Elcykel heldämpat (DH/AM/Enduro)?

H. sa:
Crossmax sa:
H. sa:
Crossmax sa:
jag är personligen betydligt mer förstående till om en norrlänning på glesbygden kör el-MTB än en stockholmare i de skogar som finns här.

Jag har inga problem med om en göteborgare kör el-MTB i sina skogar, bara inte en stockholmare gör det i de skogar som finns här. ;)

NIMBY!
GBG är väl ingen glesbygd senast jag kollade?

Det roliga blir ju inte så roligt om man måste förklara. Men jag syftade alltså på det som lätt kunde misstolkas som att "det är väl inga problem för mig om någon åker där, bara inte någon gör det här där jag är".
Mitt inlägg var ett försök att förklara reaktionerna som TS fått i tråden, och då tror jag att många automatiskt placerar TS med sin 1000W starka elhoj på de stigar de själva brukar köra och reagerar därefter.
Sen spelar det ingen roll om det är Gbg, Sthlm, Uppsala eller andra tätbefolkade orter, vi MTB'are måste sköta oss överallt där vi ofta möter fotgängare/ryttare eller what have you. Men bor man i en glesbygd där möten inte skogen inte förekommer så har iaf jag en större förståelse/acceptans för att man kör el-MTB i skogen. Sen kan du kalla det NIMBY eller vad du vill.

Crossmax sa:
H. sa:
Crossmax sa:
H. sa:
Crossmax sa:
jag är personligen betydligt mer förstående till om en norrlänning på glesbygden kör el-MTB än en stockholmare i de skogar som finns här.

Jag har inga problem med om en göteborgare kör el-MTB i sina skogar, bara inte en stockholmare gör det i de skogar som finns här. ;)

NIMBY!
GBG är väl ingen glesbygd senast jag kollade?

Det roliga blir ju inte så roligt om man måste förklara. Men jag syftade alltså på det som lätt kunde misstolkas som att "det är väl inga problem för mig om någon åker där, bara inte någon gör det här där jag är".
Mitt inlägg var ett försök att förklara reaktionerna som TS fått i tråden, och då tror jag att många automatiskt placerar TS med sin 1000W starka elhoj på de stigar de själva brukar köra och reagerar därefter.
Sen spelar det ingen roll om det är Gbg, Sthlm, Uppsala eller andra tätbefolkade orter, vi MTB'are måste sköta oss överallt där vi ofta möter fotgängare/ryttare eller what have you. Men bor man i en glesbygd där möten inte skogen inte förekommer så har iaf jag en större förståelse/acceptans för att man kör el-MTB i skogen. Sen kan du kalla det NIMBY eller vad du vill.

Alltså. JAG SKOJADE. Jag försökte göra en putslustig oneliner av hur ditt inlägg kunde MISSTOLKAS. Jag ber om ursäkt och lovar att aldrig upprepa det.

Allt med två hjul och trampor är inte en cykel precis som att allt med två hjul och en förbränningsmotor inte är en moped.

Att på ett cykelforum fråga efter något som inte är en cykel är kanske inte ett framgångsrecept, men vad vet jag fortsätt att fråga bara så kanske du får svar.

Haibike med Bosch Performance (Xduro) eller motsvarande Yamaha (Sduro). Finns/fanns i 25 och 45 -version. Du kommer då fulköra en klass-nånting-moppe som behöver ha regplåt, försäkring, hjälm etc. i skogen men den ger puttepå upp till 45km/h och det känns mer som moped än cykel (jag har kört). 25 funkar säkert i skogen men det känns lite för sakta på väg. 30 hade varit rätt perfekt och det finns chip för Bosch iaf.

Felet med Bosch, iaf på den jag körde, är att du har singeldrev fram och att det är växlat i vevpartiet så att köra utan el är bara att glömma. Pga 1x10 (eller nu säkert 1x11) med den toppfarten är det svårt att cykla sakta & brant uppför då man inte genererar effekt nog för att få hjälp. Bosch mäter din effekt och doserar motor därefter, så får du inte upp kadensen får du inte mycket hjälp.
Yamaha har framväxel. Den har jag inte provat men det problemet borde man ju slippa.

Rideaway eller från Tyskland
http://www.fun-corner.de/de/16-e-bi...nner_unisex/einsatzbereich_einsatzzweck-fully

Min halvdämpade Haibike instegsmodell är grym men jag kör inte så mycket terräng.

Sen mata inte trollen för det finns många här.

crazys sa:
Min halvdämpade Haibike instegsmodell är grym men jag kör inte så mycket terräng.

Sen mata inte trollen för det finns många här.

Jag tror mest det är personer från motorcykelforumen som gärna vill öka inläggen där.

Bilköpstrådar får en massa svar. Personer som vill köpa sin första MTB får knappt några svar. Personer som vill köpa elcykel får massa troll. Hoppas trollen har alla reflexer och ringklocka på sina cyklar. Annars är det olagligt och borde nämnas om någon skulle få för sig att publicera en bild på en cykel utan att cykeln är helt laglig.

Boromir sa:
Ja den va ju enligt mig vacker som ett munsår. Sen kan jag inte låta bli att tänka på att om det är 160slag bak så kommer du ha ett hyfsat bb-drop och då blir ju frågan hur mycket motorn pallar med. Det blir ju den som får agera bach, för smälla i den kommer man göra. Sen åste det väll vara så att om man kan köpa den som går i 45km/h i Sverige så medföljer krav på registrering, försäkring och hjälm av lite rejälare slag än för cykel. Det är klart att man kan ha den "avställd" för jämnan, men det blir ju lite jobbigt om man kör sönder den och försöker vända sig till sitt försäkringsbolag.

Jag tror inte man behöver göra sig så stort besvär med avställning o dylikt. Det är ju precis som om du köper en cross. Inget krav på registrering eller trafikförsäkring så länge den ska köras inom inhängnat område, och det efterlevs ju alltid till 100%...

Har också börjat bli sugen på eldrift, och oavsett vad lagen säger känns ändå mer moraliskt OK att köra en sådan på de lokala stigarna än bensindriven cross/endurohoj. De mer DH-betonade från Haibike ser sjukt feta ut. Ska följa tråden.

Måste faktiskt erkänna att en Spesh Levo FSR lockar, ur rent fasen-cool-leksak-vill-ha-perspektiv. Framförallt för fika-DH/Enduro då man mest vill hinna åka nerför mycket utan att kämpa uppför som en get.

Som med allt handlar det väl om ansvar och sunt förnuft. Allt kan missbrukas. Ett vårdslöst lycra-svetto på vanlig HT kan nog ställa till med mer skada i naturen än en vettigt el-cyklande hipster.

Större problem då vad de utanför sporten anser, de som redan hatar oss oavsett. Men i stort tror jag den problematiken beror mer på hur vi beter oss och presenterar sporten, än vad vi cyklar på.

Bring on the hate. ;) :P

Senast ändrad:
Till TS:
Håll ögonen på blocket, där kommer beg Haibike Xduros där då och då. Hittar bara hardtails nu men jag vet att för ett par veckor sedan fanns två dubbeldämpare mycket lite använda till salu för ca 20-25':- Riktigt fina. En var i åre kommer jag ihåg.
Är själv sugen på att köpa en till frugan för lite samåkning, men enbart på inhägnat asfalterat område, nattetid, på vintern.... så klart ;-)

Till haters:
Ge upp

Rattnalle sa:
theBrand sa:
Äsch. Var inte en sån gubbe. Vi ska välkomna och uppmuntra förändring (förbättring?).

+1

Men jag skulle aldrig byta den vanliga cyklingen mot el-assisterad, för då är motivet träning. Men för andra ändamål (som just åka utför utan lift, istället för pushbike) så vore det kanon.

För alla skeptiker kan jag rekommendera lite vidsynthet. Alla kanske inte har riktigt samma definition av vad cykling måste vara... ;-)

Rattnalle sa:
theBrand sa:
Äsch. Var inte en sån gubbe. Vi ska välkomna och uppmuntra förändring (förbättring?).

Jag försöker mest förstå hur det blir en cykel. Jag har full förståelse för att folk kan tycka att elmopeder/mc kan vara kul.

Men jag hade föredragit om man sökte gemenskap med MC-folket istället, jag vill helst inte att folk ska förknippa MTB med elmopeder.

theBrand sa:
Rattnalle sa:
theBrand sa:

Jag försöker mest förstå hur det blir en cykel. Jag har full förståelse för att folk kan tycka att elmopeder/mc kan vara kul.

Men jag hade föredragit om man sökte gemenskap med MC-folket istället, jag vill helst inte att folk ska förknippa MTB med elmopeder.

En el-assisterad MTB har mycket mer gemensamt med en cykel än en MC. Du trollar. ;) :P

Senast ändrad:
Testcyklade en neongrön Cube Stereo 140 med navmotor för nån vecka sen. 27.5", heldämpat och 250 watt. Tog min vanliga stig och herregud vilket ös man får. Ställen jag ligger och kämpar i 10-15 km/h på med bara benkraft brände jag förbi i 30-35 knyck utan problem.
Men så kostar väl den cykeln 40k med...

Känns ändå som fusk när man inte får anstränga sig ordentligt men som tystare, mer miljövänligt alternativ förstår jag om man redan använder en vrålande bensindriven motsvarighet.

Länge funderat på elcykel som pendlarhoj men då får det bli frontmotor och laglig "max 25km/h tramphjälp" inget prestanda monster.
Bara lite hjälp i motvind och uppför. Även om 1000w och bakhjulsdrift skulle vara roligt ;)

Fläskkorven sa:
Testcyklade en neongrön Cube Stereo 140 med navmotor för nån vecka sen. 27.5", heldämpat och 250 watt. Tog min vanliga stig och herregud vilket ös man får. Ställen jag ligger och kämpar i 10-15 km/h på med bara benkraft brände jag förbi i 30-35 knyck utan problem.

Jag är ärligt talat nyfiken: Blir det helt prestationslöst eller är det mer att man får mer hastighet för samma insats?

Har sett en del klipp på Youtube (testcyklingar av Spesh Levo osv) och där verkar ju erfarna cyklister åtminstone bli lite andfådda.
För om man inte får upp puls alls så vete tusan om det är intressant annat än som just transport. Om man däremot bara får mer ös men ändå får jobba då kan jag tänka mig scenarier när det vore kul.... :)

theBrand sa:
Rattnalle sa:
theBrand sa:

Mitt inlägg kan ha innehållit spår av* sarkasm.

*spår av på samma sätt som Exxon Valdez lämnade spår av olja efter sig.

Rattnalle sa:
theBrand sa:
Rattnalle sa:
theBrand sa:

Mitt inlägg kan ha innehållit spår av* sarkasm.

*spår av på samma sätt som Exxon Valdez lämnade spår av olja efter sig.

-1 då du liksom Valdez läcker på fel ställe. :P ;)

Rattnalle sa:
Sen är det säkert skitkul men det riskerar att vara förödande för all legitim skogscykling om det förknippas med cyklar.

Absolut, det kan göra situationen lite värre kortsiktigt.

Men, cykling i skog ligger redan risigt till och det är inte på grund av egentliga problem utan mer ett resultat av vad folk i beslutande position tycker. Och de har redan bestämt sig.
Jag tror att vi har ett digert opinionsbildande jobb framför oss oavsett, och elassist tror jag inte på något vis kommer vara avgörande.

Jag citerar mig själv från tidigare i tråden. Problemet är inte vad vi cyklister tycker, utan vad omgivningen tycker och hur de ser på cykling i skogen.

Lulle sa:
Varför du får det bemötande du får?

För att i slutändan är det vi som cyklar på icke-elcyklar som kommer att få ta konsekvenserna av ett det snurrar omkring elcyklar i skogarna och tar sig rättigheterna av vanliga cyklar. Konsekvenserna kommer att bli att det blir cykelförbud, för alla. Det är bara en tidsfråga. När vi snackar 1000w så har vi lämnat området lagliga elcyklar, och vi pratar om regelrätta crossar (som du redan har fått tips om). Rätten att cykla i skogen är redan en infekterad fråga som med all säkerhet inte kommer att bli lättare om definitionen "cyklar" ska innefatta motordrivna fordon på 1000w.

Det stora trollet är du som inte ser hur ditt beteende går ut över andra, inte vi som vill kunna fortsätta ha tillgång till våra skogar med fortsatt gott rykte.

Lulle sa:
Jag citerar mig själv från tidigare i tråden. Problemet är inte vad vi cyklister tycker, utan vad omgivningen tycker och hur de ser på cykling i skogen.

Lulle sa:

För att i slutändan är det vi som cyklar på icke-elcyklar som kommer att få ta konsekvenserna av ett det snurrar omkring elcyklar i skogarna och tar sig rättigheterna av vanliga cyklar. Konsekvenserna kommer att bli att det blir cykelförbud, för alla. Det är bara en tidsfråga. När vi snackar 1000w så har vi lämnat området lagliga elcyklar, och vi pratar om regelrätta crossar (som du redan har fått tips om). Rätten att cykla i skogen är redan en infekterad fråga som med all säkerhet inte kommer att bli lättare om definitionen "cyklar" ska innefatta motordrivna fordon på 1000w.

Det stora trollet är du som inte ser hur ditt beteende går ut över andra, inte vi som vill kunna fortsätta ha tillgång till våra skogar med fortsatt gott rykte.

Förutom sista stycket är vi överens. Jag varken har eller tänker bete mig tokigt.

Däremot så tror jag att du förenklar problematiken. Läs inlägget jag skrev nyss, problemet är uppfattningen om oss som grupp och den uppfattningen är redan negativ, och har alltså uppkommit för länge sedan.
Jag är övertygad att den beror på dels nymodigheten att cykla i skog över huvud taget, samt att vissa av oss beter sig illa i skogen. Det beteendet kan man ha oavsett cykelmodell. Så utrustningen tror jag faktiskt inte alls är lika viktig som en del verkar tro.

(Och min uppfattning om problemet är hyfsat verklighetsförankrad efter rätt många diskussioner med beslutsfattare i frågan.)

Och förresten - vad spelar det för roll vad du/ni/vi/jag tycker? Cyklarna finns att köpa och folk kommer garanterat köpa dem och dra ut i Hellas, eller Tyresta t.o.m. Garanterat. Det lär ju liksom inte hjälpa att det diskuteras hetsigt på Happy.

Det enda som möjligen hjälper är väl att som grupp försöka tackla problematiken och inse att nyckeln till access är sunt förnuft, vettigt beteende och lobbying.

Senast ändrad:
Foxis sa:
Fläskkorven sa:

Jag är ärligt talat nyfiken: Blir det helt prestationslöst eller är det mer att man får mer hastighet för samma insats?

Har sett en del klipp på Youtube (testcyklingar av Spesh Levo osv) och där verkar ju erfarna cyklister åtminstone bli lite andfådda.
För om man inte får upp puls alls så vete tusan om det är intressant annat än som just transport. Om man däremot bara får mer ös men ändå får jobba då kan jag tänka mig scenarier när det vore kul.... :)

Jag blev faktiskt nästan lika slut som vanligt förutom avsaknaden av den vanliga värken i benen efter en hård runda. Får ändå jobba med hela kroppen och man stönar och flåsar rejält efter ett par rundor.
Jag körde i skogarna runt Kolmården och hittade några ordentligt tekniska stigar, kan lova att adrenalinet pumpar när man inser hur fort man kan ta sig fram. Blir nästan som en hel ny slags träning. Men jag saknade att få trycka på med benen. Blir lite konstigt när man tar i lite grann och helt plötsligt är man uppe över krönet på backen man nästan bonkar i varje gång på normal cykel.
Kompisen jag lånade cykeln av beskriver det ganska roligt, "det är som att ha 20 burkar Redbull i magen, man bara flyger fram"

Så trött blir man, lika trött som utan motor? Nej men kanske tillräckligt om man bara vill ha roligt.

Foxis sa:
Lulle sa:

Lulle sa:

Förutom sista stycket är vi överens. Jag varken har eller tänker bete mig tokigt.

Däremot så tror jag att du förenklar problematiken. Läs inlägget jag skrev nyss, problemet är uppfattningen om oss som grupp och den uppfattningen är redan negativ, och har alltså uppkommit för länge sedan.
Jag är övertygad att den beror på dels nymodigheten att cykla i skog över huvud taget, samt att vissa av oss beter sig illa i skogen. Det beteendet kan man ha oavsett cykelmodell. Så utrustningen tror jag faktiskt inte alls är lika viktig som en del verkar tro.

(Och min uppfattning om problemet är hyfsat verklighetsförankrad efter rätt många diskussioner med beslutsfattare i frågan.)

Och förresten - vad spelar det för roll vad du/ni/vi/jag tycker? Cyklarna finns att köpa och folk kommer garanterat köpa dem och dra ut i Hellas, eller Tyresta t.o.m. Garanterat. Det lär ju liksom inte hjälpa att det diskuteras hetsigt på Happy.

Det enda som möjligen hjälper är väl att som grupp försöka tackla problematiken och inse att nyckeln till access är sunt förnuft, vettigt beteende och lobbying.

Sista stycket är inte riktat till dig utan till trådstartaren från ett tidigare datum.

Jag tror att vi ser lite olika på problemet. Jag tycker och vill inte att elyklister ska inkluderas i samma grupp som vanliga cyklister. De lever på våra rättigheter och då även på våra rykte.

Elcyklarna har med gemensamt med en cross eller en moped och bör därför klassas eller grupperas som sådana.

Senast ändrad:
Fläskkorven sa:
Så trött blir man, lika trött som utan motor? Nej men kanske tillräckligt om man bara vill ha roligt.

Intressant! Grejen är ju den, att ibland vill man träna ordentligt och bli riktig slut, men ibland vill man bara ut och leka. Som sagt, för att lätt ta sig upp för att åka ner mycket så verkar det faktiskt kanon. Sen är det väl så att det blir en kompromiss på vägen ner också, men det måste nästan testas för att se om det är ett stort aber jämfört med en vanlig endurohoj eller DH.

Men som sagt, jag ser det verkligen som rolig leksak som ger visst ha-begär, inte som träningsredskap... :)

Lulle sa:
Sista stycket är inte riktat till dig utan till trådstartaren från ett tidigare datum.

Jag tror att vi ser lite olika på problemet. Jag tycker och vill inte att elyklister ska inkluderas i samma grupp som vanliga cyklister. De lever på våra rättigheter och då även på våra rykte.

Elcyklarna har med gemensamt med en cross eller en moped och bör därför klassas eller grupperas som sådana.

Men det är här jag tycker det blir lite tankevurpa. ;)
Måste det grupperas och selekteras så förbaskat? Det lär ju bli ett överlapp.

Låt säga att jag köper en Levo (inga som helst planer, men hypotetiskt), som jag cyklar - förlåt - åker på ibland. Får jag då hänga på Happy alls? Eller bara de dagarna jag cyklat på riktigt? Ska jag gå ur de föreningar jag är med i som är cykelrelaterade, eller komma in med ett erkännande där jag ber om dispens som fuskcyklist?

Jag håller med om att cyklister dras över en kam och att det ett fåtal gör drabbar alla. Men med ditt resonemang så bör vi i nuläget frysa ut alla som svetto-cyklar i lycra i skogen. För jag är övertygad om att majoriteten av de som ger resten av skogscyklisterna dåligt rykte finns i den gruppen.

Så vi får väl starta happylycrasvetto.se då så alla som hälsar i skogen och bryr sig om markslitage kan hänga kvar på happyride i lugn och ro....

Eller? :P ;)

Foxis sa:
Men som sagt, jag ser det verkligen som rolig leksak som ger visst ha-begär, inte som träningsredskap... :)

Jag skulle nog ha en i cykelstallet om jag hade stålar nog att spendera ;) Ända nackdelen är väl att en olycksbenägen klant som mig skulle plöja in i ett träd eller ut för ett stup ganska fort. Men för nån med dåliga knän etc är det ju en gudagåva. Eller som du säger, en leksak :)

Strava-linjer som ser tråkiga ut och svetton som cyklar skitfort i motionsspåren och brölar på allt som rör sig långsammare (jag har faktiskt mött sådana om än få som tur är) är också ett problem. Jag förstår inte riktigt hur det förringar andra problem.

Vi har mycket opinionsbildande att göra som det är och allt som inte drar åt rätt håll gör det ju inte direkt lättare.

Rattnalle sa:
Strava-linjer som ser tråkiga ut och svetton som cyklar skitfort i motionsspåren och brölar på allt som rör sig långsammare (jag har faktiskt mött sådana om än få som tur är) är också ett problem. Jag förstår inte riktigt hur det förringar andra problem.

Vi har mycket opinionsbildande att göra som det är och allt som inte drar åt rätt håll gör det ju inte direkt lättare.

Poängen var just att det är beteendet som är problemet, inte utrustningen. Slår vad om att vandrar-Helge blir mer irriterad på ett brölande lycra-svetto på vanlig XC än hipster-Nisse på sin elhoj som saktar in, viker åt sidan lite och hälsar glatt.

Och som sagt, vi kan liksom inte påverka huruvida elcyklarna kommer ut eller ej, vi kan däremot frysa ut rätt folk - det vill säga de som är ovettiga eller otrevliga. Fryser vi ut de som är intresserade av en elhoj men annars är bra ambassadörer för sporten så tänks det nog fel.

Foxis sa:
Rattnalle sa:

Poängen var just att det är beteendet som är problemet, inte utrustningen. Slår vad om att vandrar-Helge blir mer irriterad på ett brölande lycra-svetto på vanlig XC än hipster-Nisse på sin elhoj som saktar in, viker åt sidan lite och hälsar glatt.

Och som sagt, vi kan liksom inte påverka huruvida elcyklarna kommer ut eller ej, vi kan däremot frysa ut rätt folk - det vill säga de som är ovettiga eller otrevliga. Fryser vi ut de som är intresserade av en elhoj men annars är bra ambassadörer för sporten så tänks det nog fel.

För de som inte tycker om cyklister så är garanterat utrustningen ett problem, ett starkt och tydligt argument då det är ett motorfordon som liknas med crossar och likande. I Uppsala har det hänt att vi cyklister fått fula ord för att folk kör omkring med "fiddys" (små crossar) i Lunsen. Tänk då vad en elcykel kan göra för ryktet.

Jag tror att de flesta vandrande surgubbar föredrar pedaldrivna svetton är eldrivna semicrossar.

Vi kan visst påverka hurvida elcyklarna kommer ut eller ej, med rätt regler och rätt lagstiftning. Med vissa undantag fungerar terrängkörningslagen bra för att hålla större motordrivna fordon från stigar och leder.

Att folk beter sig som rövhål överlag är ett problem, att elcyklarna försämrar cyklisters rykte är ett annat och problemen rättfärdigar inte varandra. Tu quoque.

Lulle sa:
För de som inte tycker om cyklister så är garanterat utrustningen ett problem, ett starkt och tydligt argument då det är ett motorfordon som liknas med crossar och likande. I Uppsala har det hänt att vi cyklister fått fula ord för att folk kör omkring med "fiddys" (små crossar) i Lunsen. Tänk då vad en elcykel kan göra för ryktet.

Ingenting förmodligen, eftersom de som kallar er fula ord bevisligen inte kan skilja på en cross och en vanlig cykel. På vilket sätt kan det då bli värre menar du?

Jag tror att de flesta vandrande surgubbar föredrar pedaldrivna svetton är eldrivna semicrossar.
Du bortser med flit från mitt huvudargument som är det skilda beteendet i mitt exempel: brölande svetto vs. trevlig, hänsynsfull elcykel-hipster.

Vi kan visst påverka hurvida elcyklarna kommer ut eller ej, med rätt regler och rätt lagstiftning. Med vissa undantag fungerar terrängkörningslagen bra för att hålla större motordrivna fordon från stigar och leder.
Hur bra fungerar de redan existerande förbuden mot cykling i diverse skyddade områden? Delvis förbjudet i Hellas, förbud i Tyresta, osv. Majoriteten av (även trevliga) cyklister bryr sig inte märkbart, och jag har aldrig hört talas om någon som lagförts.
Att folk beter sig som rövhål överlag är ett problem, att elcyklarna försämrar cyklisters rykte är ett annat och problemen rättfärdigar inte varandra. Tu quoque.

Elcyklarna i sig själva försämrar inte cyklisters rykte. De som använder dem och uppvisar bristande vett försämrar vårt rykte. Tror dessutom du missförstått tu quoque.. ;)

Senast ändrad:
Foxis sa:
Lulle sa:
Foxis sa:
Rattnalle sa:

Elcyklarna i sig själva försämrar inte cyklisters rykte. De som använder dem och uppvisar bristande vett försämrar vårt rykte. Tror dessutom du missförstått tu quoque.. ;)

Jag tror att du missar poängen. Oavsett hur folk beter sig så kommer motordrivna fordon att ogillas av vissa icke-cyklande brukare av skogen. "Vi vill inte ha elcyklar i skogen, vi förbjuder cykling." ➡ elcyklarna ogillas och vanliga cyklister får ta konsekvenserna.

Lulle sa:
Jag tror att du missar poängen. Oavsett hur folk beter sig så kommer motordrivna fordon att ogillas av vissa icke-cyklande brukare av skogen. "Vi vill inte ha elcyklar i skogen, vi förbjuder cykling." ➡ elcyklarna ogillas och vanliga cyklister får ta konsekvenserna.

Jag fattar absolut. Men försöker förklara att problemet är mer komplicerat. "Vanliga" cyklister är redan persona non grata i skogen, och argumenten mot oss är ungefär lika ologiska som argumenten mot elcyklar i den här tråden.

Det enda vi kan göra för att förbättra situationen är att idka opinion för cyklister som ansvarsfulla och trevliga.

(Jag redigerade mitt inlägg ovan samtidigt som du postade, möjligt att mina argument framgår tydligare där.)

Precis, vi har som i det första inlägget jag citerade ett relativt dåligt rykte i skogen. Elcyklarna kan bara göra det sämre. Det finns ingen logik i att gruppera elcyklarna med vanliga cyklar.

Tycker du att vi ska slopa terrängkörningslagen också?

Lulle sa:
Precis, vi har som i det första inlägget jag citerade ett relativt dåligt rykte i skogen. Elcyklarna kan bara göra det sämre.
Men jag skrev det tidigare: Elcyklar kan öka problematiken, men ytterst marginellt i min ringa mening. Det stora problemet är att många vandrare (och beslutsfattare) ser rött så fort det är något annat än en vandrare i skogen. Klassisk damcykel, fulldämpad, enhjuling eller elcykel spelar liksom ingen större roll.
Det finns ingen logik i att gruppera elcyklarna med vanliga cyklar.
Nej, elcyklar är elcyklar och vanliga cyklar är vanliga cyklar. Men likt förbaskat är båda undergrupperna cyklar! ;)
Att hävda att elcyklar ska grupperas med motorcyklar eller mopeder är ologiskt och larvigt som påpekats av flera tidigare.
Tycker du att vi ska slopa terrängkörningslagen också?
Nej, lika lite som jag tycker vi ska slopa förbuden mot cykling där det finns grund för dem. För det finns exempel på områden där det är lämpligt med förbud. Tyvärr är förbuden mot cykling ofta baserade på tyckande och saknar stöd i forskning eller faktisk problematik, till skillnad från terrängkörningslagen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp