Hm, vad är det du tycker är oklart?
Naturvårdsverket har föreslagit att elcyklar ska förbjudas i terräng. Sedan att det finns dom som tycker att det är olämpligt att använda elcyklar utanför vägar har förstås inte med att göra om det är tillåtet eller ej.
Jag tycker att våra lagar ska råda och inte att vi ska skapa våra egna. Jag är ju ett stort fan av sunt förnuft men det ska väl rimligen inte ersätta lagar utan vara en komplettering. Jag upplever det som aningen störande att jag ska vara ursäktande för att jag hänger med min 12-åring på en laglig tvåhjuling för att jag har skadat mig.
Menar förstås inte att man inte får ha en åsikt om ebikes men det är en subjektiv åsikt, lag något annat :)
Är det så enkelt verkligen? Om min elcykel ersätter tvåhjulingen på bilden och jag pga. en nackskada just nu har svårt att cykla med dottern annars som är såld på mtb, är det ok då? Och vem ska lägga ribban på den nivå som ska anses ok, happykollektivet? Vad är överutnyttjande av el-mtb i naturreservat förresten?
Nu cyklar jag inte i naturreservat utan i dedikerade mtb-spår...ursäkta men jag har lite svårt för tanken att min fysiska aktivitet ska behöva godkännas av andra när väl det finns lagrum för emtb.
Visa bilaga 481539
Som du säkert vet menar Naturvårdsverket att elcyklar är motoriserade fordon och därför inte omfattas av allemansrätten.
Det finns visserligen inget generellt förbud mot terrängkörning på barmark med elcykel, till skillnad från motordrivna fordon. (Dit elcykel mycket riktigt inte räknas)
Däremot krävs tillstånd av markägaren, till skillnad mot vanlig cykling i terräng.
Ovanstående är alltså vad Naturvårdsverket hävdar. Det är inget som happykollektivet hittat på.
Att NV vill att elcyklar ska omfattas av TKL är en annan fråga.
Hjälpmedel för funktionsnedsättning kan omfattas av allemansrätten men det är inte alldeles självklart att eMTB kan räknas dit. Jag ber om ursäkt för min okunnighet, men jag har svårt att se hur oförmåga att cykla på grund av nackskada skulle avhjälpas med eMTB.
Exempel på vad jag menar med överutnyttjande:
Att ta en stor bunt servetter/handdukar av slentrian på restaurang/offentlig toalett, trots att man bara behöver en eller kanske två, och därefter slänga överskottet när man torkat sig.
Att tokfylla förpackningsinsamlingen med alla kartonger till sitt nya Ikea-kök istället för att åka till kretslopps/återvinningscentralen.
Vissa tar detta till en helt ny nivå och förser sig med både servetter och toapapper för att använda hemma, samt ställer farligt avfall, tvättmaskiner och what not vid förpackningsinsamlingen.
Jag menar även att vanliga MTB-cyklister kan stå för liknande överutnyttjande, även om de har färre och mindre Ikea-kartonger än eMTB-cyklister.
Allemansrätten har helt enkelt aldrig funnits till för att främja (e)MTB och därför kan det vara förståndigt att inte alltid "sno alla servetter på McDonalds bara för att det inte finns en lag som säger hur många man får ta".
Vem som sätter ribban i slutändan är förstås den som bestämmer. Du kanske har märkt att flera kommuner infört cykelförbud på många ställen?