El mtb, en förklaring

Tilott

Medlem
El mtb, en förklaring
Jag har en elcyklar, fulldämpad med 160 slag fram och bak. Jag anser mig som en hyfsat duktig cyklist, bra kondition och är 26 år. Försöker köra så ofta jag bara kan då det är en fantastisk frihet att kunna cykla enorma sträckor vilket jag inte kunde göra på samma sätt med min tidigare fulldämpade 160mm cykel. Det går snabbare, uppförsbackar är lika roliga (nästan) som nedför, även de platta delarna. Som jag ser det njuter jag dubbelt så mycket än vad jag gjorde tidigare, fasar inte tråkiga uppförsbackar längre. Och Tycker man att detta låter som något negativt, fine... Pga. Dessa fördelar struntar jag i att vissa kallar det för en moppe eller något annat, de har förmodligen inte testat. En el-mtb är en cykel, punkt. För de som tror att de är tråkiga, se denna review av Guy Kesreven. Förmodligen känner många igen honom, någon som vet vad han pratar om.

Vill man fortfarande cykla "vanligt" så varsågod, ingen kommer tvinga er att byta. För de som tror att man har en elcyklar för att man är lat, kolla dirt.com avdelning för mtb, de talar om allt från förstörelse av lederna till extensiv mätning av watt/puls mellan elassist vs. Icke. Alla tester, grafer och slutsatser bevisar på att det är inte cykeln som avgör, det är föraren. Personligen blir jag lika trött som vanligt men kommer dubbla sträckan.

Det som gör mig irriterad är att alla är så trångsynta. Jag mötte en kille i Hellas för ett tag sen som hade elassist pga. Att han hade skadat sig tidigare i livet, tror han nämnde att han fick en stroke när han var ute och cyklade i Hellas, pulsen stannade men som tur hittade någon honom och kunde senare få igång hjärtat. Han hade en elcykel av den anledningen för att han inte kunde cykla vanligt. Denna kille berättade för mig att han inte "vågade" ansluta sig till cyckelgrupper för han såg allt hat och nedklankande här, FB och andra forum.

Hoppas detta inlägg kan ge lite klarhet i vad allt handlar om. Jag rekommenderar starkt att gå in på dirt:s hemsida, de tar upp el-mtb "vs" vanlig mtb på alla sätt och vis :)

El mtb, en förklaring
Jag förstår inte varför man ska ha trampor när man har en motor.
Dessutom är elcyklar inte speciellt snabba.
Alla borde byta ut sina månntännbajks mot KTM Freeride E.
Den som tycker något annat borde prova.

El mtb, en förklaring
Men motorcykel ju vara ännu bättre uppför och man kan cykklar enorma sträckor.
Enduro-MC är ju skitjobbigt så de kör inte MC för att de är lata. Sliter inte mer på terrängen, finns riktigt tunga mtb cyklister dessutom som väger 120 kg och smala däck som tycker ned marken illa.

El cykel eller motor cykel är alla cyklar så man får köra de på vägen och där även skogen - tex Kåsan körs i skogen. Det är jättekul!

El mtb, en förklaring
@Marr

Relativt. Kommunen som har Hellas har gått ut och sagt att el-mtb är tillåtet. Tyvärr säger lagen ingenting om assisterande fordon så vi kan inte säga exakt vad som är vad förrän det blir en lagförändring alternativt ett prejudikat att gå efter. Det som står i Naturvårdsverket går att argumentera för och emot.

El mtb, en förklaring
Om man har en motor som hjälper till blir det enklare att ta sig upp för backar. Om man finner en glädje i att klara av utmaningen att ta sig upp försvinner en del av denna om man använder en motor som hjälp.

Om Mt Everest (hypotetiskt) var utrustad med en rulltrappa som dubblerade den fart man gick upp med tror jag att det fortfarande skulle vara mer attraktivt att gå upp på vanligt sätt, just för utmaningens skull.

Dessutom, om jag kör en vanlig träningsrunda så spelar det ingen roll om jag kör x km eller 2x km med samma ansträngning och på samma tid. Snarast är det väl en fördel med lägre fart då riskerna ökar med ökande fart.

El mtb, en förklaring
Tilott sa:
Nice! Var brukar du köra?

Mest lokalt i södra Dalarna, tex Biking Dalarnas leder men även en del i Sälen/Mora. Finns några nedlagda gruvområden och crossbanor man kan köra sig duktigt trött på också. På vintern är det kul att cykla på frusna sjöar och i skoterspår. :)

El mtb, en förklaring
Tilott sa:
@Marr

Relativt. Kommunen som har Hellas har gått ut och sagt att el-mtb är tillåtet. Tyvärr säger lagen ingenting om assisterande fordon så vi kan inte säga exakt vad som är vad förrän det blir en lagförändring alternativt ett prejudikat att gå efter. Det som står i Naturvårdsverket går att argumentera för och emot.

Var har kommunen gått ut och sagt det? Nyfiken.

El mtb, en förklaring
GoranS sa:
Om man har en motor som hjälper till blir det enklare att ta sig upp för backar. Om man finner en glädje i att klara av utmaningen att ta sig upp försvinner en del av denna om man använder en motor som hjälp.

Om Mt Everest (hypotetiskt) var utrustad med en rulltrappa som dubblerade den fart man gick upp med tror jag att det fortfarande skulle vara mer attraktivt att gå upp på vanligt sätt, just för utmaningens skull.

Dessutom, om jag kör en vanlig träningsrunda så spelar det ingen roll om jag kör x km eller 2x km med samma ansträngning och på samma tid. Snarast är det väl en fördel med lägre fart då riskerna ökar med ökande fart.

Då vet vi vad du tycker. Vissa tar liften medans andra cyklar till toppen. Tur är att man kan välja själv!

Senast ändrad:
El mtb, en förklaring
I wish that was so...
Men en enorm majoritet av de som försöker sig på everest, klienterna i kommersiella expeditioner, tar hjälp av allt som går, fasta rep, ingen packning (sherpas bär allt), ingen matlagning (se förra perentesen) och inte minst syrgas som gör berget ett par tusen meter lågre.
Så tyvärr verkar människor i stor grad skita i stilen bara de kan skryta om en 'bedrift' efteråt.

GoranS sa:

El mtb, en förklaring
När mitt knä ger upp, kommer jag definitivt köpa en el-mtb, sen om nån har åsikter om det kommer jag inte kunna bry mig mindre..förutsatt att jag då ens kan gå dvs..

El mtb, en förklaring
johnny165 sa:
När mitt knä ger upp, kommer jag definitivt köpa en el-mtb, sen om nån har åsikter om det kommer jag inte kunna bry mig mindre..förutsatt att jag då ens kan gå dvs..

Om det blir direkt olagligt då? För eftersom riktlinjer inte följs så kommer det att bli en lag så småningom istället.

El mtb, en förklaring
marr sa:
johnny165 sa:

Om det blir direkt olagligt då? För eftersom riktlinjer inte följs så kommer det att bli en lag så småningom istället.

Ja då får väl nån ringa polisen! Så snart springer det runt piketpoliser och polishundar o jagar cyklister..eller så blir det kanske vägspärrar i skogen?

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
marr sa:

Hur vet du det?
Hur vet du det motsatta?

Det var inte mopedförbud på gårdarna här innan nittiotalet. Men efter att fler och fler började köra sina mopeder på ett störande sätt så blev det tillslut ett mopedförbud. Vilket så klart påverkade dom som kunde köra ansvarsfullt.

Problemet (och du vet redan detta, du har fått det förklarat flera gånger nu) är att om man utmanar med att köra e-mtb i skogen så skall man vara väldigt noga med att göra det på ett EXTRA respektfullt sätt.
Inte stampa i marken som en unge som inte får godis i affären.

Sedan bör man som e-mtb förare vara medveten om skillnaden. För det är ju trots allt skillnad, annars hade en e-mtb inte köpts över huvud taget.

Tilott sa:
Jag har en elcyklar, fulldämpad med 160 slag fram och bak. Jag anser mig som en hyfsat duktig cyklist, bra kondition och är 26 år. Försöker köra så ofta jag bara kan då det är en fantastisk frihet att kunna cykla enorma sträckor vilket jag inte kunde göra på samma sätt med min tidigare fulldämpade 160mm cykel.
Fast frågan är ju varför du bara tycker om att köra långa sträckor? Svepskäl?

Tilott sa:
Och snabbare är lika med större slitage. Dubblar du hastigheten så fyrdubblar du slitaget. Oavsett om du bromsar mjukare eller inte.
Fysikens lagar, "every action has an equal and opposite reaction"
Dvs, du accelererar mera och du bromsar mera. Dessutom per design så väger ju en e-mtb mera ovanpå detta.
Och sist skall vi väl inte glömma att högre hastigheter = större risker för både dig själv och andra levande varelser i skogen. Samt att andra levande varelser i skogen blir mer stressade av att du kommer i en högre hastighet mot dom.

Tilott sa:
uppförsbackar är lika roliga (nästan) som nedför
Inga problem med det. Om e-mtb bara gav assistans uppför och det är en utav anledningarna till att jag skulle vilja ha någon form av assist själv. Fast inte i 25+ km/h.

Tilott sa:
Som jag ser det njuter jag dubbelt så mycket än vad jag gjorde tidigare
Så din förklaring till e-mtb är alltså att DU som använder den njuter dubbelt så mycket?
På vems bekostnad?

Tilott sa:
Och Tycker man att detta låter som något negativt, fine... Pga. Dessa fördelar struntar jag i att vissa kallar det för en moppe eller något annat, de har förmodligen inte testat.
Så med andra ord skiter du fullständigt i hur det du gör påverkar naturen och andra. Säger någon att du förstör så ger du dom "fingret" och åker vidare som en trotsig tonåring? Med andra ord, precis som moppepojkar gör...

Jag har själv kört olovligt i skogen med min 125cc som var en väghoj med offroaddäck. Och när jag stött på människor som säger "du får inte åka här" så säger jag "oj, förlåt. Det var inte meningen att störa".
Och det var det inte heller, meningen att störa alltså. Snarare tvärt om, störa så lite som möjligt samtidigt som jag såklart ville åtnjuta det härliga med att köra i skogen.
Skillnaden på det och er e-mtb fanatiker är att jag VISSTE vad jag gjorde och fantiserade inte om att det jag gjorde inte hade någon åverkan. Jag gjorde mitt yttersta för att inte störa eller förstöra. Något som ni fanatiker inte ägnar mycket tanke åt. Det viktigaste för er är att ni kommer fram så snabbt som det bara går och så långt ni bara kan. Säger någon något annat än eran glorifierade version av e-mtb så blir ni kränkta och skall minsann argumentera.
Och då är det fan inte långt kvar tills en rekommendation blir lag och alla e-mtb och elcykel ägare blir påverkade.

Varför inte ta den rekommenderade vägen istället? Kom överens med en markägare om att ni FÅR LOV att åka där. Kom överens om VART ni skall åka (dvs, inte på gångstigar t.ex) och hur NI kan hjälpa till med underhållet av skogen samtidigt som ni sliter på slingan ni anordnat.
Gör att intresset för e-mtb ökar på ett anordnat sätt. Visa för världen att e-mtb faktiskt inte är så farliga trots allt.

Eller så kör ni på "moppe mentaliteten" och kör runt ändå. Trimmar och modifierar för att öka ERAN njutning på andras bekostnad.
Sedan kommer en lag och e-mtb blir ungefär lika coolt som att köra moppe. Fast moppar har fetare däck, större räckvidd, mer effekt och är redan etablerade. E-mtb och alla dess finesser faller bort i glömska istället.
Kvar lämnar ni ett arv av motstånd till all form av assistans på vanliga cyklar.

Tilott sa:
En el-mtb är en cykel, punkt.
AA, joo...
Lika mycket som en drönare är ett modellflygplan...
Lika mycket som en pistol är odödlig.
Lika mycket som en åsikt är fakta.

Tilott sa:
För de som tror att de är tråkiga
Vem påstår att dom är tråkiga?

Tilott sa:
För de som tror att man har en elcyklar för att man är lat, kolla dirt.com avdelning för mtb, de talar om allt från förstörelse av lederna till extensiv mätning av watt/puls mellan elassist vs. Icke. Alla tester, grafer och slutsatser bevisar på att det är inte cykeln som avgör, det är föraren. Personligen blir jag lika trött som vanligt men kommer dubbla sträckan.
Jaha, okej... Så det är föraren som står för hela paketet? Varför kör man en e-mtb då?
Om enda målet är att komma dubbla sträckan så kan du ju med fördel cykla på asfalt. Jag kommer fan mer än dubbla sträckan på asfalt gentemot stigkörning i alla fall. Ja, tillomed på en MC gör jag detta. Och en e-mtb kommer nog längre på vägen än i skogen också!

Att sedan hänvisa till en självuppfyllande profetia som någon form av bevis... Mja, det duger inte.
För logikern i mig säger fortfarande att om du kan stå för 300 watt med dina ben och du lägger till 250 watt så blir det trots allt 550 watt totalt. Du vet, enkel aritmetik.
Kan du bara tillföra 1 watt själv... Ja, då har du kanske belägg för att du behöver assistans. Men det ger dig ändå inte större rättigheter än alla andra. Faktum är att det finns gott om cyklister som inte ens kan tillföra 250 watt själva.

Men igen, vad är det egentliga målet för dig? Att komma dubbelt så långt i skogen? Att slippa uppförsbackar? Eller är det helt enkelt så att du inte gillar att bli trött? Eller är det så illa att du bara vill åka snabbare?
Att komma dubbelt så långt är inte skäl nog att ställa till med oreda.
Att slippa uppförsbackar kan jag hålla med om. Men det behöver du inte 25+ km/h för.
Att inte bli trött... Ja, då kan du lika gärna köra med en MC i skogen. Då påverkar det inte cyklister i allmänhet.
Att åka snabbare... Där har vi faktiskt det reella skälet till att jag ogillar e-mtb cyklister i skogen. Det är redan hög nog hastighet på cyklister utan assistans på stigarna. De flesta av oss kan bara drömma om att hålla en medelhastighet över 15 km/h i skogen och redan nu blir vi kallade för "fartdemoner" av gubbar och gummor i skogen. Och så har vi ju dom som stör sig på att någon annan än en mossbärande skogsmulle ens beträder skogsmarken till att börja med.
Att då lägga till e-mtb i ekvationen är nog inte det smartaste. Det slutar garanterat med idiotförbud mot allt som inte har ett fjällräven märke från 60-70 talet på sig i skogen.

Tilott sa:
Det som gör mig irriterad är att alla är så trångsynta. Jag mötte en kille i Hellas för ett tag sen som hade elassist pga...
Vem är det som är trångsynt egentligen? Du hittar på en massa saker för att få DIN verision av världen att bli accepterad.
Har man hjärtproblem och vill cykla så är det helt okej att använda el-assist. Men fortfarande under samma förutsättningar som alla andra.

Det är som att säga att bara för att jag måste trycka i mig laster av morfin för att inte dö av smärta så skall jag samtidigt få köra bil för det är ju så synd om mig. Alltså, ta inte den jämförelsen med cyklisten i fråga. Utan poängen är att oavsett om jag har ont eller inte så får jag INTE köra bil med morfin i kroppen. Jag får inte utökade rättigheter bara för att jag har ont.

Eller varför inte... Bara för att någon lider av psykopati betyder inte det att personen kommer undan med mord. Skillnaden är att personen tas in på rättspsyk istället för en vanlig anstalt.

Självklart skall folk som anser att dom behöver det få köra e-mtb. Men på samma villkor som alla andra. Dvs, med stöd av samhället!
I allemansrätten står det klart och tydligt att du får cykla i skogen. Så då kvarstår ju frågan om en e-mtb är en cykel eller något som går utöver definitionen. Nu är det ju så att e-mtb klassas INTE som cykel av naturvårdsverket som trots allt är den instans som sätter riktlinjerna.
Det är inte LAG på det än. Dvs, det är trots allt godtaget att en e-mtb rullar runt i skogen.
Men för i helvete, förstör inte för "den killen du mötte i hellas" då som verkligen behöver en e-mtb för att kunna fortsätta njuta av skogen på två hjul.

Eller tycker du det är rimligt att jag drar runt på en terräng-permobil i skogen med stöd av att en som är handikappad från bröstet neråt minsann har nytta av det?
Eller kan det vara så att dom som VERKLIGEN MÅSTE kan få ha den där assistansen?

Du kanske klagar på att inte du får ta cykeln på bussen också? För rullstolar är ju okej så då skall du minsann också få!

El mtb, en förklaring
Cadde: Dessa elMTB trådar verkar ta fram det värsta i folk.

Elcykeln är här för att stanna oavsett om man gillar den eller inte. Om det är olagligt att cykla elcykel i terräng vet vi när saken har prövats i domstol och vad jag vet väller det inte in anmälningar heller.

Men måste stämningen på 'happy' förstöras för det? Kanske hatar vi liftåkarna också? Kanske är framväxel för latmaskar? Men håll ditt hat för dig själv..

Vi lever tack och lov inte i ett särskilt auktoritärt samhälle, låt det vara så, och håll happy happy.

Senast ändrad:
El mtb, en förklaring
ForesterGuy sa:
GoranS sa:

http://www.gp.se/nyheter/västsverig...e-orkar-dra-ifrån-colombiansk-bonde-1.4107943

Om det är en asfaltsbacke som är en mil och har 2000 höjdmeter är det världens tuffaste asfaltsbacke. Mer troligt är att det är en inkompetent person som skrivit texten.

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
GoranS sa:

Då vet vi vad du tycker. Vissa tar liften medans andra cyklar till toppen. Tur är att man kan välja själv!

Ja, om det på ett diskussionsforum dyker upp en tråd där en person tycker en massa saker och jag inte tycker likadant är det väl inte så konstigt att man skriver vad man själv tycker och hur man resonerar i syfte att ge en annan vinkling på det hela. Om du ska skriva "Då vet vi vad du tycker" som svar på alla sådana inlägg på forumet lär du ha ett digert jobb framför dig.

El mtb, en förklaring
lleberg sa:

Elcykeln är här för att stanna oavsett om man gillar den eller inte. Om det är olagligt att cykla elcykel i terräng vet vi när saken har prövats i domstol och vad jag vet väller det inte in anmälningar heller.

Men måste stämningen på 'happy' förstöras för det? Kanske hatar vi liftåkarna också? Kanske är framväxel för latmaskar? Men håll ditt hat för dig själv..

Vi lever tack och lov inte i ett särskilt auktoritärt samhälle, låt det vara så, och håll happy happy.

Jag hatar inte din mupp.
Och jag har inte sagt att el-cykeln är dålig någonsin. Sluta hitta på.

Om saken prövas i domstol så underlättar det i alla fall om situationen är hållbar. Vilket den inte blir om alla bara skiter i reglerna
Du kanske skall läsa fler inlägg i ämnet? Det är VANLIGT med att folk trimmar sina e-cyklar redan. Dvs, dom är inte ens lagliga på asfalt som det är nu. Tro fan att om det prövas i domstol så kommer det slå tillbaka på alla elcyklar.

El mtb, en förklaring
Cadde sa:
lleberg sa:

Jag hatar inte din mupp.
Och jag har inte sagt att el-cykeln är dålig någonsin. Sluta hitta på.

Om saken prövas i domstol så underlättar det i alla fall om situationen är hållbar. Vilket den inte blir om alla bara skiter i reglerna
Du kanske skall läsa fler inlägg i ämnet? Det är VANLIGT med att folk trimmar sina e-cyklar redan. Dvs, dom är inte ens lagliga på asfalt som det är nu. Tro fan att om det prövas i domstol så kommer det slå tillbaka på alla elcyklar.

Det jag är rädd för är att det även kommer spilla över negativt på oss som trampar i skogen. Dvs oss utan elassist på våra tvåhjuliga fordon.

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
lleberg sa:

Det visar iallafall vilka idioter det finns på det här forumet..

Eller så får man acceptera att en majoritet av medlemmarna ogillar elMTB för att de i förlängningen kan vara ett hot mot cykling i skogen och därmed inte vill att de marknadsförs här. Det står ju var och en fritt att starta ett eget E-MTB forum.

El mtb, en förklaring
Bra inlägg Tilott! Inte min grej med eMTB men jag förstår det absolut och håller med.

Det är tragiskt hur gnälliga och trångsynta folk är om saker dom inte förstår, och framförallt går till extremer om allt, get a fucking life. Låt dom som vill diskutera sina tankar och erfarenheter om något utan att hoppa på allt, fan värre än skivbromsar på landsväg här inne.

El mtb, en förklaring
mikaeljc sa:
Eller så får man acceptera att en majoritet av medlemmarna ogillar elMTB för att de i förlängningen kan vara ett hot mot cykling i skogen och därmed inte vill att de marknadsförs här. Det står ju var och en fritt att starta ett eget E-MTB forum.

Majoritet av medlemmar?! På Happyride rapporteras om eMTB, det diskuteras eMTB och man kan posta vad man vill om eMTB därför att majoriteten av medlemmarna är positiva till eMTB's. Gillar man inte det är det fritt att starta ett eget forum istället för att förstöra detta med trångsynt och egoistiskt tänkande.

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
mikaeljc sa:

Majoritet av medlemmar?! På Happyride rapporteras om eMTB, det diskuteras eMTB och man kan posta vad man vill om eMTB därför att majoriteten av medlemmarna är positiva till eMTB's. Gillar man inte det är det fritt att starta ett eget forum istället för att förstöra detta med trångsynt och egoistiskt tänkande.

Tja, vad jag har sett i trådarna så verkar en överväldigande majoritet vara negativt inställda.

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
mikaeljc sa:
Tja, vad jag har sett i trådarna så verkar en överväldigande majoritet vara negativt inställda.

Hmm, det får stå för dig. Bara för att ett fåtal idioter inte kan hålla fingrarna borta från tangentbordet betyder det inte att alla tycker så.

Måste alla på Happy skriva nåt för att du skall fatta lr?

Stalle

Tillbaka
Topp