Simme_flex
Ny medlem
El cykel för pendling och träning
marr sa:Simme_flex sa:Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med fordon med en motor på någon annans mark utan lov av markägaren,
Hmm tänk om jag och markägaren skulle ta en öl ikväll!
Om du så ligger med markägaren, så får varken du eller hen köra där.
Vad säger lagen
Till ”motoriserade fordon” räknar Naturvårdsverket olika typer av elassisterade cyklar med en maxeffekt på 250 W. Att färdas i naturen med hjälp av elcyklar är en relativt ny företeelse och flera olika propositioner, utredningar och lagkommentarer (bland annat prop. 2009/10:238, prop. 1995/96:226, SOU 1993:51, lagkommentaren till 17 § NVL, lagkommentaren till 7 kap. 1 § miljöbalken) har slagit fast att det inte finns någon ”motoriserad allemansrätt”.
Det finns ingen lagstiftning som ger någon rätt att färdas med fordon med en motor på någon annans mark utan lov av markägare
Tänk på att du behöver fråga den som äger marken om du vill köra på stigar och leder eller fritt i naturen. Om motoreffekten är över 250 w och ger ett krafttillskott över 25 km/h krävs även en dispens från förbudet i terrängkörningslagen för att köras på barmark utanför väg.
Men visst jag tror jag får köra till en crossbana för att cykla på min föbanade elcykel om du hade satt lagarna