Elcykel motorplacering och varför?!

makke

Medlem
Varför är det så poppis att ha motorn på en elcykel monterad i vevpartiet? Jag killgissar att det är suboptimalt att ha motorn där då det sliter på drivlinan ”i onödan” mot att ha motorn placerad direkt i bak eller framhjulet.

Ni som vet - varför är det poppis med vevpartimotor?

Därför att då blir hjulen å alla andra komponenter standard å den blir då billig å enkel att underhålla och uppgradera om man önskar det! :)

frid!

Men vevparti blir ju högst special :)

Dessutom är ju endast ett hjul som blir speciellt, resten av hojen är ju same same.

Förstår inte, men misstänker en konspiration från drivline-tillverkare som vill att vi skall byta kedja etc ofta.

Du kan ha trycksensorn direkt i/vid motorenheten och slippa "kopplingar" i bromshandtagen och kadensmätare som flertalet av de billigare navdrivna systemen har.

Man har gärna motorn i vevpartiet dels på grund av viktfördelningen men även för att man kan använda växlarna för att låta motorn gå i optimalt varvtal.
Det är inte helt få nu som har bränt sina navmotorer på grund av överbelastning, man kör med full assistans uppför en brant backe och kanske med hög last; då jobbar motorn med lågt varv, hög strömstyrka och bränner till slut. Motsvarande problem råkar du inte på med mittmotor alls, där kommer du själv att växla ner i backar eller där mer kraft krävs.

Jag har haft mindre slitage på drivlinan med vevpartimotor än vad jag hade på förra cykeln med navmotor. Kanske beror det på att vevpartimotorn bidrar med ett väldigt jämnt "rundtramp"?

makke sa:
Förstår inte, men misstänker en konspiration från drivline-tillverkare som vill att vi skall byta kedja etc ofta.

Det finns en del elcyklar med navväxlar och kedjedrift, de verkar inte alls drabbas av kedjeslitage så som elcyklar med utanpåliggande växlar. Så min slutsats är att det är de antika systemen med utanpåliggande växlar som orsakar slitaget mer än det faktum att man har motorn mitt på cykeln.

Senast ändrad:
makke sa:
Varför är det så poppis att ha motorn på en elcykel monterad i vevpartiet? Jag killgissar att det är suboptimalt att ha motorn där då det sliter på drivlinan ”i onödan” mot att ha motorn placerad direkt i bak eller framhjulet.

Lätt generaliserat:

+ Balans
+ Lättare att momentreglera
+ Klättrar bättre tack vare växlar
+ Kan ta ut mer effekt för given vikt
+ Resten av cykeln är ”vanlig”
+ Rullar inte tungt som navmotor
+ Slipper roterande vikt som navmotor

- Kräver unik ramdesign
- Dyrare

Bra lista. Sen är det nog så i praktiken att vevpartimotorerna är av kända varumärken och av bra kvalitet så att de håller över åren. Panasonic var först att bli stora och deras system är väldigt robust, och nu är det väl tex bosh, shimano och yamaha som är stora på vevparti. Fin styrning anpassat efter hur du trampar har också tidigare varit vikt åt vevparti.
Kristoffer R sa:
makke sa:

Lätt generaliserat:

+ Balans
+ Lättare att momentreglera
+ Klättrar bättre tack vare växlar
+ Kan ta ut mer effekt för given vikt
+ Resten av cykeln är ”vanlig”
+ Rullar inte tungt som navmotor
+ Slipper roterande vikt som navmotor

- Kräver unik ramdesign
- Dyrare

Alltid bra svar på Happy :)

Men att motorn skulle "brinna" vid tung belastning, måste vara billigare grejer då. En elbil lär ju knappast gå sönder för att man gasar i en uppförsbacke. Långsökt liknelse kanske.

Utanpåliggande växlar vs navväxel, intressant. Kanske får bli en sån kombo då.

Roterande vikt etc på en "tantcykel" är iaf för mig inte ett problem, är ingen skogshoj jag tänker på här.

Den roterande massan i en navmotor är knappast av betydelse - frånsett totalvikten av hela partiet inkl framgaffel då - eftersom den är koncentrerat runt hjulnavet. Gyroeffekten torde vara försumbar.
Mer intressant är typen av motor som används. Att det är en enkel likströmsmotor med hallsensor som används i billiga elcyklar tror jag är en kvalificerat gissning men vad används i mittmotorer? Den mest avancerade tekniken innehåller asynkron växelströmsmotor och växelriktare som reglerdon. Det är en eleffektiv lösning som ger stort sett samma momentkurva från start till toppvarv med lägst möjlig förbrukning.
Fast det är antagligen endast använt i bättre elbilar.
Jag har hittat lite lättläst om navmotorer här https://www.alltomelcyklar.nu/test/Så-fungerar-navmotorer och mittmotorer här https://www.alltomelcyklar.nu/test/Mittmotor-är-det-värt-prislappen . Det står dock inte så mycket om styrsystemet annat än att mittmotorn använder en momentsensor. Och gissningsvis även här en borstlös likströmsmotor men kanske av bättre kvalite än de flesta navmotorer
Här finns ett elcykelforum med lite matnyttigt https://swedroid.se/forum/threads/elcyklar-motoralternativ-maerken-och-rekommendationer.135554/

makke sa:
Men att motorn skulle "brinna" vid tung belastning, måste vara billigare grejer då. En elbil lär ju knappast gå sönder för att man gasar i en uppförsbacke. Långsökt liknelse kanske.
det beror helt på styrningen av motorn. Dvs, hur kontrollern är konfigurerad.

I normala fall med en högst vanlig navmotor. Så på full assist då, så hjälper motorn till 100% hela tiden när du trampar. Kontrollern jobbar effektivast när motorn jobbar i sitt optimala varvtalsområde. Om det går tungt, dvs uppförsbacke, jobbar motorn på lågvarv och då blir kontrollern extra varm. Det i kombination med att det också går maximalt med ström eftersom det ju går tungt samt att det kanske blir mindre kylning också eftersom lägre fartvind. Gör att kontrollern tenderar att bli överhettad.

Sedan verkar det vanligt att det inte finns något inbyggt skydd mot det. Överhettningsskydd, säkring, whatever. Det hade ju varit en smal sak med ett litet skydd som begränsar effekten vid överhettning. Alt stänger av helt. Så hade ju varit önskvärt.

Det är skillnad på billiga och billiga kontrollers också, en del när man ska starta så skickar på full ström direkt så det blir ett ryck. Medans en del andra, också billiga, rampar upp mjukt och fint så man får en behaglig acceleration.

Navmotor har sina för- och nackdelar. Precis som mittmotor. Det är inte givet att den ena är bättre än den andra, det beror lite på vad man ska ha den till :)

Köp kvalitet och gråt en gång kan man säga, både det mekaniska och styrning av motor och batteri/laddning måste vara ok för att det ska hålla över tiden. En nyfiken fråga, när är navmotor att föredra, förutom om man vill ha en billig hoj?

Tompot sa:
makke sa:

Det finns en del elcyklar med navväxlar och kedjedrift, de verkar inte alls drabbas av kedjeslitage så som elcyklar med utanpåliggande växlar. Så min slutsats är att det är de antika systemen med utanpåliggande växlar som orsakar slitaget mer än det faktum att man har motorn mitt på cykeln.

Jag tror snarare problemet är att folk med elcykel gärna låter bli att växla av ren lathet, för det fungerar ändå. Vet inte hur många på elcykel som jag sett komma cyklandes på tyngsta växeln med typ 20 i kadens. Inte konstigt att det sliter mer på utanpåliggande växlar då.

Sambal Oelek sa:
johan44 sa:
En nyfiken fråga, när är navmotor att föredra, förutom om man vill ha en billig hoj?
pendling om man inte har överdrivet kuperat skulle jag säga. En navmotor är väldigt undershålls- och problemfri.

Stämmer, på många sätt är navmotorer enklare konstruktioner och har därmed potential att leva längre.
Stromer har ex.vis. valt navmotorer på sina hojar. Men deras målgrupp är också långpendlare i högre hastighet. Perfekt användningsområde för navmotor.

ok, kan köpa det :) Kan tänka mig att den svenska elcykelmotorn som Höganäsbolaget utvecklade med metallpulverteknik kunde blivit riktigt bra men det är nerlagt nu...

Senast ändrad:
Det finns ju navmotorer med utväxling också, då blir problemet med överlast på låga varv mindre.

Elbilsanalogin ovan funkar för övrigt inte. Elbilar brukar inte (med extremt få undantag) ha navmotorer utan en mittmotor med fast utväxling eller till och med två växlar ibland om man vill ha än mer extrem accelleration.

jomper sa:
Det finns ju navmotorer med utväxling också, då blir problemet med överlast på låga varv mindre.

De flesta navmotorer har en intern utväxling med planetväxlar, det är inte det saken handlar om.
Det är att de saknar möjlighet att byta utväxling, den är alltså fast och optimerad för något visst varvtal och hastighet, som gör dem olämpliga till väldigt varierade hastighets- och belastningsförhållanden. Men mer lämpliga till jämna hastigheter och belastningar.
Högre varvtal än optimalt bränner inte motorn men gör att den går med större förluster, lägre varvtal än optimalt riskerar att motorn bränns vid belastning när man bara öser in ampere utan att ta hänsyn till belastning.

Mittmotorer lider inte alls av detta, de har sitt optimala varvtal så att det ger en bekväm kadens för cyklisten. Cyklisten blir helt enkelt tvungen att växla bort en obekväm kadens och därmed hjälpa motorn till ett bättre varvtal.

Är inte fjädrad/ofjädrad vikt en faktor? Med Navmotor är ju vikten av motorn ofjädrad och den energin borde fortplanta sig upp genom bakdämparen och ge en större rebound-effekt? Sen krävs det väl mer energi att accellerera ett hjul som väger mer med mittmotor och påverkar både positiv och negativ accelleration som är viktigare på MTB än pendling?

Tvärt om lär den göra att framhjulet spinner loss och får cyklisten att tappa balansen. Jag hade aldrig skaffat en elcykel med annat än bakhjulsdrivning (från vevparti eller baknav).

Och med (bakhjulsdriven) elcykel generellt så kan man förbli sittande även om det går rejält trögt i snö, kombon tryck på bakhjulet och 250 bonuswatt är väldigt trevlig när det är motlut, motvin och motsnö... Dessutom kan man kosta på sig rejäla lite tungrullade vinterdäck istf nån kompromiss :)

geologen sa:
Tvärt om lär den göra att framhjulet spinner loss och får cyklisten att tappa balansen. Jag hade aldrig skaffat en elcykel med annat än bakhjulsdrivning (från vevparti eller baknav).
Jag provade en elcykel för första gången häromdagen. Med framhjulsdrift så kunde man få den att spinna på grusväg. Det lär vara ändå enklare med snö/is.
Men tappade balansen gjorde jag inte. De flesta bilar har ju också framhjulsdrift, bl.a. för framkomligheten, men då brukar också motorn sitta fram.

xyz-saft sa:
Jag tror snarare problemet är att folk med elcykel gärna låter bli att växla av ren lathet, för det fungerar ändå. Vet inte hur många på elcykel som jag sett komma cyklandes på tyngsta växeln med typ 20 i kadens. Inte konstigt att det sliter mer på utanpåliggande växlar då.
Är du säker på att de körde på tyngsta växeln?
Den cykel jag provade fick jag mest assistans av när jag knappt hade någon kadens (så låg belastning som möjligt), oavsett växel.

Tompot sa:
jomper sa:

De flesta navmotorer har en intern utväxling med planetväxlar, det är inte det saken handlar om.
Det är att de saknar möjlighet att byta utväxling, den är alltså fast och optimerad för något visst varvtal och hastighet, som gör dem olämpliga till väldigt varierade hastighets- och belastningsförhållanden..
Jag tolkade det som att jomper menade att de hade möjlighet till växelbyte.
Men jag vet inte om det finns sådana arrangemang. Navväxlar finns ju, så det borde inte vara omöjligt att slänga på en motor på ett sådant nav.

Fältprästen sa:
Men tappade balansen gjorde jag inte. De flesta bilar har ju också framhjulsdrift

De flesta bilar har också fyra hjul och tyngdpunkten inom den rektangeln...

Tappat grepp på framhjul är ett mycket säkert recept för att vurpa. Kanske inte för extremt skillade skogscyklister och übermenschen som vissa här på forumet, men genomsnittspendlaren åker i marken på nolltid.

geologen sa:
Fältprästen sa:
Men tappade balansen gjorde jag inte. De flesta bilar har ju också framhjulsdrift

Tappat grepp på framhjul är ett mycket säkert recept för att vurpa. Kanske inte för extremt skillade skogscyklister och übermenschen som vissa här på forumet, men genomsnittspendlaren åker i marken på nolltid.

+1 och anledningen till framhjulsdrift på bilar är av samma anledning. Bättre det går rakt fram än att bakändan börja köra om för gemene bilist, krocksäkerheten är mycket bättre rakt fram med.

Mats R sa:
Borde inte en navmotor i framhjulet ge fin framkomlighet i snö och halka. Är det någon som har egen erfarenhet?

Jag körde med fruns elcykel med framhjulsdrift några dagar i vintras. Enormt smidigt och lättkört, enklare att få grepp med ett par 37mm Schwalbe Winter än något annat jag provat. Då har jag iofs bara pendlat med vanlig cykel med olika typer av dubbdäck men i ganska många år. (30-35km/dag)

Det var visserligen inte någon av de värsta dagarna med djup nysnö, men spårigt och blandat slask/fruset. Räckvidden var nästan halverad. Kanske hjälpte det lite att det var en för liten damcykel, gav lite bmx-känsla.

Jag har också kört med el-cykel med framhjulsdrift på isiga och ojämna underlag på vintern utan några problem. Den cykeln hade tillräkligt vikt på framhjulet och var inte tillräkligt stark för att tappa greppet. Jag tror faktiskt inte det är några problem med framhjulsdrift på vanliga el-cyklar för pendling.

Raggamuffin sa:
geologen sa:
Fältprästen sa:

+1 och anledningen till framhjulsdrift på bilar är av samma anledning. Bättre det går rakt fram än att bakändan börja köra om för gemene bilist, krocksäkerheten är mycket bättre rakt fram med.
Finns en anledning till att tvåhjulsdrift är förbjudet i enduro (originalversionen) och andra mc-discipliner. Det skulle ge stora fördelar så alla behövde köra med det.

görveln sa:
Jag har också kört med el-cykel med framhjulsdrift på isiga och ojämna underlag på vintern utan några problem. Den cykeln hade tillräkligt vikt på framhjulet och var inte tillräkligt stark för att tappa greppet. Jag tror faktiskt inte det är några problem med framhjulsdrift på vanliga el-cyklar för pendling.
nä, instämmer. Det är när vi snackar 250W då alltså. Högre effekt är ju helt annat och även utanför denna diskussion. Men hur som helst. I vissa lägen får man vara lite försiktig men man vänjer sig snabbt ?

Tillbaka
Topp