Ej aktuell

Ej aktuell
Var cykeln i trafik ?
Blev den skadad av ett annat fordon ?
Nä just ja.
Räknas det ens som en cykel om den sitter i en trainer? Eller som ett träningsredskap

Senast ändrad:
Ej aktuell
Vad ska vi göra åt saken? :)

Konstiga omständigheter som sagt...

Att du menar att din trafikförsäkring ska täcka är helt galet... Men det förstår du väl? :D
Har du en allrisk så kanske det kan gå där, men tydligen inte? Sura pengar men vad glad för att ingen blev skadad :)
Annars finns det dom som lagar kolfiber. Har du hört runt lite?

Senast ändrad:
Ej aktuell
Enl LF
"En drulleförsäkring är samma sak som en ansvarsförsäkring som är den term man oftast använder i försäkringssammanhang. En drulleförsäkring täcker olyckor du eller någon annan i ditt hushåll orsakar som drabbar andra genom vårdslöshet, klumpighet eller att du är oaktsam. En drulleförsäkring ingår i alla hemförsäkringar och villaförsäkringar. Tänk på att du bör ha en separat drulleförsäkring för din bil."

din son orsakar skada för annan, dig...

Ej aktuell
Kol?

Bilagor

• lunch-setepinne.jpg
    lunch-setepinne.jpg
    72.7 KB · Besök: 53
Ej aktuell
julgus sa:
Enl LF
"En drulleförsäkring är samma sak som en ansvarsförsäkring som är den term man oftast använder i försäkringssammanhang. En drulleförsäkring täcker olyckor du eller någon annan i ditt hushåll orsakar som drabbar andra genom vårdslöshet, klumpighet eller att du är oaktsam. En drulleförsäkring ingår i alla hemförsäkringar och villaförsäkringar. Tänk på att du bör ha en separat drulleförsäkring för din bil."

din son orsakar skada för annan, dig...

Japp, allrisk hade dom dvs drulle. Men skador på cykeln är exkluderade hos dom.

Senast ändrad:
Ej aktuell
Jag tänker så här. Det måste finnas tusen orsaker till att den cykel går sönder om man exluderar att man cyklar på den UTOMHUS eller är med om en trafikolycka. Just därför så känns det helt absurt att ett sådant här stort företag EXLUDERAR cykeln ur allrisken.

Ej aktuell
Mitt bolag är Länsförsäkringar. Så alla ni som har det kanske ska ta er en funderare om byte till ett som ersätter för cykelskador som inte orsakats när ni cyklat i trafik.

Ej aktuell
Joadoa sa:
Mitt bolag är Länsförsäkringar. Så alla ni som har det kanske ska ta er en funderare om byte till ett som ersätter för cykelskador som inte orsakats när ni cyklat i trafik.

Eller så skiter man och utgår från att man kan undvika att totala cykeln när den står i trainern. Det borde vara en acceptabel risk...

Ej aktuell
Surt, men någon gräns måste de väl finnas för vad ett försäkringsbolag ersätter? Generösare villkor = högre premier.
Jag tror man får acceptera ett viss mått av otur i livet och att plånboken ibland blir lidande.

Ej aktuell
Joadoa sa:
Jensen sa:
Du har alltså ingen extra försäkring för cykeln eller utökad försäkring som täcker allrisk i större summor?

Finns ingen extra försäkring i detta bolag. :(

Flera vänner här i Uppsala som har extra för cykel hos just LF. De drivs ju som enskilda bolag så det kan skilja en hel del mellan olika län. Vet även att det konstigt nog skiljer mellan vilken handläggare man pratar med, har vänner som ringt och fått till svar att sådan försäkring inte finns, ringt igen typ 5 min senare och pratat med annan person och då finns det plötsligt. Baksidan har varit att man verkar fått låsa det till en hoj och inte rent allmänt. Oavsett är det kanske lite sent nu.

Ej aktuell
Jag gillar inte att ljuga jag tycker heller inte att man ska göra det för att få rätt.

Men jag förde en diskussion med dom ang vad dom täcker. Att den skulle ramla vid blåst eller hemma skulle dom inte täcka för. Inte heller om jag ställde trailern ute på en väg. För att få en försäkring måste skadan orsakas antingen av ett fordon alltså trafikolycka eller att du kraschar när du cyklar.

Ej aktuell
daikai1 sa:
Joadoa sa:

Man kan ju dra en vit lögn, ställ trainern på vägen och säg att någon cyklade på dig t.ex. Eller bara att man cyklade vält, FB vet ju inte vad du gjorde

Försäkringsbedrägeri kallas det, och i slutändan är det ändå kunderna som får betala. Alla har möjlighet att läsa de försäkringsavtal man själv skriver upp sig på.

Ej aktuell
daikai1 sa:
Joadoa sa:

Man kan ju dra en vit lögn, ställ trainern på vägen och säg att någon cyklade på dig t.ex. Eller bara att man cyklade vält, FB vet ju inte vad du gjorde

Inte särskilt vit va ?
Snarare ganska svart,ful och straffbar.

Ej aktuell
hm sa:
daikai1 sa:
Joadoa sa:

Inte särskilt vit va ?
Snarare ganska svart,ful och straffbar.

Ungefär så. En vit lögn kan väl försäkringstekniskt vara tex vilket datum / tid man fick stenskott i sin framruta. Även plats ska man ju minnas. :)

Posta en bild här, du kanske kan få något bra förslag hur det går att laga, annars är ju en ram på rea kanske inte alltför dyr?

Ej aktuell
Klantade mig med min Cykel inne i garaget.

Lyckades stöta till dem sånden ramlade på en vass kant och fick skada i ramen.

Tänkte direkt "drulle täcker". Ungefär som om jag stöttntill en vas som ramlat.

Cykel och husdjur var exkluderat genom en paragraf i slutet av försäkringen.

Vid brand eller inbrott hade de ersatt fullt ut utan problem. Hade svårt att första skillnaden. Kunde ju med min rumpa stöttntill ett brinnande ljus som ochnindirekt förstört cykeln när huset brann ner. Vid brand och inbrott räknas cykel som lösöre men inte vid drulle.

Just det Länsförsäkringar.....

Ej aktuell
Förmodligen finns det en anledning till att försäkringsbolagen inte är lika frikostiga. Janne Olsson på bruket köper en cykel för 100 000 som står i vedboden. En dag ramlade vedtraven över den och cykeln sprack vid toppröret. Försäkringsbolaget får lätt punga ut 100 000 för en ny minus självrisk på 1500 spänn (även om andrahandsvärdet på cyklar är riktigt lågt procentuellt sett) och premierna för andra personer ökar.

Försäkringsbolagen vill tjäna pengar, inte betala ut pengar. Läs villkoren som sagt. Det är ju tråkigt när det händer.

Nu när det är organiserade bilbränder har dom blivit mycket hårdare också hör jag.

Ej aktuell
Försäkringar är organiserat lurendrejeri. Varför är ni förvånade? Räkna med att aldrig få ersättning för nåt, så blir ni åtminstone positivt överraskade när ni får några korvören ibland.

Ej aktuell
Jag har en jättebra idé; varför inte stifta en lag som tvingar alla försäkringsbolag att solidariskt ersätta alla - på hela jorden? (varför begränsa sig till Sverige) - för alla skador oavsett om de täcks av villkoren eller ej och framför allt oavsett om den skadedrabbade har försäkring eller ej. Huruvida någon är skadedrabbad eller ej är upp tilld en som påstår sig vara skadedrabbad att definiera, liksom storleken på skadan.

Den som är emot en sådan lösning måste vara ond och vilja människor illa. Hur kan ngn vara emot att en skadedrabbad skall få ersättning.

Ej aktuell
geologen sa:
Försäkringar är organiserat lurendrejeri. Varför är ni förvånade? Räkna med att aldrig få ersättning för nåt, så blir ni åtminstone positivt överraskade när ni får några korvören ibland.

Typ som Postnords fejkade hemleveranser alltså.

;o)

Senast ändrad:
Ej aktuell
Det allra bästa är att skippa sakförsäkring och i stället sätta undan pengar regelbundet. Garanterad "utbetalning" vid skada och förmodligen betydligt bättre skadetäckning om man inte är onormalt klantig.

Ej aktuell
Krav för plats på vår båtklubb är att båten är försäkrad.

Kommer inte ihåg hur det är med huslånen, men kan tänka mig att banken är intresserad av att deras säkerhet är fullvärdesförsäkrad.

Ej aktuell
Utan ansvarsförsäkring för båten kan man råka ut för skadeståndsbelopp på många miljoner om man har otur. Några lpn har vi inte för båten, men vi är tre som äger den ihop, och oavsett vad jag tycker om försäkringar så är det ett gemensamt beslut.

Ej aktuell
geologen sa:
Det allra bästa är att skippa sakförsäkring och i stället sätta undan pengar regelbundet. Garanterad "utbetalning" vid skada och förmodligen betydligt bättre skadetäckning om man inte är onormalt klantig.

Med den metoden skulle jag behöva ett intervall på 40 år mellan gångerna jag får skrota hojen för att det ska gå jämnt ut mot att ha en försäkring. Och då pratar vi en hoj, vi har 6 st, tror jag hinner dö innan jag får ihop den summan om jag bara ska lägga undan vad en försäkring skulle kosta mig ?

Ej aktuell
Jag har också länsförsäkringar som hemma försäkring och som ni säger så är det inte så positivt hos dom på cykelfronten. Solid har jag väl hört bäst om när det kommer till cykelförsäkringar. Skulle jag bli av med min cykel får jag betala 25% av inköpspris i självrisk. Västerås bor jag i här snor dom ju cyklar som aldrig förr. Tur den hänger på vardagsrumsväggen iallafall. :)
Nu vet du vad du INTE ska ha för försäkring till din nästa cykeliallafall, eller åtminstone komplettera med extra försäkringar. Hoppas det löser sig, lycka till!

Ej aktuell
Carl A sa:
Jag har en jättebra idé; varför inte stifta en lag som tvingar alla försäkringsbolag att solidariskt ersätta alla - på hela jorden? (varför begränsa sig till Sverige) - för alla skador oavsett om de täcks av villkoren eller ej och framför allt oavsett om den skadedrabbade har försäkring eller ej. Huruvida någon är skadedrabbad eller ej är upp tilld en som påstår sig vara skadedrabbad att definiera, liksom storleken på skadan.

Den som är emot en sådan lösning måste vara ond och vilja människor illa. Hur kan ngn vara emot att en skadedrabbad skall få ersättning.

Kul att du vill hjälpa till och sprida din något syrliga ton. Om man inte har något snällt att säga så kan man lika gärna vara tyst. (Ur filmen Bambi)

Tillbaka
Topp