El cykelbygge..

gogeli

Medlem
El cykelbygge..
Är det någon som har byggt elcykel? Har fundering på om man ska pilla ihop något under vintern.
Tips på detaljer att använda, det önskas. Någon kanske har nå vettigt utgångs-matrial. Vilken styrka ska man satsa på, finns ju från 250w upp till 1000w hmmm... Det va lite funderingar..

El cykelbygge..
Du skall satsa på 250 Watt. Mer effekt än detta innebär att du inte bygger en elcykel, snarare moped klass 2/EU moped eller motorcykel. Men det vet du kanske redan. Kan tyvärr inget om vilka ombyggnadskit som är vettiga. Men elcykel konceptet är intressant, man håller 25 km utan någon ansträngning, i uppförsbacke och motvind. Fungerar bra vid jobbpendling om man vill komma fram utvilad och osvettig.

El cykelbygge..
Kör på en bbs middrive och ett bra köpesbatteri. Klart!
Fippla med batteribygge kan man ev göra sen man fått lite erfarenhet

Annars kolla rean på ebikes, brukar gå att fynda vissa modeller så här års

El cykelbygge..
Bmsbattery har bra kit, har själv handlat nästan exakt samma grejjer fast från Alibaba. De har dock roligare leceranstid. Har byggt två elcyklar, kanon!

El cykelbygge..
El cykelbygge..
Ja det här var ju lite olika uppslag helt klart.
Visst inte att det fanns så pass många tom inom riket.
Verkar som man klarar sej bra med 250w trots allt.

El cykelbygge..
Ja, 250 watt ur racercyklist på platt mark blir väl 35 ish km/h? Så det är inte fy skam på något sätt.

Hade min mor levt som hade kol, gillade att cykla, men hatade backar, lungorna räckte inte till, då hade jag fixat en åt henne.

El cykelbygge..
Jag kommer trycka på köpinappen för ett Bafang bbs01 snart

Konverteringskit för mittmontering.
250 W

Motivering lyder som följer:
Jag bor i en JÄTTEBRANT backe, har provat elcyklar med navmotor, de orkar inte om man har lite last eller kärra.

Jag har byggt min nuvarande hoj själv för en massa pengar och är supernöjd med den.

Snart blir det förskola och det kommer innebära en halvmil extra per dag (tot 2,8 mil t/r) då kommer jag inte palla med vintern utan lite hjälp. Alternativet är mördarmaskin, och det klivet vill jag inte ta.

Återkommer med omdömme och review :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    71.3 KB · Besök: 70
El cykelbygge..
Angående nya elcykelregler. Enligt artikeln i NyTeknik, som refererades av Snuten ovan, så "kan" det komma nya elcykelregler efter årsskiftet, eller egentligen en ny elcykelklass.

Transportstyrelsen håller på att utreda det nu, det kommer en remiss under hösten, här http://www.transportstyrelsen.se/sv/Regler/Remisser/.

Det verkar som alla kan lämna synpunkter på remissen, så ni som är intresserade har möjlighet att påverka.

El cykelbygge..
Av det man läser så verkar det nästan uteslutande vara mittmonterat som gäller. Rent spontant känns det som navmotorn skulle vara enklare att hålla på med, men ja kan ha fel. 250w verkar ju räcka ganska långt.
Någon motor som inte drar tungt när man kör utan motor?

El cykelbygge..
Någon som vet nå mer om denna lösning?
Som jag ser det borde man kunna ha två klingor fram med denna lösning.
Finns den att köpa färdigt eller?

Bilagor

• index-2.jpeg
    index-2.jpeg
    83.7 KB · Besök: 77
  • index-1.jpeg
    index-1.jpeg
    49 KB · Besök: 87
  • index-3.jpeg
    index-3.jpeg
    93.6 KB · Besök: 79
El cykelbygge..
Har byggt 2 elcykel med syftet pendling till jobb.

Den första baserade jag på ett kit från cyklorama.se på en "herrcykel". (Navmotor och batteri på pakethållare)
Cykeln var väldigt pigg och rolig att köra. Nackdelen som jag kände var att cykeln blev tung och batteriet höll inte så långt. Tyngdpunkten blev också väldigt hög.

Cykeln blev dessvärre stulen efter en kort tid.

Andra cykeln blev en cannondale hybrid med en bafang 250w hubmotor från gbk med 36v 15 ah rambatteri.

Cykeln är väldigt lätt med hela kitet och jag kommer betydligt längre med den mera effektiva hubmotorn. Tyngdpunkten är väldigt låg.

Elcykel är behagligt om du vill pendla snabbt utan att behöva komma fram svettig. Du kommer inte att ångra dig.

Bilagor

• 20150704_070141.jpg
    20150704_070141.jpg
    77.8 KB · Besök: 93
El cykelbygge..
Skitsnack Andy, om man har ett jobb där man inte vill gå svettig så är elcykeln ju ett utmärkt alternativ. Skilj på transport å träning.

El cykelbygge..
-Andy- skrev:
-------------------------------------------------------
> Elcyklar borde bara få användas av personer med
> läkarintyg. Dvs. av personer som inte orkar med
> en vanlig cykel.

Samma med bil och kollektivtrafik? Kamma dig!

El cykelbygge..
Jag har precis monterat en 8fun/bafang-motor på min Babboe trehjuliga lastcykel (har inte ens testcyklat den än), så om det är någon som undrar något om den motorn får ni gärna fråga.

Jag kör på 500W (egentligen en 750W-motor, men den är strypt i programmeringen), detta eftersom jag vill att den ska kunna dra 200+ kg och ändå hålla 25km/h. Jag köpte från www.em3ev.com , de har mycket gott rykte, och än så länge lever de upp till det. Fick till och med ett tesprotokoll till batteriet, ska man tro dem så är mitt 11Ah-batteri egentligen ett 12Ah-batteri =).

Ganska trivial montering, i alla fall om man har gjort något med vevpartier på cykeln. Man drar helt enkelt bort det gamla vevpartiet, och sätter dit denna. Jag var dock tvungen att gå loss med vinkelslipen litegrann, eftersom Babboen hade lite vajerfästen och annat skräp som satt i vägen, vilket inte lär vara ett problem på en vanlig cykel.

El cykelbygge..
-Andy- skrev:
> Elcyklar borde bara få användas av personer med
> läkarintyg. Dvs. av personer som inte orkar med
> en vanlig cykel.

Kan inte du och övriga cykelreligiösa ta er religion och stoppa upp där solen inte lyser?

El cykelbygge..
Makten skrev:
> -Andy- skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Elcyklar borde bara få användas av personer
> med
> > läkarintyg. Dvs. av personer som inte orkar
> med
> > en vanlig cykel.
>
> Kan inte du och övriga cykelreligiösa ta er
> religion och stoppa upp där solen inte lyser?

+1

El cykelbygge..
Nja, man ska inte dreva för högt, den ska ha ett visst varvtal för att må bra. Vad gäller att få så hög hastighet som möjligt vet jag inte så mycket om, jag har ju researchat precis tvärtom, låg hastighet men högt moment för branta uppförsbackar. Det finns rätt mycket man kan göra om man vill göra det extrem. 750W-motor, högre spänning på batteriet (em3ev säljer 50V-ackar som ger lite högre spänning än de flesta andra), custom programmering etc.

Ska man börja trimma sakerna så så bör man läsa på så att man inte bränner upp något. Det gäller att allt i kedjan håller, batteri, elektronik, motor och inte minst cykelns transmission som inte alls är gjord för de här effekterna. Jag har mer gått på en konservativ tillförlitlig setup, och då är jag ändå fortfarande lite osäker på hur Nexusnavet kommer att hålla i längden.

P.S. Bafang ska snart släppa ett 1000W-kit också, om man nu vill ha extrem prestanda. Jag kan säga att redan 500W ger väldigt mycket extra fart även på en lastcykel. Jag gjorde en 10-minuters testrunda i morse, och än så länge har jag inte använt mer än hälften av effekten. Jag har den för högt drevad känner jag nu, på 2'an kommer jag upp i 20km/h, vilket i stort sett är maxhastighet med den här cykeln, så jag har beställt ett 32t framdrev istället för det 44t som sitter på nu. Byta framdrev är för övrigt lite special, eftersom drevet fästs med ett ickestandard bcd-mått. Jag blev tvungen att beställa en spindeladapter som gör att jag kan sätta på vanliga 104mm bcd-drev.

El cykelbygge..
PiPPiW skrev:
> Elmotorer är inget jag har pysslat
> med, 500W är ju cirka 2/3 hästkraft men
> vridmomentet lär ju vara brutalt. Är det bara
> att dreva ordentligt och åka hur fort som helst?

Vridmoment * varvtal = effekt, så de är direkt kopplade till varandra. Det trevliga med elmotorer är att de ofta har i stort sett samma vridmoment över hela varvtalsspannet. Nu har dock motorn och dess styrning ett maxvarv, så man kan tyvärr inte ta ut oändligt med effekt;-)

Ska du driva en farkost till en viss hastighet så måste du ha jämvikt mellan driveffekt och den effekt som luftmotstånd och rullmotstånd utgör. Ska du istället upp för en backe så måste driveffekten motsvara arbetet per tid (alltså effekt) som krävs för att lyfta massan (samt övervinna rull- och luftmotstånd).

El cykelbygge..
Sambal Oelek skrev:
> På min så tog det hårt på Nexus-rullbromsen,
> har bytt till skivbroms nu, verkar funka bättre

Hmm, intressant. Fast nu är ju cykeln byggd med rullbromsar runt om (tre stycken alltså), och jag kommer inte att köra snabbare än vad den är byggd för utan el, bara det att jag kör lika snabbt när det är uppför, så man hoppas ju på att det ska hålla. Men tack för tipset, jag ska hålla koll på bromsarna, och kanske ge de lite extra kärlek. Man ska fylla på med fett lite då och då va?

El cykelbygge..
PiPPiW skrev:
> Tack för svaren. Tror det är säkrast och
> billigast (i både tid och pengar) att ta en sak i
> sänder. Typ lära mig stigcykla under egen
> kraft.

Ja, jag tror ju inte man blir särskilt snabb i skogen med en elcykel om man inte har bra teknik. Jag har sett ett par elassisterade MTB på stig och det gick verkligen inte fort.

> Som sagt, ellära är definitivt inte min styrka
> men tycker att elfordonsracing är rätt
> fascinerande. Larry McBride som normalt kör en
> nitrometan-laddad "cykel" borta i USA har både
> tid- och hastighetsrekord för 2-hjuligt elfordon
> över kvartsmilen, alltså 402 meter.
>
> 0 till 324 km/timmen på 6.94 sekunder med 355 V
> och ett 14.2kWh Li-ion batteri-pack
>
> http://www.gizmag.com/lawless-rocket-occ-electric-
> drag-bike-speed-record/22584/

Ball! :-)) Hur står det där sig mot en förbränningsmotorbestyckad MC? Jag har ingen koll på dragracing alls.

El cykelbygge..
Har kört Bafang BBS01 i snart två månader.
köpte från Dillenger.co.uk , funkade jättebra.
det kostade typ 11 000 kr.

Vi har en backe upp till huset som är brant som fan, och det går bra med cykelvagn med ett barn i. (ca 25 kg)

Det följer med en tumgas och man kan ställa upp hastighetsgränsen.
Det man bör komma ihåg om man "trimmar" sin elhoj är att ditt försäkringsbolag troligen kommer ge dig fingret när du kör omkull eller kör på någon annan.

Anledningen till att man vill kunna använda ett gasreglage är när man leder cykeln i branta uppförsbackar (walk-läget orkar inte om det är brant och man har last), Kadenssensorn laggar dessutom lite och om man trampar sakta så slår motor på/av/på/av vilket är fett jobbigt i branta uppförsbackar när man är beroende av motorn.

Har man ett finare system typ Bosch så är kadens- och kraftsensorn så bra att gasreglage inte behövs.
Det finns ingen kraftsensor i Bafang-motorn.

Jag har löst det genom att dreva ned lite mer och tagit bort gasreglaget då det är jäkligt frestande att "åka moppe".
Man måste dessutom köra ganska mycket snabbare än 25 km/h för att göra större tidsvinster om man bara cyklar någon mil, därför känns det inte värt risken att köra snabbare än 25 knyck.

det som följer med i paketet är:
-Batteri (man kan välja olika storlek)
-motor
-framdrev
-gasreglage (tumme)
-två bromsreglage för wire (V-broms) med bromskontakter (klipper motorn)
-display med manöverknappar

Slutsats:
Jag är nöjd.
Men jag kommer inte köpa ett till system utan kraftsensor.
Det är stor skillnad i "skön känsla" mellan ett eftermonterat system och ett integrerat system (Bosch, Panasonic, Shimano STEPS).

Bilagor

• IMG_2613.jpg
    IMG_2613.jpg
    168.5 KB · Besök: 88
  • IMG_2646.jpg
    IMG_2646.jpg
    106.6 KB · Besök: 78
  • IMG_2647.jpg
    IMG_2647.jpg
    73.8 KB · Besök: 62
  • IMG_2636.jpg
    IMG_2636.jpg
    69.1 KB · Besök: 59
El cykelbygge..
Finnen skrev:
> hålla koll på bromsarna, och kanske ge de lite
> extra kärlek. Man ska fylla på med fett lite då
> och då va?
Ja, eller olja, vissa använder ATM-olja har jag läst :-) aldrig testat själv, har bara lämnat in till LBS och då har det stått oljebad på kvittot iofs

El cykelbygge..
Gurra skrev:
> Har kört Bafang BBS01 i snart två månader.
> köpte från Dillenger.co.uk , funkade jättebra.
> det kostade typ 11 000 kr.
>
> Vi har en backe upp till huset som är brant som
> fan, och det går bra med cykelvagn med ett barn
> i. (ca 25 kg)
>
> Det följer med en tumgas och man kan ställa upp
> hastighetsgränsen.
> Det man bör komma ihåg om man "trimmar" sin
> elhoj är att ditt försäkringsbolag troligen
> kommer ge dig fingret när du kör omkull eller
> kör på någon annan.
>
> Anledningen till att man vill kunna använda ett
> gasreglage är när man leder cykeln i branta
> uppförsbackar (walk-läget orkar inte om det är
> brant och man har last), Kadenssensorn laggar
> dessutom lite och om man trampar sakta så slår
> motor på/av/på/av vilket är fett jobbigt i
> branta uppförsbackar när man är beroende av
> motorn.
>
> Har man ett finare system typ Bosch så är
> kadens- och kraftsensorn så bra att gasreglage
> inte behövs.
> Det finns ingen kraftsensor i Bafang-motorn.
>
> Jag har löst det genom att dreva ned lite mer och
> tagit bort gasreglaget då det är jäkligt
> frestande att "åka moppe".
> Man måste dessutom köra ganska mycket snabbare
> än 25 km/h för att göra större tidsvinster om
> man bara cyklar någon mil, därför känns det
> inte värt risken att köra snabbare än 25
> knyck.
>
> det som följer med i paketet är:
> -Batteri (man kan välja olika storlek)
> -motor
> -framdrev
> -gasreglage (tumme)
> -två bromsreglage för wire (V-broms) med
> bromskontakter (klipper motorn)
> -display med manöverknappar
>
> Slutsats:
> Jag är nöjd.
> Men jag kommer inte köpa ett till system utan
> kraftsensor.
> Det är stor skillnad i "skön känsla" mellan ett
> eftermonterat system och ett integrerat system
> (Bosch, Panasonic, Shimano STEPS).

Tack för att du delger dina synpunkter. Vad blir skillnaden i känslan? Finns inte bafang-kittet med kraftsensor?

El cykelbygge..
Bafang har ingen kraft/mometngivare, nej.

Skillnaden är att man har ett visst lagg, det tar en halv sekund efter att man börjar trampa innan motorn går igång, och en halv sekund för den att lägga av när man slutat (bromsar man stängs motorn så klart av direkt). Den är inte heller proportionell, så som jag fattar det att Bosch-systemet är. Trampar man hårt, så ger Bosch extra kraft, men Bafang kan inte känna av det, utan går bara på varvtal,

Jag stör mig inte alls på det, men så har jag aldrig testat något system med momentgivare heller.

El cykelbygge..
Kan säga att jag har kört 62 mil nu med mitt bbs01 utan några problem. Är dock lite orolig för hur vattentåligt det är. Batteriet brukar jag täcka över med skydd vid lätt regn. Men är lite orolig för större skyfall.

El cykelbygge..
Frod skrev:
> Skitsnack Andy, om man har ett jobb där man inte
> vill gå svettig så är elcykeln ju ett utmärkt
> alternativ. Skilj på transport å träning.

Här kommer två tips. Helt gratis. Jag tror nog att Andy håller med :)

1. Man måste inte cykla så hårt att man blir svettig. Dvs. du måste inte träningscykla till jobbet.

2. Om man blir svettig av att transportcykla lugnt och stilla så borde man nog uppsöka en läkare. Och när man ändå är där och får sitt allvarliga hälsotillstånd undersökt så kan man ansöka om ett el-cykel-instyg.

Varsågod!

El cykelbygge..
PiPPiW skrev:
> Frod skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skitsnack Andy
>
> Plus att det kan vara lite festligt med bra speed
> på en gammal mini-cykel :)

Köp en moppe istället eller börja träna :)

Tillbaka
Topp