Ekrar verktyg

Ekrar verktyg
X-Tools nyckeln du länkar till är dålig. Den griper inte om nippeln på ett bra sätt, en bra nyckel har inte ett enkelt U som håller för få kanter. Nippeln går sönder. Svart 3,2 mm funkar inte på mina standardnipplar, den är aningen för trång.
nyckel.png

Mavic har lite konstiga ekrar/nipplar ibland (ofta?). Vet inte om det är olika på Mavic XA, XA Light, XA Elite etc. Mavic är konstiga. Grodätare!

För DT, Sapim, andra standardnipplar för standard 2 mm eker använder jag samma nyckel, Spokey Pro röd 3,25 mm som inte pajar nipplar (griper om 3 hörn) och passar perfekt till alla vanliga nipplar https://www.bike-discount.de/en/buy/spokey-spoke-wrench-pro-red-25961
SpokeyPro.png

nyckel2.png

Senast ändrad:
Ekrar verktyg
Märkligt, jag har byggt ett antal hjul med en ekernyckel som bara har ett "U" utan att pajja några nipplar. Måste vara något fel.

Ekrar verktyg
Deform sa:
Ok tackar! Noterat att Spokey var bättre alternativ.. men är det 3.25mm eller måste jag även investera i ett skjutmått?
Köp en med 3,2 och 3.3 på.
Såväl för stor som för liten nyckel pajar nippeln (alu).
Det är ju inte så att man runddrar nippeln (för stor nyckel) utan nyckelgreppet spricker (för liten och alu).
(Okay, med en 00 skiftnyckel finns risken att man runddrar om man vänder den åt fel håll och inte lägger an. Men vem (mer än jag när jag inte hittar ekernippelverktygen) använder skiftnyckel?)

Ekrar verktyg
minns inte var jag köpte denna, men den är bra när man väl rundat hörnen på vingarna. har fyra ekerstorlekar:)

greppar alla fyra hörnen på nipplarna, vilket sparar en del besvär och svordomar.
.

Bilagor

• 87D10E5B-AFF3-47BA-9AB2-4C5348C2B0FF.jpeg
    87D10E5B-AFF3-47BA-9AB2-4C5348C2B0FF.jpeg
    256.8 KB · Besök: 171
Ekrar verktyg
kais01 sa:
minns inte var jag köpte denna, men den är bra när man väl rundat hörnen på vingarna. har fyra ekerstorlekar:)

greppar alla fyra hörnen på nipplarna, vilket sparar en del besvär och svordomar.
.

Ser ju bra ut. Inte för stor, bra grepp, och universal. Aldrig sett den förut.

Ekrar verktyg
HåkanC sa:
Lugn nu Sixten
Jag är nyfiken, därför frågade jag. Varför skulle jag inte få göra det?

/Håkan

Mitt svar som jag inte har något direkt belägg för, är att den dagen man får ett haveri mitt ute i ingenstans. Säg pinne i hjulet som exempel, vill man nog ha prylar som är så lätt utbytta som möjligt. Om någon eventuellt råkar ha med sig ekrar lär det inte vara till Ksyrium. Hittar man en öppen LBS vill man nog inte heller fråga efter Ksyrium och inte heller byta till ett snikhjul och lämna kvar hjulet. Så tänkte jag.

Ekrar verktyg
Hasse#7 sa:
den dagen man får ett haveri mitt ute i ingenstans. Säg pinne i hjulet som exempel, vill man nog ha prylar som är så lätt utbytta som möjligt. Om någon eventuellt råkar ha med sig ekrar lär det inte vara till Ksyrium. Hittar man en öppen LBS vill man nog inte heller fråga efter Ksyrium och inte heller byta till ett snikhjul och lämna kvar hjulet. Så tänkte jag.
OK då förstår även jag
Och jag instämmer, förstås

Men det resonemanget gäller ju även fåekrade hjul med standardekrar, om en eker i ett sådant går av kan det ju, i värsta fall åtminstone, skeva så mkt att hjulet inte ens går runt . Så här skrev en Happyit om vad som hände hen när en eker i ett typiskt fåekrat fabrikshjul gick av
"En eker i bakhjulet hade gått av så det blev att ta till apostlahästarna den sista kilometern.
Hjulet var så skevt att det slog i kedjestaget.
"

Jag har haft helt tvärtom erfarenhet med de 1a hjulen med asymmetrisk bakfälg jag byggde, efteratt ha haft dem ett tag blev jag nyfiken på vad som skulle hända vid ett ekerbrott, jag lossade därför på en eker och hjulet var trots det fullt cyklingsbart.
Det blev dessutom ett mer realistiskt prov än vad jag hade tänkt. Detta eftersom jag skruvade åt ekern lite slarvigt så lossnade den igen på nästa cykling
"Vad är det där konstiga ljudet?"
Men hjulet skevade såpass lite att jag inte ens behövde lossa på bromsen och jag kunde fortsätta turen, flera mil tom.
Detta var flera år sedan men hjulet används fortf och efter att ha spänt upp ekern ordentligt har jag inte haft några som helst problem med det.
Hjulet är 32 ekrat på Velocity Aerohed OC-fälg , men efter mitt prov jag är övertygad om att det även hade funkat bra med 28 ekrar.

/Håkan

Ekrar verktyg
Jag har ett par ganska enkla Bontrager Race jag brukar cykla med. 32 ekrar bak. De har varit väldigt pålitliga men när jag var i Skåne och cyklade med Jannetuba råkade jag braka ned i ett sånt där potthål som får ryggraden att komprimeras. Efter det blev bakfälgen omöjlig att få till pga sprickor vid ekerinfästningen i fälgen. Har köpt en ny fälg skall byta och ta bort Ksyriumhjulen. Förutom potthålet verkar jag sitta ganska lätt trots mina 90 kg.

Tillbaka
Topp