larsaw sa:
Men då väcks en följdfråga, var inte dom två tjockare ekrarna placerade på var sin sida om ventilen och således också monterade på varsin sida av navet? Just för att balansera varandra...
Nej
Det är för att de tjockare ekrarnas större tyngd (jmf med de andra ekrarna) skulle balansera ut tyngden av skarven mitt emot ventilhålet.
larsaw sa:
Och om så var fallet så är mitt första inlägg helt galet eftersom det då är viktigare att för varje eker av en angiven tjocklek (styrka), så bör ekern på motsatt sida vara av samma dimension? Fast då spelar säker vilken typ av ekring större roll och det finns ju många hjul som är byggda starkare på ena sidan en andra, ex. 3x på drivsidan vs 2x på "icke drivsidan"...
Häng inte upp dig på ekerstyrka. Antalet kors eller ekerdimensionerna (inom rimliga gränser förstås) påverkar inte hjulets styrka,
även en 1,45mm tjock eker har högre brottgräns än vad en fälg klarar av.
Att använda tunnare ekrar på sidan med lägre ekerspänning gör man för att tunnare ekrar har högre elasticitet
därför minskar det risken för att de helt skall tappa ekerspänningen när hjulet belastas.
Den stora ekerspänningsändringen när ett hjul belastas är inte en ekerspänningsökning, utan en ekerspänningsminskning
"
ANSYS model showing variation in spoke tension with applied load on a 36 spoke, 3x front wheel. Displacements plotted with 8x exaggeration."
Campa liksom både Mavic och Shimano, och många fler tillverkare än vad jag känner till, har använt sig av olika tjocka ekrar på hö/vä-sida i sina hjul.
Campagnolo kallar det för "
Differential Spokes"
Här är dimensioner för ekrarna till ett Neutron (bak-)hjul
Campagnolo Neutron Rear Wheel
Drive Side - AERO 2/1.8/2 - Black Burnished - 296,5mm Long - Recommended Tension 120÷140kg
Non-Drive - AERO 2/1.5/2 - Black Chrome-Plated - 294,75mm Long - Recommended Tension 50÷60kg
/Håkan