El mtb, en förklaring

El mtb, en förklaring
Ja det skulle ju vara om man ville anlägga en dh-park på ett ställe där det inte finns ett liftsystem. Men som Kaiser skriver så finns det ju otroligt mycket alpinanläggningar i det här landet. Tack Ingemar Stenmark.
Det känns ju också bättre att ha motorn separat i en lift än att behöva släpa med den på nervägen också. Och oavsett vad elcyklisterna säger så är det roligare att cykla nerför med lättare hoj.

I områden på kontinenten där det bedrivs mycket shuttling med bil kan det säkert vara praktiskt dock.

El mtb, en förklaring
Der Kaiser sa:
Dh/bike-park utan lift.
I teorin kanske. Men alpinskidåkningen i Sverige är så utvecklad med liftar mest överallt att jag tror att det bara är områden med heli-skiing där poängen finns, men då är vi tillbaks till allemansrättsproblematiken som måste bli klargjord först.

Tycker nog att du avfärdar det till teorin något snabbt, men det beror ju på vad du har i åtanke vad som är möjligt. Jag tänker snarare åt lokala områden för att bygga mindre session-parks (om du kan förstå vad jag menar) antingen som kompisgäng/förening som inte nödvändigtvis består av utvecklade liftsystem och betalad personal. Ett exempel i Göteborg hade varit Brudarebacken som iofs har ett liftsystem och ”DH-bana” redan men båda är väl minst sagt på en lägre nivå.

PS. Detta kanske grundar sig i att jag inte har körkort och bil för att köra ut till liftsystem… DS.

Senast ändrad:
El mtb, en förklaring
Jag har i alla fall inget emot att DH folk kör eMTB. Det är bara nöjeskörare i skogen som jag är orolig för eftersom de kommer påverka oss alla.

El mtb, en förklaring
s sa:
Du har inte varit ett dugg seriös, vilket du nu visar ytterligare prov. Att kalla andra för 'trångsynt tjafsare' m.m. kommer inte hjälpa din sak. Inte ett dugg. Det är ditt ansvar att höja nivån inte undergräva den ytterligare. Fattar du inte det?

Är det för mycket begärt att hålla det här forumet fritt från otrevliga kommentarer och felaktiga anklagelser menar du? Jag försöker bara uppehålla så att man kan diskutera mountainbike i alla dess former på ett trevligt sätt.

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
s sa:
Du har inte varit ett dugg seriös, vilket du nu visar ytterligare prov. Att kalla andra för 'trångsynt tjafsare' m.m. kommer inte hjälpa din sak. Inte ett dugg. Det är ditt ansvar att höja nivån inte undergräva den ytterligare. Fattar du inte det?

Är det för mycket begärt att hålla det här forumet fritt från otrevliga kommentarer och felaktiga anklagelser menar du? Jag försöker bara uppehålla så att man kan diskutera mountainbike i alla dess former på ett trevligt sätt.
På vilket sätt gynnas ett trevligt diskuterande av mtb av att slänga sig med termer som idioter och trångsynta tjafsare? Och, bara för att stämma i bäcken, att någon annan ev. började är inte ett speciellt bra svar på frågan.

El mtb, en förklaring
GoranS sa:
På vilket sätt gynnas ett trevligt diskuterande av mtb av att slänga sig med termer som idioter och trångsynta tjafsare? Och, bara för att stämma i bäcken, att någon annan ev. började är inte ett speciellt bra svar på frågan.

Finns väl de som inte förstår annat än sitt eget språk. Om man dessutom vräker ur sig att en viss typ av cykel skulle förstöra för ALLA andra och ska förbjudas så kan det liknas med att en viss folkgrupp skulle förstöra för alla andra och borde utvisas. Det kallas rasism men tydligen inte i cykelvärlden..

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
s sa:

Det är du som står för en stor del av de otrevliga kommentarerna. Som exempelvis 'trångsynt tjafsare'. Läs vad du själv har postat.

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
GoranS sa:

Finns väl de som inte förstår annat än sitt eget språk. Om man dessutom vräker ur sig att en viss typ av cykel skulle förstöra för ALLA andra och ska förbjudas så kan det liknas med att en viss folkgrupp skulle förstöra för alla andra och borde utvisas. Det kallas rasism men tydligen inte i cykelvärlden..

Nej, det är inte rasism. Cyklar är inte en människoras. Mycket besynnerlig jämförelse.

Det här är ett forum där vi diskuterar cyklar. Det går ut på att ha åsikter om desamma. Vissa personer är oroliga för att eMTB skall förstöra möjligheten för alla att cykla i skogen. Det står dem helt fritt att vara av den åsikten även om den inte faller dig i smaken.

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
GoranS sa:

Likställer du alltså rasism med ev. dåligt underbyggda krav på förbud mot en viss typ av cykel?

Dessutom är jag tveksam till om man når fram till personer med ett "otrevligt språkbruk" genom att själv anamma detta. Tror mer att det riskerar leda till en normalisering av detta bruk.

El mtb, en förklaring
s sa:
Nej, det är inte rasism. Cyklar är inte en människoras. Mycket besynnerlig jämförelse.

Det här är ett forum där vi diskuterar cyklar. Det går ut på att ha åsikter om desamma. Vissa personer är oroliga för att eMTB skall förstöra möjligheten för alla att cykla i skogen. Det står dem helt fritt att vara av den åsikten även om den inte faller dig i smaken.

Det kan liknas med skrev jag inte att det var.. Finns väl de som hävdar att vissa folkgrupper skulle förstöra möjligheten att leva ett tryggt och bra liv i Sverige också. Det finns lika många argument för som mot i bägge fallen. Mer slitage och höjda hastigheter kan mötas med argumentet att man cyklar på andra ställen än tidigare och därmed blir det färre åkare i spåren. Etc etc.. Det gäller bara att tänka lite längre ibland. Sverige har inte gått under för att vi har fler folkgrupper och skogen kommer heller inte att förstöras för att det finns fler cykeltyper.

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
s sa:

Det kan liknas med skrev jag inte att det var.. Finns väl de som hävdar att vissa folkgrupper skulle förstöra möjligheten att leva ett tryggt och bra liv i Sverige också. Det finns lika många argument för som mot i bägge fallen.

Vi släpper den, det blir bara konstigt.

fhansson925 sa:
Mer slitage och höjda hastigheter kan mötas med argumentet att man cyklar på andra ställen än tidigare och därmed blir det färre åkare i spåren. Etc etc.. Det gäller bara att tänka lite längre ibland. Sverige har inte gått under för att vi har fler folkgrupper och skogen kommer heller inte att förstöras för att det finns fler cykeltyper.

Nu är det ju så i tätorterna att det inte finns så värst många andra ställen att cykla på. Det blir snarare ett varv till på samma stig. Eller man har en handfull stigar att alternera emellan men samtliga stigar är redan så väl uppkörda att det är aldrig fråga om att hålla stigar från att växa igen, så som det är ute i glesbygden. Dubbla sträckan ger dubbla slitaget (minst) med dubblerad risk för konfrontation och irritation från gående. Större sådan dessutom då hastigheten är högre.

Alltså, om just du kör mestadels i glesbygd och i skogar vars stigar snarare riskerar att växa igen än att slitas ner så är då inte jag orolig för att just din körning skall väcka ont blod. Den gör ingen nämnvärd skada. Problemet uppstår när man generellt uppmuntrar till eMTB:ande eftersom det kommer leda till eMTB:ande i tätort där det med stor sannolikhet kommer innebära problem.

El mtb, en förklaring
Ska vi ta lite best of?

Screenshot_20170905-210015.png

Screenshot_20170905-210024.png

Screenshot_20170905-210201.png

Screenshot_20170905-210234.png

El mtb, en förklaring
Jag tycker att dialogen var balanserad och att det fanns ett mått av artighet i svaret på mitt inlägg. Var inte så taskiga mot moppe-hansson, det är en känslig själ med tillfälliga effektutbrott och smärre legala felsteg.

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
Cadde sa:
Jag har i alla fall inget emot att DH folk kör eMTB. Det är bara nöjeskörare i skogen som jag är orolig för eftersom de kommer påverka oss alla.

Haha, de som har roligt måste BORT! Cykling ska vara en enda pina och lidande annars "förstör" det för alla andra..
Har jag sagt att du inte får ha roligt?
Om eMTB skall kunna samexistera i framtiden får man precis som alla andra se till att inte göra saken värre innan det är accepterat i samhället.

El mtb, en förklaring
Cadde sa:
fhansson925 sa:
Cadde sa:

Haha, de som har roligt måste BORT! Cykling ska vara en enda pina och lidande annars "förstör" det för alla andra..
Har jag sagt att du inte får ha roligt?
Om eMTB skall kunna samexistera i framtiden får man precis som alla andra se till att inte göra saken värre innan det är accepterat i samhället.

Du var ju orolig för alla nöjeskörare...

El mtb, en förklaring
El mtb, en förklaring
El mtb, en förklaring
El mtb, en förklaring
E-MTB känns lite som hur Fiddy förhåller sig till motocross. Ni vet de där kinacrossarna som vuxna människor sätter sig på och skumpar runt i 30km/h. Det är alltså som knattecross fast för vuxna, de har tom. SM i fiddy, kolla youtube :D Det roliga är att de här karlarna blir ifrånåkta av 7-åringar som kör riktiga crossar. Jag tror E-MTB kommer bli samma sak, det kommer finnas en skara förståndshandikappade som inte riktigt vågar köra riktiga motorcyklar i skogen och inte orkar trampa. Vem vet, det kanske kommer att finnas SM i e-MTB.

El mtb, en förklaring
Jag har ingen el-mtb. Men Happy's svar på alla inlägg om dessa får mig att vilja köpa en och köra den i Hellas så mycket jag orkar.

Maken till trångsynthet har sällan skådats. Och återigen märk väl att jag inte är spekulant på el-hoj.

Det haglar personangrepp och antydningar som syftar till att de som hävdar något existensberättigande för el-mtb är helt dumma i huvudet. Jag ifrågasätter starkt hur man över huvud taget kan resonera så. Samma sak där vissa avfärdar att det skulle vara fråga om en legitim cykel - det har debatterats i oändlighet och el-assisterad cykel ≠ motorcykel. Det är inte en åsikt utan ren fakta.

Jag förstår oron för vad el-hojar i naturen kan ställa till med. Opinionsläget är känsligt, och det kanske är därför till och med vissa engagerade i intresseföreningar slängt sig med one-liners i tråden.
Dock hävdar jag bestämt att situationen är exakt densamma för el-hojar som för vanliga MTBs: slitage och säkerhetsfrågan som är främsta motargumenten mot sporten är betydligt mindre beroende av färdsättet i sig än av beteendet hos den som utövar sporten.

Vad jag förstått finns det numera även stöd för det i undersökningar: En varsamt framförd el-hoj skadar mindre än en vårdslöst framförd vanlig mtb.
Därför tycker jag att det är höjden av hyckleri av vissa att invända mot el-mtb med slitage-argument då man själva tvärnitar sig ner för skogsbackar i diverse svartrejs.

Men just det. Glömde att Happyride är ett svenskt forum där nyanserad debatt verkar omöjlig. Någon naturlag tydligen. ;) :P

El mtb, en förklaring
Jag har sagt det innan & säger det igen: Jag är förbluffad av tonen vissa använder, den här frågan är så otroligt infekterad! Det börjar som en liten finne, (inte nationaliteten då) växer snabbt till en enorm böld som formligen exploderar & täcker oss alla med ett gulbrunt stinkande klägg. Fascinerande.

El mtb, en förklaring
Foxis sa:
...

Vad jag förstått finns det numera även stöd för det i undersökningar: En varsamt framförd el-hoj skadar mindre än en vårdslöst framförd vanlig mtb.
...

Naturligtvis är det så. Körstil är den enskilt mest avgörande faktorn. Men jag har väldigt svårt att tro att gemene man skulle bli mer varsamma i sin åkstil om de fick 250W extra effekt. Det har dessutom tjatats om att man minnsan blir lika svettig av att cykla eMTB, vilket inte kan betyda annat än att man nyttjar cykelns effekt som ett tillskott och inte som ersättning för den egna insatsen. Mer effekt och samtidigt mer varsamm åkstil? Den ekvationen går inte ihop. Sorry, men det blir bara larvigt att försöka hävda något sådant.

El mtb, en förklaring
s sa:
Foxis sa:
...

...

Naturligtvis är det så. Körstil är den enskilt mest avgörande faktorn. Men jag har väldigt svårt att tro att gemene man skulle bli mer varsamma i sin åkstil om de fick 250W extra effekt. Det har dessutom tjatats om att man minnsan blir lika svettig av att cykla eMTB, vilket inte kan betyda annat än att man nyttjar cykelns effekt som ett tillskott och inte som ersättning för den egna insatsen. Mer effekt och samtidigt mer varsamm åkstil? Den ekvationen går inte ihop. Sorry, men det blir bara larvigt att försöka hävda något sådant.

Men det är här man skulle kunna diskutera / debattera med lite nyans istället för att direkt köra dryga one-liners och/eller personangrepp mot de som sakligt försöker framföra vettiga argument. Vi försöker:

Det är inte alls säkert att ökad effekt ger ökat slitage. Det förutsätter att effekten är aktiv på ett sådant sätt (ryckig cykling) och plats (känslig mark) där det blir ett problem. I någon undersökning jag läste framförde man tesen att effektstöd kunde rentav ge mindre slitage då kraftappliceringen blev jämnare då en normalcyklist hade ställt sig upp och "brutit".

Men jag håller egentligen med trots ovanstående. De fördelar jag potentiellt ser med el-mtb är främst följande:

- De som har någon form av lindrigt handikapp kan fortfarande cykla i skogen. Jag tycker detta är ett helt legitimt argument och det är framförallt nonchalansen mot detta - speciellt bland de jag vet är ideellt engagerade för stigcykling - som gör mig *riktigt* förvånad.

- Möjligheten att transportcykla effektivare till roligare sektioner. Personligen har jag ofta grusväg ink. stigningar osv. som transport ut till min favvoskog. Vid längre utflykter skulle det tveklöst bli snabbare effektivare att ta mig fram till där jag gillar att cykla = mer kvalitet / tidsenhet.

Nu är jag relativt ung och frisk och behöver verkligen träningen, så återigen kommer jag inte köpa nån. Men upprepat: Många happyiters inställning till fenomenet gör mig riktigt förvånad.

Men mest förvånad är jag fortfarande över de som totalt saknar förmåga att uttrycka sig vettigt, på båda sidor av åsikts-staketet... :)

El mtb, en förklaring
Om handikappade ges möjlighet till dispens för att framföra eMTB i skog utan markägarens tillstånd så kommer jag ställa mig upp och applådera. Finns det verkligen någon som är av annan åsikt i den frågan?

El mtb, en förklaring
Är det förresten inte så att elassistans ger just ryckigt ingrepp?
Dessutom med motsvarnade fördröjning vid frånslag. Så, om man får hjulspinn så varar det längre.

El mtb, en förklaring
JTF sa:
s sa:
Om handikappade ges möjlighet till dispens för att framföra eMTB i skog utan markägarens tillstånd så kommer jag ställa mig upp och applådera. Finns det verkligen någon som är av annan åsikt i den frågan?
Jägare kanske? (vissa alltså)

Ja det var lite förhastat skrivet. Givetvis finns det de som är emot. Jag menade av de som är för MTB så är det nog få som är emot eMTB för handikappade om det sker under ordnande former.

El mtb, en förklaring
Foxis sa:
Jag har ingen el-mtb. Men Happy's svar på alla inlägg om dessa får mig att vilja köpa en och köra den i Hellas så mycket jag orkar.

Maken till trångsynthet har sällan skådats. Och återigen märk väl att jag inte är spekulant på el-hoj.

Det haglar personangrepp och antydningar som syftar till att de som hävdar något existensberättigande för el-mtb är helt dumma i huvudet. Jag ifrågasätter starkt hur man över huvud taget kan resonera så. Samma sak där vissa avfärdar att det skulle vara fråga om en legitim cykel - det har debatterats i oändlighet och el-assisterad cykel ≠ motorcykel. Det är inte en åsikt utan ren fakta.

Jag förstår oron för vad el-hojar i naturen kan ställa till med. Opinionsläget är känsligt, och det kanske är därför till och med vissa engagerade i intresseföreningar slängt sig med one-liners i tråden.
Dock hävdar jag bestämt att situationen är exakt densamma för el-hojar som för vanliga MTBs: slitage och säkerhetsfrågan som är främsta motargumenten mot sporten är betydligt mindre beroende av färdsättet i sig än av beteendet hos den som utövar sporten.

Därför tycker jag att det är höjden av hyckleri av vissa att invända mot el-mtb med slitage-argument då man själva tvärnitar sig ner för skogsbackar i diverse svartrejs.

Men just det. Glömde att Happyride är ett svenskt forum där nyanserad debatt verkar omöjlig. Någon naturlag tydligen. ;) :P

Läs i tråden istället för att gnälla vet ja! Det framförs nyanserade inlägg i massor framförallt från folk som är tveksamma till om elmtb ska få användas i naturen på samma sätt som trampcyklar. Det finns ifs en person som har lite svårt att hålla sig ifrån personangrepp, men jag tycker han verkar vara en ganska stark elmtb-förespråkare :).

Angående vad det är för något: Jag tycker man kan kalla det för vad det är, en elmoped naturligtvis. Ordet moped är ju en sammanslaggning av orden motor och pedal.

El mtb, en förklaring
Erik O sa:
Foxis sa:

Läs i tråden istället för att gnälla vet ja! Det framförs nyanserade inlägg i massor framförallt från folk som är tveksamma till om elmtb ska få användas i naturen på samma sätt som trampcyklar. Det finns ifs en person som har lite svårt att hålla sig ifrån personangrepp, men jag tycker han verkar vara en ganska stark elmtb-förespråkare :).

Angående vad det är för något: Jag tycker man kan kalla det för vad det är, en elmoped naturligtvis. Ordet moped är ju en sammanslaggning av orden motor och pedal.

Det vad en väldigt nyanserad analys du gjorde där, eller inte

Tillbaka
Topp