El mtb, en förklaring

El mtb, en förklaring
Om båda framförs på samma sätt med samma effekt på hjulen kommer den tunga bilen slita mer än den lätta bilen.

Annars kan jag göra en lika relevant jämförelse som du nyss:
Vilken av dessa sliter mest på vägen?

vghyvel.jpg

Eller denna?

segelbt.jpg

El mtb, en förklaring
Herr otrevligs el-mtb är väl både billigare och lättare än en vanlig permobil men sliter mer, tänkte vara noga nu när det krävs att jämföra äpplen med äpplen. Bilden antyder att man tar bilen med el-mtb till skogen, vilket tar hyckleriet till en ny nivå. Både lat och dryg. Att den är chippad förutsätter jag direkt baserat på uppvisad social kompetens och ansvarskänsla.

El mtb, en förklaring
Gustafsson1 sa:
Jag börjar tro att du, fhansson, tillhör någon form av lobbygrupp mot elcyklar. Kan det vara så?
Du är på god väg att omvända mig i alla fall. Jag har hitintills alltid varit positivt inställd till elmtb (utan att äga någon), men sakta lyckas du få mig allt mer skeptisk.

Det är nog Emmer... ;-)

El mtb, en förklaring
Hasse#7 sa:
Herr otrevligs el-mtb är väl både billigare och lättare än en vanlig permobil men sliter mer, tänkte vara noga nu när det krävs att jämföra äpplen med äpplen. Bilden antyder att man tar bilen med el-mtb till skogen, vilket tar hyckleriet till en ny nivå. Både lat och dryg. Att den är chippad förutsätter jag direkt baserat på uppvisad social kompetens och ansvarskänsla.

Det är 6 mil mellan Ludvika och Säfsen så jag föredrar att ta bilen den sträckan. Men du har rätt, bilen är trimmad och det är bäst att du inte ligger i vägen när jag trampar plattan i mattan.

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
Hasse#7 sa:

Det är 6 mil mellan Ludvika och Säfsen så jag föredrar att ta bilen den sträckan. Men du har rätt, bilen är trimmad och det är bäst att du inte ligger i vägen när jag trampar plattan i mattan.

Precis som i skogen alltså. Eller skall ja ta det som ett direkt hot? Jag har ju elbil så det går verkligen inte fort. Lätt att köra på mig om det är det du vill.

El mtb, en förklaring
Hasse#7 sa:
fhansson925 sa:
Hasse#7 sa:

Precis som i skogen alltså. Eller skall ja ta det som ett direkt hot? Jag har ju elbil så det går verkligen inte fort. Lätt att köra på mig om det är det du vill.

Du vet att du inte får köra elbil i terrängen, va?

El mtb, en förklaring
ForesterGuy sa:
Hasse#7 sa:
fhansson925 sa:
Hasse#7 sa:

Eller elcykel för den delen, utan att uttryckligen ha markägarens tillstånd.

El mtb, en förklaring
plumse sa:
ForesterGuy sa:
Hasse#7 sa:
fhansson925 sa:
Hasse#7 sa:

Nja, där har du nog fel. Läs oxr:s inlägg i en tidigare tråd. Det klargjorde en hel del.

https://happyride.se/forum/read.php/1/3196349/page=2

El mtb, en förklaring
ForesterGuy sa:
Hasse#7 sa:

Nej, handikappade personer visar jag alltid hänsyn för. Hans permobil gör nog inte så stor skada så det är ingen fara..

El mtb, en förklaring
mikaeljc sa:
plumse sa:
ForesterGuy sa:
Hasse#7 sa:
fhansson925 sa:
Hasse#7 sa:

Nja, där har du nog fel. Läs oxr:s inlägg i en tidigare tråd. Det klargjorde en hel del.

Långt inlägg och sunt ifrågasättande där. Sånt gillar jag. Men det är Naturvårdsverket som har tolkningsföreträde i frågan, inte godtycklig skribent på ett nätforum.

El mtb, en förklaring
plumse sa:
mikaeljc sa:
plumse sa:
ForesterGuy sa:
Hasse#7 sa:
fhansson925 sa:
Hasse#7 sa:

Långt inlägg och sunt ifrågasättande där. Sånt gillar jag. Men det är Naturvårdsverket som har tolkningsföreträde i frågan, inte godtycklig skribent på ett nätforum.

fast frågan är ju vilket tolkningsföreträde de har. Naturvårdsverket stiftar inte några lagar. För att något skall vara olagligt så måste man bryta mot en lag. Vilken lag bryter man mot om man cyklar elcykel i skogen? Inte terrängkörningslagen i alla fall, för då skulle man inte få köra även om man har markägarens tillstånd.

Senast ändrad:
El mtb, en förklaring
Nu fastnar ni i ett cirkelresonemang.
Naturvårdsverket har tolkningsföreträde tills saken avgjorts i domstol. Fram tills en anmälan om olovlig elcykelframförsel avgjorts i domstol är det NVV's tolkning som gäller.
Att NVV saknar möjlighet att utdöma straff är en annan fråga.

El mtb, en förklaring
plumse sa:
Naturvårdsverket har tolkningsföreträde tills saken avgjorts i domstol. Fram tills en anmälan om olovlig elcykelframförsel avgjorts i domstol är det NVV's tolkning som gäller.

Frågan kvarstår. Vilken lag skall åklagaren hävda att man bryter mot för att kunna ta det till domstol?

Jag vill framhålla att jag haft din inställning tills jag läste och förstod innebörden av oxr:s inlägg

Senast ändrad:
El mtb, en förklaring
Vad är det svåra i att förstå att svar saknas på den frågan och att det är domstolens sak att reda ut det, samt att det tack vare NVV's tolkning gör det möjligt att det ens hamnar i rätten?
Det är ju detta frågan handlar om. Att en tillsynsmyndighet utfärdat riktlinjer för oss alla att förhålla oss till och missbrukas denna frihet under ansvar kan frågan tas upp i domstol.

El mtb, en förklaring
mikaeljc sa:
plumse sa:

Frågan kvarstår. Vilken lag skall åklagaren hävda att man bryter mot för att kunna ta det till domstol?

Jag vill framhålla att jag haft din inställning tills jag läste och förstod innebörden av oxr:s inlägg

Brottsbalken 12 kap. 4 §
Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav, dömes för tagande av olovlig väg till böter.

Tagande av olovlig väg – Tagande av olovlig väg är ett skadegörelsebrott som innebär att någon utan lov beträder tomt, plantering eller annan äga som kan skadas därav.

El mtb, en förklaring
plumse sa:
Vad är det svåra i att förstå att svar saknas på den frågan och att det är domstolens sak att reda ut det, samt att det tack vare NVV's tolkning gör det möjligt att det ens hamnar i rätten?
Det är ju detta frågan handlar om. Att en tillsynsmyndighet utfärdat riktlinjer för oss alla att förhålla oss till och missbrukas denna frihet under ansvar kan frågan tas upp i domstol.

Jo det svåra att förstå för mej är att förstå vilket brott man i teorin skall bli åtalad för. Du kan väl inte bli åtalad för brott mot allemansrätten då det inte är en lag utan en sedvanerätt? Allt som inte ingår i allemansrätten är reglerat av andra lagar som oxr skriver. Alltså måste du bli åtalad för brott mot terrängkörningslagen, skadegörelse eller liknande.

El mtb, en förklaring
mankis sa:
mikaeljc sa:
plumse sa:

Brottsbalken 12 kap. 4 §
Tager man olovlig väg över tomt eller plantering eller över annan äga, som kan skadas därav, dömes för tagande av olovlig väg till böter.

Tagande av olovlig väg – Tagande av olovlig väg är ett skadegörelsebrott som innebär att någon utan lov beträder tomt, plantering eller annan äga som kan skadas därav.

Fast tagande av olovlig väg gäller väl oavsett om man har elassistans eller ej?

Jag vill förtydliga att jag inte är E-mtb förspråkare.

Senast ändrad:
El mtb, en förklaring
mikaeljc sa:
plumse sa:

Jo det svåra att förstå för mej är att förstå vilket brott man i teorin skall bli åtalad för. Du kan väl inte bli åtalad för brott mot allemansrätten då det inte är en lag utan en sedvanerätt? Allt som inte ingår i allemansrätten är reglerat av andra lagar som oxr skriver. Alltså måste du bli åtalad för brott mot terrängkörningslagen, skadegörelse eller liknande.

Visst är det lurigt! Har inte svar på nåt egentligen, vilket är lite kul för vad vore en diskussion med alla svar klara? :)
Vill också passa på att be om ursäkt för frågan om förståelse. Det var klumpigt uttryckt och kan tolkas som ett påhopp men var inte alls menad som ett sånt!

El mtb, en förklaring
jag vill egentligen bara meddela att jag är emot hjälpmotorer i skogen, så ingen tolkar min tystnad som att jag är för. tycker alla som är skeptiska till hjälpmotorer kan skriva några rader, så det blir tydligt hur många vi är.

jag tycker det är lagom och rimligt att dra gränsen vid hjälpmotor, det är inte så mycket en principfråga för mig. som många andra oroar jag mig för att trampmopeder kamouflerade som cyklar i skogen kommer ge vanliga cyklister dåligt rykte.

en annan oro jag har är att hjälpmotor av riktlinjer/lagar kommer _tillåtas_ på vanliga stigar, något som jag tror kommer göra friluftslivet mer orättvist. jag är rädd för att 10 000 välavlönade ingenjörer maskerade i integralhjälmar som använder skogsstigarna som crossbanor kan avskräcka mindre förmögna individer att ge sig ut och skogsmulla på sin gamla trogna 26-tummare. det är jobbigt att känna sig ivägen, särskilt när det är personer med högre social status får dig att känna så.

återigen ingen principsak, utan bara pragmatiskt och lättbegripligt för alla att dra gränsen vid hjälpmotor. med motorförbud får fler människor i högre grad tillgång till skogen utan att känna att de behöver köpa ett fordon för 50 000. vi slipper även de värsta ligisterna. De Ansvarsfulla Hjälpmotoristerna, som enligt uppgift finns, kan skaffa vanlig cykel. det är jätteroligt också! och relativt billigt.

men tyvärr är nog hjälpmotorer även utmärkta för att driva konsumtionen, tillväxten, jobben, skatteintäkterna och den av skatt på kapitalackumulation finansierade välfärden. jag tror att vi som är emot motorer i skogen även behöver organisera oss antikapitalistiskt för att stoppa själva drivfjädern bakom "trenden". upp till kamp!

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
s sa:
Och 12 000 kr. Snacka om att jämföra äpplen och päron. Den första skulle då inte jag kalla XC heller för den delen.
För drygt 40 k får du en https://www.canyon.com/sv/mtb/lux/lux-cf-8-0-pro-race.html som väger 11 kg.

Oj, så en eMTB kostar mer?!? Det hade jag ingen aaaaaaning om. Du kan väl inte jämföra en kolfiber XC cykel med en aluminium AM cykel??

Öh, det var ju precis vad du gjorde i den förra diskusionen när jag försökte jämföra en AM eMTB med en vanlig AM. Då dög det minnsan inte. "det är olika cyklar och olika användning" hette det då.

El mtb, en förklaring
Håller med freddag, dock inte sista styckets vänsterpropaganda.

Om terrängkörningslagen ändrades så att det tydligt framgår att den innefattar alla motordrivna fordon (inkl assisterade/hjälpmotor) så skulle problemet (ovissheten som vissa hävdar gäller trots NVV:s tydliga riktlinjer) vara ur världen.

Tyvärr är det väl så att ju längre det dröjer och ju fler som köper el-mtb så kommer ingen politiker våga ta i frågan av rädsla att stöta sig med väljare. Så vi får nog fortsätta leva med ovissheten fram tills att problemet med el-mtb och de oansvariga individer de lockar blivit så stort att markägare kräver åtgärder. Och då hoppas att vanlig mtb inte åker med av bara farten...

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
ForesterGuy sa:
Hasse#7 sa:

Nej, handikappade personer visar jag alltid hänsyn för. Hans permobil gör nog inte så stor skada så det är ingen fara..

De tillmälen du använt bland annat mot mig är kränkande mot förståndshandikappade, rörelsehindrade och personer med Downs syndrom. Jag tar inte åt mig men det är ett under att du inte är utslängd från forumet. Det är intressant att el-mtb son få gillar ändå det trevligaste med dig. Allt annat är värre. Jag hoppas du blir utslängd och det hoppas nog alla cykelhandlare med elsortiment också. Mer urusel representant/ambassadör går nog inte att hitta.

El mtb, en förklaring
Hasse#7 sa:
fhansson925 sa:
ForesterGuy sa:
Hasse#7 sa:

De tillmälen du använt bland annat mot mig är kränkande mot förståndshandikappade, rörelsehindrade och personer med Downs syndrom. Jag tar inte åt mig men det är ett under att du inte är utslängd från forumet. Det är intressant att el-mtb son få gillar ändå det trevligaste med dig. Allt annat är värre. Jag hoppas du blir utslängd och det hoppas nog alla cykelhandlare med elsortiment också. Mer urusel representant/ambassadör går nog inte att hitta.

Nej för guds skull! Jag älskar hanssons oprovocerade angrepp, de skänker glädje i vardagen.

El mtb, en förklaring
Hasse#7 sa:
fhansson925 sa:
ForesterGuy sa:
Hasse#7 sa:

Kanske dags för dig Hasse#7 att gå in i din lilla Snickerboa igen -> https://happyride.se/forum/read.php/1/2073381 istället för att hålla på och provocera och indirekt mucka gräl i trådar som denna där du inte delar glädjen till det som diskuteras. Men det var likadant med politiktråden, du avskydde den på slutet, men lik förbannat skulle du dit och härja och frenetiskt sprida ditt missnöje! Välj dina strider med lite mer fingertoppskänsla, ignorera trådar utanför ditt faktiska intresseområde (som denna), och prioritera dina positiva krafter istället!
God Jul i förskott! :-)

Senast ändrad:
El mtb, en förklaring
JTF sa:
Hasse#7 sa:
fhansson925 sa:
ForesterGuy sa:
Hasse#7 sa:

Kanske dags för dig Hasse#7 att gå in i din lilla Snickerboa igen -> https://happyride.se/forum/read.php/1/2073381 istället för att hålla på och provocera och indirekt mucka gräl i trådar som denna där du inte delar glädjen till det som diskuteras. Men det var likadant med politiktråden, du avskydde den på slutet, men lik förbannat skulle du dit och härja och frenetiskt sprida ditt missnöje! Välj dina strider med lite mer fingertoppskänsla, ignorera trådar utanför ditt faktiska intresseområde (som denna), och prioritera på dina positiva krafter istället!
God Jul i förskott! :-)

Du gör ungefär likadant fast på ett annat sätt. Dessutom tycker du att det är bra med osynlighet. Eldat på har du också gjort. Sen gör det mig absolut inget om härjande i skittrådar gör att de låses. Jag är mycket nöjd med att "politik-trådar" inte accepteras här. Är det jag som gör fel blir jag väl avstängd. Då får jag stå för det också. Jag kommer inte vika ned mig för någon som döljer sig bakom anonymitet OCH beter sig som ett arsle. Jag är jag och det har jag alltid varit.

El mtb, en förklaring
Hasse#7 sa:
Du gör ungefär likadant fast på ett annat sätt. Dessutom tycker du att det är bra med osynlighet.
Du gillar att kritisera andras beteende, då får du finna dig i att andra kritiserar dig. Vad gäller osynlighet vet jag inte vad du menar, nu tillskriver du mig saker på falska grunder. Mitt riktiga namn är Johan Falk om du nu har missat det. Det var även mitt "nick" innan jag bytte till JTF.

El mtb, en förklaring
JTF sa:
Hasse#7 sa:
Du gör ungefär likadant fast på ett annat sätt. Dessutom tycker du att det är bra med osynlighet.
Du gillar att kritisera andras beteende, då får du finna dig i att andra kritiserar dig. Vad gäller osynlighet vet jag inte vad du menar, nu tillskriver du mig saker på falska grunder. Mitt riktiga namn är Johan Falk om du nu har missat det. Det var även mitt "nick" innan jag bytte till JTF.

Jag vet vad du har och har haft för nick. När jag tyckte att man borde kunna referera till någon annan var du snabb med att säga nej, kanske en feltolkning men du lät klart negativ. Jag kan ta mycket kritik, jag har inte någon större tro på min egen förmåga vliket bordentligt framgå av åtskilliga trådar. Men jag drar faktiskt en gräns vid idiot, mongo och kvinnohatare. Inget av det är sant så det är inte ok.

El mtb, en förklaring
Det där med markägarens tillstånd och terrängkörningslagen... Det finns ju många endurocross banor i landet. Alltså där bensindrivna tvåhjuliga maskiner får köra lite hur som.
Och så finns eventet Novemberkåsan där detsamma utspelar sig på många marker i landet.

Så att man inte skulle få terrängköra ens MED markägarens tillstånd köper jag inte. Det är helt okej att köra motoriserat i skogen om markägaren tillåter det och det inte förstör naturen helt. Därmed tycker jag att eMTB också skall få vara med och köra... OM det är godtaget av markägaren dvs.

Men utanför det är det inte fritt fram att köra hur som helst. Även om jag kan leva med det så länge de som gör det är medvetna om problematiken som det medför och därav direkt undviker att skapa en situation som i förlängningen kan slå tillbaka på ALL form av cykling i skogen.

[ersatt text] Vi hotar inte att avliva någon här på forumet [/ersatt text] // jansson99 med Moderatorhatt på!

Senast redigerad av en moderator:
El mtb, en förklaring
Hasse#7 sa:
Jag vet vad du har och har haft för nick. När jag tyckte att man borde kunna referera till någon annan var du snabb med att säga nej, kanske en feltolkning men du lät klart negativ.
Ja, det stämmer att jag är negativt till sånt. Jag trodde nästan du skämtade då, och med det systemet skulle Happy bli ett i mina ögon slutet sällskap, med inträdeskrav som jag inte tycker gynnar nya individer som söker sig till mtb-hobbyn/sporten men som saknar andra kompisar eller referenspersoner att använda som inträde till gruppen.

Hasse#7 sa:
Men jag drar faktiskt en gräns vid idiot, mongo och kvinnohatare. Inget av det är sant så det är inte ok.
Det håller jag med om. Men blir du kallad sånt är det väl bara att anmäla vederbörande till moderator.

El mtb, en förklaring
JTF sa:
Hasse#7 sa:
Jag vet vad du har och har haft för nick. När jag tyckte att man borde kunna referera till någon annan var du snabb med att säga nej, kanske en feltolkning men du lät klart negativ.
Ja, det stämmer att jag är negativt till sånt. Jag trodde nästan du skämtade då, och med det systemet skulle Happy bli ett i mina ögon slutet sällskap, med inträdeskrav som jag inte tycker gynnar nya individer som söker sig till mtb-hobbyn/sporten men som saknar andra kompisar eller referenspersoner att använda som inträde till gruppen.

Hasse#7 sa:
Men jag drar faktiskt en gräns vid idiot, mongo och kvinnohatare. Inget av det är sant så det är inte ok.
Det håller jag med om. Men blir du kallad sånt är det väl bara att anmäla vederbörande till moderator.

Jag insåg det besvärliga i att nya inte kan komma in efter att jag skrivit vilket jag också påpekade direkt efter. Men det är säker många fler än jag som tycker att anonymitet kopplad till flashbackstandard och allmänt osund attityd skall vara ok här. Jag tycker inte att moderatorerna skall störas i onödan. Har aldrig anmält ett inlägg någonsin.Just nu modererar du ju mig i viss mån. Det är ok tycker jag så länge det är sakligt.

Edit: Det saknas ett "inte" i mening två. Det är inte ok alltså.

Senast ändrad:
El mtb, en förklaring
Hasse#7 sa:

Jasså, jag kan iallafall lova att jag kan drifta cirklar runt din fjantiga permobil med min bensindrivna turbomatade SUV ända till laddstsationen.

El mtb, en förklaring
Cadde sa:
Det där med markägarens tillstånd och terrängkörningslagen... Det finns ju många endurocross banor i landet. Alltså där bensindrivna tvåhjuliga maskiner får köra lite hur som.
Och så finns eventet Novemberkåsan där detsamma utspelar sig på många marker i landet.

Så att man inte skulle få terrängköra ens MED markägarens tillstånd köper jag inte. Det är helt okej att köra motoriserat i skogen om markägaren tillåter det och det inte förstör naturen helt. Därmed tycker jag att eMTB också skall få vara med och köra... OM det är godtaget av markägaren dvs.

Men utanför det är det inte fritt fram att köra hur som helst. Även om jag kan leva med det så länge de som gör det är medvetna om problematiken som det medför och därav direkt undviker att skapa en situation som i förlängningen kan slå tillbaka på ALL form av cykling i skogen.
Skulle det bli ett xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx

Fast det där stämmer inte riktigt. Inte ens markägaren får köra runt som den vill på sin mark, undantaget jord och skogsbruk. För crossbanor, endurotävlingar och sånt får man söka tillstånd någonstans, länsstyrelsen antar jag att det är.

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
Hasse#7 sa:

Jasså, jag kan iallafall lova att jag kan drifta cirklar runt din fjantiga permobil med min bensindrivna turbomatade SUV ända till laddstsationen.

Shit, den med över TVÅHUNDRA hästkrafter?

El mtb, en förklaring
Erik O sa:
Cadde sa:

Skulle det bli ett xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx

Fast det där stämmer inte riktigt. Inte ens markägaren får köra runt som den vill på sin mark, undantaget jord och skogsbruk. För crossbanor, endurotävlingar och sånt får man söka tillstånd någonstans, länsstyrelsen antar jag att det är.
Stämmer, det är också så som jag uppfattat det. Och jag tycker det är helt barockt, ett mycket grovt ingrepp i äganderätten som antagligen inte är i linje med EU-rätten där äganderätten har ett betydligt större skydd än i svensk lag.

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
Hasse#7 sa:

Att du skiter i allemansrätten, miljön och en massa annat behöver du inte berätta fler gånger. Sånt gör upprörd men inte på ett personligt plan. Att kalla min elbil permobil är inte heller kännbart. Vi brukar kalla den för sittliften. Elektrisk, tyst och ganska kall.

El mtb, en förklaring
Hasse#7 sa:
Att du skiter i allemansrätten, miljön och en massa annat behöver du inte berätta fler gånger. Sånt gör upprörd men inte på ett personligt plan. Att kalla min elbil permobil är inte heller kännbart. Vi brukar kalla den för sittliften. Elektrisk, tyst och ganska kall.

Icke, elbilar är mycket värre för miljön än en bättre begagnad bensinbil. Dessutom cyklar jag till jobbet varje dag så bilen använder jag endast för nöjeskörning. Jag bryr mig mer om miljön än du tror och speciellt allemansrätten. Blir riktigt förbannad på folk som skräpar ner eller på annat sätt förstör i naturen för oss som använder den som rekreation, fiske, bär, svamp, motion etc. Det som gör mig mest upprörd är personer som dig som måste provocera och klanka ner på alla som inte tycker som dig själv, egoister kallas det. Att du gillar att förstöra trådar här på forumet har vi märkt och är det någon som borde dra härifrån så är det du. Trevlig helg!

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
Oskar sa:
Shit, den med över TVÅHUNDRA hästkrafter?

Hur mycket kräm har du då? Eller är du sån där miljöbilsnisse som tycker att motorn inte behöver vara så kraffull, "man kommer fram ändå..". *fniss*

Skryta om sin bil på Internet? Verkligen? Det trodde jag man slutade med efter sandlådeåldern.
(Och nej, jag har ingen motorsvag miljöbil. Jag har bara inget behov av att få bekräftelse utifrån vad jag kör för bil.)

Men man undrar ju onekligen hur du får en Outlander att 'drifta i cirklar' med bara +200 hk. Halkbana?

El mtb, en förklaring
ooms sa:
Och jag tycker det är helt barockt, ett mycket grovt ingrepp i äganderätten som antagligen inte är i linje med EU-rätten där äganderätten har ett betydligt större skydd än i svensk lag.

Är du markägare eller är det något annat skäl till att du verkar stå på aganderättens/markägaren sida så gott som alltid på detta forumet?

Jag vet inte om denna lagen går imot EU-rätten men tycker att det är konstigt om den i så fall inte redan har prövats i domstol. Regeln står ju också på naturvårdsverkets hemsida och det som står där är ju tydligen alltid rätt och ska följas. Om folk inte följer det som står där kommer det garanterat bli en lag som förbuder det (och det vill vi inte).

Tillbaka
Topp