Elektriska eller mekaniska växlar?

Mad Charger

Aktiv medlem
Planerar att köpa en lvg racer i höst eller till våren. Det lutar åt någon aero modell men exakt vilken har jag inte kommit fram till än. Bland de cyklar jag kollat på så ser det ut som att en hoj med ultegra di2 ligger i samma prisklass som samma hoj med sram red mekanisk. Ända skillnaden är att ultegra är elektronisk och red väger ca 300 g mindre, lite olika beroende på vilken sida jag kollar på.

Finns för och nackdelar med båda men är det värd 300 gram med elektroniska växlar?

Vad tycker du?

Ja! Jag konverterade min räser till elektriska växlar under våren och det är fantastiskt! Perfekta växlingar varje gång, inga justeringar efter hand. Inga strulande växelvajrar i regnväder. Snabbare växlingar. Jag märker att jag växlar mycket oftare eftersom det funkar så mycket bättre. Näst efter att skaffa effektmätare 2009 är detta det bästa jag gjort!

I min värld (turistcyklistens) är det ingen våldsam skillnad. Man slipper växelvajrar som påverkas som geo skriver vilket onekligen är ett plus för elektroniska och så tycker jag det är en lite lyxig känsla. Nackdelen är väl att om det strular och man är mer ute på vischan kan det nog vara marigare att fixa, eller få hjälp att fixa, elektroniska än mekaniska. Jag gissar i alla fall att en växelvajer är större chans att få tag i än ett batteri.

Sen har jag ett rätt udda plus för elväxlar, nämligen att om jag sitter och fotar i en uppförskörning så har jag typiskt kameran i höger hand och har den därmed låst. Att med elväxlar då peta till knappen för att växla bak med vänsterhanden är betydligt smidigare än att försöka göra någon manöver för att växla med mekaniska växlar.

Di2 alla dagar i veckan.

Vad spelar 300 gram för roll?
Är du så duktig att 300 gram gör någon skillnad?
Ska du tävla så är ändå viktbegränsningen in effect liksom och då behöver man inte bekymra sig...

Eller... Gå och gör dina behov så är det mer än 300 gram...?

geologen sa:
Ja! Jag konverterade min räser till elektriska växlar under våren och det är fantastiskt! Perfekta växlingar varje gång, inga justeringar efter hand. Inga strulande växelvajrar i regnväder. Snabbare växlingar. Jag märker att jag växlar mycket oftare eftersom det funkar så mycket bättre. Näst efter att skaffa effektmätare 2009 är detta det bästa jag gjort!
+1
Jag har inte hört nån som gått över till Di2 och varit missnöjd, tvärtom, har man en gång bytt vill man inte tillbaka. Framförallt växlingen fram är en dröm jmf med mekaniskt.

Plush sa:
Di2 alla dagar i veckan.

Ska du tävla så är ändå viktbegränsningen in effect liksom och då behöver man inte bekymra sig...

Med en rejäl tömning är det nästa ett kilo tillsammans. ?

Jag har inte testat elektroniska växlar men får försöka testa en cykel med det innan jag bestämmer mig. Panelen verkar ju vara övervägande för el iallafall, förutom en stofil då. ?

Mad Charger sa:
Jag har inte testat elektroniska växlar men får försöka testa en cykel med det innan jag bestämmer mig. Panelen verkar ju vara övervägande för el iallafall, förutom en stofil då. ?
Tänk då på att jag aldrig haft en Di2 utan bara provkört några olika några mil.
(Och att jag får spatt på hur uselt mekaniska shimano funkar :-) )

Plush sa:
Di2 alla dagar i veckan.

No shit!

ooms sa:
geologen sa:
+1
Jag har inte hört nån som gått över till Di2 och varit missnöjd, tvärtom, har man en gång bytt vill man inte tillbaka. Framförallt växlingen fram är en dröm jmf med mekaniskt.

Hör har du en som bytt tillbaka :-) inte för att jag var missnöjd. Utan för att jag inte tyckte det tillförde särskillt mycket. På en tempo har jag kunnat se fördelarna då man dels kan ha reglage både på pinnar o styre, plus att kabeldragbingen i temporamar sällan talat till vajrars fördel. Me det sagt så börjar vi ju komma lite åt det hållet på linje med. Allt är så dolt på många nya aero hojar att elektriskt får en fördel där med. Kolla tex nya Cannondale SystemSix, di2 modellerna = allt internt, inget syns typ, mekaniska modellerna, vajrarna kommer ut från styret för att gå in i ramen igen på diagonalrör

Sen kan jag ju då tycka att srams lösning är intressantare med sitt växlingssätt som är
inovativt. Men det är en annan femma o en annan bollpark sent kostnadsmässigt.

Precis! Kör på eTap slipper du kablar, junctionboxar som sitter fast med gummiband och ser allmänt förjävliga ut. Angående mekaniska vs el så upplever jag att jag använder framväxeln mycket mer sedan jag bytta till el för snart tre år sedan.

En annan fördel med Di2 är att du kan ställa in t ex Synchro och slippa att tänka på framväxeln alls.
Eller byta sida på reglagen så att vänster reglage styr bakväxeln om man nu skulle tycka att det är någon fördel.
Eller koppla in extra sprinterknappar och sätta lite dolt på styret för att kunna växla när du har händerna i bocken.

bllx sa:
Plush sa:
Eller koppla in extra sprinterknappar och sätta lite dolt på styret för att kunna växla när du har händerna i bocken.

Kan man inte växla från bocken med vanliga STI-reglage? Eller jämför du med rammonterade reglage?

I en spurt är det mindre troligt att du kommer åt de vanliga knapparna på STI-reglagen pga att du håller mer mot den nedre delen av bocken, därav uppkomsten av sprinterknappar...

RED såklart. Ska du ha el så är det lika bra att löpa hela vägen ut och gå på en elbil med autostyrning, bromskontroll och sovläge på en gång för det är ändå dit du är påväg.

Skulle aldrig förfula min cykel med en motor, fattar faktiskt inte hur folk kan göra det utan att skämmas.

Motvilligt måste jag medge att Di2 är överlägset mekaniska växlar... mina mekaniska växlar känns stenålder jmf..
Fördelar:
Du växlar oftare = ger möjlighet till optimal kadens
Du växlar snabbare och utan tvekan, servomotorerna kast in kedjan i rätt position
Du kan växla även med rejäl last
Det ger massa andra finesser, Syncroshift är ex en hos Shimano
Ställ in och sedan fungerar det.
Microjustering av främre växelföraren för rasselfritt trots taskig kedjelinje
Snygga motorer/hightech ger avund
Nackdelar:
Ja du, inga?

julgus sa:
Motvilligt måste jag medge att Di2 är överlägset mekaniska växlar... mina mekaniska växlar känns stenålder jmf..
Fördelar:
Du växlar snabbare och utan tvekan, servomotorerna kast in kedjan i rätt position
Nackdelar:
Ja du, inga?

Batteritorsk?

Är man ett sånt klantarsle att man glömmer ladda är batteritorsk bara ett lämpligt "straff" så kanske man lär sig att göra rätt nästa gång! Inga system är säkra mot SBS!

ForesterGuy sa:
julgus sa:
Fördelar:
Nackdelar:
Ja du, inga?

Batteritorsk?

Kostar mer?
När det går sönder är det krångligare?
Går att bricka vid uppdatering ?
När det går sönder kostar det oxå mer?

Senast ändrad:
Tjena!

Ser inga fördelar utom på tempo/trihojar. Rätt installerade mekaniska växlar gör jobbet precis lika bra. Tyvärr installeras många som skit och då blir det inte bra i längden.
Jag kör med DA 7800 på min cross och dom växlar oklanderligt, håller ihop även på ganska stökiga stigar utan att krångla med växlarna.

Jensen sa:
Kostar mer?

1. Det är det värt.
2. Det är lättare när det går sönder. Ryck kontakten till växelföraren, byt ut växelföraren, tryck i kontakten igen, och kör.
3. Kanske. Jag har misslyckats i en uppdatering när av misstag stängde appen, men det var bara att starta om på nytt.
4. Som punkt 1.

Du är bara en gnällig stofil som inte provat själv.

Spacekitty sa:
Jensen sa:
Kostar mer?

1. Det är det värt.
2. Det är lättare när det går sönder. Ryck kontakten till växelföraren, byt ut växelföraren, tryck i kontakten igen, och kör.
3. Kanske. Jag har misslyckats i en uppdatering när av misstag stängde appen, men det var bara att starta om på nytt.
4. Som punkt 1.

Du är bara en gnällig stofil som inte provat själv.

1. Ja det kan det ju vara. Men han rabblade ju upp bara positiva saker. O inga nackdelar, högre pris är ju en nackdel, försök vända det till en fördel?. Sen att man kan anse det värt det är ju en annan femma och högst personlig åsikt ?
2. Fast så är det ju knappast alltid om du googlar lite ?
3. Senast för några dagar sen var det ju en tråd här på happy om en som råkat ut för det och det inte gick att göra som du säger. O några sådana trådar dyker ju upp då o då. Går att lösa med rätt kabel o en PC. Men att kalla det enkelt, ja allt ä ju relativt.
4. Se 1an ?

Som sagt inget emot di2 (även om etap ä mer inovstivt). Menade att det bara ä blåögt att säga att det bara finns fördelar o inga nackdelar ?

Henrik_E sa:
Jensen sa:
Henrik_E sa:
När man vant sig vid elektriska går det inte gå tillbaka till mekaniska.

Som sagt inte sant ?
OK, undantaget om man inte har någon som helst fingertoppskänsla.

Haha o vad vet du om vad jag har och inte har. Googla på ordet ”smaksak” istället för att utgå från att din smak är lag ?. Jag saknade taktila feedbacken och när jag hade det så såg inte aero ramarna ut som idag när allt ofta är internt från reglage till växel med inget synligt. Då får ju di2 fördelen av att inte påverkas av böjar.

Kneecap sa:
Tjena!

Ser inga fördelar utom på tempo/trihojar. Rätt installerade mekaniska växlar gör jobbet precis lika bra. Tyvärr installeras många som skit och då blir det inte bra i längden.
Jag kör med DA 7800 på min cross och dom växlar oklanderligt, håller ihop även på ganska stökiga stigar utan att krångla med växlarna.
Så rätt installerat behöver man aldrig nånsin efterjustera vajerspänningen eller byta vajrarna? Ingen har väl sagt att det inte går få mekaniska lika bra, men grejen är ju att Di2 håller sig bra i all oändlighet...

Senast ändrad:
ooms sa:
Så rätt installerat behöver man aldrig nånsin efterjustera vajerspänningen eller byta vajrarna? Ingen har väl sagt att det inte går få mekaniska lika bra, men grejen är ju att Di2 håller sig bra i all oändlighet...

Tjena!

Rätt installerat så behöver jag väldigt sällan eftersträvar vajer spänning. Men självklart lever inte vajrar och höljen i evighet.
Elektriska växlar råkar ut för problem också. Har fått göra justeringar på en hel del.
Tycker dessutom att det är smidigare att byta mellan olika hjul med mekaniska. Tar två sekunder att ställa in bakväxeln efter nya hjulet om inte kassetterna sitter identiskt.
Jag tycker inte fördelarna (som för mig är väldigt få) är värt prisskillnaden och viktökningen.

Di2 är ju sjukt bra, enkelt att justera också. Man kan ju mikrojustera växeln när man rullar enkelt om det skulle vara något som hänt.

Det enda minuset jag märkt med Di2 är att det är lite krångligt att resa med batteriet i sadelstolpen.

Tillbaka
Topp