Elcykelpremie på 25%

Elcykelpremie på 25%
Elcykelpremie på 25%
Bidraget betecknas som en premie. Alltså betalar jag som köper elterrängmoppe moms precis som de som köper cyklar. Staten ger mig sedan 10 000 kronor för besväret.

Elcykelpremie på 25%
Erik O sa:
Bidraget betecknas som en premie. Alltså betalar jag som köper elterrängmoppe moms precis som de som köper cyklar. Staten ger mig sedan 10 000 kronor för besväret.

Helt korrekt. Du får köpa elmoped eller vad som helst som räknas in som elmoped/elcykel. Frågan är om inte Segway också klassas som cykel. I så fall lär detta vara deras sista riktiga försäljningssuck även om de redan är sålda till Kina och Ninebot. Men då kan de iaf få lite pengar tillbaka.

Elcykelpremie på 25%
trailmig sa:
Erik O sa:

Helt korrekt. Du får köpa elmoped eller vad som helst som räknas in som elmoped/elcykel. Frågan är om inte Segway också klassas som cykel. I så fall lär detta vara deras sista riktiga försäljningssuck även om de redan är sålda till Kina och Ninebot. Men då kan de iaf få lite pengar tillbaka.

Vill ni att det vara lite pulver i sakerna så finns alltid Lightning LS-218 ?. Ytterst tveksamt om den klassas som moped dock

http://lightningmotorcycle.com/

Elcykelpremie på 25%
Akoa sa:
Erik O sa:

Vem tar momsen menar du?

Vadå vem tar momsen? Du. Är du företagare och varan avses att användas i näringsverksamhet får du naturligtvis dra av momsen men ändå få 25% av priset på cykeln.

Det är precis på samma sätt det fungerar för elbilar idag med supermiljöbilspremien även om den är fast och inte procentuell.

Elcykelpremie på 25%
trailmig sa:
Akoa sa:
Erik O sa:

Vem tar momsen menar du?

Vadå vem tar momsen? Du. Är du företagare och varan avses att användas i näringsverksamhet får du naturligtvis dra av momsen men ändå få 25% av priset på cykeln.

Det är precis på samma sätt det fungerar för elbilar idag med supermiljöbilspremien även om den är fast och inte procentuell.

Momsen går till staten och du får tillbaka den från staten igen. Alltså ingen moms i slutändan.

Någon som läst något mer konkret om avdraget?

Elcykelpremie på 25%
Akoa sa:
trailmig sa:
Akoa sa:
Erik O sa:

Vem tar momsen menar du?

Momsen går till staten och du får tillbaka den från staten igen. Alltså ingen moms i slutändan.

Någon som läst något mer konkret om avdraget?

Ja. Men svaret innehåller sådant vi inte får diskutera här.

Elcykelpremie på 25%
Har inget med moms att göra. Råkar bara vara så att båda procentsatserna är 25. Men visst det blir väl typ samma sak i slutändan. Redovisningsmässigt är det ändå inte samma sak. Det är väl bara att hålla koll på Naturvårdsverkets hemsida.

Elcykelpremie på 25%
Och premien på 25% är ju större än momsen på 25%, detta då premien är ett avdrag, medan momsen är ett påslag, dvs 20% av slutpriser.

Iom taket på 10kkr så kommer momsen "ikapp" elcykelpremien när elcykeln kostar 50kkr.

Elcykelpremie på 25%
Lär väl snarare handla om att man inte ska få bidrag för crossar och liknande (fordon som inte får framföras i trafiken). Det kanske gör att det blir svårt att få bidrag för färdigtrimnade el-cyklar iofs.

Elcykelpremie på 25%
mkallstrom sa:
Lär väl snarare handla om att man inte ska få bidrag för crossar och liknande (fordon som inte får framföras i trafiken). Det kanske gör att det blir svårt att få bidrag för färdigtrimnade el-cyklar iofs.

Men de flesta elcrossar borde väl kunna reggas som antingen moppe eller mc och kunna framföras i trafik.

Elcykelpremie på 25%
Elcykelpremie på 25%
Akoa sa:
V8-Robban sa:
Akoa sa:
I den länkade informationen ser det ut som att premien / bidraget bara kommer att betalas ut till privatpersoner.

Skall bli intressant att se den färdiga förordningen. Vore ju vettigt om företag också kan får del av premien, för att skaffa E-lastcykel.

Ja. Eller BRF och liknande för lastcykelpool.
Därför att företag och BRFer inte har rösträtt. Det här är valfläsk och inget annat.

Elcykelpremie på 25%
ooms sa:
Akoa sa:
V8-Robban sa:
Akoa sa:
I den länkade informationen ser det ut som att premien / bidraget bara kommer att betalas ut till privatpersoner.

Skall bli intressant att se den färdiga förordningen. Vore ju vettigt om företag också kan får del av premien, för att skaffa E-lastcykel.

Därför att företag och BRFer inte har rösträtt. Det här är valfläsk och inget annat.

Nej. Jag är vegetarian och äter vare sig val eller fläsk men kan tänka mig en elcykel.

Elcykelpremie på 25%
Akoa sa:
ooms sa:
Akoa sa:
V8-Robban sa:
Akoa sa:

Nej. Jag är vegetarian och äter vare sig val eller fläsk men kan tänka mig en elcykel.

Det kommer du få ont i magen av om du inte är hård som Michel Lotito...

Elcykelpremie på 25%
Hej,

Har inte hunnit läsa igenom allt, men en intressant fråga i sammanhanget: Gället det vid köp av en begagnad elcykel som ännu inte nyttjat premien? Eller gäller det endast vid nyköp?

// Forre

Elcykelpremie på 25%
Forre sa:
Hej,

Har inte hunnit läsa igenom allt, men en intressant fråga i sammanhanget: Gället det vid köp av en begagnad elcykel som ännu inte nyttjat premien? Eller gäller det endast vid nyköp?

// Forre

Du ska skicka in kvitto och det skulle börja gälla från ett visst datum, dvs det lör inte funka ännu.

Elcykelpremie på 25%
H. sa:
Forre sa:
Hej,

// Forre

Du ska skicka in kvitto och det skulle börja gälla från ett visst datum, dvs det lör inte funka ännu.

"Regeringens budgetproposition som lämnades 20 september är ett förslag till riksdagen. Riksdagen kommer att besluta om förslaget under hösten.

Privatpersoner som fyllt 18 år som köper en elcykel, elmoped eller elmotorcykel ska enligt förslaget få en premie/bidrag på 25 procent (det kommer inte gälla hobby- eller leksaksfordon). Det handlar om ett bidrag per person. Bidraget ska gälla retroaktivt från och med den 20 september 2017. Den som köper en elcykel, elmoped eller elmotorcykel från och med detta datum ska spara kvittot för att kunna ansöka om bidraget. På kvittot måste det framgå vilket fordon det gäller, genom till exempel ett ramnummer, registreringsnummer eller annat ID-nummer.

Regeringens plan är att förordningen om elfordon ska träda i kraft den 1 januari 2018. Men det kan dröja en bit in på våren innan man som privatperson kan räkna med att få en premie utbetald. Mer information om bidraget kommer att finnas närmare årsskiftet.

Regeringen föreslår att Naturvårdsverket ska ansvara för utbetalningen av bidraget till privatpersoner. Naturvårdsverket arbetar nu med frågan om hur detta ska gå till.

Frågor om detta kan ställas till Naturvårdsverkets kundtjänst."

-> http://www.naturvardsverket.se/Nyhe...et-foreslas-ge-bidrag-till-elcyklar-med-mera/

Elcykelpremie på 25%
Jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle gälla beg.köp, isf är det ju bara att organisera en köp-sälj-kedja bland polarna så har man snart fått hela cykeln betald och mer därtill. Antagligen därför som kvitto med ram.nr etc kommer krävas. Rimligtvis borde det ställas nån sorts "kvalitetskrav" på säljaren också, typ org.nr. eller annat, för att undvika att kreativa privatpersoner fifflar med bidraget.
Men vem vet, jag har slutat förvånas över de stolligheter den här regeringen hittar på...

Elcykelpremie på 25%
ooms sa:
Jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle gälla beg.köp, isf är det ju bara att organisera en köp-sälj-kedja bland polarna så har man snart fått hela cykeln betald och mer därtill. Antagligen därför som kvitto med ram.nr etc kommer krävas. Rimligtvis borde det ställas nån sorts "kvalitetskrav" på säljaren också, typ org.nr. eller annat, för att undvika att kreativa privatpersoner fifflar med bidraget.
Men vem vet, jag har slutat förvånas över de stolligheter den här regeringen hittar på...

Det finns redan kreativa diskutioner på andra ställen på nätet och det kommer nog att läcka pengar detta systemet....

Meeeen det behöver ju bara vara i drift till 9/9 2018.

Elcykelpremie på 25%
Bengt-re sa:
ooms sa:

Det finns redan kreativa diskutioner på andra ställen på nätet och det kommer nog att läcka pengar detta systemet....

Meeeen det behöver ju bara vara i drift till 9/9 2018.

Jag skulle tro att de kreativa diskussionerna följs noga av naturvårdsverket. Vill du vara kriminell så går det ju ofta att vara kriminell.

Elcykelpremie på 25%
NVV måste ju se till att el-mtb undantas. Skulle vara mycket märkligt om de hanterar ett system som subventionerar elfordon som uppenbart är till för att köras i skogen med och därmed uppmuntra till brott mot regler de själva satt upp. Jag tror att de kommer använda klausulen "lek- och hobbyfordon" för just detta; med motiveringen att syftet är att få fler att pendla och därmed t.ex. undanta cyklar med fjädring (klassa dem som hobbyfordon, vilket en mtb ju faktiskt är).

Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
ooms sa:
NVV måste ju se till att el-mtb undantas. Skulle vara mycket märkligt om de hanterar ett system som subventionerar elfordon som uppenbart är till för att köras i skogen med och därmed uppmuntra till brott mot regler de själva satt upp. Jag tror att de kommer använda klausulen "lek- och hobbyfordon" för just detta; med motiveringen att syftet är att få fler att pendla och därmed t.ex. undanta cyklar med fjädring (klassa dem som hobbyfordon, vilket en mtb ju faktiskt är).

Hur menar du att en el-mtb förstör mer i skogen än en vanlig? Du tänker att man har en gasrulle som på Stealth-bikes eller? Eller menar du att om jag cyklar i 25km/h i skogen så kommer stigarna jag cyklar på vara för evigt utdömda och ingen kommer kunna cykla där igen?

Elcykelpremie på 25%
trailmig sa:
ooms sa:

Hur menar du att en el-mtb förstör mer i skogen än en vanlig? Du tänker att man har en gasrulle som på Stealth-bikes eller? Eller menar du att om jag cyklar i 25km/h i skogen så kommer stigarna jag cyklar på vara för evigt utdömda och ingen kommer kunna cykla där igen?

Inte den här diskussionen igen för 100 gången. Inte i denna tråden är ni snälla.

Elcykelpremie på 25%
trailmig sa:
ooms sa:

Jag säger inte ett skit om vilken som förstör mest eller minst eller lika eller hur en el-mtb fungerar, var läser du det? Jag har noll intresse av att diskutera det, för det har gjorts i sjuttielva andra trådar.
Jag bara konstaterar att NVV har tolkat allemansrätten som att el-mtb inte är tillåtet, och det vore ju då väldigt underligt om de tänker subventionera sådana med andra handen. Min gissning är att de kommer använda "lek- och hobbyfordonsklausulen" för att slippa det.

Elcykelpremie på 25%
ooms sa:
trailmig sa:
ooms sa:

Jag säger inte ett skit om vilken som förstör mest eller minst eller lika eller hur en el-mtb fungerar, var läser du det? Jag har noll intresse av att diskutera det, för det har gjorts i sjuttielva andra trådar.
Jag bara konstaterar att NVV har tolkat allemansrätten som att el-mtb inte är tillåtet, och det vore ju då väldigt underligt om de tänker subventionera sådana med andra handen. Min gissning är att de kommer använda "lek- och hobbyfordonsklausulen" för att slippa det.

Ja alltså du skriver ju själv att de ska undanta el-mtb på grund av att de i annat fall skulle subventionera en produkt som uppmuntrar till brott mot de regler de själva satt upp. Svårt att tolka det som att du inte menar att en el-mtb inte förstör. Jag ifrågasätter varför du tror att Naturvårdsverket skulle gå in och klassa fordon som olämpliga på grund av sina egna regler. Det ena har inte med det andra att göra. Enda anledningen till att Naturvårdsverket får "äran" att dela ut premien är gissningsvis för att Transportstyrelsen har fullt upp med Supermiljöbilspremien och diverse andra läckor.

Elcykelpremie på 25%
trailmig sa:
ooms sa:
trailmig sa:
ooms sa:

Ja alltså du skriver ju själv att de ska undanta el-mtb på grund av att de i annat fall skulle subventionera en produkt som uppmuntrar till brott mot de regler de själva satt upp. Svårt att tolka det som att du inte menar att en el-mtb inte förstör. Jag ifrågasätter varför du tror att Naturvårdsverket skulle gå in och klassa fordon som olämpliga på grund av sina egna regler. Det ena har inte med det andra att göra. Enda anledningen till att Naturvårdsverket får "äran" att dela ut premien är gissningsvis för att Transportstyrelsen har fullt upp med Supermiljöbilspremien och diverse andra läckor.
Jag förstår inte hur du tolkar skriven text, och det blir väldigt svårt att diskutera när du lägger saker i min mun som jag aldrig sagt. Jag tycker det verkar ytterst logiskt att utgå från sina egna regler/riktlinjer när man ska ta fram riktlinjer för vilka fordon som ska omfattas av en subvention. Det handlar inte om att klassa nåt fordon som "olämpligt", det handlar om att styra folket mot ett önskat beteende (överge bilen för att cykla till jobbet) och samtidigt se till att man inte omedvetet subventionerar annat icke-önskvärt beteende (el-cykel i skogen). Jag tror de är mycket väl medvetna om riskerna med denna subvention, och därför kommer ta god tid på sig att utforma regelverket så att man uppnår önskat resultat och konstaterar att "lek- och hobbyfordonsklausulen" är ett verktyg de kan använda för att åstadkomma det på ett mycket träffsäkert sätt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp