El mtb, en förklaring

El mtb, en förklaring
fhansson925 sa:
Hasse#7 sa:
Att du skiter i allemansrätten, miljön och en massa annat behöver du inte berätta fler gånger. Sånt gör upprörd men inte på ett personligt plan. Att kalla min elbil permobil är inte heller kännbart. Vi brukar kalla den för sittliften. Elektrisk, tyst och ganska kall.

Icke, elbilar är mycket värre för miljön än en bättre begagnad bensinbil. Dessutom cyklar jag till jobbet varje dag så bilen använder jag endast för nöjeskörning. Jag bryr mig mer om miljön än du tror och speciellt allemansrätten. Blir riktigt förbannad på folk som skräpar ner eller på annat sätt förstör i naturen för oss som använder den som rekreation, fiske, bär, svamp, motion etc. Det som gör mig mest upprörd är personer som dig som måste provocera och klanka ner på alla som inte tycker som dig själv, egoister kallas det. Att du gillar att förstöra trådar här på forumet har vi märkt och är det någon som borde dra härifrån så är det du. Trevlig helg!

Som sagt jag hoppas du blir avstängd härifrån. Det vore utan tvekan bra för de allra flesta. Att du saknar grundläggande kunskaper gör att det blir för tråkigt att debattera med dig.

El mtb, en förklaring
s sa:
fhansson925 sa:
Oskar sa:
Shit, den med över TVÅHUNDRA hästkrafter?

Hur mycket kräm har du då? Eller är du sån där miljöbilsnisse som tycker att motorn inte behöver vara så kraffull, "man kommer fram ändå..". *fniss*

Skryta om sin bil på Internet? Verkligen? Det trodde jag man slutade med efter sandlådeåldern.
(Och nej, jag har ingen motorsvag miljöbil. Jag har bara inget behov av att få bekräftelse utifrån vad jag kör för bil.)

Men man undrar ju onekligen hur du får en Outlander att 'drifta i cirklar' med bara +200 hk. Halkbana?
Han kanske kör på blankpolerad is med vaselin på?

El mtb, en förklaring
Cadde sa:
Det där med markägarens tillstånd och terrängkörningslagen... Det finns ju många endurocross banor i landet. Alltså där bensindrivna tvåhjuliga maskiner får köra lite hur som.
Och så finns eventet Novemberkåsan där detsamma utspelar sig på många marker i landet.

Så att man inte skulle få terrängköra ens MED markägarens tillstånd köper jag inte. Det är helt okej att köra motoriserat i skogen om markägaren tillåter det och det inte förstör naturen helt. Därmed tycker jag att eMTB också skall få vara med och köra... OM det är godtaget av markägaren dvs.

Men utanför det är det inte fritt fram att köra hur som helst. Även om jag kan leva med det så länge de som gör det är medvetna om problematiken som det medför och därav direkt undviker att skapa en situation som i förlängningen kan slå tillbaka på ALL form av cykling i skogen.
Skulle det bli ett xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx xxxxxxxxxx

Jaha, du tycker det är okej med mordhot? Så ser det ut på amerikanska MTB-forum... :-/

Senast redigerad av en moderator:
El mtb, en förklaring
Cadde har fått ett PM. Avliva är inte OK att använda i någon av Emtb-trådarna.

Jag börjar att bli innerligt trött på att behöva sitta rastvakt i dessa trådar. Skärp er allihop!

El mtb, en förklaring
s sa:
fhansson925 sa:
Oskar sa:
Shit, den med över TVÅHUNDRA hästkrafter?

Hur mycket kräm har du då? Eller är du sån där miljöbilsnisse som tycker att motorn inte behöver vara så kraffull, "man kommer fram ändå..". *fniss*

Skryta om sin bil på Internet? Verkligen? Det trodde jag man slutade med efter sandlådeåldern.
(Och nej, jag har ingen motorsvag miljöbil. Jag har bara inget behov av att få bekräftelse utifrån vad jag kör för bil.)

Men man undrar ju onekligen hur du får en Outlander att 'drifta i cirklar' med bara +200 hk. Halkbana?

Visst är det fantastiskt!

@fhansson925: Jag har kvar den här: https://happyride.se/forum/read.php/1/85691/1735258#msg-1735258

El mtb, en förklaring
ForesterGuy sa:
Jaha, du tycker det är okej med mordhot? Så ser det ut på amerikanska MTB-forum... :-/
Mordhot?

Det är snarare information om hur jag skulle reagera på sådana själviska individer som bara måste förstöra för alla andra.
Om vi förlorar rätten att cykla i allemansrätten så förlorar jag förståndet och blir bödel.

El mtb, en förklaring
Cadde sa:
ForesterGuy sa:
Mordhot?

Det är snarare information om hur jag skulle reagera på sådana själviska individer som bara måste förstöra för alla andra.
Om vi förlorar rätten att cykla i allemansrätten så förlorar jag förståndet och blir bödel.

Det lär knappast bero på emtb i vart fall...

El mtb, en förklaring
Det är tråkigt vilken låg nivå det blir ibland...
Det har ändå varit en del sakliga saker och argument
och alla kan inte hålla med varandra hela tiden...
...men ibland har det spårat ur lite väl.

jansson99 sa:
fhansson925 avstängd från forumet i en månad fr.o.m. idag skulle jag tro att det blir.

jansson99 sa:
Dödshot i vilken som helst form är aldrig OK därför är Cadde borttagen från forumet för gott.

Tack för modereringen.
Tycker det är lite synd, för delvis (tycker jag) så har fhansson framfört vettiga argument.
Sen verkar han ha bristande självkontroll och kommer med lite mycket dumheter mellan varven.
Kommer man med 60% positivt och 40% negativt så uppfattas man ändå som negativ, eftersom folk i allmänhet lägger mer fokus/reagerar starkare på det negativa.
(Procentsatserna är bara som exempel för att illustrera poängen. Inte menat som någon exakt bedömning).

fhansson925: Om du läser detta. Om/när du kommer tillbaka så hoppas jag att du kan höja nivån.

Detta är en ganska bra sammanfattning av min ståndpunkt i sakfrågan:
Foxis sa:
Allmänhetens uppfattning av stig-cyklister i stort beror nog mycket mer på hur vi beter oss i skog och mark än exakt vad vi cyklar på.

El mtb, en förklaring
El mtb, en förklaring
ForesterGuy sa:
ooms sa:
ForesterGuy sa:
Perspektiv på vadå? Äganderätten?
På det där hygget är det således Sveaskog man ska fråga om lov om man vill köra el-mtb "lagligt" enligt Naturvårdsverkets riktlinjer.

Det vore ju synd om nåt blev...sönderkört.
Ja, det är synd att köra sönder nåt som nån annan äger. Att köra sönder sin egen egendom är en helt annan sak.

El mtb, en förklaring
ForesterGuy sa:
ooms sa:
ForesterGuy sa:
Perspektiv på vadå? Äganderätten?
På det där hygget är det således Sveaskog man ska fråga om lov om man vill köra el-mtb "lagligt" enligt Naturvårdsverkets riktlinjer.

Det vore ju synd om nåt blev...sönderkört.

Oj, där får man verkligen ta det försiktigt!

El mtb, en förklaring
Har sett ställen där skogsbolagen vid vägbygge missat att där fanns fångstgropar, trots att de var utmärkta på kartan. Fast en fornlämning mer eller mindre, den var ju i vägen för markägaren...

El mtb, en förklaring
ForesterGuy sa:
Har sett ställen där skogsbolagen vid vägbygge missat att där fanns fångstgropar, trots att de var utmärkta på kartan. Fast en fornlämning mer eller mindre, den var ju i vägen för markägaren...
Det är väl bra att groparna fylls igen, blir mer flow i cyklingen då!

El mtb, en förklaring
Kul om du gillar el-cykel TS. miljömässigt gör du det bästa draget.

Överallt där jag cyklar där det är en antydan till "skog" står det skyltar uppsatt att man inte får MTBa. Glad att jag inte cyklar på MTB, var ska man använda den liksom.

El mtb, en förklaring
Lyktstoplemedhjul sa:

Överallt där jag cyklar där det är en antydan till "skog" står det skyltar uppsatt att man inte får MTBa. Glad att jag inte cyklar på MTB, var ska man använda den liksom.
Är det mest i fantasin du cyklar?
Jag har aldrig sett en sådan skylt, vad jag kan minnas...

El mtb, en förklaring
ooms sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Nej det är det inte! Men märk väl att jag inte bor i Norrland eller annan obskyr skogsmulletrakt så säger ju det att här nere där det finns något "skogsaktigt". Men ju då brukar det vara en lapp vid bommen att man inte får cykla.
Uppenbarligen inte vid varenda träd men det betyder ju inte att skogsägaren låter dig cykla bara du cyklar in vid ett annat ställe

El mtb, en förklaring
El mtb, en förklaring
Lyktstoplemedhjul sa:
ooms sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Nej det är det inte! Men märk väl att jag inte bor i Norrland eller annan obskyr skogsmulletrakt så säger ju det att här nere där det finns något "skogsaktigt". Men ju då brukar det vara en lapp vid bommen att man inte får cykla.
Uppenbarligen inte vid varenda träd men det betyder ju inte att skogsägaren låter dig cykla bara du cyklar in vid ett annat ställe
Jag cyklar mest i Mälardalen och har som sagt aldrig sett den typ av skyltar du beskriver. Vi har allemansrätt i det här landet, och däri ingår cykling. Dock inte el-cykel som kräver tillstånd av markägaren. Sedan är det klart det kan sitta vägbommar vid enskilda vägar, men det är en helt annan sak.

El mtb, en förklaring
ForesterGuy sa:
ooms sa:
ForesterGuy sa:
Det är väl bra att groparna fylls igen, blir mer flow i cyklingen då!

http://www.lansstyrelsen.se/orebro/...gar/InfofolderKulturlämningarochskogsbruk.pdf
Självklart känner jag till det där, inlägget ovan var ett skämt...

El mtb, en förklaring
Perfekt för Åreskutan! :-)

4646779791313133.jpg

El mtb, en förklaring
Bra inlägg Tilott! Uppskattas.
Det är grymt att kunna/orka spendera mer tid och komma längre när man är ute, inte alltid det blir så ofta.
Fortsätt ut och njut i skogen - det mår man bättre av än att försöka ändra åsikter hos folk på forum, min bild. Vissa ordkrig finns det bara förlorare i, politik och elcyklar är två exempel.

El mtb, en förklaring
Ser ut som någon transformer.
Får robotar gå/köra i terräng om de har ett eget medvetande?

Såg ut att vara riktigt avancerad. Kan man bygga och programmera något liknande så är det nog inte jätte svårt att få jobb.
(har redan jobb, men gissar på att dylika kunskaper ger bättre betalt).

Tillbaka
Topp