Jag gissar att det är bakhjulsbygge som är på g:
Det finns många som rekommenderar att man väljer en trippelreducerad till vänstra sidan och en mindre reducerad eker till höger/kassettsidan. Då blir hjulet starkare än om man väljer en dubbelreducerad till båda sidorna eftersom den största belastningen ligger på kassettsidan. Jag har valt trippelreducerade DT Super Comp till vänster (2,0;1,8;1,7) och vanliga dubbelreducerade Comp på höger (2,0;1,8;2,0) och det funkar kanonfint. Har kört ett långlopp och en massa singletrack. DT super Comp verkar vara någorlunda svår att få tag i. Jag tror att DT Alpina är lättare att få tag i. Den har denna reducering tror jag 2,0; 1,5;2,0
När du bygger hjulet, se till att olja nipplarna, dra litet i taget, spela på ekrarna och lyssna dig fram till en jämn, hård spänning (fast tonen ska ju vara lite högre på höger sida eftersom de ekrarna kommer att bli mer spända)och massera ordentligt enligt Leos instruktioner här på Happy. Då blir hjulen starka och håller för ett hårt liv i skogen. Om hjulet knäpper till i ekrarna när du tar ut cykeln för den första rundan har du misslyckats med hjulmassagen och att vrida nipplarna till den förvridningsfria positionen i ekern vid bygget. Då är det bättre att du tar in hjulet i verkstan igen för att göra om det jobbet!
Fotnot:
Dt Super Comp har ju en reducering ner till 1,7 vid nippeln. Hur funkar det med nippel och ekernyckel kanske den eftertänksamme frågar sig? Jo, det är en speciell nippel men yttermåtten är samma, man använder samma ekernyckel som tur är. Annars skulle man bli galen om man skulle vara tvungen att hela tiden byta nyckel.