Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag köpte en fd. ProTour hoj av Garmin för 7 år sedan där det satt första generationens Dura Ace Di2 på. Bakväxeln gav upp efter ett år och då dök en rejäl nackdel med Di2 upp, det går inte att reparera elektroniken! Så när verkstaden felsökt så långt det gick, genom att montera min växel på en annan cykel där handtaget bevisligen fungerade så tog det stopp. Så det var bara att punga ut med 6.000:- för en ny bakväxel vilket ju var lite surt. Annars ser jag inga som helst nackdelar med Di2 utan bara fördelar. Nu har det ju dessutom kommit ned rejält i pris så jag skulle ta Di2 8 dagar i veckan!Miss Lycka 2.0 sa:Hur länge håller elektroniken?
ooms sa:Var det nån på TdF som körde vajermanövrerade Hedenhösväxlar?
Shimanoteamen måste köra di2, men på roubaixetappen var det några som fuskade med mekaniska, bla Nibali.ooms sa:Var det nån på TdF som körde vajermanövrerade Hedenhösväxlar?
Det är ju inte så att det är en automat...ForesterGuy sa:Det är väl bättre om folk lär sej att växla själva? Det behövs bara träning, och det är en skön känsla när man får till den perfekta växlingen på egen hand.
Jensen sa:ForesterGuy sa:julgus sa:Motvilligt måste jag medge att Di2 är överlägset mekaniska växlar... mina mekaniska växlar känns stenålder jmf..
Fördelar:
Du växlar oftare = ger möjlighet till optimal kadens
Du växlar snabbare och utan tvekan, servomotorerna kast in kedjan i rätt position
Du kan växla även med rejäl last
Det ger massa andra finesser, Syncroshift är ex en hos Shimano
Ställ in och sedan fungerar det.
Microjustering av främre växelföraren för rasselfritt trots taskig kedjelinje
Snygga motorer/hightech ger avund
Nackdelar:
Ja du, inga?
Batteritorsk?
Kostar mer?
När det går sönder är det krångligare?
Går att bricka vid uppdatering ?
När det går sönder kostar det oxå mer?
Eftersom styrelektroniken drar väldigt lite men servomotorerna i växlarna desto mer så beror det helt och hållet på hur mycket man växlar och hur mycket framväxeln ligger och justerar (om man har en sådan så den behöver jobba fram och tillbaka när man växlar bak). Så 200 mil på platten utan jobbig vind så man inte växlar nämnvärt är inga problem. 100 mil på kuperad slingrig väg där man växlar nästan oavbrutet kan bli problem... Men man har väl typ 200 växlelsteg bak kvar (fram dör tidigare) när det börjar lysa rött om batteriet är friskt och allt tipp topp. Är batteriet lite sunkigare så kan det dö fort. [N.B. Hear-Say N.B.]fhloston sa:Så ett långt randoneelopp är inga problem? (100-150 mil?)Spacekitty sa:Jag brukar få en första batterinivåvarning vid 25%, då kan jag utan problem cykla kanske 40-50 mil till innan det är akut med laddningen.ForesterGuy sa:Batteritorsk?
ooms sa:Det är ju inte så att det är en automat...ForesterGuy sa:Det är väl bättre om folk lär sej att växla själva? Det behövs bara träning, och det är en skön känsla när man får till den perfekta växlingen på egen hand.
Där har det ju dock blivit helt sorgligt på bilsidan, går ju knappt hitta en vettig beg.bil med manuell låda längre. Man kan tro hela svenska folket har blivit invalider...
Miss Lycka 2.0 sa:Från oändlighet till ev. 10 år på några inlägg.
emmer sa:Eftersom styrelektroniken drar väldigt lite men servomotorerna i växlarna desto mer så beror det helt och hållet på hur mycket man växlar och hur mycket framväxeln ligger och justerar (om man har en sådan så den behöver jobba fram och tillbaka när man växlar bak). Så 200 mil på platten utan jobbig vind så man inte växlar nämnvärt är inga problem. 100 mil på kuperad slingrig väg där man växlar nästan oavbrutet kan bli problem... Men man har väl typ 200 växlelsteg bak kvar (fram dör tidigare) när det börjar lysa rött om batteriet är friskt och allt tipp topp. Är batteriet lite sunkigare så kan det dö fort. [N.B. Hear-Say N.B.]fhloston sa:Så ett långt randoneelopp är inga problem? (100-150 mil?)Spacekitty sa:Jag brukar få en första batterinivåvarning vid 25%, då kan jag utan problem cykla kanske 40-50 mil till innan det är akut med laddningen.ForesterGuy sa:Batteritorsk?
Då måste det vara jävligt spännande :-)me.I.am sa:Kan inte spänningen i kablarna slå ut en pacemaker?
me.I.am sa:Kan inte spänningen i kablarna slå ut en pacemaker?
Inte riktigt lika kitsliga på vajerjustering och lättlöpande vajer...me.I.am sa:Vad är så mycket bättre med 6800?
Seriös fråga.
Gör vi inte - det byts ganska snart ut :-)Henrik_E sa:Varför håller ni på och snikar med ultegra?
Henrik_E sa:Varför håller ni på och snikar med ultegra?
Så det är dig Spacekittys tråd handlar om.Jeppe_E sa:Henrik_E sa:Varför håller ni på och snikar med ultegra?
För att det var de som satt på cykeln när jag köpte den. Dura-Ace ger bara posörpoäng.
Henrik_E sa:Så det är dig Spacekittys tråd handlar om.Jeppe_E sa:Henrik_E sa:Varför håller ni på och snikar med ultegra?
För att det var de som satt på cykeln när jag köpte den. Dura-Ace ger bara posörpoäng.
RockyM sa:Om man anser att elektriska växlar är bäst?
Varför kör man då med di2
Lite som att äta med pinnar när det finns, gaffel & sked..
RockyM sa:Du har kablar kvar ist för wire & du växlar på samma sätt som med wire fast du inte har någon wire?
Vad är det du försöker kommunicera?RockyM sa:Du har kablar kvar ist för wire & du växlar på samma sätt som med wire fast du inte har någon wire?
RockyM sa:Om man anser att elektriska växlar är bäst?
Varför kör man då med di2
Lite som att äta med pinnar när det finns, gaffel & sked..
+1emmer sa:Då får du klämma till med bättre som att:
Är man van vid mekaniska 6700 så är ju Di2 ett himmelrike... Men det beror kanske inte på att Di2 är bra :-)
HåkanC sa:+1emmer sa:Då får du klämma till med bättre som att:
Är man van vid mekaniska 6700 så är ju Di2 ett himmelrike... Men det beror kanske inte på att Di2 är bra :-)
Även 6600 (1a gen 10-delade Ultegra) är bättre än 6700
Men även Di2 har ändrats, nuvarande generation R8050/R8070 är 3e generationen och det är skillnad att använda den jmf med 7970 (DA 1a gen Di2), det har skett en del genom åren, förutom ytterligare en klinga på kassetten.
/Håkan
fhloston sa:Spacekitty sa:ForesterGuy sa:Batteritorsk?
Jag brukar få en första batterinivåvarning vid 25%, då kan jag utan problem cykla kanske 40-50 mil till innan det är akut med laddningen.
Så ett långt randoneelopp är inga problem? (100-150 mil?)