Effektmätning på trainer

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Effektmätning på trainer
Denna eviga fråga... Hur som har jag länge haft en uråldrig Tacx Flow som har funkat helt ok frånsett att den är analog och inte så exakt när det gäller effektmätningen. Investerade nyligen i en begagnad Tacx flux (v.1) som dock är helt uppåt väggarna när det gäller effekten, jämfört med värden på monark/wattbike och även min gamla trainer ligger den ca 20 watt under, ibland mer, och jag får inte erg-mode att funka.
Jag ska försöka skicka den på service men undrar om det kanske inte vore bättre att köra effektpedaler istället? Vad tror ni? Jag kör inte Zwift och är inte jätteberoende av erg mode. Egentligen vill jag mest ha tillförlitliga effektdata för att styra intervaller osv. Eller är det bättre att köra hela konceptet via (en fungerande) smart trainer?

Effektmätning på trainer
separat effektmätning är nog det enklaste och har ju också fördelen att du använder samma effektmätare inomhus och utomhus så det blir enklare att jämföra siffror mellan olika pass. Vissa trainers ska gå att styra mha externa effektmätare, så att den struntar i vilka värden den mäter upp och istället kör erg mode utifrån vad de externa mätarna säger.

Effektmätning på trainer
Denna eviga fråga... Hur som har jag länge haft en uråldrig Tacx Flow som har funkat helt ok frånsett att den är analog och inte så exakt när det gäller effektmätningen. Investerade nyligen i en begagnad Tacx flux (v.1) som dock är helt uppåt väggarna när det gäller effekten, jämfört med värden på monark/wattbike och även min gamla trainer ligger den ca 20 watt under, ibland mer, och jag får inte erg-mode att funka.
Jag ska försöka skicka den på service men undrar om det kanske inte vore bättre att köra effektpedaler istället? Vad tror ni? Jag kör inte Zwift och är inte jätteberoende av erg mode. Egentligen vill jag mest ha tillförlitliga effektdata för att styra intervaller osv. Eller är det bättre att köra hela konceptet via (en fungerande) smart trainer?
Har du ingen effektmätning ute så kommer du tacka dig själv om du skaffar vev eller pedaler när du kliver ur garderoben till våren.

Effektmätning på trainer
Kör med tacx flux och assioma. Diffar ca 8 % mellan dessa. (dock behöver jag byta både kedja, kassett samt vevlager på cykeln vilket verkar negativt för trainern).

Kort sagt, kör på effektpedaler. så har du lika inne som ute!

Effektmätning på trainer
Jag kör Tacx Neo 2T, med Garmin Vector 3 pedaler (och använder pedalerna för effektmätning). Det försvinner ca 4-5% i friktion mellan pedalerna och bakhjulet vad jag har kunnat se, Tacx Neo 2T mäter alltså lägre än pedalerna, och det ska nog vara så rent logiskt. När man som jag är en sopa på att producera Watt inomhus så vill jag inte ha tekniken mot mig.

Effektmätning på trainer

Kör effektpedaler, om du exempelvis reser bort kan du hyra cykel och ta med dina egna effektpedaler ?

Effektmätning på trainer
Jag kör Tacx Neo 2T, med Garmin Vector 3 pedaler (och använder pedalerna för effektmätning). Det försvinner ca 4-5% i friktion mellan pedalerna och bakhjulet vad jag har kunnat se, Tacx Neo 2T mäter alltså lägre än pedalerna, och det ska nog vara så rent logiskt. När man som jag är en sopa på att producera Watt inomhus så vill jag inte ha tekniken mot mig.
Fluxen har väl exakt samma effektmätning som neon, fast med mindre precision eftersom svänghjulet är mindre? En Flux bör väl efter spindown alltid mäta okej. Okej som i alla fall mycket bättre än en on-wheel trainer eller en random wattbike?
Att pedaler har en tendens att i praktiken överdriva är väl anledningen att det krävs dubbla effektmätare i de högre ligorna nuförtiden?

Effektmätning på trainer
Kör effektpedaler, om du exempelvis reser bort kan du hyra cykel och ta med dina egna effektpedaler ?
Eller tvärt om, köp vevparti till dina cyklar så får du cykla på din egen cykel för 1000kr flygfrakt.
(Hade faktiskt Pedaler av den anledningen men sålde skiten, bättre att använda färdigutvecklade saker)
Bägge alternativen funkar utmärkt.

Effektmätning på trainer
Eller tvärt om, köp vevparti till dina cyklar så får du cykla på din egen cykel för 1000kr flygfrakt.
(Hade faktiskt Pedaler av den anledningen men sålde skiten, bättre att använda färdigutvecklade saker)
Bägge alternativen funkar utmärkt.

Fast om man har försvårande omständigheter som t.ex. en familj och herrans massa packning är det rätt skönt att hyra en fräsch hoj på plats de dagarna man får möjlighet att cykla och bara skruva dit effektpedalerna. :)

Effektmätning på trainer
Fast om man har försvårande omständigheter som t.ex. en familj och herrans massa packning är det rätt skönt att hyra en fräsch hoj på plats de dagarna man får möjlighet att cykla och bara skruva dit effektpedalerna. :)
Självklart. Därför jag kallar pedalalternativet för utmärkt.
Tanken var att belysa den relativt försumbara kostnaden att ta med sin egen cykel, motsvarar väl ungefär 4 dygns cykeltur, åtminstone på Free Motion.
Glömmer aldrig när jag tog med ett vevparti och mfg-adapter för bb30/gxp och meken inte fick till det . Det gick att cykla utan effekt men det kändes ogjort efteråt?

Effektmätning på trainer
Fluxen har väl exakt samma effektmätning som neon, fast med mindre precision eftersom svänghjulet är mindre? En Flux bör väl efter spindown alltid mäta okej. Okej som i alla fall mycket bättre än en on-wheel trainer eller en random wattbike?
Att pedaler har en tendens att i praktiken överdriva är väl anledningen att det krävs dubbla effektmätare i de högre ligorna nuförtiden?
Flux S är IAF väldigt värdelös, särskilt när det snurrar snabbt. Hur många fina pallplatser på zwift har inte tagits av sånna!?;)
Neo däremot, den är aldrig snäll med watt.

Effektmätning på trainer
Flux S är IAF väldigt värdelös, särskilt när det snurrar snabbt. Hur många fina pallplatser på zwift har inte tagits av sånna!?;)
Neo däremot, den är aldrig snäll med watt.
Ja, Neo är elak. Hade en Tacx Basic och den låg typ 30W högre än pedalerna.
Tycker inte Garmin Vector 3 överdriver, har kört mycket nu i Neon. Konstant 4-5%, och det är lagerfriktion i vevlager+kedjefriktion+friktion i trissor etc. Man ska passa sig för enkelsidig mätning dock, gäller både pedaler och vevar. innan jag fick nya luckor och batteriplattor på garantin så fick jag ibland bara med ena pedalens mätvärden, jag är jäkligt ojämn = glädjemätning. "Right sensor missing". Vill jag fuska så köper jag en vänstervev med mätning. Starkare i vänsterbenet.

Effektmätning på trainer
Ja, jo, nog mäter dina Garmins rätt fast att de mäter innan friktionsförlust vilket var det jag menade med överdrift. Spelar väl i praktiken ingen roll. Trodde annars inte att fluxen var så dålig. Avvikelse på 5-6 procent max trodde jag

Effektmätning på trainer
Fick Tour nr 2 idag. De testade Favero Assioma och Garmin 3, båda var "genau" eller "sehr genau", d v s noggranna eller mycket noggranna. Favero får nog anses vara det bättre valet, de är billigare. De jämförde Assioma med Quarks kurvor, i princip ingen skillnad. Jag har dessutom varit ute med Manurhin och nördcyklat i bredd på Klarälvsbanan, samma resultat då, typ 0-1 W skillnad mellan Garmin pedaler och Quark. Tycker faktiskt det är förvånande att det är så liten skillnad.

Effektmätning på trainer
Fick Tour nr 2 idag. De testade Favero Assioma och Garmin 3, båda var "genau" eller "sehr genau", d v s noggranna eller mycket noggranna. Favero får nog anses vara det bättre valet, de är billigare. De jämförde Assioma med Quarks kurvor, i princip ingen skillnad. Jag har dessutom varit ute med Manurhin och nördcyklat i bredd på Klarälvsbanan, samma resultat då, typ 0-1 W skillnad mellan Garmin pedaler och Quark. Tycker faktiskt det är förvånande att det är så liten skillnad.
Är inte Assioma tjejpedaler?
Blir ju som en gynstol?

Effektmätning på trainer
Har en Tacx Flux som strular en hel del, med stora svängningar i watt, särskilt efter kalibrering. Köpte Assioma Duo för att kunna jämföra och får nu jättekonstiga / överraskande mätskillnader, där Assioma är ca 10 % lägre i snitt än Fluxen (jag trodde att det skulle bli tvärt om med tanke på drivlinan mm.). Pedalerna är dessutom väldigt "volatila" i sin mätning. Är det jag som trampar så ojämnt eller har jag missat nån viktig inställning på pedalerna? Har lagt ett ärende på Garmin/Tacx men deras felsökningsrutin är hopplöst inaktuell (workouten finns inte mm.)

Effektmätning på trainer
Har en Tacx Flux som strular en hel del, med stora svängningar i watt, särskilt efter kalibrering. Köpte Assioma Duo för att kunna jämföra och får nu jättekonstiga / överraskande mätskillnader, där Assioma är ca 10 % lägre i snitt än Fluxen (jag trodde att det skulle bli tvärt om med tanke på drivlinan mm.). Pedalerna är dessutom väldigt "volatila" i sin mätning. Är det jag som trampar så ojämnt eller har jag missat nån viktig inställning på pedalerna? Har lagt ett ärende på Garmin/Tacx men deras felsökningsrutin är hopplöst inaktuell (workouten finns inte mm.)
Kalibrerat trainer och pedaler? Testat att mäta effekt med 3 sek genomsnitt?

Effektmätning på trainer
Kalibrerat trainer och pedaler? Testat att mäta effekt med 3 sek genomsnitt?
Kalibrerar både trainer och pedaler regelbundet men kanske vid fel tillfälle? När är det egentligen smartast/mest relevant att kalibrera, tex före eller efter uppvärmning / avslutat pass? Använder appar för respektive device för detta. I fallet med pedalerna använder jag Garmin Fenix 5 och där har jag inte hittat nån inställning för genomsnittswatt för pedalerna (det funkar dock med cykeldatorn, en gammal Garmin Edge 810 - klockan och cykeldatorn visar alltså också olika... ) Att det ska vara så mycket teknikstrul - jag vill ju bara cykla... ;-)

Effektmätning på trainer
Wattmätare med strain gauges fluktuerar helt galet eftersom kroppen funkar så. Dina Garmins mäter nog som de ska.. Pedalerna behöver väl bara nollkalibreras efter montering och sen behövar man knappt röra dem trodde jag? Fluxen bör väl få sig sig en spindown efter avslutat pass då och då då de inre friktionsförlusterna rimligen är som lägst. Annars skit i tekniken och cykla bara

Effektmätning på trainer
Jag kör Elite direto sen 3 år för att kunna köra zwift fullt ut. Jag kör inte lika noga på effekt ute. Där vill jag bara ha lite koll, så där funkar det prima med Stages som jag köpte för ca 3000kr. Funkar prima för mig.

Effektmätning på trainer
Har ställt in mina pedaler (Garmin Vector 3) så att de frågar efter kalibrering varenda gång jag startar upp. Kör 3 sek medel. Jag har gjort så länge och har aldrig haft några problem. Nån gång har jag fått lite konstiga värden, men det var innan jag kalibrerade varje gång. Min Tacx Neo 2T behöver inte kalibreras, men jag har funderat om det verkligen stämmer. Saken är den att min trainer+pedaler står kallt och jag startar värmen nån timme innan jag ska träna. Det kan vara -1 när jag startar värmen, +5 när jag börjar träna (och kalibrerar pedalerna) och sedan +14 när jag är klar.

Ingen skillnad i hur pedaler vs trainer mäter tycker jag, men det finns en stabil skillnad.

Effektmätning på trainer
Tycker det verkar svårt att få det att matcha exakt. Körde häromveckan först ett 20min-test, och ngn dag senare Alpe de Zwift (~50min). "Kalibrerat" både Tacx Flux S och Power2Max efter uppvärmning.
På 20an var Power2Max 10W högre.
På 50an var Tacx 5W högre.
Lite störigt att det slår åt olika håll, 15W kring tröskel känns om de är åt fel håll.

Effektmätning på trainer
Det finns ett fint Tourtest där de mäter felmarginal på wattmätare beroende på temperatur. De kan tydligen vara rätt så stora. Någon Tourdiggare kan säkert berätta mer.

Tacx trainers mäter watt genom att räkna från hur snabbt svänghjuler snurrar och axxar. Fluxen som har ett litet svänghjul mäter därför sämre. Enda kalibrering som ska behövas göras på den är mäta friktionen i svänghjulet. En spindown alltså. Rimligt anta att friktionen ändrar sig beroende på temperatur.

Elite trainer har optisk mätare och går vad jag vet inte att kalibreras. Elite säger att de är immuna mot temp..diffar men ...

Effektmätning på trainer
<div bra info om "kalibrering">
Japp, det var spindown på Tacx:en jag gjorde. Power2Max:en upplever jag inte särskilt känslig för "kalibrering" (som Garmin refererar till det), däremot tycker jag mig ha märkt att den hamnar HEEEELT fel om man sätter sig och trampar igång och aldrig ger den en chans att auto-nolla sig (som sker ute så fort du rullar lite).

Exempel: Första 4an är 20W lägre än den andra (motståndet kommer av Tacx i erg-mode). Men efter den lilla tramp-pausen vid 16min låg P2M väldigt nära Tacx på resten av intervallerna. Och att "kalibrera" i Garminen kommer ju precis den lilla tramp-pausen.

1612536378640.png

Effektmätning på trainer
Elite trainer har optisk mätare och går vad jag vet inte att kalibreras. Elite säger att de är immuna mot temp..diffar men ...

Jag har en Elite direto xr med optisk effektmätare, den går att göra zero offset på antingen med Elite-appen eller i zwift. Jag har jämfört den med en kalibrerad (eller zero offset är det egentligen) quarq några olika pass och haft mindre än 2% diff mellan dem så den verkar rätt exakt (om nu quarq är exakt men det blir lite moment 22 att jämföra effektmätare...)

Effektmätning på trainer
Jag måste förtydliga - Jag har själv en Elite Drivo som jag tror på när det gäller wattmätning. Jag tror också att jag inte har kraft nog att vrida wattmätarn så hårt att den måste kalibreras sen. Därför är den i mitt tycke okalibrerinsbar

Effektmätning på trainer
Jag måste förtydliga - Jag har själv en Elite Drivo som jag tror på när det gäller wattmätning. Jag tror också att jag inte har kraft nog att vrida wattmätarn så hårt att den måste kalibreras sen. Därför är den i mitt tycke okalibrerinsbar

Vad har din producerade effekt med kalibreringen att göra? De flesta vill att man trampar upp till t.ex virtuella 30 km/h och sen låter frihjulet snurra tills det stannar. Det klarar du nog också ;-)
Om man nu kör med watt är det rätt vettigt att kalibrera ibland :)

Effektmätning på trainer
Fast du kan ju råka tappa den i golvet eller ändra temperaturen i rummet eller på något annat sätt ändra förutsättningarna för den att ange rätt värde. Spelar väl ingen roll att den mäter vridning av en axel istället för töjning av en givare, du lär ju inte klara av att trampa av en trådtöjninsgivare heller.

Effektmätning på trainer
Kanske en dum fråga men om man har en bra smarttrainer med pålitlig effektmätning, varför då även köra med annan effektmätning? Kan förstå det om man tävlar i Zwift då det kan vara krav med dual recording men knappast annars.

Effektmätning på trainer
Vad har din producerade effekt med kalibreringen att göra? De flesta vill att man trampar upp till t.ex virtuella 30 km/h och sen låter frihjulet snurra tills det stannar. Det klarar du nog också ;-)
Om man nu kör med watt är det rätt vettigt att kalibrera ibland :)
För att sensorn i Eliten verkar vara en Lorenz som inte går att kalibrera utanför fabrik. Jag har försökt hitta info om vad mjukvarokalibreringen i eliten egentligen gör men den infon har jag inte hittat. Den mäter i alla fall inte på svänghjulet så en spindown på eliten gör inget åt wattkalibrering. Jag gissar att enda sättet att "förstöra" kalibrering från fabrik är att fysiskt deformera axeln. Så stark är jag inte.

Fast du kan ju råka tappa den i golvet eller ändra temperaturen i rummet eller på något annat sätt ändra förutsättningarna för den att ange rätt värde. Spelar väl ingen roll att den mäter vridning av en axel istället för töjning av en givare, du lär ju inte klara av att trampa av en trådtöjninsgivare heller.
Temperaturen ska inte spela någon roll. För optiska sensorer är det inte någon faktor och en trådtöjninsgivare som Garmin har en temperaturkalibrering från fabrik som man inte kan ändra på. Sen har Garminen en termometer i sig som justerar så att det blir rätt. Den enda kalibrering du själv kan göra om jag fattat rätt är at ställa in nollan på den.

Alla trainers som inte är Elite mäter inte watt utan uppskattar den bara utifrån svänghjulters rotation. Därför måste de kalibreras då och då pga friktion och annat

Effektmätning på trainer
Assimoa.

har köpt en kickr v5 nu, ska jämföra så fort jag fått vevlagret bytt. Är dock pressfit och jag har inga verktyg för det,samt lokala killen har corona så får se när de blir av .. :)

Gjorde ett litet test igår (fortfarande inte bytt vevlager....)

5 sec diffar lite, annars är de inom gränserna! Assioma kom med uppdatering i helgen som gör att de autokalibrerar sig själva numera också.

1613469196840.png

Effektmätning på trainer
Vad hände med den gamla erkända , universella standarden - Monark Watt ? Om man inte fuskar med avläsning och kadens eller kör extremt korta pass så går det väl knappast hitta nåt mer exakt. Inte mycket elektronik som påverkar en DeProny broms, snarare bara tyngdlagen. Montera effektvev/pedal på en Monark och det mesta borde gå att kalibrera till hederliga Monark watt. Men det kanske inte finns många kvar i stugorna?

Förr i tiden betraktades alla siffror inte gjorda på en Monark med stor skepsis vid ev jämförelser.....

Senast ändrad:
Effektmätning på trainer
För att sensorn i Eliten verkar vara en Lorenz som inte går att kalibrera utanför fabrik. Jag har försökt hitta info om vad mjukvarokalibreringen i eliten egentligen gör men den infon har jag inte hittat. Den mäter i alla fall inte på svänghjulet så en spindown på eliten gör inget åt wattkalibrering. Jag gissar att enda sättet att "förstöra" kalibrering från fabrik är att fysiskt deformera axeln. Så stark är jag inte.

Temperaturen ska inte spela någon roll. För optiska sensorer är det inte någon faktor och en trådtöjninsgivare som Garmin har en temperaturkalibrering från fabrik som man inte kan ändra på. Sen har Garminen en termometer i sig som justerar så att det blir rätt. Den enda kalibrering du själv kan göra om jag fattat rätt är at ställa in nollan på den.

Alla trainers som inte är Elite mäter inte watt utan uppskattar den bara utifrån svänghjulters rotation. Därför måste de kalibreras då och då pga friktion och annat
Direton mäter effekten på det lilla hjulet om jag inte minns fel. Till det stora hjulet finns en rem och förluster som påverkas av omgivningtemp i allra högsta grad. Jag tränar i kallförråd och det går riktigt j..a trögt i - 17C. Spin-down kompenserar för ökade förluster till mätpunkten. Sensorn i sig mäter säkert någorlunda rätt men det hjälper inte.

Effektmätning på trainer
Kör Direto mot Quarq och tidigare Powertap P1. Har slutat jämföra men de låg i princip alltid någon enstaka W ifrån varandra. Anledningen att jag kör med Quarq är att Direton tyvärr hade lite fuffens för sig då och då samt att jag kör Quarq på de andra cyklarna... Nackdelen är en ännu långsammare ERG-justering.

Effektmätning på trainer
Vad hände med den gamla erkända , universella standarden - Monark Watt ? Om man inte fuskar med avläsning och kadens eller kör extremt korta pass så går det väl knappast hitta nåt mer exakt. Inte mycket elektronik som påverkar en DeProny broms, snarare bara tyngdlagen. Montera effektvev/pedal på en Monark och det mesta borde gå att kalibrera till hederliga Monark watt. Men det kanske inte finns många kvar i stugorna?

Förr i tiden betraktades alla siffror inte gjorda på en Monark med stor skepsis vid ev jämförelser.....
Jag har en gammal monark jag kört med senate 6 åren. Köpte Favero duo i höstas och förväntade mig typ 6% skillnad. Men Favero och monarken diffar knappt alls. 200 w på monarken är kanske 205 på Faveron. Tror att effektförlusterna hos monarken är rätt små då allt är rejält inslitet ?.

Tillbaka
Topp