Elektriska eller mekaniska växlar?

Mycket diskussioner av de som inte provat.
Har använt första generationen Shimano di2 ulltrega nu i 3-4 år
Fungerar i stort sett 100% bra och då fattas många finesser som är på senare modeller.
Skulle dock ej ha på långfärdscykel men för träningsracer och pendlar cykel pga batteri och mer känsliga delar.
Prova även skivbromsar och kapslade lager samtidigt,tog 3 chanser och ar ej missnöjd med något (hade det varit helkappslat kedjehus skydd och tätare slangar hade det varit ännu bättre)

Miss Lycka 2.0 sa:
Hur länge håller elektroniken?
Jag köpte en fd. ProTour hoj av Garmin för 7 år sedan där det satt första generationens Dura Ace Di2 på. Bakväxeln gav upp efter ett år och då dök en rejäl nackdel med Di2 upp, det går inte att reparera elektroniken! Så när verkstaden felsökt så långt det gick, genom att montera min växel på en annan cykel där handtaget bevisligen fungerade så tog det stopp. Så det var bara att punga ut med 6.000:- för en ny bakväxel vilket ju var lite surt. Annars ser jag inga som helst nackdelar med Di2 utan bara fördelar. Nu har det ju dessutom kommit ned rejält i pris så jag skulle ta Di2 8 dagar i veckan!

ooms sa:
Var det nån på TdF som körde vajermanövrerade Hedenhösväxlar?

Tveksamt om nån gjorde det men å andra sidan behöver dom inte bekymra sig ett smack över de nackdelar som finns med elektroniska växelsystem (för dom är väl inte elektriska?) och dessutom lär väl sponsorerna vilja att dom använder "top of the line" komponenterna så långt det går och är rimligt.
Själv var jag rätt tveksam till både elektroniska växelsystem och skivbromsar på lvg cyklar innan jag hade testat. Nu är jag inte lika tveksam.

Jag har cyklar med båda systemen och allt fungerar bra! Perfekt justerade mekaniska växlar är roligare att cykla med då det blir rappare och mer exakt timing på växlingen. Di2 cykeln är dock supernice i dåligt väder och i mörker när man är trött - speciellt framväxeln är skön att få hjälp med.

Båda systemen finns och båda är bra! Dock har di2 cykeln svikit mig ute på vägen en gång - bakväxeln bara dog - så lite jobb att göra prylarna pålitligare och lättare återstår.

Tänker bygga en tempocykel i vinter. Den kommer att få di2.

Det är väl bättre om folk lär sej att växla själva? Det behövs bara träning, och det är en skön känsla när man får till den perfekta växlingen på egen hand.

Snart kommer säkert elektriska skivbromsar, med retarderad generatoreffekt...

ForesterGuy sa:
Det är väl bättre om folk lär sej att växla själva? Det behövs bara träning, och det är en skön känsla när man får till den perfekta växlingen på egen hand.
Det är ju inte så att det är en automat...
Där har det ju dock blivit helt sorgligt på bilsidan, går ju knappt hitta en vettig beg.bil med manuell låda längre. Man kan tro hela svenska folket har blivit invalider...

Dyrt är bra.

Jensen sa:
ForesterGuy sa:
julgus sa:
Motvilligt måste jag medge att Di2 är överlägset mekaniska växlar... mina mekaniska växlar känns stenålder jmf..
Fördelar:
Du växlar oftare = ger möjlighet till optimal kadens
Du växlar snabbare och utan tvekan, servomotorerna kast in kedjan i rätt position
Du kan växla även med rejäl last
Det ger massa andra finesser, Syncroshift är ex en hos Shimano
Ställ in och sedan fungerar det.
Microjustering av främre växelföraren för rasselfritt trots taskig kedjelinje
Snygga motorer/hightech ger avund
Nackdelar:
Ja du, inga?

Batteritorsk?

Kostar mer?
När det går sönder är det krångligare?
Går att bricka vid uppdatering ?
När det går sönder kostar det oxå mer?

fhloston sa:
Spacekitty sa:
ForesterGuy sa:
Jag brukar få en första batterinivåvarning vid 25%, då kan jag utan problem cykla kanske 40-50 mil till innan det är akut med laddningen.
Så ett långt randoneelopp är inga problem? (100-150 mil?)
Eftersom styrelektroniken drar väldigt lite men servomotorerna i växlarna desto mer så beror det helt och hållet på hur mycket man växlar och hur mycket framväxeln ligger och justerar (om man har en sådan så den behöver jobba fram och tillbaka när man växlar bak). Så 200 mil på platten utan jobbig vind så man inte växlar nämnvärt är inga problem. 100 mil på kuperad slingrig väg där man växlar nästan oavbrutet kan bli problem... Men man har väl typ 200 växlelsteg bak kvar (fram dör tidigare) när det börjar lysa rött om batteriet är friskt och allt tipp topp. Är batteriet lite sunkigare så kan det dö fort. [N.B. Hear-Say N.B.]

ooms sa:
ForesterGuy sa:
Det är ju inte så att det är en automat...
Där har det ju dock blivit helt sorgligt på bilsidan, går ju knappt hitta en vettig beg.bil med manuell låda längre. Man kan tro hela svenska folket har blivit invalider...

Det är lite krångligt att växla manuellt med bara en arm.

Det finns lika många åsikter som cyklister som vanlig. :)

Det verkar som att majoriteten ändå förespråkar elektroniska växlar framför mekaniska. Vilket jag inte är förvånad över. Planen från början var att köpa en cykel med ultegra di2 men ville ändå ställa frågan när jag sett att det går att få samma cykel med sram red (vilket är ett "finare" groupset) för typ samma pris. Budgeten håller inte riktigt för red etap eller dura ace di2.

Men fortsätt gärna diskutera.

emmer sa:
fhloston sa:
Spacekitty sa:
ForesterGuy sa:
Jag brukar få en första batterinivåvarning vid 25%, då kan jag utan problem cykla kanske 40-50 mil till innan det är akut med laddningen.
Eftersom styrelektroniken drar väldigt lite men servomotorerna i växlarna desto mer så beror det helt och hållet på hur mycket man växlar och hur mycket framväxeln ligger och justerar (om man har en sådan så den behöver jobba fram och tillbaka när man växlar bak). Så 200 mil på platten utan jobbig vind så man inte växlar nämnvärt är inga problem. 100 mil på kuperad slingrig väg där man växlar nästan oavbrutet kan bli problem... Men man har väl typ 200 växlelsteg bak kvar (fram dör tidigare) när det börjar lysa rött om batteriet är friskt och allt tipp topp. Är batteriet lite sunkigare så kan det dö fort. [N.B. Hear-Say N.B.]

Som jämförelse cyklade jag 130 mil lättpackad semestercykling i sommar i södra Sverige på tre Etap-batterier. Bakväxeln dog efter ca 90 mil och efter att jag fick första varningen på garminen kunde jag cykla ca 15 mil till. Är dock rätt övertygad att jag med strategiskt byte av fram- och bakväxelbatteri hade kunnat klara mig på en laddning då framväxeln verkade ha gott om laddning kvar.

Edit: Totalt 657 framväxlingar och 14634 bakväxlingar. Runt 10000 på ett bakväxelbatteri. Normalt brukar jag ladda innan det behövs. Det här var första gången jag kört helt slut på ett batteri.

Edit: 10k inte 13...

Senast ändrad:
Laddade mitt batteri bara för att, innan vi skulle ner till Holland i våras. Det var den 26 april. Sedan dess har jag cyklat 335 mil. Batteriindikatorn blinkar fortfarande grönt. Att ta upp batteriet som något negativ är bara en dåres försvarstal.

Jag har under de 2,5 åren som jag haft cykeln indexerat växlarna... 1 gång, på 1325 mil.

Då får du klämma till med bättre som att:
Är man van vid mekaniska 6700 så är ju Di2 ett himmelrike... Men det beror kanske inte på att Di2 är bra :-)

Henrik_E sa:
Jeppe_E sa:
Henrik_E sa:
Varför håller ni på och snikar med ultegra?

För att det var de som satt på cykeln när jag köpte den. Dura-Ace ger bara posörpoäng.
Så det är dig Spacekittys tråd handlar om.

Så måste det vara :)
Mitt signum är att jag aldrig handlar något och om jag gör det, så handlar jag alltid så billigt som möjligt och gnäller på att allt är för dyrt...

Cyklar på ett halvt begagnat ultegra 6770 (nya kablar, beg komponenter) och har inte haft några problem. Med det sagt kommer jag inte att gå tillbaka till mekaniska när jag byter cykel.

... Och här sitter man med 105-växlar och behövde bara justera bakväxeln en endaste gång i år. Skulle köpt Dura-Ace Di2!

Senast ändrad:
Om man anser att elektriska växlar är bäst?
Varför kör man då med di2

Lite som att äta med pinnar när det finns, gaffel & sked..

emmer sa:
Är man van vid mekaniska 6700 så är ju Di2 ett himmelrike... Men det beror kanske inte på att Di2 är bra :-)
+1
Även 6600 (1a gen 10-delade Ultegra) är bättre än 6700

Men även Di2 har ändrats, nuvarande generation R8050/R8070 är 3e generationen och det är skillnad att använda den jmf med 7970 (DA 1a gen Di2), det har skett en del genom åren, förutom ytterligare en klinga på kassetten.

/Håkan

HåkanC sa:
emmer sa:
+1
Även 6600 (1a gen 10-delade Ultegra) är bättre än 6700

Men även Di2 har ändrats, nuvarande generation R8050/R8070 är 3e generationen och det är skillnad att använda den jmf med 7970 (DA 1a gen Di2), det har skett en del genom åren, förutom ytterligare en klinga på kassetten.

/Håkan

Ja den första generationen upplevde jag långsam. Har iofs bara provcyklat på lånad cykel, men den övertygade inte mig. Dagens är ju klart rappare och nu finns väl knapparna på hoodsen även på Ultegra?

fhloston sa:
Spacekitty sa:
ForesterGuy sa:

Körde 91,8 mil förra helgen. Fulladdat vid start, nu ligger batteriladdningen på 60%.

Lånade en cykel med mekanisk Dura-Ace i veckan. Ingen direkt empirisk studie men visst var det lite knök med att få bakväxeln att hitta rätt emellanåt. Händer aldrig på min Ultegra DI2. Knöket kan ju bero på allt möjligt men med DI2 har man inga såna bekymmer, inte vad jag märkt i alla fall.

I och med DI2 kan jag även byta sida på min Garmin lite hit och dit med de hemliga knapparna på ovansidan av växelreglagen. Inte precis livsnödvändigt men praktiskt.

Elektroniska växlar är säkerligen väldigt behagligt...men jag förstår inte problematiken men mekaniska. Har svårt att se att jag skulle göra fler växlingar med elektroniska och att hitta växlar har jag aldrig upplevt som ett problem med mekaniska. Nu har jag ifs bara testat sidans 5800 och 6800...
Har funderat på elektroniskt men kommer förmodligen uppgradera allt annat på cykeln först, innan di2

Tillbaka
Topp