EL MTB - Biltema

EL MTB - Biltema
colan sa:
Men jag får väl köra i skogen med den? I vilket fall, tror inte någon skulle säga till ifall jag körde. Isåfall är den personen fjantigt löjlig, då kan jag bara säga att jag kör med manuellt läge som vanlig cykel.....och då gör jag rätt....

Jag tror inte någon seriös skogscyklist som såg dig skulle låta bli att säga till.
Om det är något område där motor verkligen göt skillnad mot trampor så är det slitaget man orsakar på stigar.

Så jo, skulle jag se dig åka runt med din semi-motorcykel i nån slags skog som inte är anlagt crossbana så skulle jag vara en jobbig röv tills du åkte hem, och om du kallar mig löjlig så rör det mig inte i ryggen.

(nästan) hela vår community sliter för att orsaka så lite slitage som möjligt, för att vi inte ska bli utslängda från stigarna och hänvisade till fåtal anlagda spår. Folk som börjar slira runt med elmotorer och tror att dom cyklar är inte vad i behöver.

EL MTB - Biltema
N_sandstrom sa:
colan sa:
Men jag får väl köra i skogen med den? I vilket fall, tror inte någon skulle säga till ifall jag körde. Isåfall är den personen fjantigt löjlig, då kan jag bara säga att jag kör med manuellt läge som vanlig cykel.....och då gör jag rätt....

Jag tror inte någon seriös skogscyklist som såg dig skulle låta bli att säga till.
Om det är något område där motor verkligen göt skillnad mot trampor så är det slitaget man orsakar på stigar.

Så jo, skulle jag se dig åka runt med din semi-motorcykel i nån slags skog som inte är anlagt crossbana så skulle jag vara en jobbig röv tills du åkte hem, och om du kallar mig löjlig så rör det mig inte i ryggen.

(nästan) hela vår community sliter för att orsaka så lite slitage som möjligt, för att vi inte ska bli utslängda från stigarna och hänvisade till fåtal anlagda spår. Folk som börjar slira runt med elmotorer och tror att dom cyklar är inte vad i behöver.

Finns det några som helst belägg för det där eller har du hittat på det själv? Att en elcykel skulle öka slitaget alltså.

Jag anser mig nog vara en seriös stigcyklist och jag skulle vara helt okej med att någon kör elhoj i skogen. Det skulle inte gå nämnvärt fortare, där jag kör är det nödvändigtvis inte krämen i benen som avgör hastigheten utan snarare tekniken. Ligger man mest och pressar plattstig och grusväg är det väl en annan sak. Men då handlar det om sunt förnuft inte hur cykeln drivs framåt (båda drivs av benstyrka men den ena får man lite extra hjälp).

EL MTB - Biltema
Luthman Photography sa:
N_sandstrom sa:
colan sa:

Finns det några som helst belägg för det där eller har du hittat på det själv? Att en elcykel skulle öka slitaget alltså.

Jag anser mig nog vara en seriös stigcyklist och jag skulle vara helt okej med att någon kör elhoj i skogen. Det skulle inte gå nämnvärt fortare, där jag kör är det nödvändigtvis inte krämen i benen som avgör hastigheten utan snarare tekniken. Ligger man mest och pressar plattstig och grusväg är det väl en annan sak. Men då handlar det om sunt förnuft inte hur cykeln drivs framåt (båda drivs av benstyrka men den ena får man lite extra hjälp).

Just det där med att "slira runt med elmotorer" förstår jag inte, inte med en laglig 250-wattare iaf.
Tror nog att en viss typ av bromsande sliter mer...är det månne elbromsar? ;-D

EL MTB - Biltema
colan sa:
Kom på lite fler frågor.
Vad kan det tänkas kosta att ladda elcykeln? Det är väl billigt? El känns billigt.
Har läst att biltema elcyklar låter, men så farligt borde det väl inte vara?

Kosta att ladda cykeln?!!! Det är nog inget att tänka på!!!
Biltemas MTB låter väldigt mycket! Störande om du frågar mig.
Får köra = Nej "tror jag".. Men ja brukar köra ändå, du kan alltid stänga av el hjälpen.
Åter igen. Skippa Biltemas MTB om du har råd. XXL har fått in cyklar på 15000 KR MTB med mittmonterad motor och 80NM

Senast ändrad:
EL MTB - Biltema
Kom just hem från en kort tur i skogen på en helt och hållet muskeldriven cykel. Jag tror faktiskt att jag hade orsakat ännu mindre spår och kört långsammare med en (laglig) el-MTB eftersom den rimligtvis är tyngre och lite mindre lättmanövrerad.

EL MTB - Biltema
Om vi bortser från att det du vill göra, höja hastigheten och cykla i skogen, är att bryta mot gällande lagar och istället tittar på cykeln.

Så är det en skitstor ram med stora hjul och kassa däck, en riktigt dålig kombo i skogen. Där till är stötdämpare, växlar och bromsar som bäst medelmåtta. Nu är jag cykelmupp men jag har svårt att tänka mig en sämre cykel för 10k att ta ut i skogen än biltemas elcykel. Du skriver att du ska ha den i 1-2 år och sedan sälja, ska du använda den aktivt under de åren kommer du inte ha något att sälja. Cykeln är skräp till något annat än helt plana asfalterade cykelbanor.

Dessutom låter den som ett tröskverk och kämpar verkligen i allt som ens vagt påminner om lutning. Ska du ha cykeln att pendla 5-10km med stadsmiljö är den säkert acceptabel, i skogen är den som bäst värdelös. Du lurar dig själv genom att köpa den. Det finns bättre cyklar att lägga pengar på.

Jag har jobbat med elcyklar och de flesta har en verklig räckvid på hälften av vad som anges. Alltså ca 15-30km efter två månaders användning skulle jag gissa.

Ska du ha en el-mtb som faktiskt tål att cykla i skogen får du nog dubbla din budget. Allt annat kommer vara en besvikelse eller gå sönder.

EL MTB - Biltema
Varför vill man köra med elcykel i skogen?

De vanliga argumenten för elcykel tycker inte jag håller i skogen:
- Minimera ansträngningen så att du slipper duscha efteråt
- Man är för klen och har svårt med långa eller branta backar
- Man är för dåligt tränad i förhållande till den sträcka man ska cykla eller av andra skäl vill minska energiåtgången

Vad har jag missat? Vad är argumenten för elcykling?

EL MTB - Biltema
-Andy- sa:

- Man är för dåligt tränad i förhållande till den sträcka man ska cykla eller av andra skäl vill minska energiåtgången

Det är kul!

EL MTB - Biltema
Makten sa:
Upplever dagligen idioter utan ringklocka som utgör en fara för att de inte påkallar uppmärksamhet innan de kör om fotgängare och andra cyklister.

Säger du det. Var kan jag läsa mer om detta i svenska lagar och regler som styr cyklande i trafik? Har aldrig hört talas om att jag måste plinga före omkörning.

EL MTB - Biltema
-Andy- sa:

Bortsett från det första argumentet (man blir säkerligen svettig även med elcykel i skogen), vad är det för fel på de övriga? Inte för att jag ser nån tjusning i det själv, men det finns säkert andra som gör det.

Kanske lika bra att förbjuda allt med motor eftersom man måste vara stark och frisk för att få ha roligt eller transportera sig från A till B?

Senast ändrad:
EL MTB - Biltema
ForesterGuy sa:
-Andy- sa:

Det är kul!

Det var ett bra argument. Det hamnar som nr 1 på argument-för-elcykling-i-skogen-listan.

EL MTB - Biltema
-Andy- sa:

Jag kan förklara hur det är i mitt fall. När jag körde elcykel i spanien som gick i 30km/h, det var rikitgt kul! Elcykel över 30km/h är kul. Det brukar vara roligt att köra saker som går fort.
Jag bor inte nära några grusstigar/skog, att ta cykel ditt är inte tänkbart. Då är elmtb att transportera mig med.
Mitt argument är att det är kul, går fortare.

Folk har olika åsikter och anledningar, alla tänker inte lika dant. Det är bra om man är öppen för det mest och har en positiv syn på livet.

EL MTB - Biltema
Det må vara hur kul som helst.
Att det inte lämnar mer avtryck i skogen än en vanlig mtb kan diskuteras hur mycket vi vill.

Men att cykla i skogen med vanlig mtb är nästan alltid lagligt.
Att cykla med elmtb i skogen är ALDRIG lagligt utan markägares tillåtelse.

Senast ändrad:
EL MTB - Biltema
Tob sa:
Det må vara hur kul som helst.
Att det inte lämnar mer avtryck i skogen än en vanlig mtb kan diskuteras hur mycket vi vill.

Men att cykla i skogen med vanlig mtb är nästan alltid lagligt.
Att cykla med elmtb i skogen är ALDRIG lagligt utan markägares tillåtelse.

Nja, än så länge finns det väl bara några godtyckliga tolkningar av lagen. Det finns väl inga prejudicerande domar än?

EL MTB - Biltema
25km/h vs 30km/h vs 45km/h

Att komma upp i 30km/h - 35km/h under någon del av en cykelrunda med en vanlig, ej motoriserad cykel, skulle jag säga är mycket vanligt utefter mina erfarenheter.
Ett svagt medlut och ingen motvind så är ofta 30 lätt att nå utan att ta i allt vad man kan.
30km/h känns fortfarande som att det är inom normal cykelhastighet. Även om det kan vara svårt att snitta så fort.

För många kan nog en elcykel som hjälper till upp till 25 fortfarande hjälpa till att höja snitthastigheten.
Däremot känns 30 som en hastighet man kommer upp i så pass ofta (utan assistans) att man gärna hade kommit upp i den hastigheten på en elcykel lika lätt som på en cykel utan assistans.

45km/h går absolut att nå på en vanlig cykel utan motor.
Men för många (de flesta?) så krävs det en nedförsbacke för att komma upp i det.
Med eller utan assistans, under bra omständigheter, som bra sikt och ingen annan i närheten så behöver det inte vara osäkert.
Men det är fortfarande utanför vad jag anser vara normal cykelhastighet.
Skulle det tillåtas elcyklar med assistans upp till 45km/h att köras av vem som helst, var som helst (inkl. gång/cykelbanor) så hade det nog ändå blivit betydligt fler olyckor.
Risken är att det är många som skulle ha relativt lätt att komma upp i den hastigheten, utan att ha omdöme om var den hastigheten är lämplig.

Jag tycker att assistans upp till 30km/h hade varit rimligt att ha som laglig gräns.
Men att 25km/h ändå är tillräckligt bra för att många ska ha nytta av elcykel.
Speciellt om man bor i ett område med mycket backar och/eller man vill dra någon kärra eller köra lastcykel eller bara har mycket packning ändå.

EL MTB - Biltema
Jo, vi, Sverige alltså, tyckte att 30km/h var ok på cykelbanorna förr. Men sedan ett antal år har vi synkat våra regler mot resten av EU och det är nu 25km/h som gäller.
Det är naturligtvis mopeder jag tänker på främst här.
Elcykeln är ny i sammanhanget, men det vore ju konstigt om dom skulle få köras fortare med motor än mopeder.

EL MTB - Biltema
Makten sa:
Jeppe_E sa:
Jo, jag cyklar ofta fortare än så, men skillnaden är att det är lagligt. Vissa lagar kanske inte är vettigt utformade, men det är fortfarande lagar och det är inte upp till var och en att välja vilka man ska följa.
Frågan är varför så många tar på sig polismössan i just den här frågan. Varför inte samma drev mot alla som cyklar olagligt utan ringklocka?
Som du kanske inte vet men som vi kanske kan förklara för dig så ökar bromsenergin som ska tas om hand med 45% vilket innebär att cykeln tekniskt är felkonstruerad.
En ringklocka minskar vikten med 73 gram vilket typiskt ger en minskad energimängd med 0,6%.
Du begriper skillnaden väl? Eller ska vi be någon annan förklara.

EL MTB - Biltema
konscious sa:
I senaste numret av Allt Om Elcykel fick biltema El-mtb dåliga betyg.
I senaste Allt om Biltema EL-MTB fick Biltema EL-MTB väldigt bra betyg.

Lejon sa:
Kom just hem från en kort tur i skogen på en helt och hållet muskeldriven cykel. Jag tror faktiskt att jag hade orsakat ännu mindre spår och kört långsammare med en (laglig) el-MTB eftersom den rimligtvis är tyngre och lite mindre lättmanövrerad.
Du har alltså kommit fram till att något som ät tungt ger mindre skador i naturen än något som är lätt?
Då borde skadorna minskas ytterligare om man tvingade alla löpare att springa i pumps med stillettklackar....

EL MTB - Biltema
colan sa:
Mitt argument är att det är kul
Folk har olika åsikter och anledningar, alla tänker inte lika dant. Det är bra om man är öppen för det mest och har en positiv syn på livet.
Jag tycker det är skitkul att driva elcyklister i bakhuvudet med ett basebollträ.
Vart bodde du sa du?

EL MTB - Biltema
emmer sa:
colan sa:
Jag tycker det är skitkul att driva elcyklister i bakhuvudet med ett basebollträ.
Vart bodde du sa du?

Förresten, är det aluminium eller carbon som gäller? För basebollträt, alltså?

EL MTB - Biltema
emmer sa:
Du har alltså kommit fram till att något som ät tungt ger mindre skador i naturen än något som är lätt?
Då borde skadorna minskas ytterligare om man tvingade alla löpare att springa i pumps med stillettklackar....

När det gäller cyklar så är viktförhållandet det omvända mot de flesta andra fordon.
Att föraren/cyklisten är det tunga och fordonet det lätta.

Kanske borde vi ha förarlösa cyklar i skogarna?
Maxvikt på cyklister?

EL MTB - Biltema
Emmer:
Jag antar att du missförstod med avsikt, men jag försöker förklara ändå: med en tyngre och i övrigt på alla sätt sämre och mindre lättmanövrerad cykel skulle jag cyklat långsammare. Högre hastighet ger kraftigare inbromsningar och accelerationer och därför kanske högre slitage tror jag. De ca 10 extra kilona påverkar slitaget mindre än en ökad hastighet tror jag. Vad tror du?

EL MTB - Biltema
GuessWho sa:
emmer sa:
När det gäller cyklar så är viktförhållandet det omvända mot de flesta andra fordon.
Att föraren/cyklisten är det tunga och fordonet det lätta.
Fjädrad kontra ofjädrad vikt är ett okänt begrepp?

Lejon sa:
Emmer:
Jag antar att du missförstod med avsikt,
Självklart gjorde jag det :-)
Men vilket som sliter mest av vikt och fart beror nog väldigt på.
Det varierar, så det vill jag inte säga något proppsäkert om :-)

EL MTB - Biltema
Emmer: i min kommentar var jag tydlig med premisserna, så jag skrev ju inget om att tung elcykel generellt ger mindre slitage eller hur?

EL MTB - Biltema
emmer sa:
colan sa:
Vart bodde du sa du?

Men allvarligt talat...har du sökt för det där?
Det är kanske bäst att du får professionell vård innan du skadar någon...

EL MTB - Biltema
ForesterGuy sa:
emmer sa:
colan sa:
Vart bodde du sa du?

EL MTB - Biltema
emmer sa:
ForesterGuy sa:
emmer sa:
colan sa:
Vart bodde du sa du?

Ah, du har tagit din medicin nu?

EL MTB - Biltema
ForesterGuy sa:
emmer sa:
ForesterGuy sa:
emmer sa:
colan sa:
Vart bodde du sa du?

Jag tror du helt missade emmers poäng.

EL MTB - Biltema
ceel sa:
ForesterGuy sa:
emmer sa:
ForesterGuy sa:
emmer sa:
colan sa:
Vart bodde du sa du?
Det brukar han så det är inget att bry sig om :-)

EL MTB - Biltema
emmer sa:
ceel sa:
ForesterGuy sa:
emmer sa:
ForesterGuy sa:
emmer sa:
colan sa:
Vart bodde du sa du?
Det brukar han så det är inget att bry sig om :-)
Jag såg nån statistik att det säljs fler basebollträn än basebollar, fast det rimligtvis borde vara tvärtom.

EL MTB - Biltema
N_sandstrom sa:
colan sa:

På vilket sätt sliter ni? Seriöst frågat och ej med avsikt att vara dryg.

EL MTB - Biltema
Ja vissa verkar inte ha förstått skillnaden mellan en 250 W elcykel och en crossmotorcykel på 40 HK :)
250 W elcykel är inget man "slirar runt med", det har aldrig hänt mig oavsett underlag...
Angående vissas upprörda kommentare om elcykel i skogen.

Förövrigt så skulle jag rekommenderar denna el-mountainbike ist för biltemas: https://www.amazon.de/NCM-Elektrofa...sr_1_2?s=sports&ie=UTF8&qid=1491117804&sr=1-2
Jag har själv haft en NCM i 2 år som jag är nöjd med.

Jag har också pratat med en person som har biltemas 29 tums elcykel och det var bara positiva kommentarer, men den jag länkar till tror jag är bättre.

Senast ändrad:
EL MTB - Biltema
johnez sa:
Ja vissa verkar inte ha förstått skillnaden mellan en 250 W elcykel och en crossmotorcykel på 40 HK :)
250 W elcykel är inget man "slirar runt med", det har aldrig hänt mig oavsett underlag...
Angående vissas upprörda kommentare om elcykel i skogen.

Förövrigt så skulle jag rekommenderar denna el-mountainbike ist för biltemas: https://www.amazon.de/NCM-Elektrofa...sr_1_2?s=sports&ie=UTF8&qid=1491117804&sr=1-2
Jag har själv haft en NCM i 2 år som jag är nöjd med.

Jag har också pratat med en person som har biltemas 29 tums elcykel och det var bara positiva kommentarer, men den jag länkar till tror jag är bättre.

Kanske för att det är otillåtet och förstör på sikt allmänhetens redan bristande acceptans för cykling i skog....

Det är iofs inte bara elmoppar som förstör där, cykling på motionsspår, stigbreddning (främst av otekniska konditionsstarka nybörjare på FS), bristande efterlevnad av befintliga regleringar och otrevligt sätt mot gående är lika effektiva. Jag hör ju bara vad ickecyklister i fikarum och liknande tycker om oss - cyklister är oki att håna, hata och förlöjliga. Tyvärr så är en stor del av kritiken som vi drar på oss baserad på olämpligt uppträdande av cyklister. Problemet är väl mest ett storstadsproblem, men trist ändå om det 2025 bara får cyklas på vägar och i bikeparks. Det finns politiker i riksdagen som diskuterar om man skall överväga ett totalförbud för cykling på annat än anlaggda vägar och visar cyklister som kollektiv inte upp en förbättring så ger man cykelhatarna mer vatten på sin redan ganska blöta kvarn.

Men kör elmoppe i skogen - det är ett bra sätt att spä på hatet....

Tillbaka
Topp