Ekrar mot varandra eller fritt

Kung Stalle

Aktiv medlem
Tja!

Normalt, om man tittar på äldre hjul så när man bygger med 1-4 kors (fler kors blir ju löjligt) så lägger man ekrarna om lot så att de "skaver" på varandra. Men på många nya hjul så ligger inte korsen mot varandra. Jag har sett det främst på straight-pull-hjul men har för mig att jag sett det på hjul med J-bend.

Nån som vet varför man gör det ena eller det andra?

Stalle

I vilken ledd? Att de inte är flätade över/under? Det har jag sett på ett gammalt hybridhjul. Jag tänkte direkt att det berodde på att det var en holländsk cykel. De är luriga där nere.

1714468323343.png

Om man tittar på bilden ovan så ser man hur det yttersta korset är lagt om lot. Blå eker går alltså från insidan av flänsen och korsas med vit som går från utsidan av flänsen.

Det är det normala, traditionella sättet att bygga hjul. Men numer så ser man hjul där man inte lagt sista korset om lot.

Vad och varför och för och nackdelar?

Stalle

Flätade är väl vanligast men jag har sett båda varianterna även på äldre hjul. Finns en uppföljare till klippet ovan där de frågar olika hjulfabrikanter och får varierande svar. Jag ekrar upp som Shimano (och Miyata) gör, de bör veta vad som är bäst tänker jag.

Jaha. Man är ju lite sugen på att läsa dessa upprörda inlägg om saken men ovan publicerade filmsnuttar räcker egentligen för mina behov.

Stalle

Finns en del inlägg med heta känslor om det på happy, så jag vågar inte gå in på det då jag antagligen kommer få utskällning. ;-)
tex ger lite info.

Vad som inte nämns här är utrymme för diskbromsök. Det ser ut som en icke-korsad ekar kan komma för nära öket på icke-Boost hjul både fram och bak.

Senast ändrad:
Snowflakeekring var populärt ett tag på MTB för stabilitetens skull. Där snackar vi anligg mellan ekarna.

Tycker ändå att det är lite märkligt att man inte pratar om olika dicipliner av cyking. Det är ju ganska stor skillnad på LVG kontra DH. Både i hur de används och vilka komponenter hjulen består av.
När det ju iofs så att lvg-cyklister tror ju att jorden snurrar kring endast dom så att de inte har några andra perspektiv än att rulla på slät yta är kanske inte så konstigt. Men men... Nån gång kanske nån kommer på att det finns skillnad.

Stalle

Tycker ändå att det är lite märkligt att man inte pratar om olika dicipliner av cyking. Det är ju ganska stor skillnad på LVG kontra DH. Både i hur de används och vilka komponenter hjulen består av.
När det ju iofs så att lvg-cyklister tror ju att jorden snurrar kring endast dom så att de inte har några andra perspektiv än att rulla på slät yta är kanske inte så konstigt. Men men... Nån gång kanske nån kommer på att det finns skillnad.

Stalle
Ungefär som MTB-cyklister fast tvärtom?
En gång i världen ett tag för länge sedan lindades korsen och kunde även lödas. Det blev styva hjul det. Nog mest för ban tror jag.

med skivbroms blir det mindre resonans läs tjutande våta bromsar med flätning. och bättre plats för oket.

men det är klurigare rikta hjulet eftersom två ekrar påverkas av varje skruvrörelse av nippeln.

föredrar om jag får välja, oflätade ekrar. aldrig sett ett hjul till standardcykel med flätning

med skivbroms blir det mindre resonans läs tjutande våta bromsar med flätning. och bättre plats för oket.

men det är klurigare rikta hjulet eftersom två ekrar påverkas av varje skruvrörelse av nippeln.

föredrar om jag får välja, oflätade ekrar. aldrig sett ett hjul till standardcykel med flätning
En gång i tiden, nr jag var ung för några sekler sedan, hade alla standardcyklar flätade ekrar men det var då det.

Nej
Inte enl den som har mätt åtminstone.
Vi har ju gått igenom det här förr men…
Mätt har han gjort. Men cyklat har han inte. Iaf inte MtB. Han väger förmodligen inte heller 95 kg och har lår som knubbsälar.
Hela testet bygger ju på nån förvirrad tes om att ett cykelhjul aldrig utsätt för mer än 35 lbs sidolast. Vilket ju är ett antagande taget rakt ur luften.
Mao. Ett i stort sätt kasst test.

Stalle

Mina egna observationer är att oflätat på mtb låter mer då det skallrar när man belastar hjulet hårt. Flätat kan med tiden slipa ner ekrarna vid korsningen. Inte varit med om att det gått av där men det känns subjektivt dåligt.

Tja!

Normalt, om man tittar på äldre hjul så när man bygger med 1-4 kors (fler kors blir ju löjligt) så lägger man ekrarna om lot så att de "skaver" på varandra. Men på många nya hjul så ligger inte korsen mot varandra. Jag har sett det främst på straight-pull-hjul men har för mig att jag sett det på hjul med J-bend.

Nån som vet varför man gör det ena eller det andra?

Stalle
Ett korsekrat hjul består av lika antal dragande och sträckande eker, där det sista korset är flätat. När pedalen trycks ner, sträcks de dragande ekerna ytterligare. I de sträckande ekerna sjunker spänningen något, vilket teoretiskt skulle kunna leda till att dessa eker lossnar! Detta hindras av den ökande spänningen i de dragande ekerna. Men det gäller endast bakhjul, då dessa utsätts för torsion(vridning). Dock att framhjul med bromsning vid navet också utsätts för detta fenomen.

Tillbaka
Topp