedjan i effektmätaren. Jag gissar att det är olika mellan olika märken dock, det var rätt lite det tog i så hade fästöronen varit lite annorlunda utformade så hade det funkat.

Lösningen är förstås att köra 36t på alla cyklar ;)

Brukar det inte vara nåt ännu bredare än Boost på fatbikes? Har för mig att jag sett extra långa vevparti-axlar för fatbikes, men sen hur det påverkar kedjelinjen vet jag inte.
Jo fatbikes har ju 100 eller 120mm hus, frågan är väl om klingorna/effektmätaren ska ha boost eller inte för att hamna rätt...

Eller om jag har plats för enkelsidig arm med mätare

Men jag får väl helt enkelt försöka lägga tanken åt sidan till jag fått cykeln iaf :-)

Effektmätare
En sån har jag, funkar perfekt! (även om jag inte vet om den visar rätt, men jag får ungefär samma Garmin-värden från den som från min trainer och min inpeak-arm på graveln)

Men, jag väntar på en ny fatbike, en Canyon Dude, och innan den ens har hunnit landat så dök funderingen på effektmätare upp, och gärna en Sigeyi då... :-)
Men vad gäller på en fatbike, ska man ha för boost eller inte? Och 30 tänders krans tycks bli ett problem? Någon som har input? Den är specad med ett Truvativ Stylo 6K DUB 30T vevparti men är väl inte främmande för att byta det om det krävs...
Läge att jämföra dom mot 3epart ex pedaler kan jag tycka.

Tillbaka
Topp