Ekeralternativ

Rabalder

Ny medlem
Ekeralternativ
Bygger hjul m DT Hugi 240-nav o XC 717 Keramiskfälg. Är DT Competition ett bra val till lätt/medel XC. Sett att det finns dyrare DT-ekrar, värt att lägga pengar på? DT Revolution? 1,8 el 2,0? Andra ekrar? Ska ha V-broms.
Tack på förhand!

Senast redigerad av en moderator:
Ekeralternativ
en klubbkamrat har de naven på sina tävlingshjul o han kör med revolution ekrar av modell "light" o han får iprincip rikta dem efter varje race.

comp ekrarna är nog snäppet starkare omän dyrare.. prata med din lokala cykelbutik som troligen vet mer om det än jag.

Ekeralternativ
Jag gissar att det är bakhjulsbygge som är på g:
Det finns många som rekommenderar att man väljer en trippelreducerad till vänstra sidan och en mindre reducerad eker till höger/kassettsidan. Då blir hjulet starkare än om man väljer en dubbelreducerad till båda sidorna eftersom den största belastningen ligger på kassettsidan. Jag har valt trippelreducerade DT Super Comp till vänster (2,0;1,8;1,7) och vanliga dubbelreducerade Comp på höger (2,0;1,8;2,0) och det funkar kanonfint. Har kört ett långlopp och en massa singletrack. DT super Comp verkar vara någorlunda svår att få tag i. Jag tror att DT Alpina är lättare att få tag i. Den har denna reducering tror jag 2,0; 1,5;2,0

När du bygger hjulet, se till att olja nipplarna, dra litet i taget, spela på ekrarna och lyssna dig fram till en jämn, hård spänning (fast tonen ska ju vara lite högre på höger sida eftersom de ekrarna kommer att bli mer spända)och massera ordentligt enligt Leos instruktioner här på Happy. Då blir hjulen starka och håller för ett hårt liv i skogen. Om hjulet knäpper till i ekrarna när du tar ut cykeln för den första rundan har du misslyckats med hjulmassagen och att vrida nipplarna till den förvridningsfria positionen i ekern vid bygget. Då är det bättre att du tar in hjulet i verkstan igen för att göra om det jobbet!

Fotnot:
Dt Super Comp har ju en reducering ner till 1,7 vid nippeln. Hur funkar det med nippel och ekernyckel kanske den eftertänksamme frågar sig? Jo, det är en speciell nippel men yttermåtten är samma, man använder samma ekernyckel som tur är. Annars skulle man bli galen om man skulle vara tvungen att hela tiden byta nyckel.

Senast redigerad av en moderator:
Ekeralternativ
Tim Skrev:
-------------------------------------------------------
> en klubbkamrat har de naven på sina tävlingshjul o
> han kör med revolution ekrar av modell "light" o
> han får iprincip rikta dem efter varje race.
>
> comp ekrarna är nog snäppet starkare omän dyrare..
> prata med din lokala cykelbutik som troligen vet
> mer om det än jag.

Anlednigen till att han får rikta hela tiden har nog mer med att hjulen är däligt byggda från början än att ekrarna skulle vara svaga. Han bör släppa helt på nipplarna, olja dem och bygga om hjulet efter t.ex. Sheldon Browns kurs eller Leos här på Happy. Sheldon Brown menar til och med att hjul blir starkare med recucerade än oreducerade ekrar. Mer om detta på hans hemsida. Godnatt.

Ekeralternativ
DT Comp(2.0-1.8-2.0) är riktigt bra starka ekrar som de flesta(?) XC hjul byggs med idag. Finns ingen anledning att köpa dyrare ekrar om du inte vill lyxa till det rejält. Ett tips, köp silverfärgade, de håller sig snyggare längre än svarta - som blir repiga och fula efter ett par månaders hårdkörning.

DT Alpina(2.35-1.8.2.0) är bra till DH hjul och liknande, som tandem, där hjulen utsätts för extrema belastningar. De finns tyvärr inte i alla längder. Försökte få tag på rätt längd till mitt hjulbygge i vintras men de fanns helt enkelt inte i rätt längd.

Se tips om hjulbygge på <http://happymtb.org/forum/read.php?1,34422> :-)

/Leo

Ekeralternativ
Sorry. Jag har några sakfel i min beskrivning ovan. Mina läckra onödiga DT Super Compekrar på vänstersidan har reduceringen 2,0-1,7-1,8 och DT Alpina Pro har reducering som Leo beskriver 2,34-1,8-2,0. Om man nu skulle få för sig att bygga ett så lyxigt hjul som jag så måste man använda rätt nipplar till DT Super Comp i alla fall: När man testar att skruva på den vanligaste nippeln 2,0 så kan man tro att det är rätt men man känner ett litet, litet glapp. Det får det inte vara i en eker som kommer att då och då få känna på en belastning på flera hundra kilo i skogen. Det måste vara en 1,8-nippel.

Vill man läsa mer ingående om DTs sortiment av ekrar går man lämpligast in på DT Swiss hemsida:

http://www.dtswiss.com/index.asp?fuseaction=spokes.bike

Ekeralternativ
Det är därför det finns ekerkalkylatorer som den på Mavics hemsida. Finns även på DT Swiss hemsida. Välj nav och fälg, antal ekrar och korsningar, sedan räknar den fram det åt dig.

/Leo

Ekeralternativ
Leo Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är därför det finns ekerkalkylatorer som den
> på Mavics hemsida. Finns även på DT Swiss hemsida.
> Välj nav och fälg, antal ekrar och korsningar,
> sedan räknar den fram det åt dig.
>
> /Leo
>
>
> -----------------------------------
> ...man lever bara en gång...

Tackar!Ska kolla upp det.
Vart lite sugen på att testa bygga själv när man kollade på ditt hjulbygge repotage!=)

/Fredde

Ekeralternativ
har ingenting med styrkan i fälgen o göra utan att ekern inte är lika robust, vilket gör att det inte är lika hållbart mot skevhet o så.

Tillbaka
Topp