Elcykel heldämpat (DH/AM/Enduro)?

Foxis sa:
Lulle sa:
Precis, vi har som i det första inlägget jag citerade ett relativt dåligt rykte i skogen. Elcyklarna kan bara göra det sämre.
Men jag skrev det tidigare: Elcyklar kan öka problematiken, men ytterst marginellt i min ringa mening. Det stora problemet är att många vandrare (och beslutsfattare) ser rött så fort det är något annat än en vandrare i skogen. Klassisk damcykel, fulldämpad, enhjuling eller elcykel spelar liksom ingen större roll.
Det finns ingen logik i att tillsammans.cyklarna med vanliga cyklar.
Nej, elcyklar är elcyklar och vanliga cyklar är vanliga cyklar. Men likt förbaskat är båda undergrupperna cyklar! ;)
Att hävda att elcyklar ska grupperas med motorcyklar eller mopeder är ologiskt och larvigt som påpekats av flera tidigare.
Tycker du att vi ska slopa terrängkörningslagen också?
Nej, lika lite som jag tycker vi ska slopa förbuden mot cykling där det finns grund för dem. För det finns exempel på områden där det är lämpligt med förbud. Tyvärr är förbuden mot cykling ofta baserade på tyckande och saknar stöd i forskning eller faktisk problematik, till skillnad från terrängkörningslagen.

Du tror alltså inte att elcyklar gör mer skada för cyklisternas rykte i skogen än vanliga cyklingar?

Delar du in elcyklar och cyklar i samma underkategori "cyklar" så klassar du ju dem tillsammans.

theBrand sa:
Rattnalle sa:
theBrand sa:
Äsch. Var inte en sån gubbe. Vi ska välkomna och uppmuntra förändring (förbättring?).

Jag försöker mest förstå hur det blir en cykel. Jag har full förståelse för att folk kan tycka att elmopeder/mc kan vara kul.

Men jag hade föredragit om man sökte gemenskap med MC-folket istället, jag vill helst inte att folk ska förknippa MTB med elmopeder.

Jag tycker det ekar här inne från sex månader tillbaka. Sedan kommer det nya finurliga personer som tycker de kommit på samma unikt roliga sak igen.

Akoa sa:
theBrand sa:
Rattnalle sa:
theBrand sa:
Äsch. Var inte en sån gubbe. Vi ska välkomna och uppmuntra förändring (förbättring?).

Jag försöker mest förstå hur det blir en cykel. Jag har full förståelse för att folk kan tycka att elmopeder/mc kan vara kul.

Men jag hade föredragit om man sökte gemenskap med MC-folket istället, jag vill helst inte att folk ska förknippa MTB med elmopeder.

Jag tycker det ekar här inne från sex månader tillbaka. Sedan kommer det nya finurliga personer som tycker de kommit på samma unikt roliga sak igen.

Det är inte tillåtet med elyklar i skogen och på normala forum brukar man inte uppskatta att diskutera knark, mord, inbrott eller cykla mtb med elmotor i naturen.

Allemansrätten gäller för vanliga cyklar

Allemansrätten ger oss en möjlighet att ta oss fram på många olika sätt. Gemensamt för dessa sätt är att man inte använder ett fordon med motor. Cyklar med motor går att köra på vägar, men inte på parkvägar, leder och stigar eller fritt i terrängen. Där går det däremot bra att åka med vanlig cykel.

Bengt-re sa:
Akoa sa:
theBrand sa:
Rattnalle sa:
theBrand sa:

Det är inte tillåtet med elyklar i skogen och på normala forum brukar man inte uppskatta att diskutera knark, mord, inbrott eller cykla mtb med elmotor i naturen.

Du jämför elcyklar med mord och knark? Lägg ner, är du snäll...

Har väntat på denna tråd ett tag, och blev tvungen att googla lite och det är ju glasklart vad allemansrätten säger och vad som skrivs på Naturvårdsverkets sida om detta är tillåtet el ej.
Jag har svårt att se att elcyklar skulle kunna bli tillåtna oavsett watt etc.
Finns det en motor så finns det.
Men nått som är säkert är att de som inte gillar cyklister i "deras"skog kommer få vatten på sin kvarn att cyklister bör ej tillåtas där över huvud taget då de är lagbrytare när /om de kör omkring på elcyklar.

Och effekten i dessa cyklar kommer väll knappast minska så vart skall gränsen dras när en elMTB blir en "miljö cross"

Följdfrågan blir om happy och liknande forum då kan agera med tyngd och trovärdighet vid påverkan vid utformande av nya reservatsregler tex Tyresta för att tillåta cykling, om ev samma forums rider delvis består av elcyklister?

Utslitet citat men allemansrätten kan vi ej ta för given även om vi oftast gör det

Tror att man vackert får vänja sig vid att se elcyklar i skogen. Oavsett om det införs ett reellt förbud så har jag svårt att tro att någon kommer jaga efter folk i skogen som bryter mot det. Tror det är en bättre väg att gå där man försöker få med användarna av elcykel på samma tänk som oss andra. Värna om naturen, bredda inte stigar, visa hänsyn till gående mm så tror jag inte störningen behöver bli så mycket större än vad det är nu. Detta är givetvis baserat på att dessa cyklar följer de effekt och hastighetsbegränsningar som finns satta idag och inte några kilowatts monster. Känner väldigt mycket, iof utan att ha testat att det inte är något för mig. Men om man tar som exempel den testdag jag var på för snart en vecka sedan så va elcyklarna konstant utlånade vilket hintar om att intresset finns där. Sen om det är för att man är gammal, skadad, lr på annat sätt har en funktionsnedsättning. Lr om det bara är så att man inte orkar lägga ner tiden och ansträngningen för att klara uppförlutningarna utan man köper den "orken" istället.

Hagman sa:
Tror att man vackert får vänja sig vid att se elcyklar i skogen. Oavsett om det införs ett reellt förbud så har jag svårt att tro att någon kommer jaga efter folk i skogen som bryter mot det. Tror det är en bättre väg att gå där man försöker få med användarna av elcykel på samma tänk som oss andra. Värna om naturen, bredda inte stigar, visa hänsyn till gående mm så tror jag inte störningen behöver bli så mycket större än vad det är nu. .

Nu låter jag som en trasig LP, men vadå "få med användarna av elcykel på samma tänk som oss andra"? Det finns ju ingen konsensus nu heller? Läs Strava-tråden och/eller titta hur det ser ut i er lokala skog. I min verkar det nästan bara vara jag som bryr mig om hur stigarna ser ut.

Elcykeln är en utveckling av cykeln och jag ser noll anledning till att den inte skulle vara okej där vi idag kan cykla hållbart. Och där är det stora problemet: MTB-cyklister i stort skiter blankt i om de cyklar hållbart eller ej, om det är tillåtet att cykla eller ej. De intresseorganisationer som finns har ingen tyngd, och vi har generellt dåligt rykte hos beslutsfattare och tjänstemän.

Om vi kunde ingjuta lite vett hos de som idag är dåliga ambassadörer för sporten, se till att vi har fungerande samarbete med förvaltare som möjliggör hållbar cykling i skogen - då skulle inte el-MTBs vara ett problem. Alls.

Saken är den dock, att det finns en del cyklister som inte gillar elhojar av ren princip. "Fy vad hemskt att någon kan cykla fortare med el-assistans. Man blir ju kränkt!" Jag gissar att dessa överlappar ganska friskt med de som hetsar efter strava-KOMs i skogen och alltså redan är dåliga ambassadörer med vanlig hoj.

Skulle jag ersätta mina cyklar med eldrivna? Aldrig! Skulle jag köpa en för att det var kul? Kanske. Jag har inga fördomar. :P ;)

Foxis sa:
Hagman sa:
Tror att man vackert får vänja sig vid att se elcyklar i skogen. Oavsett om det införs ett reellt förbud så har jag svårt att tro att någon kommer jaga efter folk i skogen som bryter mot det. Tror det är en bättre väg att gå där man försöker få med användarna av elcykel på samma tänk som oss andra. Värna om naturen, bredda inte stigar, visa hänsyn till gående mm så tror jag inte störningen behöver bli så mycket större än vad det är nu. .

Nu låter jag som en trasig LP, men vadå "få med användarna av elcykel på samma tänk som oss andra"? Det finns ju ingen konsensus nu heller? Läs Strava-tråden och/eller titta hur det ser ut i er lokala skog. I min verkar det nästan bara vara jag som bryr mig om hur stigarna ser ut.

Elcykeln är en utveckling av cykeln och jag ser noll anledning till att den inte skulle vara okej där vi idag kan cykla hållbart. Och där är det stora problemet: MTB-cyklister i stort skiter blankt i om de cyklar hållbart eller ej, om det är tillåtet att cykla eller ej. De intresseorganisationer som finns har ingen tyngd, och vi har generellt dåligt rykte hos beslutsfattare och tjänstemän.

Om vi kunde ingjuta lite vett hos de som idag är dåliga ambassadörer för sporten, se till att vi har fungerande samarbete med förvaltare som möjliggör hållbar cykling i skogen - då skulle inte el-MTBs vara ett problem. Alls.

Saken är den dock, att det finns en del cyklister som inte gillar elhojar av ren princip. "Fy vad hemskt att någon kan cykla fortare med el-assistans. Man blir ju kränkt!" Jag gissar att dessa överlappar ganska friskt med de som hetsar efter strava-KOMs i skogen och alltså redan är dåliga ambassadörer med vanlig hoj.

Skulle jag ersätta mina cyklar med eldrivna? Aldrig! Skulle jag köpa en för att det var kul? Kanske. Jag har inga fördomar. :P ;)

På amerikanska forum, men tydligen även på svenska forum, så verkar vissa tro att folk som köper el-MTB är någon sorts främmande fåglar som aldrig suttit på en MTB förut. Jag köpte nyligen en Haibike Sduro, lagom till 25-årsfirandet av min första MTB...och det är oerhört kul! För de som inte testat en äkta pedelec: man måste alltså trampa för att det ska hända något, men kan välja mellan fyra olika assistansgrader. Assistansen slår ifrån vid 25 km/h, men det känns fint att kunna hålla den hastigheten även i smärre uppförsbackar. Att man sen kan klara kraftigare uppförslut utan att stiga av cykeln och leda gör bara att man pinnar på desto mer, det var länge sedan jag blev så andfådd av att cykla... ;-D
Att åka omkring och sladda i skogen gör man nog lättast i nedförsbacke, och då behövs ingen elmotor...
Att elcykeln skulle orsaka mer skada för att den är tyngre är också nys, förbjud de gamla militärcyklarna då som väger uppåt 26 kg. Man kanske borde införa en maxvikt på cykel med förare? Min Haibike och jag väger tillsammans under 100 kg, min då nya Crescent för 10 år sedan vägde med mej på klart över 100 kg...fast cykeln i sej var lättare. :-D

Foxis sa:
Hagman sa:

Härligt att försöka mota fördomar med nya fördomar. Säkert jätteeffektivt.

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Foxis sa:
Hagman sa:

Härligt att försöka mota fördomar med nya fördomar. Säkert jätteeffektivt.
Förstår vad du menar, och visst provocerar jag för effekt men jag generaliserar inte. "Finns en del" och "överlappar friskt" hoppas jag visar att jag menar inte alla. Inte ens nödvändigtvis en majoritet. Men du måste hålla med om att jag har vissa poänger:
- En del som är motståndare till elcyklar är det av princip, inte på grund av upplevda risker för sporten
- En del som kör Strava kör ganska hetsigt och ökar problematiken som redan finns.

Om du sett mina inhopp i diverse trådar så hoppas jag att du (och andra) förstår att det som ligger mig varmt om hjärtat är att vi ska ha rätt till cykling i skogen i fortsättningen. Och det absolut största faran just nu är att vi har dåligt rykte på grund av vårt upplevda beteende som grupp. Det är elefanten i rummet, och lös det problemet så spelar det ingen större roll exakt vad vi cyklar på.

Jag håller inte med helt. Beteende är visserligen det större problemet just nu men jag är övertygad om att fler kommer att se rött när det är en motor inblandad än utan. För få för att det ska spela roll kanske, förhoppningsvis.

Min fördom är att elcrossar lockar de som redan har attitydproblem. Jag hoppas att jag har fel.

I trafiken är jag jättepositiv till elcyklar. De höjer snittfarten och gör att fler tar sig fram på cykel större del av året.

Rattnalle sa:
Jag håller inte med helt. Beteende är visserligen det större problemet just nu men jag är övertygad om att fler kommer att se rött när det är en motor inblandad än utan. För få för att det ska spela roll kanske, förhoppningsvis.

Min fördom är att elcrossar lockar de som redan har attitydproblem. Jag hoppas att jag har fel.

I trafiken är jag jättepositiv till elcyklar. De höjer snittfarten och gör att fler tar sig fram på cykel större del av året.

Jag tror att du har fel. Större delen av de jag stöter på i skogen som jag skulle anse är dåliga ambassadörer är de som själva aldrig skulle köpa elhoj med argumentet "de är för lata tjockisar som inte vill trampa". De flesta elcyklister verkar vara trevliga fikacyklister.

Båda generaliseringar har sina undantag så klart.

Jag tror som Foxis att om folk slutade bete sig som rövhål spelar det ingen roll vad de cyklar på.

TBone sa:
Loftberg sa:
Rattnalle sa:
I trafiken är jag jättepositiv till elcyklar. De höjer snittfarten
Fast är verkligen höjd snittfart något vi behöver bland cyklister i trafiken just nu?

Absolut. Fast vi behöver inte att de som cyklar snabbast ökar sin maxfart, däremot så behövs det att de som cyklar långsammast cyklar snabbare.
Varför exakt _behöver_ vi det? Ska man inte längre få cykla lugnt om man vill det? I kategorin 'långsammast' finner vi både bland annat barn och äldre, men även de som bara vill ut och njuta utomhus eller ta sig från A till B utan stress. Varför behöver farten öka?

Loftberg sa:
TBone sa:
Loftberg sa:
Rattnalle sa:
Fast är verkligen höjd snittfart något vi behöver bland cyklister i trafiken just nu?

Absolut. Fast vi behöver inte att de som cyklar snabbast ökar sin maxfart, däremot så behövs det att de som cyklar långsammast cyklar snabbare.
Varför exakt _behöver_ vi det? Ska man inte längre få cykla lugnt om man vill det? I kategorin 'långsammast' finner vi både bland annat barn och äldre, men även de som bara vill ut och njuta utomhus eller ta sig från A till B utan stress. Varför behöver farten öka?

För att cyklingen ska vara ett alternativ till bilen. Cykeln är i många fall ett nyttofordon och inte en leksak. Höjda hastigheter hos vanliga kjol-/kostymcyklister kommer att öka medvetenheten hos allmänhet, lagstiftare och infrastrukturansvariga att det inte är klokt att bygga cykelbanor enligt de former med den konfliktdesign som görs i dagsläget.

Så det behövs en högre genomsnittshastiget för att få en förändring av lagar och infrastruktur. Tex (fritt spånande) så kan man tänka sig att barn får cykla på trottoarer, de som vill får cykla på "riktiga" vägen och de som känner att de vill cykla utan bilar i kan göra det på cykelbanan. Eller att det slutas att byggas kombinerade GC-banor där ingen konsensus råder (se aktuell tråd om fotgängarpsykologi) om på vilken sida man ska gå. Att cykelbanor blir tillräckligt breda för att man ska kunna göra omkörningar. Att det slutas att byggas farliga hinder i cykelbanorna. Att dragningar av cykelbanor inte svänger i 90 grader runt skymda hörn. Att det slutas upp med att "maskera" cykelbanor i gångstråk så att gående går mitt i cykelbanan och blie förbannade på cykilster som cyklar där. etc etc.

Självklar ska den som vill såsa få göra det. Men hen ska inte vara dimensionerande för samhället.

Så, kort sagt, om jag fattat det rätt. Du vill att medelsvensson ska börja cykla fortare, så att medelsvensson i slutändan kan cykla... Fortare. Eller är det snarare så att du vill att medelsvensson cyklar fortare så att DU kan cykla fortare? Jag förstår fortfarande inte argumentet med höjd fart. Inte alls. Detsamma gäller ju alla färdmedel isåfall - höjd fart = bättre. Ska du till ett viktigt möte eller lämna barnen på dagis, åk i god tid. Enkel logik. Det finns absolut ingenting som säger att vi BEHÖVER en högre fart. Ingenstans. Och att säga att vi måste öka vår snittfart för att få kommuner att förbättra infrastrukturen, känns ganska..bakvänt.

TBone sa:
Loftberg sa:
TBone sa:
Loftberg sa:
Rattnalle sa:

För att cyklingen ska vara ett alternativ till bilen. Cykeln är i många fall ett nyttofordon och inte en leksak. Höjda hastigheter hos vanliga kjol-/kostymcyklister kommer att öka medvetenheten hos allmänhet, lagstiftare och infrastrukturansvariga att det inte är klokt att bygga cykelbanor enligt de former med den konfliktdesign som görs i dagsläget.

Så det behövs en högre genomsnittshastiget för att få en förändring av lagar och infrastruktur. Tex (fritt spånande) så kan man tänka sig att barn får cykla på trottoarer, de som vill får cykla på "riktiga" vägen och de som känner att de vill cykla utan bilar i kan göra det på cykelbanan. Eller att det slutas att byggas kombinerade GC-banor där ingen konsensus råder (se aktuell tråd om fotgängarpsykologi) om på vilken sida man ska gå. Att cykelbanor blir tillräckligt breda för att man ska kunna göra omkörningar. Att det slutas att byggas farliga hinder i cykelbanorna. Att dragningar av cykelbanor inte svänger i 90 grader runt skymda hörn. Att det slutas upp med att "maskera" cykelbanor i gångstråk så att gående går mitt i cykelbanan och blie förbannade på cykilster som cyklar där. etc etc.

Självklar ska den som vill såsa få göra det. Men hen ska inte vara dimensionerande för samhället.
+100

Loftberg sa:
Så, kort sagt, om jag fattat det rätt. Du vill att medelsvensson ska börja cykla fortare, så att medelsvensson i slutändan kan cykla... Fortare. Eller är det snarare så att du vill att medelsvensson cyklar fortare så att DU kan cykla fortare? Jag förstår fortfarande inte argumentet med höjd fart. Inte alls. Detsamma gäller ju alla färdmedel isåfall - höjd fart = bättre. Ska du till ett viktigt möte eller lämna barnen på dagis, åk i god tid. Enkel logik. Det finns absolut ingenting som säger att vi BEHÖVER en högre fart. Ingenstans. Och att säga att vi måste öka vår snittfart för att få kommuner att förbättra infrastrukturen, känns ganska..bakvänt.

Vi behöver inte cykla alls. Vi kan gå istället.

Edit: nej, du har inte fattat det rätt. Du har inte fatta någonting.

Senast ändrad:
Om man kan höja snitthastigheten blir cykeln, i högre grad, ett alternativ till bilen. Om man dessutom kan höja snitthastigheten utan att man kommer fram svettig som en tonåring, ökar cykelns attraktion än mer.

ForesterGuy sa:
På amerikanska forum, men tydligen även på svenska forum, så verkar vissa tro att folk som köper el-MTB är någon sorts främmande fåglar som aldrig suttit på en MTB förut. Jag köpte nyligen en Haibike Sduro, lagom till 25-årsfirandet av min första MTB...och det är oerhört kul!

Jag törs knappt säga det men jag tycker det verkar skitkul, och tycker dessutom att din hoj ser cool och snygg ut ! Betyder det att jag skall ställa mig i kö för lobotomi! Vad kostade den, och var köpte du den?
Haibike_SDURO_AllMtn_SL_20161.jpg

Jag skulle gärna köpa en för att kunna få sällskap av frugan på nån träningsrunda då och då, för lite solskenscykling. Hon får medvind och jag kan vara nöjd med att ändå fått ett träningspass. Eller bara att kunna upptäcka fjällcykling tillsammans, vore skitkul. Utan assistansmotor kommer det inte hända, hon saknar helt intresse att träna sin kropp till nivå att kunna cykla 2-3 mil i terräng. Men tycker ändå det kan vara trevligt att cykla och vara i skogen. Att HON skulle förstöra marken mer än jag är bara nonsens, samma gäller konflikter med andra som njuter allemansrättens möjligheter!
Att så många orkar vara så svartvita?

gragge sa:
Jag skulle gärna köpa en för att kunna få sällskap av frugan på nån träningsrunda då och då, för lite solskenscykling. Hon får medvind och jag kan vara nöjd med att ändå fått ett träningspass. Eller bara att kunna upptäcka fjällcykling tillsammans, vore skitkul. Utan assistansmotor kommer det inte hända, hon saknar helt intresse att träna sin kropp till nivå att kunna cykla 2-3 mil i terräng. Men tycker ändå det kan vara trevligt att cykla och vara i skogen. Att HON skulle förstöra marken mer än jag är bara nonsens, samma gäller konflikter med andra som njuter allemansrättens möjligheter!

+27.5

Men (och nu provocerar jag igen), här på Happy så anser många att om din fru inte orkar/vill träna upp sig för att palla 2-3 mil i skogen så har hon inte där att göra. Att hon då skulle cykla lika fort som du tack vare elcykel är ju kränkande. Då kan hon ju lika gärna köra riktig cross....!

:P :D

Senast ändrad:
Emett sa:
Har väntat på denna tråd ett tag, och blev tvungen att googla lite och det är ju glasklart vad allemansrätten säger och vad som skrivs på Naturvårdsverkets sida om detta är tillåtet el ej.
Jag har svårt att se att elcyklar skulle kunna bli tillåtna oavsett watt etc.
Finns det en motor så finns det.
Men nått som är säkert är att de som inte gillar cyklister i "deras"skog kommer få vatten på sin kvarn att cyklister bör ej tillåtas där över huvud taget då de är lagbrytare när /om de kör omkring på elcyklar.

Och effekten i dessa cyklar kommer väll knappast minska så vart skall gränsen dras när en elMTB blir en "miljö cross"

Följdfrågan blir om happy och liknande forum då kan agera med tyngd och trovärdighet vid påverkan vid utformande av nya reservatsregler tex Tyresta för att tillåta cykling, om ev samma forums rider delvis består av elcyklister?

Utslitet citat men allemansrätten kan vi ej ta för given även om vi oftast gör det

Tycker du att det är glasklart? Det verkar mer som om någon på Naturvårdsverket har Åsikter(tm).
Jag tycker för min del att Trafikförordningens definition av cykel är glasklar...

Loftberg sa:

Går du när du ska iväg till London? Varför inte? Självklart vill alla komma fram snabbt.

Trafikförordningen gäller i just trafik. Trafik är ett fenomen som är knutet till infrastruktur som t.ex. vägar. Jag är inte jurist men tycker det är konstigt att dra in vad som definieras som cykel på vägar om man inte är på en väg.

gragge sa:
ForesterGuy sa:
På amerikanska forum, men tydligen även på svenska forum, så verkar vissa tro att folk som köper el-MTB är någon sorts främmande fåglar som aldrig suttit på en MTB förut. Jag köpte nyligen en Haibike Sduro, lagom till 25-årsfirandet av min första MTB...och det är oerhört kul!

Jag törs knappt säga det men jag tycker det verkar skitkul, och tycker dessutom att din hoj ser cool och snygg ut ! Betyder det att jag skall ställa mig i kö för lobotomi! Vad kostade den, och var köpte du den?

Jag köpte den från rideaway.se, men den levererades direkt från Tyskland. Min modell, en AllMtn RC, kostar 35900. Jag gick upp lite i nivå för att få två klingor fram och bättre komponenter. Hardtails finns från 21900.
Kul även i stadskörning, det går snabbt att komma upp i fart när man får grönt ljus.
I skogskörningen ingår även annat än själva cyklingen, t.ex att ta sej ut i naturen för att fotografera, då kan det vara skönt att inte överanstränga sej.
Sen tycker jag att det här snacket om att elcyklar mest lämpar sej för äldre och handikappade känns lite diskriminerande, fast jag skulle gärna kört elassisterat när jag plockade bort gipset från vänsterfoten...på plan mark kunde man kompensera med det andra benet, men i uppförsbackar var det...värre.

marran sa:
Trafikförordningen gäller i just trafik. Trafik är ett fenomen som är knutet till infrastruktur som t.ex. vägar. Jag är inte jurist men tycker det är konstigt att dra in vad som definieras som cykel på vägar om man inte är på en väg.

"Ett motordrivet fordon är ett fordon som är försett med en motor till exempel bilar, motorcyklar, mopeder, traktorer, motorredskap, terrängskotrar och terrängvagnar.

Eldriven rullstol eller cykel med eldriven motor räknas inte som motordrivet fordon och är alltså undantagna från terrängkörningslagen. "

...tycker länsstyrelsen i Jönköpings län...

Skönt att länsstyrelsen "tycker" det. Frågan är om de har lagstöd för det. Jag är som sagt inte jurist, men kan tycka det låter ganska märkligt.

Eldriven rullstol känns dessutom som ett icke-problem i terräng :)

marran sa:

"1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken."

En elcykel klassas inte som motordrivet fordon, och således...

marran sa:
Skönt att länsstyrelsen "tycker" det. Frågan är om de har lagstöd för det. Jag är som sagt inte jurist, men kan tycka det låter ganska märkligt.

Eldriven rullstol känns dessutom som ett icke-problem i terräng :)

Frågan är vad Naturvårdsverket har för lagstöd för sin definition av motordrivet fordon...

Jag hittade också Länsstyrelsen Jkpg påstående att elcykel i terräng är tillåtet. Så jag mejlade dem o undrade hur de kunde ha en åsikt som skilde sig så mycket från Naturvårdsverket. De blev tydligenlite tagna på sängen o skickade en fråga till Naturvårdsverket. De fick ett långt svar, samma som en elcykelfirma i Gbg fått..
Slutklämmen löd: " Allemansrätten innebär som beskrivits ovan att man får nyttja någon annans mark så länge man inte stör eller orsakar skador, begränsningarna återfinns i Brottsbalken. Redan idag finns ett problem med markskador på grund av vanliga trampcyklar, cyklar med motorer har en större potential att orsaka skador i naturen än vanliga trampcyklar.

Naturvårdsverket anser därför att motoriserade fordon, tex elcyklar inte ryms inom allemansrättens ramar, det finns vidare stöd för den ståndpunkten i olika förarbeten till lagar och lagkommentarer. Av den anledningen anser Naturvårdsverket inte att det kan anses vara tillåtet köra elcykel i naturen, oavsett hur cykeln definieras i lagen om vägtrafikdefinitioner

Jkpg skulle titta på frågan o göra nödvändiga ändringar, dock har Inga ändringar i texten gjorts än.

S/

C-dale sa:
Redan idag finns ett problem med markskador på grund av vanliga trampcyklar, cyklar med motorer har en större potential att orsaka skador i naturen än vanliga trampcyklar.
Men det där är en massa tyckande från myndigheten.

Det finns mig veterligen inga undersökningar - svenska eller internationella - som visar att cyklar skapar mer markslitage än exempelvis vandrare eller terränglöpare. Annorlunda slitage under vissa förutsättningar, men inte värre. Under vissa förutsättningar sliter det t.o.m. mindre.

Jag var faktiskt ute och studerade markslitage i Tyresta nyligen och kunde som lekman konstatera att slitaget av vandrare var alldeles tillräckligt för att vara problematiskt. Såg inga cykelspår alls, däremot en fruktansvärd massa kängor som breddat stig och trampat surhål djupare.
Konstigt nog vare sig åtgärdas detta eller är ett problem. Men cyklingen är hemsk, huvaligen, den ska förbjudas.

Men visst kan man hävda att elcyklar riskerar att slita mer. Men då hävdar jag att vi är tillbaka till beteendefrågan igen. En korkad vandrare kan förstöra mer än en vettig elcyklist.

Sedan menar inte jag heller att elhojar bara behöver vara till för de med hälsoproblem. Men den gruppen om någon är en grupp som legitimerar elcyklar.

Senast ändrad:
Jag tror iaf att det är sjuukt roligt med elmtb i skogen! Jag säger bara kör på om man vill cykla med lite el i röven, knappast att det blir mer slitage för det..

Frågan är om 250W kan sabba lederna mer än en stark cyklist? Jag tror vi behöver mer utvärdering innan man kan säga bu eller bä.

Foxis sa:
C-dale sa:
Redan idag finns ett problem med markskador på grund av vanliga trampcyklar, cyklar med motorer har en större potential att orsaka skador i naturen än vanliga trampcyklar.
Men det där är en massa tyckande från myndigheten.

Det finns mig veterligen inga undersökningar - svenska eller internationella - som visar att cyklar skapar mer markslitage än exempelvis vandrare eller terränglöpare. Annorlunda slitage under vissa förutsättningar, men inte värre. Under vissa förutsättningar sliter det t.o.m. mindre.

Jag var faktiskt ute och studerade markslitage i Tyresta nyligen och kunde som lekman konstatera att slitaget av vandrare var alldeles tillräckligt för att vara problematiskt. Såg inga cykelspår alls, däremot en fruktansvärd massa kängor som breddat stig och trampat surhål djupare.
Konstigt nog vare sig åtgärdas detta eller är ett problem. Men cyklingen är hemsk, huvaligen, den ska förbjudas.

Men visst kan man hävda att elcyklar riskerar att slita mer. Men då hävdar jag att vi är tillbaka till beteendefrågan igen. En korkad vandrare kan förstöra mer än en vettig elcyklist.

Sedan menar inte jag heller att elhojar bara behöver vara till för de med hälsoproblem. Men den gruppen om någon är en grupp som legitimerar elcyklar.

Jag har sett vetenskapliga undersökningar som menar precis det du säger. Vandrare förstör mer än cyklister. Dock är det många elcykelhatare som använder magkänsla och sedan försöker hitta argument. Confirmation bias kallas det i psykologin. Ett vanligt fenomen.

Kid1000 sa:
Frågan är om 250W kan sabba lederna mer än en stark cyklist? Jag tror vi behöver mer utvärdering innan man kan säga bu eller bä.

Kanske, kanske inte. Men hur många starka cyklister finns det, och hur många klena cyklister med 250w elmotor finns det potential till att det blir? Och hur många av dem kommer sen trimma sin elcykel? Kommer slitaget öka eller minska?

En annan mekanism är att många (inte alla, men många) starka cyklister är starka för att de cyklat mycket. Ofta har de då även observerat och diskuterat slitage inom communityn, funderat över vad som är ok/inte ok osv.

Slitage-frågan är väl ändå det minsta problemet, det stora problemet är ju när el-cykel-idioter använder strava i upphill-segment. Shoot on sight

Tillbaka
Topp