trailmig sa:
ooms sa:
NVV måste ju se till att el-mtb undantas. Skulle vara mycket märkligt om de hanterar ett system som subventionerar elfordon som uppenbart är till för att köras i skogen med och därmed uppmuntra till brott mot regler de själva satt upp. Jag tror att de kommer använda klausulen "lek- och hobbyfordon" för just detta; med motiveringen att syftet är att få fler att pendla och därmed t.ex. undanta cyklar med fjädring (klassa dem som hobbyfordon, vilket en mtb ju faktiskt är).
Hur menar du att en el-mtb förstör mer i skogen än en vanlig? Du tänker att man har en gasrulle som på Stealth-bikes eller? Eller menar du att om jag cyklar i 25km/h i skogen så kommer stigarna jag cyklar på vara för evigt utdömda och ingen kommer kunna cykla där igen?
Jag säger inte ett skit om vilken som förstör mest eller minst eller lika eller hur en el-mtb fungerar, var läser du det? Jag har noll intresse av att diskutera det, för det har gjorts i sjuttielva andra trådar.
Jag bara konstaterar att NVV har tolkat allemansrätten som att el-mtb inte är tillåtet, och det vore ju då väldigt underligt om de tänker subventionera sådana med andra handen. Min gissning är att de kommer använda "lek- och hobbyfordonsklausulen" för att slippa det.