Efter ett cykelpass?

• Trådstartare Trådstartare PBM
  • Start datum Start datum
Efter ett cykelpass?
jag brukar käka en normal portion mat, lite gräddyoghurt, en enkel macka och så en liter vatten och till efterrätt blir det två choklatechip-cockies. :-) det brukar funka bra för mig.

Efter ett cykelpass?
en protein/kolhydratdrink från en sån där stor bodybuilderdunk! försökt räkna lite pris/portion och det visa sig inte nå dyrare om man inte alltid ska söka den absolut billigaste frukten, äggen o mjölken.

Efter ett cykelpass?
YeahRight skrev:
-------------------------------------------------------
> en protein/kolhydratdrink från en sån där stor
> bodybuilderdunk! försökt räkna lite pris/portion
> och det visa sig inte nå dyrare om man inte alltid
> ska söka den absolut billigaste frukten, äggen o
> mjölken.
>

Är det verkligen billigare? för "dunkarna" är ju inte helt gratis...

Efter ett cykelpass?
nä inte billigare men när jag räkna på det så fick jag det inte heller dyrare. visst äter man en portion pasta så blir det ju självklart billigare. men försökte få samma samansättning som i de efterträningspulver som finns. Trix o fix finns för att få det billigt men bekvämligheten tog överhand för mig iaf.

Efter ett cykelpass?
Helt vanligt mat brukar jag äta efteråt. 1.5 timma innan det är dags att köra kvällsturerna äter jag en tallrik müsli, det räcker för att köra i 2-3 timmar med bara rent vatten i Camelbaken.

Har man inte återhämtat sig tills nästa tur så har man antingen kört för hårt, för länge eller inte vilat tillräckligt efteråt. :-) Mer cykling ger resultat, 3-5ggr per vecka med en långtur under helgen.

/Leo

Efter ett cykelpass?
Omdelbart när jag kommer innanför dörren så trycker jag
i mig en banan eller någon annan lättäten frukt.
Efter stretch och dusch blir det mat. Hur mycket beror
på hur pass långt och hårt passet var. Pasta eller potatis
och kött eller fisk, och _grönsaker_.

PBM skrev:
> Tips på att äta efter ett cykelpass? Vad är att
> rek?
>
> /Martin

Efter ett cykelpass?
Priotera snabba kolhydrater strax efter träning. Tas snabbare upp och går direkt ut i musklerna vilket ger mycket mycket snabbare återhämtning.

Jag brukar fuska med "dyrt" pulver (och nej inget sånt dyrt pulver som man blir rolig av :P) och en banan direkt efter passet, sen dusch och efter duschen riktig mat. Man märker rätt stor skillnad dagen efter om man ätit rätt direkt efter passet.

Senast redigerad av en moderator:
Efter ett cykelpass?
matte w skrev
>sen STRETCHA!!!!
mw
Stretcha är onödigt det kan man göra om man vill bli mjukare i kroppen men det är det väl inte så många som strävar efter eller? Träningsvärk får man ju av att cykla om man inte är riktigt ovan och nybörjare.

Efter ett cykelpass?
Finns inget som bevisar det. det är bara psykiskt och man tycker att det gör nytta, ja det gör nytta om man vill bli mjukare i kroppen men när man blivit mjuk så kan man stretcha med mycket glesa mellanrum.

Efter ett cykelpass?
zobnisse skrev:

> Stretcha är onödigt det kan man göra om man vill
> bli mjukare i kroppen men det är det väl inte så
> många som strävar efter eller? Träningsvärk får
> man ju av att cykla om man inte är riktigt ovan
> och nybörjare.
>

Skojar du eller?!

//A\\

Efter ett cykelpass?
zobnisse skrev:
> matte w skrev
> >sen STRETCHA!!!!
> mw
> Stretcha är onödigt det kan man göra om man vill
> bli mjukare i kroppen men det är det väl inte så
> många som strävar efter eller?
>

Det beror troligen på vilken typ av kropp man har. En bra sjukgymnast tyckte att jag inte skall stretcha, möjligtsvis framsida lår någon gång imellanåt, för att jag redan är tillräckligt rörlig. Goda nyheter, slipper gärna streching =) Det blir inte bra när skelettet är det som stoppar upp i ändlägena, bättre att musklerna gör det istället.

/Lotta

Efter ett cykelpass?
Zobnisse skrev:
> Finns inget som bevisar det.

Kan du komma med lite mer fakta för att stödja det påståendet?

Nu har jag visserligen bara personliga erfarenheter men vid två längre tillfällen har jag slarvat med att stretcha vissa delar av kroppen och det har lett till rygg- samt knäproblem. Första gången hamnade jag hos kiropraktor som sa att orsaken till ryggproblemen var för korta muskler på baksidan av låret och rekommenderade stretching. Med knäproblemet bar det av till idrottsläkare som sa att det troligen berodde på för korta muskler på framsidan av låret och rekommenderade stretching.

Båda problemen har försvunnit efter några månader och nu är jag väldigt noga med att sköta det.

Efter ett cykelpass?
Man bör äta kolhydrater inom en halv timme efter ett träningspass för då fylls kolhydratdepåerna i musklerna direkt. Gärna via mjölkprodukter då kroppen har lättare att ta upp mjölksocker.

Efter ett cykelpass?
Stretcha är rätt så viktigt framförallt när man kommer över 25. Men inte för att förhindra träningsverk utan för att förbygga skador, ju smidigare dina muskler är desto mindre risk är det för sträckningar och andra irriterande "nu kan jag inte cykla" skador.

Träningsvärk är två saker, antingen akut eller fördröjd. Ni kan läsa mer här: http://biketrail.318.nu/traning/paulun/traningsvark.asp

Efter ett cykelpass?
Vill man få optimal återhämtning efter ett pass så skall man direkt efter passet inta snabba kolhydrater och protein. För att upptaget skall bli så snabbt som möjligt bör detta intas som vätska. En blandning av proteinpulver och druvsocker el maltodextrin i vatten är det bästa. Dessutom bör man äta ett mål mat ganska snart efter drinken.

Det bör dock sägas att för de allra flesta så räcker det med att äta vanlig mat efter passen.

//Jocke

Efter ett cykelpass?
Så lite fil eller youghurt borde fungera bättre än en frukt?

Den Gamle skrev:
> Man bör äta kolhydrater inom en halv timme efter
> ett träningspass för då fylls kolhydratdepåerna i
> musklerna direkt. Gärna via mjölkprodukter då
> kroppen har lättare att ta upp mjölksocker.

Efter ett cykelpass?
I Österrike var det mest slagsmål om den stora chokladkakan, chipsen samt ölen och colan i kylen...

Mathias blev nästan ond på mig när jag köpte ett 6-pack 2-literscola första gången vi handlade, vi gjorde slut på en hel del sådana 6-pack under vår tvåveckors vistelse. :)

Hemma kör jag Wheyprotein och dextropur och stretchar ungefär varannat pass.

Efter ett cykelpass?
Sällar mig till mängden som säger att stretching inte är per definition bra. För att undvika skador där löpsteget påverkats av för korta muskler eller i tempobågen etc så är det definitivt bra. Däremot skulle jag inte rekommendera periodvis stretching. Kan inte komma ihåg referensen på det påståendet men teorin bakom var tydligen att kroppens muskler fortsätter att ha en högre tonus hos personer som brukar stretcha och som sedan slutar...

Vad gäller maten efter så har vissa studier påvisat en klar förbättring hos personer som kör styrka av tillskott av vassleprotein direkt efter passet än de som fick annat proteintillskott (gissningsvis kasein även om jag inte är helt säker). Jag går efter principen, gainer (blir knappt 10 kr per portion för mig) direkt efter passet. Därefter stretch av de muskler som jag jobbat med (känns som om min kropp slappnar av mer efteråt och hjälper mig att komma ner i varv), för att slutligen äta pasta i kombination med någon typ av kött... Gainern som blandas i vatten blir således direkt efter passet och måltiden inom 45-60 min efter passet...

Efter ett cykelpass?
Som Jocke skrev..

Direkt efter passet är det snabba kolhydrater som gäller samt protein...Ca 1-2g kolhydrater per kropskilo (beroende på hur tufft pass man kört) och ca 0.2 - 0.4g protein per kropskilo..
Därefter där det mat som gäller efter cirka en timme, då med medelsnabba kollisar (typ potatismos)
Ytterliggare en till två timmar efter det målet är det långsamma kollisar som gäller igen...

Som sagt, om man vill vara optimal....

Efter ett cykelpass?
Den gamle: vad baserar du din information om "mjölksocker" på?? Du villa ha snabba kollisar för att höjja ditt insulin värde.. Dessa får du helst från druvsocker eller maltodextrin

Efter ett cykelpass?
fassberg skrev:
> Den gamle: vad baserar du din information om
> "mjölksocker" på?? Du villa ha snabba kollisar för
> att höjja ditt insulin värde.. Dessa får du helst
> från druvsocker eller maltodextrin

Höja insulinvärdet? Möjligen vill du kanske höja B-glicos-värdet om det är lågt!

Efter ett cykelpass?
fassberg skrev:
> Den gamle: vad baserar du din information om
> "mjölksocker" på?? Du villa ha snabba kollisar för
> att höjja ditt insulin värde.. Dessa får du helst
> från druvsocker eller maltodextrin

Höja insulinvärdet? Möjligen vill du kanske höja B-glicos-värdet om det är lågt!

Efter ett cykelpass?
Även jag undrar om utsagan att kroppen har lättare att ta upp mjölksocker. Mig veterligen kan man inte få något innehållande mjölk att bli isoton och det vill man om man ska vara optimal. Det innebär att kolhydrater blandat i vatten är bättre än mjölkprodukter. En isoton blandning lämnar magsäcken väsentligt snabbare än en blandning som ej är isoton.

(Isoton: En lösning som har samma osmolalitet som blod.
Osmolalitet: osmolalitet är ett mått på hur mycket vätska en partikel binder till sig. Denna förmåga påverkar vätsketransporten genom cellmembran. osmolalitet är ett mått på hur mycket vätska en partikel binder till sig. Denna förmåga påverkar vätsketransporten genom cellmembran. )

Efter ett cykelpass?
Mat! Jag sällar mig till de som käkar mat. Lite varierad kost räcker bra. Även när man tränar 15-16 tim/v. Alla sketdyra superprocessade barnmatspulverdrycker och energikakor i all ära, men inte fan e de bättre än en banan och ett glas mjölk. Men visst, har man råd och ingen banan tillgänglig är det såklart bättre att få i sig en Gainomax el nåt än inget.

Stretch! Jag håller med Zobnisse om att det är helt klart överskattat med stretch. Man ska bara stretcha det som är besvärande kort. Allt annat är bara bortkastad tid. Jag har tränat rätt mkt och helt låtit bli stretch under månadslånga perioder. Men all hård löpning (ca 6-7 mil/v) gör länden för kort, så jag har kommit fram till att den måste stretchas för att jag inte ska få ryggont när jag ligger i tempobågen.

My five cents...

mvh Tomas

Efter ett cykelpass?
Om stretching tvistar de lärda.

En teori säger att stretching försämrar explosiviteten på grund utav att man även tänjer bindväven runt musklerna när man stretchar. Bindväven hjälper till att få en "gummibandseffekt" vid till exempel spänsthopp. Försöker man hoppa stillastående kommer man som alla vet ej lika högt som om man hoppar med fart (exempelvis upphopp när man spelar volleyboll, hoppar höjdhopp o.s.v.) på grund av att man då omsätter rörelseenergin i hoppet. Om bindväven töjs (stretchas) och blir mindre elastisk kommer den effekten minska. Stretching bör då endast användas i de fall man har muskler som är olika långa så att kroppen får obalans vilket kan leda till skador (som Tz skriver ovan).

Detta är som sagt en av många teorier och det är väl lika lätt att diskutera/påvisa vad som är sant i det här fallet som att diskutera huruvida kablar har en påverkan på ljudet eller ej inom hifi-världen.

Efter ett cykelpass?
Just det, det är inte lönt att kasta ut pengar på dyra kablar! ;-)

> Detta är som sagt en av många teorier och det är
> väl lika lätt att diskutera/påvisa vad som är sant
> i det här fallet som att diskutera huruvida kablar
> har en påverkan på ljudet eller ej inom
> hifi-världen.

Tillbaka
Topp