Jag har en elcyklar, fulldämpad med 160 slag fram och bak. Jag anser mig som en hyfsat duktig cyklist, bra kondition och är 26 år. Försöker köra så ofta jag bara kan då det är en fantastisk frihet att kunna cykla enorma sträckor vilket jag inte kunde göra på samma sätt med min tidigare fulldämpade 160mm cykel. Det går snabbare, uppförsbackar är lika roliga (nästan) som nedför, även de platta delarna. Som jag ser det njuter jag dubbelt så mycket än vad jag gjorde tidigare, fasar inte tråkiga uppförsbackar längre. Och Tycker man att detta låter som något negativt, fine... Pga. Dessa fördelar struntar jag i att vissa kallar det för en moppe eller något annat, de har förmodligen inte testat. En el-mtb är en cykel, punkt. För de som tror att de är tråkiga, se denna review av Guy Kesreven. Förmodligen känner många igen honom, någon som vet vad han pratar om.
Vill man fortfarande cykla "vanligt" så varsågod, ingen kommer tvinga er att byta. För de som tror att man har en elcyklar för att man är lat, kolla dirt.com avdelning för mtb, de talar om allt från förstörelse av lederna till extensiv mätning av watt/puls mellan elassist vs. Icke. Alla tester, grafer och slutsatser bevisar på att det är inte cykeln som avgör, det är föraren. Personligen blir jag lika trött som vanligt men kommer dubbla sträckan.
Det som gör mig irriterad är att alla är så trångsynta. Jag mötte en kille i Hellas för ett tag sen som hade elassist pga. Att han hade skadat sig tidigare i livet, tror han nämnde att han fick en stroke när han var ute och cyklade i Hellas, pulsen stannade men som tur hittade någon honom och kunde senare få igång hjärtat. Han hade en elcykel av den anledningen för att han inte kunde cykla vanligt. Denna kille berättade för mig att han inte "vågade" ansluta sig till cyckelgrupper för han såg allt hat och nedklankande här, FB och andra forum.
Hoppas detta inlägg kan ge lite klarhet i vad allt handlar om. Jag rekommenderar starkt att gå in på dirt:s hemsida, de tar upp el-mtb "vs" vanlig mtb på alla sätt och vis :)