Ekrar.

Ekrar.
Söker ekrar av märket Sapim. Modellen heter cx-sprint bladed spoke.
Mått 306mm och 2,0-1,25-2,0 svart.
Ska sitta på ett hjul som tillhör en Scott Spark 900 rc World Cup 2017.
Har bara hittat dom på wheelbuilder.com som är en firma från USA.
Borde finnas i Europa!?

Ekrar.
Ska du laga ett hjul så går det bra med andra ekrar också om du inte får tag i dom som satt orginal. Bara längden är samma så. Matchar du färgen också så syns det knappt.

Ekrar.
Salabaladala sa:
Ska du laga ett hjul så går det bra med andra ekrar också om du inte får tag i dom som satt orginal. Bara längden är samma så. Matchar du färgen också så syns det knappt.

Fast isf viktigt att byta ut iaf alla ekrar på samma (nav)sida, annars kan det bli knepigt att få ett rakt hjul med bibehållen ekerspänning. Detta eftersom olika ekrar flexar olika mycket...

Ekrar.
larsaw sa:
Fast isf viktigt att byta ut iaf alla ekrar på samma (nav)sida, annars kan det bli knepigt att få ett rakt hjul med bibehållen ekerspänning. Detta eftersom olika ekrar flexar olika mycket...
Stämmer inte
Det behövs inte alls
Tex Campa har i sina lågprofilhjul, åtminstone tidigare, haft två(2) tjockare (tyngre) ekrar vid ventilhålet i ett försök att balansera hjulet.
Campagnolo kallar det Dynamic Balance™.

/Håkan

Ekrar.
HåkanC sa:
larsaw sa:
Stämmer inte
Det behövs inte alls
Tex Campa har i sina lågprofilhjul, åtminstone tidigare, haft två(2) tjockare (tyngre) ekrar vid ventilhålet i ett försök att balansera hjulet.
Campagnolo kallar det Dynamic Balance™.
/Håkan

Aha! Ja där fick jag på foten... Man lär sig något varje dag :)
Men då väcks en följdfråga, var inte dom två tjockare ekrarna placerade på var sin sida om ventilen och således också monterade på varsin sida av navet? Just för att balansera varandra...
Och om så var fallet så är mitt första inlägg helt galet eftersom det då är viktigare att för varje eker av en angiven tjocklek (styrka), så bör ekern på motsatt sida vara av samma dimension? Fast då spelar säker vilken typ av ekring större roll och det finns ju många hjul som är byggda starkare på ena sidan en andra, ex. 3x på drivsidan vs 2x på "icke drivsidan"...

Förvirringen bland mina två små grå hjärnceller är total och det är bäst att göra fredag och helg direkt :D SKÅL!!

Ekrar.
larsaw sa:
Men då väcks en följdfråga, var inte dom två tjockare ekrarna placerade på var sin sida om ventilen och således också monterade på varsin sida av navet? Just för att balansera varandra...
Nej
Det är för att de tjockare ekrarnas större tyngd (jmf med de andra ekrarna) skulle balansera ut tyngden av skarven mitt emot ventilhålet.

larsaw sa:
Och om så var fallet så är mitt första inlägg helt galet eftersom det då är viktigare att för varje eker av en angiven tjocklek (styrka), så bör ekern på motsatt sida vara av samma dimension? Fast då spelar säker vilken typ av ekring större roll och det finns ju många hjul som är byggda starkare på ena sidan en andra, ex. 3x på drivsidan vs 2x på "icke drivsidan"...
Häng inte upp dig på ekerstyrka. Antalet kors eller ekerdimensionerna (inom rimliga gränser förstås) påverkar inte hjulets styrka,
även en 1,45mm tjock eker har högre brottgräns än vad en fälg klarar av.
Att använda tunnare ekrar på sidan med lägre ekerspänning gör man för att tunnare ekrar har högre elasticitet
därför minskar det risken för att de helt skall tappa ekerspänningen när hjulet belastas.

Den stora ekerspänningsändringen när ett hjul belastas är inte en ekerspänningsökning, utan en ekerspänningsminskning
"ANSYS model showing variation in spoke tension with applied load on a 36 spoke, 3x front wheel. Displacements plotted with 8x exaggeration."

Campa liksom både Mavic och Shimano, och många fler tillverkare än vad jag känner till, har använt sig av olika tjocka ekrar på hö/vä-sida i sina hjul.
Campagnolo kallar det för "Differential Spokes"
campagnolo-neutron-rear-wheel-with-bag.jpg

Här är dimensioner för ekrarna till ett Neutron (bak-)hjul
Campagnolo Neutron Rear Wheel
Drive Side - AERO 2/1.8/2 - Black Burnished - 296,5mm Long - Recommended Tension 120÷140kg
Non-Drive - AERO 2/1.5/2 - Black Chrome-Plated - 294,75mm Long - Recommended Tension 50÷60kg

/Håkan

Ekrar.
Här blev det raketforskning. I min praktiska erfarenhet så har det fungerat bra med andra ekrar. Pendlar på en cykel där kanske fem eller sex ekrar på bakhjulet byttes till tjockare för tre år sen och det är fortfarande rakt och fint och har inte sprängts.

Ekrar.
HåkanC sa:
ceel sa:
Och jag vill ge dagens ros till dig larsaw för exemplariskt uppförande
Du är en förebild!
+1

För den som vill veta mer om ekrar, hjul och även läsa en bra hjulbyggarbeskrivning rekommenderas
Jobst Brandt The Bicycle Wheel
ISBN: 0960723668

(Den har länkats här flera ggr tidigare, tex: https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/3599665#msg-3599665

/Håkan

Är den värd 100+ € för någon som inte bygger hjul, men kanske vill göra någon gång i framtiden? Jag gillar ju nördig kvällslektyr :)

Tillbaka
Topp