Elcykel ett alternativ för trött förälder?
Som rubriken lyder.
Att jobbpendla med cykel har för mig varit en stor njutning, ett sätt att värna om vår miljö, få träning och även ett sätt att spara pengar.
Men…
Som förälder med sömnlösa nätter har det tyvärr blivit mycket bilåkande det senaste.
Orken har helt enkelt inte funnits.
Funderar därför på att införskaffa en elcykel.
Jag har provat lite olika elcyklar (navmotor och mittmotor).
Gemensamt för alla var att det var av modellen ”damtralla” med navväxlar.
Oavsett motortyp har jag upplevt dem tunga och trögtrampade efter 25 km/h.
Är de mer sportiga modellerna med utanpåliggande växlar mer lik en vanlig typ racehybrid/cx eller är skillnaden mellan ”damtrallamodellerna” jag provat och de ”sportigare” elcyklarna inte så stor trots annan geo och utanpåliggande växlar?
Jag har 15km enkel väg.
Vill kunna ”trycka på” utan att det känns som ett extra motstånd när jag känner för det (på hemvägen brukar man ha piggnat till och ha lite mer energi än på morgonen).
Det är just på morgonen jag tror att om jag hade haft elassistans så hade jag skippat bilen.
Köpråd mottages gärna.
Tror det är något med mittmotor jag är ute efter, 500wh som minimum, stel gaffel och utanpåliggande växlar.
Rakt styre går bra men gärna bock om det inte sticker iväg allt för mycket.
Budget…
Vet inte, vill se/höra vad happy rekommenderar ut i från mina önskemål.
Tack på förhand
?
Att jobbpendla med cykel har för mig varit en stor njutning, ett sätt att värna om vår miljö, få träning och även ett sätt att spara pengar.
Men…
Som förälder med sömnlösa nätter har det tyvärr blivit mycket bilåkande det senaste.
Orken har helt enkelt inte funnits.
Funderar därför på att införskaffa en elcykel.
Jag har provat lite olika elcyklar (navmotor och mittmotor).
Gemensamt för alla var att det var av modellen ”damtralla” med navväxlar.
Oavsett motortyp har jag upplevt dem tunga och trögtrampade efter 25 km/h.
Är de mer sportiga modellerna med utanpåliggande växlar mer lik en vanlig typ racehybrid/cx eller är skillnaden mellan ”damtrallamodellerna” jag provat och de ”sportigare” elcyklarna inte så stor trots annan geo och utanpåliggande växlar?
Jag har 15km enkel väg.
Vill kunna ”trycka på” utan att det känns som ett extra motstånd när jag känner för det (på hemvägen brukar man ha piggnat till och ha lite mer energi än på morgonen).
Det är just på morgonen jag tror att om jag hade haft elassistans så hade jag skippat bilen.
Köpråd mottages gärna.
Tror det är något med mittmotor jag är ute efter, 500wh som minimum, stel gaffel och utanpåliggande växlar.
Rakt styre går bra men gärna bock om det inte sticker iväg allt för mycket.
Budget…
Vet inte, vill se/höra vad happy rekommenderar ut i från mina önskemål.
Tack på förhand
?