Elcyklarnas popularitet

Erik O

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Hm, vad är det du tycker är oklart?

Naturvårdsverket har föreslagit att elcyklar ska förbjudas i terräng. Sedan att det finns dom som tycker att det är olämpligt att använda elcyklar utanför vägar har förstås inte med att göra om det är tillåtet eller ej.

Jag tycker att våra lagar ska råda och inte att vi ska skapa våra egna. Jag är ju ett stort fan av sunt förnuft men det ska väl rimligen inte ersätta lagar utan vara en komplettering. Jag upplever det som aningen störande att jag ska vara ursäktande för att jag hänger med min 12-åring på en laglig tvåhjuling för att jag har skadat mig.

Menar förstås inte att man inte får ha en åsikt om ebikes men det är en subjektiv åsikt, lag något annat :)
Som jag var väldigt tydlig med att skriva: jag tror ingen här med tanke på din situation anser att du behöver vara ursäktande för att du kör el-mtb i skogen.

I övrigt tycker jag att situationen är oklar, varken allemansrätten eller terrängkörningslagen är tänkta att hantera att begreppet cykel i vägtrafikdefinitionerna numera omfattar olika eldrivna fordon. Naturvårdsverket anser tydligen samma sak och det är antagligen rimligt att anta att lagstiftningen kommer att anpassas för att tydligare följa vad myndigheterna anser vara rätt.

Lotta B

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Peace, jag har säkert skrivit en del mindre genomtänkta saker i denna tråd och det var jag som startade den. ;-)

Nog mera nyfiken på hur folk tänker etc., det är lätt hänt att man fastnar i ens egna udda fördomsfulla tankar, jag har fått många bra svar.

Det här med cyklar i terräng (inte bara elcyklar) börjar bli lite rörigt generellt kan jag känna. Finns ju en del separata trådar här på forumet.

Sörmlandsleden debatteras en del och Stockholms kommun verkar infört förbud mot cykling i naturreservat samt grönområden (beroende på hur man tolkar det vilket ej är glasklart ännu).
Den här tråden:
Nejdå, det är väl bra att diskutera saker :) Jag förstår, det är ju intressant med andra synsätt än ens eget.

Ja, när jag i många år bodde i sveriges 2:a största stad så var läget lite annat än här på "landet" där jag nu bor. Men det är många som inte alls bor i större städer, här cyklar många mtb eller deras barn gör det. Vilket väl bidrar till dom rätt glada tillrop man får när man cyklar i skogen här. Och förstås att det inte är trångt om resurserna. Och som sagt, uppmärkta mtb-spår legitimerar skogshojandet, det är super.

Lotta B

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Som jag var väldigt tydlig med att skriva: jag tror ingen här med tanke på din situation anser att du behöver vara ursäktande för att du kör el-mtb i skogen.

I övrigt tycker jag att situationen är oklar, varken allemansrätten eller terrängkörningslagen är tänkta att hantera att begreppet cykel i vägtrafikdefinitionerna numera omfattar olika eldrivna fordon. Naturvårdsverket anser tydligen samma sak och det är antagligen rimligt att anta att lagstiftningen kommer att anpassas för att tydligare följa vad myndigheterna anser vara rätt.
Ja visst var du tydlig ;) På vilket sätt spelar det roll att allemansrätten och terrängkörningslagen inte är tänkta att hantera elcyklar? Sen vad som händer i framtiden är ju något annat.

Jag ser fram emot med spänning när elcykel klassas som motoriserat fordon istället för cykel som nu och dom som jobbpendlar med elcykel ställer den och tar bil istället....:)

ooms

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Ja visst var du tydlig ;) På vilket sätt spelar det roll att allemansrätten och terrängkörningslagen inte är tänkta att hantera elcyklar? Sen vad som händer i framtiden är ju något annat.

Jag ser fram emot med spänning när elcykel klassas som motoriserat fordon istället för cykel som nu och dom som jobbpendlar med elcykel ställer den och tar bil istället....:)
Det blir nog snarare så att terrängkörningslagen skrivs om, alternativt att allemansrätten specificeras mer tydligt i lagstiftning. Det är ju redan idag väldigt många som sätter sig över den tolkning av allemansrätten som NVV gör, så det kommer nog bli nödvändigt ganska snart.

Muntis

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Jag köpte en för några år sedan för att kunna cykla till jobbet utan att behöva duscha. Fungerar perfekt för det syftet.
Samma här och att dra barnen till och från förskolan i kuperad terräng. Har serpentinväg upp till området där vi bor. Har nu cyklat ca 600 mil och det är skönt att komma ut en halvtimme på väg till jobbet och samtidigt slippa att duscha. CX:en har tyvärr använts mindre men beror också på tajtare schema när barnen kom.

Elhojtok

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Hm, vad är det du tycker är oklart?

Naturvårdsverket har föreslagit att elcyklar ska förbjudas i terräng. Sedan att det finns dom som tycker att det är olämpligt att använda elcyklar utanför vägar har förstås inte med att göra om det är tillåtet eller ej.

Jag tycker att våra lagar ska råda och inte att vi ska skapa våra egna. Jag är ju ett stort fan av sunt förnuft men det ska väl rimligen inte ersätta lagar utan vara en komplettering. Jag upplever det som aningen störande att jag ska vara ursäktande för att jag hänger med min 12-åring på en laglig tvåhjuling för att jag har skadat mig.

Menar förstås inte att man inte får ha en åsikt om ebikes men det är en subjektiv åsikt, lag något annat :)
Är det så enkelt verkligen? Om min elcykel ersätter tvåhjulingen på bilden och jag pga. en nackskada just nu har svårt att cykla med dottern annars som är såld på mtb, är det ok då? Och vem ska lägga ribban på den nivå som ska anses ok, happykollektivet? Vad är överutnyttjande av el-mtb i naturreservat förresten?

Nu cyklar jag inte i naturreservat utan i dedikerade mtb-spår...ursäkta men jag har lite svårt för tanken att min fysiska aktivitet ska behöva godkännas av andra när väl det finns lagrum för emtb.

Visa bilaga 481539
Som du säkert vet menar Naturvårdsverket att elcyklar är motoriserade fordon och därför inte omfattas av allemansrätten.
Det finns visserligen inget generellt förbud mot terrängkörning på barmark med elcykel, till skillnad från motordrivna fordon. (Dit elcykel mycket riktigt inte räknas)
Däremot krävs tillstånd av markägaren, till skillnad mot vanlig cykling i terräng.

Ovanstående är alltså vad Naturvårdsverket hävdar. Det är inget som happykollektivet hittat på.
Att NV vill att elcyklar ska omfattas av TKL är en annan fråga.

Hjälpmedel för funktionsnedsättning kan omfattas av allemansrätten men det är inte alldeles självklart att eMTB kan räknas dit. Jag ber om ursäkt för min okunnighet, men jag har svårt att se hur oförmåga att cykla på grund av nackskada skulle avhjälpas med eMTB.

Exempel på vad jag menar med överutnyttjande:
Att ta en stor bunt servetter/handdukar av slentrian på restaurang/offentlig toalett, trots att man bara behöver en eller kanske två, och därefter slänga överskottet när man torkat sig.
Att tokfylla förpackningsinsamlingen med alla kartonger till sitt nya Ikea-kök istället för att åka till kretslopps/återvinningscentralen.
Vissa tar detta till en helt ny nivå och förser sig med både servetter och toapapper för att använda hemma, samt ställer farligt avfall, tvättmaskiner och what not vid förpackningsinsamlingen.

Jag menar även att vanliga MTB-cyklister kan stå för liknande överutnyttjande, även om de har färre och mindre Ikea-kartonger än eMTB-cyklister.
Allemansrätten har helt enkelt aldrig funnits till för att främja (e)MTB och därför kan det vara förståndigt att inte alltid "sno alla servetter på McDonalds bara för att det inte finns en lag som säger hur många man får ta".

Vem som sätter ribban i slutändan är förstås den som bestämmer. Du kanske har märkt att flera kommuner infört cykelförbud på många ställen?

Senast ändrad:

Lotta B

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Det blir nog snarare så att terrängkörningslagen skrivs om, alternativt att allemansrätten specificeras mer tydligt i lagstiftning. Det är ju redan idag väldigt många som sätter sig över den tolkning av allemansrätten som NVV gör, så det kommer nog bli nödvändigt ganska snart.
Ja jag vet, det var bara lite kul att skoja om det. Förbud av olika slag tycker jag ju är tråkigt när det inte främjar t ex folkhälsan. Läste i Naturvårdsverkets rekommendation tror jag det var om hur dom förutsåg en explosion av elmtbs i skogen. Och hur en del emtbs liknar crossmotorcyklar...jo tjena. Men all diskussion är väl bra, men man skulle även kunna tänka lite utanför boxen istället för att hojta på förbud.

Erik O

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Ja jag vet, det var bara lite kul att skoja om det. Förbud av olika slag tycker jag ju är tråkigt när det inte främjar t ex folkhälsan. Läste i Naturvårdsverkets rekommendation tror jag det var om hur dom förutsåg en explosion av elmtbs i skogen. Och hur en del emtbs liknar crossmotorcyklar...jo tjena. Men all diskussion är väl bra, men man skulle även kunna tänka lite utanför boxen istället för att hojta på förbud.
Ja förbud är ju generellt tråkigt- Men vi ska samtidigt vara extremt glada över att vi i det här landet har möjlighet att röra oss fritt i naturen princip var som helst till fots eller till cykel tack vare allemansrätten. Utvidgning av denna sedvänja/rättighet till att även omfatta motordrivna fordon kanske bör göras med viss eftertanke.

Lotta B

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Som du säkert vet menar Naturvårdsverket att elcyklar är motoriserade fordon och därför inte omfattas av allemansrätten.
Det finns visserligen inget generellt förbud mot terrängkörning på barmark med elcykel, till skillnad från motordrivna fordon. (Dit elcykel mycket riktigt inte räknas)
Däremot krävs tillstånd av markägaren, till skillnad mot vanlig cykling i terräng.

Ovanstående är alltså vad Naturvårdsverket hävdar. Det är inget som happykollektivet hittat på.
Att NV vill att elcyklar ska omfattas av TKL är en annan fråga.

Hjälpmedel för funktionsnedsättning kan omfattas av allemansrätten men det är inte alldeles självklart att eMTB kan räknas dit. Jag ber om ursäkt för min okunnighet, men jag har svårt att se hur oförmåga att cykla på grund av nackskada skulle avhjälpas med eMTB.

Exempel på vad jag menar med överutnyttjande:
Att ta en stor bunt servetter/handdukar av slentrian på restaurang/offentlig toalett, trots att man bara behöver en eller kanske två, och därefter slänga överskottet när man torkat sig.
Att tokfylla förpackningsinsamlingen med alla kartonger till sitt nya Ikea-kök istället för att åka till kretslopps/återvinningscentralen.
Vissa tar detta till en helt ny nivå och förser sig med både servetter och toapapper för att använda hemma, samt ställer farligt avfall, tvättmaskiner och what not vid förpackningsinsamlingen.

Jag menar även att vanliga MTB-cyklister kan stå för liknande överutnyttjande, även om de har färre och mindre Ikea-kartonger än eMTB-cyklister.
Allemansrätten har helt enkelt aldrig funnits till för att främja (e)MTB och därför kan det vara förståndigt att inte alltid "sno alla servetter på McDonalds bara för att det inte finns en lag som säger hur många man får ta".

Vem som sätter ribban i slutändan är förstås den som bestämmer. Du kanske har märkt att flera kommuner infört cykelförbud på många ställen?
Ja, ja och ja :) Naturvårdsverket hävdar det ja. Det betyder inte att dom tolkar t ex miljöbalken rätt. Jag tycker det är beklagligt att Naturvårdsverket tar sig rätten att hävda att lagstiftningen för vad en cykel är som felaktig. Jag trodde mer om den myndigheten än så.

Mm, det är mystiskt även för mig med hur en elcykel kan funka bättre för nackskada. Gissar att det beror på hur man belastar kroppen när benen används 100%. Med emtb:n så är det tungt för överkroppen på dom tekniska spår jag använder den. Har ju testat med upprätt tantcykel men det var inget bra. Men lagstiftningen ger ju även rättighet att använda emtb för oavsett skador eller ej, så vill man använda den för max kul per tidsenhet man har ont om tid så är även det lagligt enligt dagens lagstiftning.

Men du svarar ju inte på min fråga. Vad är överutnyttjande av el-mtb i naturreservat? Exemplifiera om du vill när du nu har nämnt begreppet. Har du sett exempel på det? Förekommer det mkt i så fall?

Ja, det är lagstiftning och kommunen/polisen som lokalt kan förbjuda cykling. Nej, det har jag inte märkt? Jag bor ju dock inte i Stockholmsområdet. Liksom rätt många andra.

En sak som jag reflekterar såhär när jag ser hur diskussionen förs är - hur skulle man önska att mtb och emtbs skulle användas i framtiden? Det skulle ju kunna vara så att möjligheten finns att påverka i den riktning man önskar. Kanske att det skulle vara produktivt att grunna på. Bara en tanke från en regionanställd 2-hjulsentusiast av många slag :)

Lotta B

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Ja förbud är ju generellt tråkigt- Men vi ska samtidigt vara extremt glada över att vi i det här landet har möjlighet att röra oss fritt i naturen princip var som helst till fots eller till cykel tack vare allemansrätten. Utvidgning av denna sedvänja/rättighet till att även omfatta motordrivna fordon kanske bör göras med viss eftertanke.
Du har inte cyklat på andra platser i europa? Vet du hur mkt av vår lagstiftning som har sitt ursprung från EU? I så fall så behöver man lag lokalt i sverige vad en cykel är som behöver skilja sig från EU. Har du mkt praktisk erfarenhet av emtbcykling i skogen jämfört med mtb? Och har du kört motorcykel i skogen? Om du svarar ja på allt så har du faktiskt lite kunskap om skillnaderna. Det här är en intressant diskussion men nu har jag inte tid mer. tack för åsiktsutbytandet! :)

implor

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Nya TKL utredningen resonerar att emtb är en cykel och där med är den inte ett motoriserat fordon. I princip så håller man fast vid den tolkning som är idag.

1. Elcykel (250watt) är klassad som Cykel
2. Cykel är per definition icke motoriserad
3. Allemansrätten är icke motoriserad
4. Elcykel får användas i skogen.

Kan ju låta konstigt men det hela handlar om hur man klassar saker. En kille på 16 år på min gata kör en BMW 530. Tydligen är det okej om man klassar den som traktor och stryper till 30km/h. För mig är det fortfarande en bil......

Stervelo

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Kompisen har skaffat E-mtb, kändes precis så här ...
Jo, du hinner med runt 50% fler rundor, av typen trampa upp sen utför i endurospår. Jag hojjade med en spanjor som tävlat i ews, han var guide, och det är en avvägning, hjälp uppför, tråk utför, 5-10 kg extra sabbar ditt roliga utför. Ni tror det är gratis, det är det inte, i fallen tramp upp enkel väg, svårt spår utför i alla fall.
I tighta relativt högfartsspår är en smidig hoj bra, på en lånad hoj, vanlig tramphoj, kunde jag hänga med honom utför skapligt, i spår han cyklat 1000 ggr, jag ingen gång. När han hojjade på en vanlig hoj försvann han som en oljad blixt. Det blir så otroligt enögt. Det finns inga gratis luncher.

ooms

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Nya TKL utredningen resonerar att emtb är en cykel och där med är den inte ett motoriserat fordon. I princip så håller man fast vid den tolkning som är idag.

1. Elcykel (250watt) är klassad som Cykel
2. Cykel är per definition icke motoriserad
3. Allemansrätten är icke motoriserad
4. Elcykel får användas i skogen.

Kan ju låta konstigt men det hela handlar om hur man klassar saker. En kille på 16 år på min gata kör en BMW 530. Tydligen är det okej om man klassar den som traktor och stryper till 30km/h. För mig är det fortfarande en bil......
Dock så fanns det ju inte i direktiven till utredningen att titta på ev elcykelproblematik, så den konstaterar ju bara vad som är fallet idag. Flera tunga organisationer lyfte detta efter att utredningen startats, men regeringen ville inte gå in och pilla i direktiven när utredningen redan var igång, så det var ju s.a.s. bestämt på förhand att inget nytt skulle sägas om det.
Såvitt jag vet har det ännu inte lagts fram nåt lagförslag från utredningen, så det kan ju mycket väl komma nåt om elcykel när det kommer.

MrSthlm

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet

Är epa traktorerna på frammarsch igen, blivit vanligare? För mig osar det verkligen svenska rednecks, ungdomar på vischan, inget fel i det dock, de måste roa sig, meka och kanske har lite avstånd ibland till närmaste polare, bäst att vara diplomatisk nu sedan min kusins son skaffat en ;-)

Stervelo

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
epa är väl stockholmsförorter det fått ett uppsving i?
Min syrra bor på "landet", 1 mil utanför mariefred i litet samhälle, 3 snubbar har hon fött, 6 bilar på tomten, ingen epa, bara saab. :) 9-5 har mycket kärlek av någon anledning jag inte riktigt är med på. :)

MrSthlm

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
epa är väl stockholmsförorter det fått ett uppsving i?
Min syrra bor på "landet", 1 mil utanför mariefred i litet samhälle, 3 snubbar har hon fött, 6 bilar på tomten, ingen epa, bara saab. :) 9-5 har mycket kärlek av någon anledning jag inte riktigt är med på. :)

Hmmm, kanske är gjutjärnsblock och håller för att turboladda lite extra? ;-)

Erik O

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Du har inte cyklat på andra platser i europa? Vet du hur mkt av vår lagstiftning som har sitt ursprung från EU? I så fall så behöver man lag lokalt i sverige vad en cykel är som behöver skilja sig från EU. Har du mkt praktisk erfarenhet av emtbcykling i skogen jämfört med mtb? Och har du kört motorcykel i skogen? Om du svarar ja på allt så har du faktiskt lite kunskap om skillnaderna. Det här är en intressant diskussion men nu har jag inte tid mer. tack för åsiktsutbytandet! :)
Jag har cyklat i Europa och i mycket högre utsträckning än i Sverige cyklas det i cykelparker, trailcenters etc. Det är möjligt att utvecklingen går åt det hållet här också. Och det är kan vara jättekul, men jag hoppas att det även i framtiden kommer att vara ett komplement till den fria stigcyklingen och inte det enda alternativet.

Vad gäller lagstiftningen så är harmonierar Naturvårdsverkets syn på el-mtb väl med de flesta andra länders. Man får elcykla i naturen med markägarens tillstånd. Däremot har vi en liberalare syn på möjligheten att gå eller cykla på annans mark i Sverige jämfört med de flesta andra länder. EU har väl inga större invändningar där tror jag men det är möjligt att det knorras en del från markägare.

Elhojtok

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Ja, ja och ja :) Naturvårdsverket hävdar det ja. Det betyder inte att dom tolkar t ex miljöbalken rätt. Jag tycker det är beklagligt att Naturvårdsverket tar sig rätten att hävda att lagstiftningen för vad en cykel är som felaktig. Jag trodde mer om den myndigheten än så.
Lagen gör redan skillnad på olika sorters cyklar: Elsparkcykel, som faller under cykeldefinitionen, får framföras i gångfart på trottoar, till skillnad från en vanlig (el)cykel. Det är alltså inte helt korrekt att påstå att man inte får framföra cykel på trottoaren, eftersom det är avhängigt vilken sorts cykel man menar.
Att NV kan sålla ut just "motoriserade cyklar" och mena att de inte omfattas av allemansrätten är därför inget konstigt.

Men lagstiftningen ger ju även rättighet att använda emtb för oavsett skador eller ej, så vill man använda den för max kul per tidsenhet man har ont om tid så är även det lagligt enligt dagens lagstiftning.
Men du svarar ju inte på min fråga. Vad är överutnyttjande av el-mtb i naturreservat? Exemplifiera om du vill när du nu har nämnt begreppet. Har du sett exempel på det? Förekommer det mkt i så fall?
Att överutnyttja en tillgång är förstås att använda den på ett mer tärande sätt och i en större omfattning än vad som ursprungligen avsågs, och kanske rentav bryta mot uppsatta lagar och regler.
Du begriper nog att jag avsåg "överutnyttjande av (allemansrätten med) eMTB i naturreservat".
Rätten att färdas över annans mark vilar främst på motsatsvis tolkning av "tagande av olovlig väg" och har inget att göra med lagen om vägtrafikdefinitioner.
En sak som jag reflekterar såhär när jag ser hur diskussionen förs är - hur skulle man önska att mtb och emtbs skulle användas i framtiden? Det skulle ju kunna vara så att möjligheten finns att påverka i den riktning man önskar. Kanske att det skulle vara produktivt att grunna på. Bara en tanke från en regionanställd 2-hjulsentusiast av många slag :)
Personligen vill jag ha ett enda regelverk för alla (el)cyklar, men:
Transportstyrelsen har lämnat in lagförslag om att ta bort effektgränsen för de cyklar som utgörs av elfordon utan tramp- och vevanordning. Av förslaget framgår tydligt att de överhuvud taget inte ägnat en enda tanke åt terrängkörning. En typ av elcrossar med max. hastighet 20 km/h skulle då kunna framföras över annans mark, om det visar sig att alla cyklar automatiskt alltid omfattas av allemansrätten.
Då har man helt plötsligt kortslutit TKL.

Senast ändrad:

erik h

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Det är ju inte direkt samhällsbärande grit och pannben man odlar av att få gratis fart av cykeln när man ”tränar”... elmotorer är bra hjälpmedel för transport i storstan. Det räcker så.

Lotta B

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Det är ju inte direkt samhällsbärande grit och pannben man odlar av att få gratis fart av cykeln när man ”tränar”... elmotorer är bra hjälpmedel för transport i storstan. Det räcker så.
På 90-talet var det möjligen inte självklart att man skulle kunna använda elcyklar som idag. Utvecklingen går alltid framåt, jag tänker att det är bra att ha ett öppet sinne och tänka igenom hur man vill ha framtiden. Intressant är hur man skulle kunna påverka utvecklingen enligt sin egen uppfattning vad som skulle vara önskvärt.

max_Bender_Bike_212218.jpg

Jag t ex tycker inte att "träning" är något som behöver vara målet med den fritidstid man väljer att lägga på att t ex vara i skogen. Men det är olika vad man värderar givetvis, vissa vill ha havregrynsgrötladdning à la Gunde och vissa vill helt enkelt ha kravlös kvalitetstid med andra. Det som är bra för dig behöver inte vara det som andra ser som möjligheter inför framtiden. Såklart :)

Elhojtok

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
På 90-talet var det möjligen inte självklart att man skulle kunna använda elcyklar som idag. Utvecklingen går alltid framåt, jag tänker att det är bra att ha ett öppet sinne och tänka igenom hur man vill ha framtiden. Intressant är hur man skulle kunna påverka utvecklingen enligt sin egen uppfattning vad som skulle vara önskvärt.

max_Bender_Bike_212218.jpg

Jag t ex tycker inte att "träning" är något som behöver vara målet med den fritidstid man väljer att lägga på att t ex vara i skogen. Men det är olika vad man värderar givetvis, vissa vill ha havregrynsgrötladdning à la Gunde och vissa vill helt enkelt ha kravlös kvalitetstid med andra. Det som är bra för dig behöver inte vara det som andra ser som möjligheter inför framtiden. Såklart :)
På den punkten är vi överens. Att vissa ser det som mer "ärofullt" att trampa själv ska inte ha någon betydelse vid utformning av lagar och regler.

MrSthlm

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Äh, jag tycker det var en väldigt fånig o elitistisk kommentar från erik h. Allt som får ungarna o andra soffliggare från surfplattan är bra!

Elitistisk vet i sjutton, det är ju dessutom betydligt dyrare med elcyklar än med vanliga cyklar, åtminstone generellt. Inte säkert att alla har råd med elcyklar, kanske lite av en klassfråga. Är man elit för att man föredrar att använda sin kropp menar du? Det är väl att använda sin kropp som är det mest naturliga? Det är möjligen nu i modern tid som vissa personer hävdar att man är "duktig" när man tränar och rör på sig vilket är ganska bisarrt.

Med det sagt tycker jag absolut det är bra att det finns elcyklar, förr eller senare skaffar man väl en själv. ;-) En hel del slipper säkert ta bilen pga detta vilket är rejäl miljövinst även om tillverkningsprocess och batterihantering debatteras lite för elalternativen (ur ett miljöperspektiv). Sedan att det kan vara grymt roande förstår jag absolut (åtminstone e-mtb)

Senast ändrad:

Emil777

Aktiv medlem
Elcyklarnas popularitet
Äh, jag tycker det var en väldigt fånig o elitistisk kommentar från erik h. Allt som får ungarna o andra soffliggare från surfplattan är bra!
Absolut, tummen upp för det ! Viktigast är att vi kommer ut.

sen...

Har nu själv både elcykel och grusräjser för jobbpendlingen. Kan inte låta bli att känna att ..... känns mer rejält/duktigt.

Inom skidåkningen säger jag "earn you turns" isf helikopter.

Att jag gärna åker el-lift upp i Järvsö cykelpark är ju en annnan sida av mig. Svårt för mig att vara kosekvent och absolutist i denna värld av möjligheter...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer