Ej aktuell

Ej aktuell
cabron021 sa:
Jag har också länsförsäkringar som hemma försäkring och som ni säger så är det inte så positivt hos dom på cykelfronten. Solid har jag väl hört bäst om när det kommer till cykelförsäkringar. Skulle jag bli av med min cykel får jag betala 25% av inköpspris i självrisk. Västerås bor jag i här snor dom ju cyklar som aldrig förr. Tur den hänger på vardagsrumsväggen iallafall. :)
Nu vet du vad du INTE ska ha för försäkring till din nästa cykeliallafall, eller åtminstone komplettera med extra försäkringar. Hoppas det löser sig, lycka till!

Tack! Än har inte skiten träffat fläkten..

Ej aktuell
Landets olika LF-bolag kan ha individuella skillnader i sortiment och erbjudanden, ungefär som landets alla olika typer av ICA-butiker.

Ej aktuell
Nå, prova att stämma din son på beloppet. Som 2-åring är han ju inte medvetet vållande, så hans (din) ansvarsförsäkring/hemförsäkring borde täcka ev. utdömt skadestånd utan att LF kan kräva pengarna av sonen i efterhand.

Vattentätt. Garanterat.

Ej aktuell
geologen sa:
Lulle sa:
geologen sa:
Utan ansvarsförsäkring för båten kan man råka ut för skadeståndsbelopp på många miljoner om man har otur.

Precis samma sak gäller väl om man inte har hemförsäkring?

Hur menar du då?
Somnar du med duschen på. Du ligger på brunnen. Vattnet täcker lgh golvet ett par cm. Vattnet rinner ner till grannen och sabbar tapeter, väggar, möbler och parkettgolv.
Då är det gött att ha hemförsäkring annars får du stå för grannens fioler.

Ej aktuell
jofahjalm sa:
Fast det är inte sant. Fans inget uppsåt är det en olycka utan ansvar,

Okej. Låter lite konstigt för det är ganska svårt att bevisa uppsåt ibland.
Ganska lätt att "fixa" en olycka.
Tror grannens försäkringsbolag helst ser att den som åsamkat skadan står för kalaset.

Ej aktuell
Konkret sa:
geologen sa:
Lulle sa:
geologen sa:
Utan ansvarsförsäkring för båten kan man råka ut för skadeståndsbelopp på många miljoner om man har otur.

Hur menar du då?
Somnar du med duschen på. Du ligger på brunnen. Vattnet täcker lgh golvet ett par cm. Vattnet rinner ner till grannen och sabbar tapeter, väggar, möbler och parkettgolv.
Av ren nyfikenhet, är det något som du har gjort? Tyckte det var då lustigt att du tog upp just det exemplet. Jag har en kompis som somnade på brunnen och kvaddade sina föräldrars hus (golvet på övervåningen+ el, väggar, tak o golv på nedervåningen) de hade precis renoverat färdigt när han lyckades med detta. ;P

Ej aktuell
Niklassonen93 sa:
Konkret sa:
geologen sa:
Lulle sa:
geologen sa:

Hur menar du då?
Av ren nyfikenhet, är det något som du har gjort? Tyckte det var då lustigt att du tog upp just det exemplet. Jag har en kompis som somnade på brunnen och kvaddade sina föräldrars hus (golvet på övervåningen+ el, väggar, tak o golv på nedervåningen) de hade precis renoverat färdigt när han lyckades med detta. ;P

Har två bekanta som jobbar som fastighetsskötare. Man får höra mycket kul där!

Ej aktuell
Just när det gäller fastighetsförsäkringar finns det mycket skumma regler. Läste om en som hade råkat borra i en vattenledning, men han blev inte skadeståndsskyldig för det. Men väl grannen under om jag minns rätt.

Ej aktuell
Jensen sa:
Med den metoden skulle jag behöva ett intervall på 40 år mellan gångerna jag får skrota hojen för att det ska gå jämnt ut mot att ha en försäkring. Och då pratar vi en hoj, vi har 6 st, tror jag hinner dö innan jag får ihop den summan om jag bara ska lägga undan vad en försäkring skulle kosta mig ?
Hur ofta totalkvaddar du en hoj?
Och jämnt ut, räknar du med den kraftiga värdesänkning då också?

Ej aktuell
Frankenstein's Bike sa:
Nå, prova att stämma din son på beloppet. Som 2-åring är han ju inte medvetet vållande, så hans (din) ansvarsförsäkring/hemförsäkring borde täcka ev. utdömt skadestånd utan att LF kan kräva pengarna av sonen i efterhand.

Vattentätt. Garanterat.

Bra tänkt, men... Man kan läsa följande:
G Ansvarsförsäkring
G.1 Försäkringen gäller
Försäkringen gäller för dig som privatperson.
Försäkringen gäller när någon, som inte omfattas av samma
försäkring som du, kräver att du ska betala skadestånd för en person­ eller sakskada som
• kan omfattas av försäkringen och
• överstiger självrisken och
• som du orsakat under försäkringstiden.

Så nej din tanke går inte..

Senast ändrad:
Ej aktuell
Även om du har LF på din hemförsäkring är det kanske möjligt att teckna försäkring på cykeln på ett annat bolag?

Själv har jag IF och har självklart tecknat en extraförsäkring på cykeln. Den försäkringen har ju också ett extra drulleskydd. Hittills använt den en gång då jag gjorde den klassiska "cykel på taket i för låg carport-manövern" med några mindre skador som följd.

Nu har jag flyttat till en ny bostad med tillräckligt hög carport :)

Tillbaka
Topp