Elcykel starar bara med laddare inkopplad.

Lunative

Medlem
Hej! Min Ebike börjar bara med laddare, batterien har 17 V nu och den är 37 V när den är full. Laddaren är en ny, en 42v-laddare och dess nu laddande, lite ljus är grön och ska vara röd när dess laddning. cykeln har 36V / 10.4Ah med en 250W motor. Jag har kontrollerat kablarna från batteriet så att de är intakta. Cykeln är mountainbike 27,5 "l5 raptor. Plz hjälp

Aha...

Ja...

Hur gammal är cykeln?
Är den inom garantitiden så lämnar du in den där du köpte den.
Är den utanför garantitid men inom reklamationsrättstiden så kontaktar du butiken där du köpte den och reklamerar de felaktiga delarna.

Aha...

Ja...

Hur gammal är cykeln?
Är den inom garantitiden så lämnar du in den där du köpte den.
Är den utanför garantitid men inom reklamationsrättstiden så kontaktar du butiken där du köpte den och reklamerar de felaktiga delarna.
Det är ett demo ex så jag måste nog lösa det själv. Förstår inte varför inte skärmen starar på 17v men den starar på 48v

Den där modellen har varit uppe i en annan tråd här, https://happyride.se/forum/threads/l5-raptor-batteri-tar-ej-laddning.3682122/. Väldigt enkel cykel med billiga komponenter, och korkad konstruktion med motor och batteri sammanbyggt i baknavet. Batteriet brann tydligen upp. IMHO en skräpprodukt som inte borde får säljas. Mitt bästa råd är att försöka få säljaren att köpa tillbaka cykeln. Och köp en bättre elcykel, det mesta är bättre.

Det är ett demo ex så jag måste nog lösa det själv. Förstår inte varför inte skärmen starar på 17v men den starar på 48v

Du har reklamationsrätt även på demoex. Att den inte startar på 17V är självklart - det är ett system som ska gå på 36V.

Vill du fixa det själv så gissar jag att någon eller några celler är dåliga. Enligt butikssidan så kan man byta cellerna individuellt, så vill du kan du plocka ur dem och mäta dem en och en. De ska ligga runt 3,7V. Ligger de under 3V så är de antagligen dåliga. Cellerna är med största sannolikhet 18650-celler.

Hur går det?

Om säljaren inte tar tillbaka cykeln, och det är ett företag, rekommenderad jag dig att kontakta ARN.
F.ö skall du inte fixa det själv, som Konvalj föreslår. Cellerna är punktsvetsade, för detta krävs dyra specialverktyg, och kunnande. Om det är sista utvägen, så skall du lämna in till ett företag som kan det, exempelvis Batteridoktorn.
Men konstruktionen är korkad, när batteriet åldras kan du inte köpa ett nytt, i stället måste du laga.

Hur går det?

Om säljaren inte tar tillbaka cykeln, och det är ett företag, rekommenderad jag dig att kontakta ARN.
F.ö skall du inte fixa det själv, som Konvalj föreslår. Cellerna är punktsvetsade, för detta krävs dyra specialverktyg, och kunnande. Om det är sista utvägen, så skall du lämna in till ett företag som kan det, exempelvis Batteridoktorn.
Men konstruktionen är korkad, när batteriet åldras kan du inte köpa ett nytt, i stället måste du laga.

Jag tolkar det här:
"Om batteriet i framtiden behöver bytas, så öppnar man locket till battericellerna med inseksnyckel och byter ut cellerna."
Som att cellerna sitter i hållare och inte är punktsvetsade.

Å andra sidan har jag svårt att se att 40 celler överhuvudtaget får plats i det där navet om motorn också ska sitta där...

Jag tolkar det här:
"Om batteriet i framtiden behöver bytas, så öppnar man locket till battericellerna med inseksnyckel och byter ut cellerna."
Som att cellerna sitter i hållare och inte är punktsvetsade.

Å andra sidan har jag svårt att se att 40 celler överhuvudtaget får plats i det där navet om motorn också ska sitta där...

Det finns bilder i tråden som jag refererade till tidigare, https://happyride.se/forum/threads/l5-raptor-batteri-tar-ej-laddning.3682122/. Batteriet började tydligen brinna, och bilderna visar punktsvetsade celler. Har svårt att tänka mig att det bara är att plocka loss enskilda celler, så ser inget elcykelbatteri ut, som jag sett på videor eller bilder.
Huvudspåret borde vara att lämna in cykeln, eller reklamera den om säljaren vägrar.
Out1 verkar importera billiga asiatiska produkter, sätta fantasipriser på dem, sedan ha konstant rea med nedsättning av priset på 20 - 40 %. Konsumenter som inte är insatta luras av rean, som egentligen inte är en rea. Det är ett prispåslag på 100 - 200% av vad produkterna borde kosta. Det nya Cykelringen mao.
Så lämna in, eller anmäl till ARN.

Det finns bilder i tråden som jag refererade till tidigare, https://happyride.se/forum/threads/l5-raptor-batteri-tar-ej-laddning.3682122/. Batteriet började tydligen brinna, och bilderna visar punktsvetsade celler. Har svårt att tänka mig att det bara är att plocka loss enskilda celler, så ser inget elcykelbatteri ut, som jag sett på videor eller bilder.
Huvudspåret borde vara att lämna in cykeln, eller reklamera den om säljaren vägrar.
Out1 verkar importera billiga asiatiska produkter, sätta fantasipriser på dem, sedan ha konstant rea med nedsättning av priset på 20 - 40 %. Konsumenter som inte är insatta luras av rean, som egentligen inte är en rea. Det är ett prispåslag på 100 - 200% av vad produkterna borde kosta. Det nya Cykelringen mao.
Så lämna in, eller anmäl till ARN.

Ah, se där. Jag har sett 18650-paket med hållare, dock inte i elcyklar. Sannolikt har Outl1 ingen koll på vad de säljer och/eller maskinöversatt texten från utrikiska.

Då kvarstår mitt första råd om reklamation, som sagt gäller det även för demoex.

36V nomimellt med litiumbatterier betyder 10 celler. Från 37V till 35V använder du ungefär 65-70% av batteriets totala energi.

Spänningen faller sedan radikalt nedåt. Har du 17V från batteriet är det 1,7V per cell i snitt och jag gissar att några celler är döda/förstörda och ligger på 0-0,5V och några är OK på 3,7V.

Att sluta vid runt 34V är en rimlig maximal urladdning, då har du använt ca 80% av kapaciteten.

Men det är en dålig Kinaprodukt så det bästa du kan göra är som sagt att försöka få tillbaka pengarna och köpa något ordentligt.

Lycka till!

Tillbaka
Topp