Elcyklarnas popularitet

MrSthlm

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Elcyklar har blivit exceptionellt vanliga numera och säkert jätteviktigt för hela cykelbranschen, ett mycket kraftigt lyft.

Men vad ska vi dra för slutsatser av elcyklarnas framfart, vad beror denna mindre revolution i huvudsak på?

Miljön (att folk tänker på miljön), det är roligt, perfekt för många äldre eller för kvinnor, bra om man inte orkar cykla så långt, bra om man inte kan duscha på sin arbetsplats, Coronan (många undviker kommunala transporter) eller att folk ofta helt enkelt är lite lata/bekväma rent generellt?

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Är det verkligen så märkligt varför elcyklar blivit så poppis? Den stora massan som tyckt att cykla var för jobbigt har börjat cykla för att det inte längre är jobbigt. Kanske skaffar en själv i framtiden när jag blir för skruttig.

Absolut, det är dock väldigt många som inte är "skruttiga" som har elcykel men jag håller med, helt perfekt när man är över ca 70 alternativt får problem med hälsan.

Hmm, undrar om cykelbutiker ibland uppmuntrar även yngre att köpa elcykel trots att det kanske ur ett hälsoperspektiv vore bättre med en vanlig cykel? Gissar att de rent generellt tjänar betydligt mer pengar per såld elcykel.

Senast ändrad:

gavin_gadget

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Om man ser till pendlarna tror jag att det blivit lite "coolt" att cykla elcykel och därför provar man det ett tag. Sannolikt ökar antalet cyklister något då vissa på vägen också inser att cykling är kul.
En del äldre har säkert upptäckt att de kan fortsätta cykla tack vare hjälpmotorn...
Tror inte att det är särskilt många som ersätter bilen. Säkert ett gäng som ersätter bussen dock.

ooms

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Om man ser till pendlarna tror jag att det blivit lite "coolt" att cykla elcykel och därför provar man det ett tag. Sannolikt ökar antalet cyklister något då vissa på vägen också inser att cykling är kul.
En del äldre har säkert upptäckt att de kan fortsätta cykla tack vare hjälpmotorn...
Tror inte att det är särskilt många som ersätter bilen. Säkert ett gäng som ersätter bussen dock.
Jag tror också det, det blir ytterligare en pryl som tär på jordens resurser. Visst, några inbitna (typ som vi på detta forum) kanske gör sig av med bilen), men för den stora massan behålls bilen/bilarna och elcykeln blir ytterligare en pryl i garaget som i bästa fall används vid vackertväder-pendling på sommaren.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Hälften av elcykelturerna ersätter en biltur.
Jag tar nog de siffrorna med en nypa salt även om det förstås är positivt om de inhandlas för att ersätta t.ex. vardagspendlingen. Jag tror tyvärr att nyttan kommer minska över tid när nyhetens behag falnar. Men några kommer förstås bli bitna och det blir nog en inkörsport till vanlig cykel också.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Tycker det är jättebra att slippa de där enormt långsamma cyklisterna. Sedan kör jag fortfarande efter de gamla reglerna i att kränka elcyklister och ger mig själv poäng.
Väldigt skönt att det rullar på lite bättre. Lite extra kul att cykla om också... Perfekt som extra motivation uppför riktigt sega uppförsbackar.

Elhojtok

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Jag ser privata elsparkcyklar överallt och tycker det verkar som att de håller på att ta över snarare än elcyklar. Särskilt som transportstyrelsen har lämnat förslag till regeringen om att ta bort effektgränsen på 250W för just elsparkar. (Men max 20 km/h blir kvar) Tydligen vill de ha en sorts viktgräns också, så att fordonen inte blir tunga, samt förbud mot framförande på trottoar.
Det låter rätt märkligt i mina öron. Helt plötsligt har man nånting som liknar en klass 2-moppe men utan åldersgräns, utan körkortskrav, utan hjälmkrav och som dessutom kan framföras måttligt alkoholpåverkad.
Å andra sidan - det blir kanske inte lika intressant att skaffa körkort då, och det är ju en miljövinst.
Hela elcykel-i-skogen debatten får sig en smäll på käften om det helt plötsligt finns "cyklar" i form av obegränsade elscootrar av typen DYU även om maxhastigheten ligger på 20 km/h. (DYU är inte obegränsad ska sägas).

Laan84

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Sebastian Samuelsson (skidskytten) nämnde i en intervju att hans elcykel blivit stulen och att han skulle köpa en ny. Så även elit-konditionsidrottare kan ha bra nytta av elcyklar..

Tompot

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Jag tar nog de siffrorna med en nypa salt även om det förstås är positivt om de inhandlas för att ersätta t.ex. vardagspendlingen. Jag tror tyvärr att nyttan kommer minska över tid när nyhetens behag falnar. Men några kommer förstås bli bitna och det blir nog en inkörsport till vanlig cykel också.

Det är klart att man kan ta vetenskap med en nypa salt och tro på vad man vill tro.
Men det är så många rapporter nu som pekar på samma sak, elcykeln ger bilister incitament till att ställa bilen helt eller permanent, så du får tro vad du vill.

– Merparten av de som köper elcyklar ersätter en stor mängd bilresor. Mellan 55-62 kilometer bilresa per vecka ersätts i snitt, beroende på om köpet sker i urbana miljöer eller i glesbygd.

61 procent av elcykelköparna anger att elcykeln ersätter bilresor.

Vad de ser då är att det framförallt är bilåkandet som trängs undan när folk skaffar elcykel. Det är alltså inte fråga om vanliga cyklister som blivit bekväma och skaffat elmotor, eller att folk åker mindre buss och spårvagn, utan att de tar sin elcykel i stället för bilen.

Elcykler er ikke rigtige cykler, det er knallerter for de dovne. Sådan lyder fordommene ofte fra os cyklister, når vi gang på gang ser os overhalet af mødre på tunge ladcykler og ældre herrer i ubesværet høj fart.

Men fordommen er forkert. Elcyklen kan nemlig få rigtig mange pendlere ud af bilerne og ind på cykelstierne.

Gano

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Har du gett dig själv nån fullpoängare ännu?
Nej, vi har dåligt med hövdingar här på landet. Men en 5-poängare i veckan som gick. I uppförsbacken på Slängomvägen, Hammarö, körde jag om en sån där mongoelcykelmoped. Såg han på lite håll och tog en omväg bara för att knäppa honom innan jag skulle hem. Han i cykelbanan och jag ute i bilvägen. Ha. Där fick han.

gavin_gadget

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Det är klart att man kan ta vetenskap med en nypa salt och tro på vad man vill tro.
Men det är så många rapporter nu som pekar på samma sak, elcykeln ger bilister incitament till att ställa bilen helt eller permanent, så du får tro vad du vill.

Hm det lät kanske mer skeptiskt än tänkt. Men enkätsvar är inte helt enkla att hantera och jag hittade inget om hur frågan var formulerad. Det som framgick var också att frågan ställts till de som fått rabatt på cykeln av miljöskäl. En tydlig anledning att bre på lite i hur många bilresor man ersatt. Metod-avsnittet i en forskningsrapport är trots allt inte oväsentligt.

En av studierna som du listar ovan är nu 3-årig vilket är lovande.

En mer intressant procentsats när man pratar miljö är väl också hur många mil/år som ersatts med elcykeln. Jag låter kanske lite skeptisk men det är ffa till förmodade glädjesiffror snarare än elcykeln i sig. De är bara lite långsammare än vad jag själv hade önskat.

ooms

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Nej, vi har dåligt med hövdingar här på landet. Men en 5-poängare i veckan som gick. I uppförsbacken på Slängomvägen, Hammarö, körde jag om en sån där mongoelcykelmoped. Såg han på lite håll och tog en omväg bara för att knäppa honom innan jag skulle hem. Han i cykelbanan och jag ute i bilvägen. Ha. Där fick han.
Jaså, då kanske vi har sett olika poängtabeller? Den jag minns härifrån happy hade som fullpoängare att skita i en elcyklists hjälm :ROFLMAO:

ooms

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Hm det lät kanske mer skeptiskt än tänkt. Men enkätsvar är inte helt enkla att hantera och jag hittade inget om hur frågan var formulerad. Det som framgick var också att frågan ställts till de som fått rabatt på cykeln av miljöskäl. En tydlig anledning att bre på lite i hur många bilresor man ersatt. Metod-avsnittet i en forskningsrapport är trots allt inte oväsentligt.

En av studierna som du listar ovan är nu 3-årig vilket är lovande.

En mer intressant procentsats när man pratar miljö är väl också hur många mil/år som ersatts med elcykeln. Jag låter kanske lite skeptisk men det är ffa till förmodade glädjesiffror snarare än elcykeln i sig. De är bara lite långsammare än vad jag själv hade önskat.
Enkätstudier är i princip meningslösa, framförallt den svenska som ställde frågor till de som precis fått bidrag. Dels som du säger är nog det ett incitament, dels är det nog ”nyhetens behag”. Det vore mer intressant att följa upp efter, säg, 3-5 år, hur ser det ut då? Hur många har gjort en varaktig förändring? Hur många elcyklar står och samlar damm i garaget? Hur många har köpt nya elcyklar? Hur många har gjort sig av med bil/bilar pga elcykeln? Osv. Och framförallt, mätningar av användandet, inte enkäter. Även ett totalt LCA-perspektiv vore intressant, att visa förändringar i användningsfasen går nog (folk elcyklar lite mer), men om ingen gör sig av med bilen blir det ju ytterligare en pryl som tär på naturens resurser, kompenserar förbättringen i användningsfasen detta?

Gano

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Jaså, då kanske vi har sett olika poängtabeller? Den jag minns härifrån happy hade som fullpoängare att skita i en elcyklists hjälm :ROFLMAO:
Att bajsa i en elcyklists hjälm ger 25 poäng. Den blir svår den. Cykla förbi vanlig elcykel ger 1 poäng på slätan eller uppförsbacke. 3 poäng var trimmad elcykel, eller minns jag fel nu? Det där om hövdingar var bara nåt jag killgissade.

Senast ändrad:

johan44

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Att cykla i storstad ger en väldigt pålitlighet vad gäller tid. Bilar fastnar i kö, tunnelbanan stannar. Och med elcykel så behöver man aldrig vara för varm eller kall eller blöt, så mycket enklare att klä sig. Funktionellt och bekvämt, de som tar steget och köper en schysst elhoj märker det snabbt.

MrSthlm

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Att cykla i storstad ger en väldigt pålitlighet vad gäller tid. Bilar fastnar i kö, tunnelbanan stannar. Och med elcykel så behöver man aldrig vara för varm eller kall eller blöt, så mycket enklare att klä sig. Funktionellt och bekvämt, de som tar steget och köper en schysst elhoj märker det snabbt.
Hur menar du med att det är enklare att klä sig och ì jämförelse med vad? Jämfört med vanlig cykling där man använder muskelkraft och därigenom riskerar svettas menar du?

ooms

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Inbitna cyklister som vi här på happy tycker säkert det är helt ok att cykla i regn, blåst och kyla. De stora massorna gör det inte, sådana dagar blir det bilen (som därför måste vara kvar) eller kollektivt, oavsett om de cyklar riktig cykel eller elcykel. Cyklingen för dem sker på vår/sommar/höst när det är finväder, och då lockar elen av bekvämlighet (mindre jobbigt, blir inte svettig). Sedan finns det väl några stadsbor som gnetar på av ideologiska skäl också, men de är lätträknade (dock högljudda).

johan44

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Hur menar du med att det är enklare att klä sig och ì jämförelse med vad? Jämfört med vanlig cykling där man använder muskelkraft och därigenom riskerar svettas menar du?
Ja, galet mycket enklare. Ska man lite längre så är det väldigt svårt tycker jag att hitta den perfekta punkten där man inte fryser ihjäl i starten och/eller svettas vid målet. För att inte tala om regn, älskar att elcykla i ösregn i full gore tex, stövlar, keps och täta handskar. Efter en mil är man torrare än de som gått 200 meter från busshållplatsen. Osårbar :) Men man får ta en investering i schyssta kläder och inte snåla på detaljer som tex täta vantar/handskar.

MrSthlm

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Ja, galet mycket enklare. Ska man lite längre så är det väldigt svårt tycker jag att hitta den perfekta punkten där man inte fryser ihjäl i starten och/eller svettas vid målet. För att inte tala om regn, älskar att elcykla i ösregn i full gore tex, stövlar, keps och täta handskar. Efter en mil är man torrare än de som gått 200 meter från busshållplatsen. Osårbar :) Men man får ta en investering i schyssta kläder och inte snåla på detaljer som tex täta vantar/handskar.

Frågan är dock vad folk skulle välja om de haft möjlighet och orken?

Att man blir stark som en oxe efter att ha cykelpendlat med hjälp av muskelkraft ca 800-1000 mil / år eller torr om öronen efter att elcyklat.

johan44

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Frågan är dock vad folk skulle välja om de haft möjlighet och orken?

Att man blir stark som en oxe efter att ha cykelpendlat med hjälp av muskelkraft ca 800-1000 mil / år eller torr om öronen efter att elcyklat.
Bra fråga. Jag tycker mig ha sett artiklar om att "normalcyklisten" vinner mer kondis och hälsa på att elcykla lång säsong/många dagar jämfört med att cykla ibland i finväder som svenne banan kanske gör i verkligheten. Och för egen del, just passerat 50, så har jag läst mig till att lagom kondisträning kompletterat med nån slags styrketräning är det bästa. Elhoj+kanot är min lösning. Maxpulsdagarna är över, det var kul, nu gäller lagom :)

MrSthlm

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Bra fråga. Jag tycker mig ha sett artiklar om att "normalcyklisten" vinner mer kondis och hälsa på att elcykla lång säsong/många dagar jämfört med att cykla ibland i finväder som svenne banan kanske gör i verkligheten. Och för egen del, just passerat 50, så har jag läst mig till att lagom kondisträning kompletterat med nån slags styrketräning är det bästa. Elhoj+kanot är min lösning. Maxpulsdagarna är över, det var kul, nu gäller lagom :)

Elcykling har många fördelar, mitt inlägg var lite hmmm "dumt". 🙃

AlfaAlfa

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet

Inte riktat till dig, men du fick mig att tänka på en nära släkting med kassa höfter/minskad rörlighet efter olycka som verkligen fått ett andra uppsving i sitt cykelintresse tack vare elmtb, nu kan han vara med och cykla igen.

Men den här tråden fick mig på andra tankar, ska påminna han om vilken lat jävel han är.

Skönt att vissa har koll på vilka som hör hemma i cykelvärlden och inte.

=)

MrSthlm

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Inte riktat till dig, men du fick mig att tänka på en nära släkting med kassa höfter/minskad rörlighet efter olycka som verkligen fått ett andra uppsving i sitt cykelintresse tack vare elmtb, nu kan han vara med och cykla igen.

Men den här tråden fick mig på andra tankar, ska påminna han om vilken lat jävel han är.

Skönt att vissa har koll på vilka som hör hemma i cykelvärlden och inte.

=)

Nu vet jag inte vem ditt sarkastiska inlägg riktade sig till men självklart är elcykel helt exceptionellt bra exempelvis när man har fysiska problem och/eller börjar komma till åren, jag har aldrig hävdat något annat. Man kan drabbas av vad som helst här i livet.

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Miljön (att folk tänker på miljön), det är roligt, ... , bra om man inte kan duscha på sin arbetsplats,
Detta. Jag har kört bil till jobbet men har helt ersatt bilpendlingen med emtb. Vill och hinner inte duscha på jobbet, för mycket krångel. Elcykel är precis lagom ansträngande så man bara blir lite svettig. Bra för kroppen, bra för miljön och så kan man när man känner för det ta lite roliga "genvägar" ibland.

MrSthlm

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Detta. Jag har kört bil till jobbet men har helt ersatt bilpendlingen med emtb. Vill och hinner inte duscha på jobbet, för mycket krångel. Elcykel är precis lagom ansträngande så man bara blir lite svettig. Bra för kroppen, bra för miljön och så kan man när man känner för det ta lite roliga "genvägar" ibland.

Absolut, jag kan förstå detta, själv hoppas jag dock på att de ca 600-700 milens pendlingscykling / år gör mig fysiskt starkare.

En win-win situation med träning i kombination med transport samt att jag själv faktiskt vinner tid också i jämförelse med kommunalt eller bil, åtminstone om jag räknar tiden från när jag går upp tills jag är på plats vid skrivbordet på jobbet (ja, jag gillar att sova lite extra). Men utan möjlighet att duscha är det fullt möjligt jag skulle skaffat en elcykel också (jag skulle varje fall inte kommit svettdrypande in på jobbet). Som tidigare konstaterat blir man äldre också samt att man kan få olika typer av problem, skador. Det är utmärkt att det finns elcyklar helt enkelt. :-) Sedan kan jag mycket väl förstå att det är jättekul med e-mtb etc (högt underhållningsvärde helt enkelt), absolut men för mig bär det emot lite rent mentalt, åtminstone än så länge (kan mycket väl ångra mig alternativt att omständigheterna förändras).

Senast ändrad:

Lotta B

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Är det inte rätt enkelt? Om elcyklar ersätter bilresor, superfine. Om elcyklar till största delen innebär rekreation i form av överutnyttjande av el-Mtb i naturreservat, inte fine.
Är det så enkelt verkligen? Om min elcykel ersätter tvåhjulingen på bilden och jag pga. en nackskada just nu har svårt att cykla med dottern annars som är såld på mtb, är det ok då? Och vem ska lägga ribban på den nivå som ska anses ok, happykollektivet? Vad är överutnyttjande av el-mtb i naturreservat förresten?

Nu cyklar jag inte i naturreservat utan i dedikerade mtb-spår...ursäkta men jag har lite svårt för tanken att min fysiska aktivitet ska behöva godkännas av andra när väl det finns lagrum för emtb.

cbr600rr_2.jpg

Erik O

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Är det så enkelt verkligen? Om min elcykel ersätter tvåhjulingen på bilden och jag pga. en nackskada just nu har svårt att cykla med dottern annars som är såld på mtb, är det ok då? Och vem ska lägga ribban på den nivå som ska anses ok, happykollektivet? Vad är överutnyttjande av el-mtb i naturreservat förresten?

Nu cyklar jag inte i naturreservat utan i dedikerade mtb-spår...ursäkta men jag har lite svårt för tanken att min fysiska aktivitet ska behöva godkännas av andra när väl det finns lagrum för emtb.

Visa bilaga 481539
Fast grejen är väl att det inte är helt solklart att det är tillåtet att fritt köra el-mtb i naturen. Naturvårdsverket anser ju inte det. Och ser man rent krasst på frågan så är det kanske inte helt rimligt att klumpa ihop vanliga cyklar med motordrivna cyklar vad gäller tillgång till naturen. Problemet är väl att lagstiftning tar tid och att den inte hängt med teknikutvecklingen här. Men jag hoppas det löser sig med tiden och att det blir solklart vad som gäller och att lagstiftningen och inte happykollektivet lägger ribban. Tills vidare får väl sunt förnuft råda och jag har svårt att tro att det är många här som sätter sig till doms över att någon med nackskada avvänder el-mtb för att cykla med sin dotter.

Lotta B

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Fast grejen är väl att det inte är helt solklart att det är tillåtet att fritt köra el-mtb i naturen. Naturvårdsverket anser ju inte det. Och ser man rent krasst på frågan så är det kanske inte helt rimligt att klumpa ihop vanliga cyklar med motordrivna cyklar vad gäller tillgång till naturen. Problemet är väl att lagstiftning tar tid och att den inte hängt med teknikutvecklingen här. Men jag hoppas det löser sig med tiden och att det blir solklart vad som gäller och att lagstiftningen och inte happykollektivet lägger ribban. Tills vidare får väl sunt förnuft råda och jag har svårt att tro att det är många här som sätter sig till doms över att någon med nackskada avvänder el-mtb för att cykla med sin dotter.
Hm, vad är det du tycker är oklart?

Naturvårdsverket har föreslagit att elcyklar ska förbjudas i terräng. Sedan att det finns dom som tycker att det är olämpligt att använda elcyklar utanför vägar har förstås inte med att göra om det är tillåtet eller ej.

Jag tycker att våra lagar ska råda och inte att vi ska skapa våra egna. Jag är ju ett stort fan av sunt förnuft men det ska väl rimligen inte ersätta lagar utan vara en komplettering. Jag upplever det som aningen störande att jag ska vara ursäktande för att jag hänger med min 12-åring på en laglig tvåhjuling för att jag har skadat mig.

Menar förstås inte att man inte får ha en åsikt om ebikes men det är en subjektiv åsikt, lag något annat :)

SocialGimp

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet

Naturvårdsverket har föreslagit att elcyklar ska förbjudas i terräng. Sedan att det finns dom som tycker att det är olämpligt att använda elcyklar utanför vägar har förstås inte med att göra om det är tillåtet eller ej.

Jag tycker att våra lagar ska råda och inte att vi ska skapa våra egna. Jag är ju ett stort fan av sunt förnuft men det ska väl rimligen inte ersätta lagar utan vara en komplettering. Jag upplever det som aningen störande att jag ska vara ursäktande för att jag hänger med min 12-åring på en laglig tvåhjuling för att jag har skadat mig.

Menar förstås inte att man inte får ha en åsikt om ebikes men det är en subjektiv åsikt, lag något annat :)
Tycker inte du behöver vara ursäktande för att du hänger med din 12-åring på en eMTB. Finns som du säger ännu ingen lag eller praxis att eMTB inte är tillåtna på stigar där vanliga cyklar är tillåtna. Allt annat är bara åsikter.

MrSthlm

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet

Peace, jag har säkert skrivit en del mindre genomtänkta saker i denna tråd och det var jag som startade den. ;-)

Nog mera nyfiken på hur folk tänker etc., det är lätt hänt att man fastnar i ens egna udda fördomsfulla tankar, jag har fått många bra svar.

Det här med cyklar i terräng (inte bara elcyklar) börjar bli lite rörigt generellt kan jag känna. Finns ju en del separata trådar här på forumet.

Sörmlandsleden debatteras en del och Stockholms kommun verkar infört förbud mot cykling i naturreservat samt grönområden (beroende på hur man tolkar det vilket ej är glasklart ännu).
Den här tråden:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer