Elcyckel att pendla med

Tarquinder

Medlem
Elcyckel att pendla med
Hej, tänkte köpa mig en elcykel som jag kan pendla till jobbet med. Har drygt en mil enkel väg till jobbet, bor i Högsbohöjd i Göteborg så har en del backar till och från jobbet så hade behövt en cykel med bra vridmoment och prisklass runt 25 000 - 33 000 kr. Jag är 184 cm lång och väger 116 kg. Vad jag vet är att man ska helst ha motor från Bosch, Yamaha eller Shimano och detsamma gäller batteri. Cykeln kommer stå inne i mitt förråd hemma. På jobbet dessvärre kommer den få stå under ett tak med cykelställ.

Har tänk använda cykeln även för vardagscykling på grus, asfalt och om tillåter lättare stigar. Har kollat på lite olika cyklar och undrar vilket som är det alternativet som passar mig eller om ni har något bättre förslag. Skulle tom en EL- MTB va ett alternativ för pendling?

något jag undrar med just Batavus varför den nyare modellen har 5 NM mindre. Något man kanske inte ska stirra sig blint på kanske? Sen undrar jag när de är 2021 års modeller hur har batterierna påverkats av att ligga stilla så länge.

Hoppas jag fått med det mesta som kan va till hjälp att hjälpa mig.

Elcyckel att pendla med
Min förra elcykel för pendling var en Cube mtb med Bosch motor. Då hade jag haft några andra före den.

Köpte Cube:s egna stöd, pakethållare skärmsats, belysning och lamp-kablage för Bosch och lät Bikeplace (TrekStore) i Övre Husargatan programmera om den så jag fick ljus-knapp. Bytte även sadel till en som var en aning mer bekväm än Cube.

Det funkade utmärkt, dock valde jag ganska dyra saker för jag ville ha något bättre än det som satt på mina tidigare cyklar och då kostar det förstås en del pengar och tid jämfört med att köpa en cykel som är utrustad rätt från början. Jag har dock dubbla din sträcka och cyklar året runt.

Jag har pendlat på några olika tramp-mtb förut och om du inte (som jag) har väldigt specifika önskemål, är råder egentligen att det är bättre med en cykel som är rätt från början.

Med hög vikt och om du tänkt grus och ev Stig är det också värt att satsa på en hyfsat styv ram, genomgående hjulaxlar och lite mer ”ballong” däck.

Testcykla några om du kan och se hur de känns!

01A6E1D7-1B9A-45C2-B78A-91FB9B7D8CD2.jpeg

Bor du längst uppe på Högsbohöjd har du redan tänkt rätt med mittmotorcyklar.

Batterierna lagras lagom laddade, typ 30% laddning eller nåt sånt så inga problem.

Elcyckel att pendla med
Jag har nu kört 2 års pendling året runt med min batavus zonar. Mycket nöjd. Lätt att ta bort och sätta dit batteri. Robust pakethållare. Ok lyse. Stabil. Lite som en pråm. Ett mycket bra pendlingsfordon.

Elcyckel att pendla med
Jag har nu kört 2 års pendling året runt med min batavus zonar. Mycket nöjd. Lätt att ta bort och sätta dit batteri. Robust pakethållare. Ok lyse. Stabil. Lite som en pråm. Ett mycket bra pendlingsfordon.

Kan bara instämma. Jag har haft min i 3,5 år och är också helnöjd.

Vad gäller Yamaha vs. Bosch på nya modeller så kanske det har med komponentbrist att göra.

Elcyckel att pendla med
Min förra elcykel för pendling var en Cube mtb med Bosch motor. Då hade jag haft några andra före den.

Köpte Cube:s egna stöd, pakethållare skärmsats, belysning och lamp-kablage för Bosch och lät Bikeplace (TrekStore) i Övre Husargatan programmera om den så jag fick ljus-knapp. Bytte även sadel till en som var en aning mer bekväm än Cube.

Det funkade utmärkt, dock valde jag ganska dyra saker för jag ville ha något bättre än det som satt på mina tidigare cyklar och då kostar det förstås en del pengar och tid jämfört med att köpa en cykel som är utrustad rätt från början. Jag har dock dubbla din sträcka och cyklar året runt.

Jag har pendlat på några olika tramp-mtb förut och om du inte (som jag) har väldigt specifika önskemål, är råder egentligen att det är bättre med en cykel som är rätt från början.

Med hög vikt och om du tänkt grus och ev Stig är det också värt att satsa på en hyfsat styv ram, genomgående hjulaxlar och lite mer ”ballong” däck.

Testcykla några om du kan och se hur de känns!

Visa bilaga 552307

Bor du längst uppe på Högsbohöjd har du redan tänkt rätt med mittmotorcyklar.

Batterierna lagras lagom laddade, typ 30% laddning eller nåt sånt så inga problem.
Nu är jag jag en nybörjare på nytt när det kommer till cykling. Men styv ram och genomgående hjulaxlar. Hur vet man om ramen är styv nog och är inte alla hjulaxlar genomgående(om jag nu tänker rätt här?)

Elcyckel att pendla med
Okej, men hur upplever du räckvidden och kvaliteten på batteriet så hör efter två år? Sen hur är cykeln att cykla med på grus och annant underlag än asfalt?

Elcyckel att pendla med
Kan bara instämma. Jag har haft min i 3,5 år och är också helnöjd.

Vad gäller Yamaha vs. Bosch på nya modeller så kanske det har med komponentbrist att göra.
Okej, men hur upplever du batteriet efter så lång tid ? Samt hur är den att cykla med på andra underlag än asfalt?

Sen har jag hört att Bosch ska ha bättre batterier än Yamaha, ligger det något i det?

Insåg att man kunde svara flera inlägg samtidigt men nu blev det så här.

Elcyckel att pendla med
Nu är jag jag en nybörjare på nytt när det kommer till cykling. Men styv ram och genomgående hjulaxlar. Hur vet man om ramen är styv nog och är inte alla hjulaxlar genomgående(om jag nu tänker rätt här?)
Slarvigt; är det en ”damcykel” är den ofta mjuk som en nudel och flexar märkbart. Sen finns en glidande skala till tex vissa mtbcyklar med ultrastyv ram och gaffel.
Det är kanske onödigt att gå in på detaljerna mer än så.

Thru-Axle är det klatschiga namnet på en axelstandard som är klart styvare än de gamla QR och det refereras till som genomgående axel. Kan också stå 10mm, Maxle mm. Jag som är stor och tung märker det tydligt, andra kanske mindre.

5F5D70C2-9D9C-4DFA-BD8B-FCA53513E3CD.jpeg

Elcyckel att pendla med
Glömde uppdatera att jag faktiskt köpt mig en elcykel. Blev Ecoride Tripper X HS M-10

Testade Bavatus i butik och tyckte om cykeln men när jag sedan testa Ecoride så insåg jag att cykeln passa mig bättre. Mycket bekvämare och någorlunda lättare cykel.

Ska bli intressant att se hur det blir att cykla till jobbet nu.

Elcyckel att pendla med
Har en fundering kring batteri, regn och cykeln. När jag parkerar min cykel på jobbet står den nu utomhus under tak. Men i Göteborg kan det ofta regna i sidled vilket innebär att taket inte alltid gör någon nytta. Jag tar med mig batteriet in på jobbet så det är en öppen yta. Men undrar hur ytan som batteriet ska sitta vid klarar av att bli blöt? måste man torka av eller ska man skydda den ytan från regnet?

IMG_20220510_183445.jpg

Elcyckel att pendla med
Elcyklar av bättre kvalitet, som din, ska klara regn.
Men det är en billig försäkring att skydda nedre delen i alla fall någorlunda. Med tiden brukar vatten leta sig in i täta konstruktioner ändå. Kanske om du gör en strumpa av typ neopren som du kan spänna runt med kardborre. Sen kan den lätt skjutas nedåt när du ska ansluta batteriet, och upp över kontakterna när du tar bort batteriet.. en tanke.

Elcyckel att pendla med
Har en fundering kring batteri, regn och cykeln. När jag parkerar min cykel på jobbet står den nu utomhus under tak. Men i Göteborg kan det ofta regna i sidled vilket innebär att taket inte alltid gör någon nytta. Jag tar med mig batteriet in på jobbet så det är en öppen yta. Men undrar hur ytan som batteriet ska sitta vid klarar av att bli blöt? måste man torka av eller ska man skydda den ytan från regnet?
Kvalitet håller. Jag kör cyklar med Panasonics system och den äldsta är köpt beggad 2012 och har rullat året om i Stockholms salt och slask sen dess, står ute under tak. Allt funkar.

Tillbaka
Topp