Foxis sa:
Jag har ingen el-mtb. Men Happy's svar på alla inlägg om dessa får mig att vilja köpa en och köra den i Hellas så mycket jag orkar.
Maken till trångsynthet har sällan skådats. Och återigen märk väl att jag inte är spekulant på el-hoj.
Det haglar personangrepp och antydningar som syftar till att de som hävdar något existensberättigande för el-mtb är helt dumma i huvudet. Jag ifrågasätter starkt hur man över huvud taget kan resonera så. Samma sak där vissa avfärdar att det skulle vara fråga om en legitim cykel - det har debatterats i oändlighet och el-assisterad cykel ≠ motorcykel. Det är inte en åsikt utan ren fakta.
Jag förstår oron för vad el-hojar i naturen kan ställa till med. Opinionsläget är känsligt, och det kanske är därför till och med vissa engagerade i intresseföreningar slängt sig med one-liners i tråden.
Dock hävdar jag bestämt att situationen är exakt densamma för el-hojar som för vanliga MTBs: slitage och säkerhetsfrågan som är främsta motargumenten mot sporten är betydligt mindre beroende av färdsättet i sig än av beteendet hos den som utövar sporten.
Vad jag förstått finns det numera även stöd för det i undersökningar: En varsamt framförd el-hoj skadar mindre än en vårdslöst framförd vanlig mtb.
Därför tycker jag att det är höjden av hyckleri av vissa att invända mot el-mtb med slitage-argument då man själva tvärnitar sig ner för skogsbackar i diverse svartrejs.
Men just det. Glömde att Happyride är ett svenskt forum där nyanserad debatt verkar omöjlig. Någon naturlag tydligen. ;) :P
Läs i tråden istället för att gnälla vet ja! Det framförs nyanserade inlägg i massor framförallt från folk som är tveksamma till om elmtb ska få användas i naturen på samma sätt som trampcyklar. Det finns ifs en person som har lite svårt att hålla sig ifrån personangrepp, men jag tycker han verkar vara en ganska stark elmtb-förespråkare :).
Angående vad det är för något: Jag tycker man kan kalla det för vad det är, en elmoped naturligtvis. Ordet moped är ju en sammanslaggning av orden motor och pedal.