Elektrisk, mobil pump ?

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Elektrisk, mobil pump ?
Har testat Cycplus och den visar rätt med 2 psi marginal jämfört med en riktigt tryckmätare. Men då uppstår frågan om det är el-pumpen eller tryckmätaren som är facit. Hur som helst är det tillräckligt noggrant för mig (MTB).
2 psi noggrannhet duger mer än väl för mig

Nog kanske golvpumpen visar tillräckligt bra men när man skruvar ur munstycket lyckas jag alltid pysa ut en del. Hur mycket vem vet?

Elektrisk, mobil pump ?
Det finns säkert pumpar som håller okej kvalitet, men lycka till att dra den nålen ur höstacken.
Jag får nog ge @n3wton rätt att det här med att köpa kinakvalitets-elektronik inte är hållbart i längden. Jag tyckte verkligen att det här med en elektrisk pump var sjukt smidigt, men efter knappt 2 år var batteriet så dåligt att jag funderade på att byta ut det, men innan jag hann dit lade pumpen av helt. Tog isär den för att se om jag kunde hitta något problem, men allt som skulle röra sig såg ut att röra sig, men det byggde inte upp något tryck. Jag får nöja mig med att jag kunde lämna alla delar till återvinning eftersom jag skruvat isär den, men tror inte jag köper någon ny. Jag behövde ändå en golvpump för att få tillräckligt tryck i en TireBooster för att poppa slanglöst.

20260612_145239.webp

Elektrisk, mobil pump ?
Jag får nog ge @n3wton rätt att det här med att köpa kinakvalitets-elektronik inte är hållbart i längden. Jag tyckte verkligen att det här med en elektrisk pump var sjukt smidigt, men efter knappt 2 år var batteriet så dåligt att jag funderade på att byta ut det, men innan jag hann dit lade pumpen av helt. Tog isär den för att se om jag kunde hitta något problem, men allt som skulle röra sig såg ut att röra sig, men det byggde inte upp något tryck. Jag får nöja mig med att jag kunde lämna alla delar till återvinning eftersom jag skruvat isär den, men tror inte jag köper någon ny. Jag behövde ändå en golvpump för att få tillräckligt tryck i en TireBooster för att poppa slanglöst.

Visa bilaga 835901
Vilket märke?

Elektrisk, mobil pump ?
Har inte testat själv men ville ändå tipsa om Dynamic Bike Cares elpump ”Turblo” som nu släppts ny variant på:

€79,99 blir ungefär 870 kr, verkar kosta 999 kr på svenska sidor men det fungerar utmärkt att köpa direkt från deras hemsida. Brukar finnas lite rabatter också.

Vanliga ”gamla” Turblo (Turblo 1 då?) kostar 10 euro mindre och ligger på €69,99 eller ungefär 762 kr.

Lite billigare än Cycplus som annars verkar vara den alla köper och är nöjda med. Skönt att få garanti och lite kvalitetsstämpel från ett europeiskt företag också istället för att handla direkt från Aliexpress eller Amazon och hoppas på det bästa. Ingen aning om hur den fungerar i verkligheten dock men blir nog att testa en sån här när jag väl får tummen ur och köper elpump. Helt såld på konceptet med elpump iallafall.

För inte verkar Cycplus komma ut med nån ny variant snart eller? Deras pumpar har ju varit ute ett tag nu på marknaden men verkar inte ha skett någon uppdatering på ett tag.

Elektrisk, mobil pump ?
Ingen som hade erfarenheter av Topeak E-Booster Digital Mini?

Elektrisk, mobil pump ?
Det ser svårt ut att möta noggrannheten vid riktigt låga tryck till MTB. Mitt vanligaste behov är att varje helg enkelt toppa upp till ett förinställt tryck. Inte överfylla, pysa ut och mäta flera gånger med separat mätare.

Med ringa vikt och en försiktig körstil (liten ninja liksom...🥷) är det optimalt vid säg 1,00-1,05 bar. Inte 1,1 bar och inte 0,9 bar.

Topeak'en ovan anger en noggrannhet på +/-2 psi (ger +/-0,14 bar). Kollade Cycplus AS2 Pro och de anger +/- 1 psi (ger +/-0,07 bar). Det är fortfarande aningen för grovt för en one-stop-refill.

Kul att vara så här störig! 😄
Jag skall inte klaga på min nuvarande manuella pumpning och separata mätare dock. Och tummen fungerar förvånansvärt bra vid efterfyllning ute i skogen utan mätare.

Edit: Decimalfel på PSI rättat.

Senast ändrad:
Elektrisk, mobil pump ?
I mitt fall är pumpen primärt för lvg. Cyklar i skogen, men primärt syfte är som sagt lvg.
På skogshojen känner jag alltid av trycket med fingrarna på däcket.

Elektrisk, mobil pump ?
Det ser svårt ut att möta noggrannheten vid riktigt låga tryck till MTB. Mitt vanligaste behov är att varje helg enkelt toppa upp till ett förinställt tryck. Inte överfylla, pysa ut och mäta flera gånger med separat mätare.

Med ringa vikt och en försiktig körstil (liten ninja liksom...🥷) är det optimalt vid säg 1,00-1,05 bar. Inte 1,1 bar och inte 0,9 bar.

Topeak'en ovan anger en noggrannhet på +/-0,2 psi (ger +/-0,14 bar). Kollade Cycplus AS2 Pro och de anger +/- 0,1 psi (ger +/-0,07 bar). Det är fortfarande aningen för grovt för en one-stop-refill.

Jag skall inte klaga på min nuvarande manuella pumpning och separata mätare dock. Och tummen fungerar förvånansvärt bra vid efterfyllning ute i skogen utan mätare.
Shit, 0,2 psi.. hur noga kan det vara? Om tummen duger ute i skogen dessutom?

Elektrisk, mobil pump ?

Topeak'en ovan anger en noggrannhet på +/-0,2 psi (ger +/-0,14 bar). Kollade Cycplus AS2 Pro och de anger +/- 0,1 psi (ger +/-0,07 bar). Det är fortfarande aningen för grovt för en one-stop-refill.

Ligger inte +-0,1 bar inom felmarginalen oavsett pump o kanske t o m mätare?

Edit: menade psi...

Senast ändrad:
Elektrisk, mobil pump ?
Ligger inte +-0,1 bar inom felmarginalen oavsett pump o kanske t o m mätare?
Ja golvpumpen är omöjlig att avläsa i närheten av så noga, pumpar helt enkelt upp med marginal.

Mätaren ger i alla fall konsekventa resultat som märks av i skogen. När den ger mig 1,00-1,05 bar är det perfekt grepp över rot och sten. Visar den 1,1 bar är det bra rull på jämn väg men lite onödigt studsigt i stenkistor. Går det ned mot 0,9 bar då känns det ormigt och mjukt så jag börjar titta nedåt om jag fått pyspunka bak.

Ändå är det ingen dyr sak, Schwalbe Airmax Pro.
1781552483546.webp

Tillbaka
Topp