Efter service bromsnavhållaren tar i skivan

robalm

Medlem
Hej!
Mitt bakhjul var glappt i sidled så jag lämnade in på service, han bytte axel och lager.
Men nu har bromsnavet/bromshållaren kommit så nära skivan att den går emot.

Där fram är det några mm som det ska.
Vet inte om han monterat kortare axel eller några andra bultar som orsakar detta?

Kan jag slänga på någon bricka kanske?

20260204_164727.webp

20260204_164755.webp

Bilagor

• 20260204_164930.webp
    20260204_164930.webp
    339.8 KB · Besök: 25
Grönt = skivan tar nästan i här
Vitt= massor av plats här
Lila=bromsbelägg/kolven helt intryckt
Gul=bromsbelägg/kolv långt utskjuten

Mekanikern har inte centrerat oket över skivan, utan det är skjutet för långt in mot navet.
Det leder till att adaptern skrapar i.

Man ska nog helst trycka tillbaka kolvarna, centrera oket över skivan och sen klämma handtaget ett par gånger så beläggen självcentrerar sig
IMG_9009.webp

Som ovan, men testa först att släppa på QR-kopplingen och lägg lite vikt på cykeln så hjulet verkligen sitter ordentligt i dina dropouts, dra sedan åt igen.

Dubbelkolla så inte någon av fjädrarna på QRen ligger fel så de är mellan axel och ram med.

Jag åkte tillbaka med hela cykeln, han monterade bakhjulet helt snätt och då tog den inte i längre, men det är väl inte optimalt :D

Är det svårt att fixa själv?

Senast ändrad:
Förtydling.
Jag tog bort bromsoket men själva hållaren till bromsoket ligger också emot skivan.

Men en bricka på borde väl ge någon extra mm?

Edit: testmonterade en liten bricka och det ligger inte emot längre, dock gillar jag inte att köra "bond fix" på en dyr cykel.
Men vad säger ni?

Bilagor

• 20260204_203641.webp
    20260204_203641.webp
    415 KB · Besök: 63
Senast ändrad:
Att du lyckats hitta ett riktigt stolpskott till mekaniker som monterat ihop navet fel. Du borde stå på dig och reklamera lagningen (igen), men samtidigt är väl förtroendet rätt förbrukat vid det här laget. Bäst är nog att gå till en annan verkstad med kompetent personal.

Men fint fulmek, håller ju cykeln rullande tills det blir åtgärdat.

Gick det inte att centrera oket genom att lossa på skruvarna (den ena är rakt under lila pricken)? Skruvhålen i oket brukar inte vara runda, utan ha en skjutmån in-ut.

Gick det inte att centrera oket genom att lossa på skruvarna (den ena är rakt under lila pricken)? Skruvhålen i oket brukar inte vara runda, utan ha en skjutmån in-ut.

Nej jag har tagit bort hela bromsoket.
Som sagt så ligger det emot på själva hållaren av bromsoket och den sitter fast i ramen

Hur "sitter" resten av hjulet I ramen då?
Känns som om navet blivit förskjutet vid byte av axel?
Stämde växellägena efter bytet?

Växlarna fungerar som innan.
Har precis lämnat in cykeln på en annan verkstad, hoppas dom är bättre.
Det är svårt att hitta en cykelverkstad som vet vad dom gör.
En verkstad jag brukade gå till förr var seriös men han stängde permanent vid corona tiderna.

SÅ jäkla tråkigt i efterhand skulle jag skulle låta hjulet vara lite glappt och sparat en massa pengar.

Senast ändrad:
Jag tror att han slarvade bort en bricka under "servicen" eller valde helt fel axelsats med fel typ av kona för ditt nav.

Verkar ju otroligt uselt då han har alla gamla delar att se om det är rätt axel.
Men efter "fixen" med bakhjulet sne monterat så skulle det inte förvåna mig.

Nej jag har tagit bort hela bromsoket.
Som sagt så ligger det emot på själva hållaren av bromsoket och den sitter fast i ramen
Det du kallar hållare är kanske vad jag kallar ok? Har du alltså provat denna typ av justering?

Förvisso ser skivan ut att vara nära även ramen, men utan att ta i. Så denna justering tar bara bort symptomet och antagligen inte orsaken.

Det du kallar hållare är kanske vad jag kallar ok? Har du alltså provat denna typ av justering?

Förvisso ser skivan ut att vara nära även ramen, men utan att ta i. Så denna justering tar bara bort symptomet och antagligen inte orsaken.

Det hjälper inte med att centrera bromsoket om bromsskivan tar i ramen.

Det går att mäta bredden på navet.
Bör vara 135 mm brett, eller 141 mm om det är boost QR. Kanske en axel för 135 mm monterats där det skulle vara en axel för 141 mm, men så mycket skillnad borde märkts tydligt.

Tillbaka
Topp