Elcykelpremie på 25%

Elcykelpremie på 25%
LesGrossman sa:
DT sa:
HåkanB sa:
Jag förutsätter också en klausul som gör att elcykelförsäljare inte får göra vinst om de subventioneras med skattemedel.

De ska få tjäna max 7% på operativt kapital. Stoppa vinstjakten i cykelbranschen!! :-)

Haha jag ser fram emot att få se Sjöstedt stå skrika om det i media!
Ja, det kommer att ske. Om inte förr så när det går upp för honom att människor som tjänar över medelinkomsten kan få del av dessa pengar.

Elcykelpremie på 25%
GoranS sa:
LesGrossman sa:
DT sa:
HåkanB sa:
Jag förutsätter också en klausul som gör att elcykelförsäljare inte får göra vinst om de subventioneras med skattemedel.

De ska få tjäna max 7% på operativt kapital. Stoppa vinstjakten i cykelbranschen!! :-)

Haha jag ser fram emot att få se Sjöstedt stå skrika om det i media!
Ja, det kommer att ske. Om inte förr så när det går upp för honom att människor som tjänar över medelinkomsten kan få del av dessa pengar.

Det har du säker rätt i. Och som vi alla vet har herr Sjöstedt en stor skara med drönare som inte ifrågasätter honom utan bara jamsar med.

Elcykelpremie på 25%
Kassler sa:
Sänkta skatter gynnar knappast gemene man, snarare höginkomstagare. Senaste man gjorde stora skattesänkningar ledde det till att man fick höja momsen för att kompensera, bakslag för låg- och medelinkomstagare.

Jag måste ha missat momshöjningarna som följde på den förra regeringens skattesänkningar på ~100 miljarder/år genom jobbskatteavdragen.

Elcykelpremie på 25%
Kassler sa:
Bengt-re sa:
Frankenstein's Bike sa:
kontrapunkt sa:
Jag tror även MP vill ha breda supercykelvägar för pendling, stopp för 2+1-vägar utan cykelväg, lag om 1.5 meter vid omkörning och hårdare tag mot cykelstölder. Men "politik är det möjligas konst" och elcykelpremien (bara uppmärksamheten kring den, faktiskt) kan få över en hel del personer som inte skulle cyklat annars, personer långt från happy och andra cykelsiter ...

Det märks att det drar ihop sig till valår, MP behöver fira lite triumfer efter att behövt stänga ner sina öppna hjärtan. Då blir det lite allmosor från di grönes bord för att locka tillbaka avfällingarna. Ropen skallar, Jalla jalla, elcyklar åt alla!

Ett mycket bra sätt att bränna av 30% i transfereringskostnader när pengarna ska slussas genom det ofantligt-offentliga, sedan ösas ut på marknaden där redan högbetalda kan få sin el-cykelhobby subventionerad, istället för att dra ner skatten för alla och se till att det finns fina cykelvägar (nettoplus i samhällsperspektiv jämfört med att bygga bilvägar, som ger nettominus) som ALLA kan använda (även de som inte har råd med bil eller fancy el-cykel).

Därtill ska vi snedvrida en redan fungerande marknad där el-cykelköpandet ökar rejält.

Kortsyntheten och den ängsliga önskan att positionera sig firar nya triumfer!

Du har helt rätt - grundfelet är när politiker anser sig ha pengar att ge bort. Har de pengar över skall de banne mig sänka skatten - inte sno MER pengar av oss för att ge tillbaka. Politiker är puckon....

Njaeeee.....inte så bra va?
Sänkta skatter gynnar knappast gemene man, snarare höginkomstagare. Senaste man gjorde stora skattesänkningar ledde det till att man fick höja momsen för att kompensera, bakslag för låg- och medelinkomstagare.

Läs på om skattereformen 1991.

Bättre att pengar investeras in i samhället igen, oavsett om man inte gillar investeringarna.
Vad är din definition av samhället? Jag hade, möjligen lite naivt, trott att jag utgjorde en del av samhället och en skattesänkning skulle därmed komma samhället tillgodo genom att medlemmarna i samhället skulle få mer över att spendera på saker de tycker är viktiga istället för i saker man ogillar.

Dessutom är det så länge man har ett skattesystem i stil med det Sverige har omöjligt att sänka skatten på så sätt att låginkomsttagare i absoluta termer får större skattesänkning än höginkomsttagare om man inte samtidigt vill ytterligare öka progressiviteten i skattesystemet.

Elcykelpremie på 25%
Elcyklar erbjuds till alla anställda inom Västra Götalandsregionen -> http://www.bohuslaningen.se/åsikt/d...uder-vi-elcykel-till-alla-anställda-1.4602823

"Nyligen blev Västra Götalandsregionen en Fairtraderegion och nästan all kollektivtrafik går på fossilfria bränslen. Vi bygger ut elladdstolpar vid våra sjukhus och skolor samt erbjuder elcyklar i tjänsten till våra anställda. Totalt satsar Västra Götalandsregionen 300 miljoner kronor de närmaste tre åren i konkreta miljöprojekt för att minska utsläpp och bli en fossiloberoende region. I oktober fattar miljönämnden beslut om hur dessa medel ska fördelas."

Elcykelpremie på 25%
Så många utan erfarenhet av elhoj som tycker. Väljer att svara på en:
Trafik, inte riktigt lika otäckt. I en del situationer kan man hålla trafikrytm med elhoj på ett bättre sätt tex (uppför, motvind) vilket kan göra det lite mindre otäckt just då.
Väder, stor skillnad. Man klär sig utan problem regntätt på elhoj och cyklar en mil utan att bli kokt innifrån. I snö har man extra kraft och kan plöja genom snön, rätt härligt faktiskt.
Lasta, på en elhoj kan man lasta på mer eftersom man har den extra kraften, det gör att man aldrig har behovet av att ställa sig upp och bryta i en backe tex vilket inte är kul med två tunga cykelväskor. Men att sitta på sadeln och med hjälp av el glida upp för branta backar är ok även med mycket packning.
Bonussvar, även elcykel är en fysisk aktivitet som främjar hälsan, man måste fortfarande trampa. Bästa träningen är den som blir av.
Bonusfråga, hur kan det här uppröra så mycket efter ganska precis 10 år av skattesubventioner för "miljöbilar"
Bonusinfo, kollektivtrafiken är subventionerad.
HåkanB sa:
Jag förutsätter att man verkligen har kollat varför folk inte cyklar 1-2 mil till jobbet. För det är väl lika otäckt på vägarna, samma väder och lika lite plats för matkassar och hund med elcykel som med vanlig cykel? Jag har inget emot subventioneringen i sig men om den inte gör nytta så bör någon ställas till svars. Jag förutsätter också en klausul som gör att elcykelförsäljare inte får göra vinst om de subventioneras med skattemedel.

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
Subventionen borde gälla cyklar överlag, inte bara el-cyklar! Men visst är det bättre att utsläppen hamnar i Tyskland, från ett brunkolskraftverk som vi importerar el ifrån än att vi släpper ut avgaser här i Sverige... MP vill dessutom lägga ner kärnkraftsverken och motverkar aktivt utveckling och effektivisering av befintliga verk.

Elcykelpremie på 25%
Fast vad det hela kokar ner till i grunden är ju att el-cykel är FUSK. Häromdagen när jag var ute och träningscyklade så blev jag omcyklad av en tjej på el-cykel i en ganska brant backe (*). Det är ju ingen konst att cykla om man konstant har 25 km/h som minimihastighet bara man trampar lite lätt!

Om de ska subventionera el-cyklar kan de lika gärna subventionera EPO på samma gång.

(*) Jag cyklade dock om henne igen när det planade ut. Kände mig tvungen att påpeka det.

Elcykelpremie på 25%
johan44 sa:
Så många utan erfarenhet av elhoj som tycker. Väljer att svara på en:
Trafik, inte riktigt lika otäckt. I en del situationer kan man hålla trafikrytm med elhoj på ett bättre sätt tex (uppför, motvind) vilket kan göra det lite mindre otäckt just då.
Väder, stor skillnad. Man klär sig utan problem regntätt på elhoj och cyklar en mil utan att bli kokt innifrån. I snö har man extra kraft och kan plöja genom snön, rätt härligt faktiskt.
Lasta, på en elhoj kan man lasta på mer eftersom man har den extra kraften, det gör att man aldrig har behovet av att ställa sig upp och bryta i en backe tex vilket inte är kul med två tunga cykelväskor. Men att sitta på sadeln och med hjälp av el glida upp för branta backar är ok även med mycket packning.
Bonussvar, även elcykel är en fysisk aktivitet som främjar hälsan, man måste fortfarande trampa. Bästa träningen är den som blir av.
Bonusfråga, hur kan det här uppröra så mycket efter ganska precis 10 år av skattesubventioner för "miljöbilar"

Så upprörda är väl inte folk ändå. Och det verkar inte vara någon här i tråden som ifrågasätter elcyklars existens som pendlarfordon. Men håll med om att det är lite konstigt att staten (dvs alla skattebetalare) ska subventionera ett sätt att ta sig fram men ett väldigt liknande sätt att ta sig fram, fast ännu bättre för miljö och folkhälsa inte ska få samma subvention.

Jag tycker absolut att staten ska anstränga sig för att få fler att cykla med eller utan el och det kan man göra på flera sätt. Exempelvis genom ett schablonavdrag för folk som cyklar eller går till jobbet. Eller ännu bättre, genom att verkligen satsa på cykelanpassad infrastruktur. Men att staten ska gå in och peta med små godtyckliga bidrag här och där blir bara dumt.

Elcykelpremie på 25%
Hur rationellt ett el-cyckel bidrag är beror väl på hur man ser på det. Om man jämför med el-bilar så är det väl självklart att el-cyklar (som ju också kan vara dyra) också ska ha ett bedrag då det är mycket bättre för miljön än el-bilar. Om man jämför med cyklar så blir det självklart konstigt att ge bidrag till el-cyklar men inte till vanliga cyklar.

El-cyklar tror jag är det enda som faktiskt kan göra en märkbar miljövänlig skillnad på hur vi transporterar oss och det blir nog helt klart fler som köper el-cyklar om de kostar mindre.

Elcykelpremie på 25%
Det här blir väl som med ROT och RUT - priset på elcyklar kommer då att öka med motsvarande, så Svensson kommer att betala sammalika för elcykeln så all vinst hamnar hos cykelbutiken eller IKEA.

Elcykelpremie på 25%
Nja . cyklar har man ju för att det är roligt att cykla.
El-cyklar är ju bara ett tråkigt transportmedel och bör därmed subventioneras

Elcykelpremie på 25%
johan44 sa:
Jag hoppas du har rätt. Men nu jämför du med cykel och inte med bil som trots allt är väldigt bekvämt, snabbt, torrt och tryggt. Det är inte vi cyklister som skall byta till elcykel utan de andra här i byn som tar bilen varje dag. Dessutom är det på ganska få ställen i Sverige där trafikrytmen 1-2 mil från stan är 25 km/h. Eftersom det redan är mycket billigare med elcykel än med bil så tvivlar jag på att en sänkning med 25% på något som redan är mycket billigare hjälper till men jag hoppas att jag har fel. Min ursprungliga fundering är alltså när man frågar folk varför de kör bil och inte elcykel, har folk då svarat "elcykel är dyrt så jag köpte en bil"?

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
HåkanB sa:
när man frågar folk varför de kör bil och inte elcykel, har folk då svarat "elcykel är dyrt så jag köpte en bil"?

Det tror jag inte men det är nog många som svarar för att de har en bil och för att de tycker att el-cyklar är för dyra för att testa.

20 tusen för en el-cykel och 50 tusen för en el-packcykel (eller vad de kostar) är nog mycket mer än vad folk flest vill betala för en cykel.

Elcykelpremie på 25%
skrotfot sa:
Det här blir väl som med ROT och RUT - priset på elcyklar kommer då att öka med motsvarande, så Svensson kommer att betala sammalika för elcykeln så all vinst hamnar hos cykelbutiken eller IKEA.

Och elcyklistsäljare blir arroganta och slarviga hehe

Jag är ett mycket stort fan av effektivitet när det gäller allt här i världen och staten och dess skattetrixande leder aldrig till effektivitet. Så kan vi inte bara sluta med detta trixande?

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
Lyktstoplemedhjul sa:
skrotfot sa:

Och elcyklistsäljare blir arroganta och slarviga hehe

Jag är ett mycket stort fan av effektivitet när det gäller allt här i världen och staten och dess skattetrixande leder aldrig till effektivitet. Så kan vi inte bara sluta med detta trixande?
+1
Det gäller bara att rösta på "rätt" parti om ca 12 månader.

Elcykelpremie på 25%
Återigen, är det nån som har en teori varför 10 år av "miljöbilsbidrag" går obemärkt förbi på forumet men bidrag till tvåhjuling ger happys livaktigaste tråd i flera dagar?

Att det är elcyklar och inte vanliga hojar som får bidrag hänger ihop med regelverk, en elcykel är ett fordon som ett stöd enklare kan konstrueras kring. Allt enligt inside på myndighet. https://happyride.se/forum/read.php/1/1669752/1669799

Elcykelpremie på 25%
johan44 sa:
Återigen, är det nån som har en teori varför 10 år av "miljöbilsbidrag" går obemärkt förbi på forumet men bidrag till tvåhjuling ger happys livaktigaste tråd i flera dagar?

Att det är elcyklar och inte vanliga hojar som får bidrag hänger ihop med regelverk, en elcykel är ett fordon som ett stöd enklare kan konstrueras kring. Allt enligt inside på myndighet. https://happyride.se/forum/read.php/1/1669752/1669799
Vanlig cykel är också ett fordon -> https://polisen.se/Vastra_Gotaland/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Fordon/

Elcykelpremie på 25%
Man lär sig nytt varje dag. Elmoppe bättre för Miljön än vanlig cykel..
Och nu cykeln måste förses med motor för att bli ett fordon ..

Elcykelpremie på 25%
Har en polare som bor i stan och köpte en cool eldriven skateboard som han åker till jobbet med. Går också i 25km/h och kostar närmare 20' .
Tar ännu mindre plats än en cykel . Borde dylika saker också subventioneras ?

Elcykelpremie på 25%
hm sa:
Har en polare som bor i stan och köpte en cool eldriven skateboard som han åker till jobbet med. Går också i 25km/h och kostar närmare 20' .

Självklart.

Även el-gräsklippare och hoverboards borde subventioneras.

Elcykelpremie på 25%
HåkanB sa:
johan44 sa:
Jag hoppas du har rätt. Men nu jämför du med cykel och inte med bil som trots allt är väldigt bekvämt, snabbt, torrt och tryggt. Det är inte vi cyklister som skall byta till elcykel utan de andra här i byn som tar bilen varje dag. Dessutom är det på ganska få ställen i Sverige där trafikrytmen 1-2 mil från stan är 25 km/h. Eftersom det redan är mycket billigare med elcykel än med bil så tvivlar jag på att en sänkning med 25% på något som redan är mycket billigare hjälper till men jag hoppas att jag har fel. Min ursprungliga fundering är alltså när man frågar folk varför de kör bil och inte elcykel, har folk då svarat "elcykel är dyrt så jag köpte en bil"?

Jag resonerar som Håkan och tror att insatsen får motsatt effekt mot det man vill ha, nämligen ökad energiförbrukning och sämre folkhälsa. Detta genom att huvudeffekten blir att fler vanliga cyklister går över till elcykel, medan väldigt få går från bil till el-cykel.

Elcykelpremie på 25%
Prästbol sa:
Jag resonerar som Håkan och tror att insatsen får motsatt effekt mot det man vill ha, nämligen ökad energiförbrukning och sämre folkhälsa. Detta genom att huvudeffekten blir att fler vanliga cyklister går över till elcykel, medan väldigt få går från bil till el-cykel.

Tror inte det är så många som cykelpendlat ett tag som är intresserade av att gå över till elcykel. Dom går ju knappt i styrfart!
Har man pendlat några månader på vanlig cykel, så blir nog konditionen tillräckligt bra för att man skall blåsa förbi elcyklarna både uppför och i snö.

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
johan44 sa:

För att cyklister bryr sig mer om cykling? Samma anledning som varför inte [godtyckligt exempel på illdåd som resulterat i stort mänskligt lidande] får mer uppmärksamhet här i cyklistforumet.

Någonstans finns säkert ett forum för bilintresserade där miljöbilssubventionerna diskuterats ingående.

Elcykelpremie på 25%
DT sa:
hm sa:

Självklart.

Skulle vara kul att se en sk hoverboard utanför ett ghetto! :)

Bradåligt. Bra om det får fler att cykla till jobbet, men pengarna tas ju från något annat.

Elcykelpremie på 25%
Prästbol sa:
Jag tror nog egentligen inget alls. Om man verkligen har belägg för att detta ger mycket CO2 minskning per krona så är jag för. Om det är plakatpolitik för att visa att MP har makt i regeringen så är jag mot. Om supermiljöbilspremier ger stor minskning av CO2 per spenderad krona är jag för det också annars emot men det är svårare. Eftersom folk troligen kommer att fortsätta att köra bil så är det viktigt att de släpper ut lite. Rättvisa minskar inga utsläpp bara pragmatism, tyvärr.

Elcykelpremie på 25%
NickPick sa:
DT sa:
hm sa:

Självklart.

Skulle vara kul att se en sk hoverboard utanför ett ghetto! :)

Bradåligt. Bra om det får fler att cykla till jobbet, men pengarna tas ju från något annat.

Inte då. Det är ju bara att höja skatten lite!

Elcykelpremie på 25%
HåkanB sa:
Prästbol sa:
Jag tror nog egentligen inget alls. Om man verkligen har belägg för att detta ger mycket CO2 minskning per krona så är jag för. Om det är plakatpolitik för att visa att MP har makt i regeringen så är jag mot. Om supermiljöbilspremier ger stor minskning av CO2 per spenderad krona är jag för det också annars emot men det är svårare. Eftersom folk troligen kommer att fortsätta att köra bil så är det viktigt att de släpper ut lite. Rättvisa minskar inga utsläpp bara pragmatism, tyvärr.

Ekonomistyrning fungerar och är rätt effektivt. Höj priset på bensin och diesel till 50 kronor litern, höj vägtullarna till det dubbla och avskaffa resavdragen så kommer folk börja prioritera på annat sätt. Och Ingves får upp inflationen lite. Lägg de ökade intäkterna på cykelinfrastrktur och man har gjort något som får effekt.

Elcykelpremie på 25%
Bengt-re sa:
Ekonomistyrning fungerar och är rätt effektivt. Höj priset på bensin och diesel till 50 kronor litern, höj vägtullarna till det dubbla och avskaffa resavdragen så kommer folk börja prioritera på annat sätt. Och Ingves får upp inflationen lite. Lägg de ökade intäkterna på cykelinfrastrktur och man har gjort något som får effekt.
Blir nog populärt för dom som bor i Norrlands inland, saknar rimlig kollektivtrafik, och pendlar 10 mil enkel resa...

Elcykelpremie på 25%
JTF sa:
Bengt-re sa:
Blir nog populärt för dom som bor i Norrlands inland, saknar rimlig kollektivtrafik, och pendlar 10 mil enkel resa...

Glesbygdsbidrag.

Elcykelpremie på 25%
staine sa:
JTF sa:
Bengt-re sa:

Glesbygdsbidrag.

Tror nog mer på jobben/företagen flyttar till andra normal länder, iofs

Elcykelpremie på 25%
JTF sa:
Bengt-re sa:

De tre personerna får väl hamna i kläm om vi behöver rädda planeten...

Elcykelpremie på 25%
staine sa:
JTF sa:
Bengt-re sa:

Glesbygdsbidrag.

Fast varför? Egentligen? De som väljer att bedriva verksamhet i obyggden får väl betala så att det finns nog många som är beredda att ta jobben. Det är redan nu så att löneläget blir högre där levnadskostnaden är högre - annars får man inte personal till jobbet. Ekonomistyrning och marknadsekonomi fungerar rätt väl om man bara inte kladdar för mycket med systemet - och det fina är att lösningarna som kommer fram ofta är smartare än något som några stolliga politiker kan lista ut.

Elcykelpremie på 25%
Bengt-re sa:
De tre personerna får väl hamna i kläm om vi behöver rädda planeten...
Fyra...

7764959493454.jpg

Elcykelpremie på 25%
Bengt-re sa:
staine sa:
JTF sa:
Bengt-re sa:

Glesbygdsbidrag.

Fast varför? Egentligen? De som väljer att bedriva verksamhet i obyggden får väl betala så att det finns nog många som är beredda att ta jobben. Det är redan nu så att löneläget blir högre där levnadskostnaden är högre - annars får man inte personal till jobbet. Ekonomistyrning och marknadsekonomi fungerar rätt väl om man bara inte kladdar för mycket med systemet - och det fina är att lösningarna som kommer fram ofta är smartare än något som några stolliga politiker kan lista ut.

Stockholmare alltså...

Elcykelpremie på 25%
Vittnar inte allt detta med premier hit och dit att det är humle och dumle som sitter på makten?

Lag och ordning skiter man i. Det är viktiga saker man lägger energi på. Och ännu är den sista idioten inte född....

Elcykelpremie på 25%
JTF sa:
Bengt-re sa:
Jag tror det blir större ramaskri bland de stressade, välbärgade barnfamiljerna i villaförorterna runt storstäderna. Hur ska de få ihop det s.k. "vardagspusslet"? Bilen är ju ett måste för det, och helst behövs två...
För övrigt kommer ingen politiker nånsin våga lägga sådana förslag, speciellt inte ett valår...

Tillbaka
Topp