Hasse#7 sa:
den dagen man får ett haveri mitt ute i ingenstans. Säg pinne i hjulet som exempel, vill man nog ha prylar som är så lätt utbytta som möjligt. Om någon eventuellt råkar ha med sig ekrar lär det inte vara till Ksyrium. Hittar man en öppen LBS vill man nog inte heller fråga efter Ksyrium och inte heller byta till ett snikhjul och lämna kvar hjulet. Så tänkte jag.
OK då förstår även jag
Och jag instämmer, förstås
Men det resonemanget gäller ju även fåekrade hjul med standardekrar, om en eker i ett sådant går av kan det ju, i värsta fall åtminstone, skeva så mkt att hjulet inte ens går runt . Så här skrev en Happyit om vad som hände hen när en eker i ett typiskt fåekrat fabrikshjul gick av
"
En eker i bakhjulet hade gått av så det blev att ta till apostlahästarna den sista kilometern.
Hjulet var så skevt att det slog i kedjestaget."
Jag har haft helt tvärtom erfarenhet med de 1a hjulen med asymmetrisk bakfälg jag byggde, efteratt ha haft dem ett tag blev jag nyfiken på vad som skulle hända vid ett ekerbrott, jag lossade därför på en eker och hjulet var trots det fullt cyklingsbart.
Det blev dessutom ett mer realistiskt prov än vad jag hade tänkt. Detta eftersom jag skruvade åt ekern lite slarvigt så lossnade den igen på nästa cykling
"
Vad är det där konstiga ljudet?"
Men hjulet skevade såpass lite att jag inte ens behövde lossa på bromsen och jag kunde fortsätta turen, flera mil tom.
Detta var flera år sedan men hjulet används fortf och efter att ha spänt upp ekern ordentligt har jag inte haft några som helst problem med det.
Hjulet är 32 ekrat på Velocity Aerohed OC-fälg , men efter mitt prov jag är övertygad om att det även hade funkat bra med 28 ekrar.
/Håkan