Elcykelpremie på 25%

Elcykelpremie på 25%
När blev ELcykel bättre än vanlig cykel för miljön om det nu miljön som ska cykelpremieras..?

Elcykelpremie på 25%
Löjligt. Staten ska inte subventionera privatpersoners fordonsinköp.

Speciellt inte för latmaskar som inte ens orkar trampa själva utan hjälp. Fast det får man väl inte säga i det här landet...

Elcykelpremie på 25%
mv70 sa:
När blev ELcykel bättre än vanlig cykel för miljön om det nu miljön som ska cykelpremieras..?

En tankevurpa. El är inte = bensin, alltså bra för miljön.
"Glömde" kanske att vanlig cykel drivs med det gammalmodiga muskelkraft. Och sånt kan man ju inte få skattelättnad för, hur skulle det se ut?

Elcykelpremie på 25%
Anledningen som dom sa var att förhoppningen är att folk som inte orkar trampa hellre ska köpa en elmoped eller elcykel än en bil. Dom som orkar trampa hittar sina egna morötter.

Undrar hur många dyrare cyklar som kommer att säljas med en billig navmotor i framhjulet för att sedan enkelt kunna "avelifiera" den när man fått den subventionerad....

Elcykelpremie på 25%
Det är så löjligt mycket billigare med en elcykel än en bil även med bidraget så det känns väl som att det kommer göra sådär stor nytta i det stora hela..

Elcykelpremie på 25%
DT sa:
Löjligt. Staten ska inte subventionera privatpersoners fordonsinköp.

Speciellt inte för latmaskar som inte ens orkar trampa själva utan hjälp. Fast det får man väl inte säga i det här landet...
Håller med. Om man prompt ska ha subventioner ska det i konsekvensens namn vara minst lika hög subvention på vanliga cyklar. Om man bara subventionerar elcyklar är det de facto för vissa ett ekonomiskt styrmedel för att minska motionseffekten av cyklandet. Kan knappast tänka mig att det är avsedd effekt.

Elcykelpremie på 25%
Avdraget är max 25% upp till 10000kr premie.

350mkr räcker till stöd för 35 000 st el-cyklar/elmoppar, per år. Motsvarande summa är 35kr per svensk och år.

En bra satsning för att nya grupper ska börja cykla, vilket krävs om cyklingen i våra städer ska öka.

Edit: sakfel, nu åtgärdat

Klipp från Regeringens info https://t.co/IukQgBqzzZ?amp=1

Bilagor

• IMG_20170904_220926.jpg
    IMG_20170904_220926.jpg
    92.4 KB · Besök: 221
Senast ändrad:
Elcykelpremie på 25%
hm sa:
Då flyger folket bara till Thailand och gör av med våra pengar där .

Sant. Befolkningen behöver styras med en fast hand.

En helt annan fråga. Hur svag får en elcykel vara? Kan man montera på en 0,5 wattsmotor med ett ficklampsbatteri på en ny cykel och få skatteåterbäring på 2500kr?

Elcykelpremie på 25%
lleberg sa:
Avdraget är max 2500kr, 25% av 10000kr, så det är fortfarande dyrare med elcykel om någon oroar sig över det.

Jag tolkar avdraget som "premien" i texten du länkar till, dvs maximalt 10 000 kr. Alltså 25% av priset upp till 40 000 kr.

Eller?

Elcykelpremie på 25%
Perfekt. 10 lök rabatt på min nya elmontinbajk. Blir kul att att köra i åttor runt alla losers som betalar fullpris för sin vanliga trampcyklar.

Elcykelpremie på 25%
Kommer fortsätta vara miljöskurk och trampar vidare varje dag åretrunt då jag även cykelpendlar till jobb.
Ingen elmoppe här int. Så får trädkramarna fortsätta stödja el jättarna ;)

Elcykelpremie på 25%
Helt rätt.
Ett bidrag även till trampcyklar skulle inte locka över så många bilister, men det skulle bli enormt dyrt för statskassan att sponsra alla happyiters leksaker.
Sedan kan jag tycka att vissa elcyklar borde undantas (läs elmtb) då de inte ersätter bil. Staten måste också vara beredda på att anpassa infrastrukturen om bidraget blir succé.

Elcykelpremie på 25%
Det blir nog förresten inte så lyxigt med den där premien då priserna antagligen smyger upp lite försiktigt i takt med subventionerna. Så vi behöver kanske inte vara avundsjuka ;)

Elcykelpremie på 25%
Intressant att även i ett cykelforum så väcker en cykelsubvention mer "hat" än de miljarder som pumpats in i bilsvängen på det här sättet. Eller har jag missat nån tråd om miljöfordonspremier? I det system vi har, då skattepengar används för att styra mot önskat beteende, så tycker jag att det är ett steg framåt att cyklar äntligen kan få stöd och inte bara bilar (premier) och kollektivtrafik (subventioneras)

Kom igen nu happy, lyft blicken och välkomna något nytt! ;-)

Elcykelpremie på 25%
Alltså, jag tycker det här är för dumt. Generellt känns ju inte sånt här småduttande något vidare. Vilket ju även Svensk solenergi anser, enligt gp:s artikel. Sedan är det ju helt orimligt att ge bidrag till det näst bästa och inte till det bästa miljöalternativet. Jag tycker det sänder ut felaktiga signaler. Det man borde göra är ju att ta ett stort skattemässigt omtag vad gäller hela systemet för skatteavdrag för bilpendling och kanske införa ett skatteavdrag för alla som tar sig till jobbet på ett miljöbra sätt. Gång, cykling, elcykling och kollektivtrafik kan väl räknas dit.

Elcykelpremie på 25%
25% är ju momsen. Det är ju som ett rot eller rutavdrag i princip. Vad är problemet? Luktar bilburna krängta medelålders män här...

Elcykelpremie på 25%
Är förvånad. Jag trodde detta var precis vad mtb-folket ville ha? Allt går ju åt downhill, enduro och "flowiga" krattade stigar. Alltså trampa så lite som möjligt. En el-cykel vore ju perfekt.

Elcykelpremie på 25%
Akoa sa:
25% är ju momsen. Det är ju som ett rot eller rutavdrag i princip. Vad är problemet? Luktar bilburna krängta medelålders män här...

Det dröjer aldrig länge innan någon annan skall kalla en part som tycker olikt sig själv för kränkt.

Det tillför alltid lika mycket till diskussionen.

Skulle hellre se att de blev en lag om 1.5 meter för omkörning av cykel, bättre cykelvägar för dom som pendlar till stora och mellanstora orter osv.

Elcykelpremie på 25%
Akoa sa:

Det är faktiskt mer än momsen, förutsatt 25% moms.

För övrigt är det väl mer rimligt att tro att man kan locka bilister med elcykel än vanlig cykel, och där är väl den största vinsten för miljön. Även om riktig cykel så klart är bästa alternativet.

Elcykelpremie på 25%
Tanken är väl som sagt att vinna över en ny grupp av cyklister. Jag bor i en stad med väldigt mycket backar, så det är inte speciellt cykelvänligt, men sen elcykeln kom in i bilden så ser man allt fler medelålders börja cykla till jobbet. Fantastiskt säger jag!

Att ta steget från att köra bil till jobbet till att börja cykla är för stort för dom flesta. Men att ta steget från att köra bil till att ta elcykeln till jobbet är betydligt mindre.

Tillbaka
Topp