L5 Raptor batteri tar ej laddning

MadMatz

Ny medlem
L5 Raptor batteri tar ej laddning och laddaren visar grönt för fulladdat. Cykeln är köpt begagnad och är ca 5 år gammal. Någon som har tips eller erfarenheter? De enda som säljer är Outl1.se och de hjälper tyvärr inte vid kontakt med dem.

Juhlin

Aktiv medlem
Varför förväntar du dig att batteriet ska ta emot laddning?
För att vara tydlig så har jag aldrig gått i närheten av en elcykel mer än sett dom i butik.

Miracle

Aktiv medlem
Allt över två års livslängd på ett dylikt batteri är att räkna som en bonus. Köp ett nytt batteri.

frid!

MadMatz

Ny medlem
Tack för svaren! Denna cykel har ett speciellt batteri som sitter i bakhjulsnavet. Hittar ingen som säljer det på ebay eller någon annanstans...någon som kanske har tips på var man kan köpa det? Enligt Outl1 så kan man enkelt byta ut de små batterier som utgör själva batteripacket, men det är inte så enkelt utan en massa lödning. Se bilder.

Bilagor

rois

Aktiv medlem
Det var en underlig placering av cellerna. Sedan är cellerna förmodligen inte lödda, utan punktsvetsade, med specialverktyg som troligen är för dyra för att det skall vara intressant för dig att skaffa. Det finns företag som byter celler i elcykelbatterier. Hör med batteridoktorn, https://batteridoktorn.se/, eller envolt, https://www.envolt.se/. Det finns säkert fler företag som byter celler. Dessa företag kan byta till celler av bättre kvalite. Misstänker att dina är lågkvalitetsceller.

Förutom cellernas kvalite, påverkas livslängden av hur du laddar/inte laddar.

Juhlin

Aktiv medlem
För att... det är ett laddningsbart batteri?
Som säger att det är fulladdat.
Alltså, varför tror TS att ett fulladdat batteri behöver mer laddning?

Det går inte att felsöka baserat på nuvarande information då det är fullt normalt att ett fulladdat batteri inte tar emot laddning, tydligare beskrivning av problemet behövs, saker behöver mätas innan man kan ge ett råd (eller slita isär batteripacket) som inte är en fullständig gissning ...

Det sitter en hel del inbyggd intelligens i både batteriet, laddaren och i cykeldatorn just nu vet vi inte ens i vilken del det eventuellt finns ett fel.

Valhalla_

Aktiv medlem
Som säger att det är fulladdat.
Alltså, varför tror TS att ett fulladdat batteri behöver mer laddning?

Det går inte att felsöka baserat på nuvarande information då det är fullt normalt att ett fulladdat batteri inte tar emot laddning, tydligare beskrivning av problemet behövs, saker behöver mätas innan man kan ge ett råd (eller slita isär batteripacket) som inte är en fullständig gissning ...

Det sitter en hel del inbyggd intelligens i både batteriet, laddaren och i cykeldatorn just nu vet vi inte ens i vilken del det eventuellt finns ett fel.
Ja fast läser man mellan raderna så är batteriet inte fulladdat. Därav ts fråga. Men det är riktigt att det är svårt att säga utan att mäta osv. Om jag får gissa tror jag det är bms:en som anser att batteriets livslängd är förbrukad och inte längre tillåter laddning.

MadMatz

Ny medlem
Tack för svaren! Förtydligande: kopplar in laddaren, efter ca 2 minuter indikerar laddaren att laddningen är klar, kopplar ur laddaren, slår på strömmen och då visar Power-indikator full laddning, cyklar ca 100 meter med assistans och då dyker indikator ner till lägsta nivå och assistansen blir minimal för att kort efter vara helt slut.

Juhlin

Aktiv medlem
Så batteriet tar emot laddning men har reducerad kapacitet. Det är utslitet, byt eller kolla enligt tidigare post om möjlighet att renovera, då kvalitén ofta är skakig på såna här no name batterier tror jag du får ett bättre batteri med det senare alternativet, dessutom lär de verifiera att batteriet faktiskt är slut innan ombyggnad (gissar jag) så slipper du kolla upp det själv.

Om du laddar det fullt och mäter spänningen i batteriet så bör den ligga enligt spec på t.ex 36v (gissar, men det lär vara ett 24,36 eller 48 volt) om du sedan kör batteriet tills det är slut så kommer spänningen ha sjunkit om du mäter igen.

Ett pålitligare sätt att mäta är att koppla in en ström mätare (ampere mätare) i serie med motorn, om strömmen faller hastigt när du utsätter batteriet för belastning så är det ett tydligt tecken på att batteriet är slut, men det är lite knöligare att koppla in sig i serie, belasta och mäta samtidigt.

Det finns färdiga batteri testare att köpa, de har egentligen bara ett biffigt effektmotstånd i sig seriekopplade med en ampere mätare men jag tror det kan bli omotiverat dyrt.

Var väldigt försiktig om du meckar med batteriet.
Lithium batterier går inte att släcka med vatten. Normalt krävs sand att kväva bandhärden med samt en pulversläckare att förhindra vidare spridning, till ett batteri i den storleken skulle jag rekommendera mer än en hink med sand, snarare 2-3.

MadMatz

Ny medlem
Så batteriet tar emot laddning men har reducerad kapacitet. Det är utslitet, byt eller kolla enligt tidigare post om möjlighet att renovera, då kvalitén ofta är skakig på såna här no name batterier tror jag du får ett bättre batteri med det senare alternativet, dessutom lär de verifiera att batteriet faktiskt är slut innan ombyggnad (gissar jag) så slipper du kolla upp det själv.

Om du laddar det fullt och mäter spänningen i batteriet så bör den ligga enligt spec på t.ex 36v (gissar, men det lär vara ett 24,36 eller 48 volt) om du sedan kör batteriet tills det är slut så kommer spänningen ha sjunkit om du mäter igen.

Ett pålitligare sätt att mäta är att koppla in en ström mätare (ampere mätare) i serie med motorn, om strömmen faller hastigt när du utsätter batteriet för belastning så är det ett tydligt tecken på att batteriet är slut, men det är lite knöligare att koppla in sig i serie, belasta och mäta samtidigt.

Det finns färdiga batteri testare att köpa, de har egentligen bara ett biffigt effektmotstånd i sig seriekopplade med en ampere mätare men jag tror det kan bli omotiverat dyrt.

Var väldigt försiktig om du meckar med batteriet.
Lithium batterier går inte att släcka med vatten. Normalt krävs sand att kväva bandhärden med samt en pulversläckare att förhindra vidare spridning, till ett batteri i den storleken skulle jag rekommendera mer än en hink med sand, snarare 2-3.
Tack så mycket för hjälpen! Det började ryka igår när jag kopplade in det igen och slog på strömmen och trampade. Slutade ryka efter ca 10 minuter. Lade batteriet i en metallbehållare utomhus där det legat i ca 20 timmar nu, någon risk med att hantera det nu tro? Tänkte visa det för ett företag som reparerar batterier.

Juhlin

Aktiv medlem
Det är alltid riskfyllt att hantera batterier, nu har dessutom redan något gått fel eftersom det började ryka om det.
Metallhink är bra då den inte brinner, den är däremot dålig då den leder ström och kan spä på problemet. Ska du transportera det någonstans föreslår jag en keramisk behållare med lock, tänk blomkruka, leder inte ström, isolerar väldigt bra om det skulle börja brinna på allvar.

Tro inte att det är säkert bara för att det rykt lite om packet, det kan vara en eller två celler, du har många kvar med okänd mängd energi.

MadMatz

Ny medlem
Det är alltid riskfyllt att hantera batterier, nu har dessutom redan något gått fel eftersom det började ryka om det.
Metallhink är bra då den inte brinner, den är däremot dålig då den leder ström och kan spä på problemet. Ska du transportera det någonstans föreslår jag en keramisk behållare med lock, tänk blomkruka, leder inte ström, isolerar väldigt bra om det skulle börja brinna på allvar.

Tro inte att det är säkert bara för att det rykt lite om packet, det kan vara en eller två celler, du har många kvar med okänd mängd energi.
Tack för ditt svar! Jag tar med det imorgon till batterireparatören för översyn. Såg att det finns Samsung-batterier i samma storlek, volt etc som mina att köpa. Får se hur stort jobb det är att byta ut dem bara och om det är värt det eller om jag ska köpa t ex ett flaskbatteri och koppla in det istället.

rois

Aktiv medlem
Av bilderna att döma så ser batteriet fuktskadat ut. Det kan vara orsaken till ditt problem. Sen saknar det kanske BMS (battery management system), och det är inte heller så lyckat. Då är det bättre med ett batteri utanför motorn. Men det kan kräva ett större ombyggnadsarbete, så att det inte är lönt. Men hör med batterireparatören, de kan säkert ge råd och kostnadsuppskattningar.

MadMatz

Ny medlem
Pratade med Perssons Litium idag och han vill att jag skickar batteriet till honom för bedömning, vilket jag kommer att göra.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Någon som jobbar med att byta ut celler fixar det där i ett kick, och med kvalitetsceller kommer det bli bättre än det nånsin varit.

Fullkomligt genomkorkad konstruktion dock.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer