Elixir R + gammal hoj = problem

xyz-saft

Aktiv medlem
Hej,

Pappas mtb skulle få nya bromsar tänkte jag. Ett par Elixir R beställdes och idag hade jag lite tid över och skulle sätta dit dom. Allt går bra, tills jag ska montera skivorna. Diametern på bultcirkeln är för liten! Jag trodde det bara fanns en 6-bultsstandard, även om cykeln är något äldre!

Så frågan är; Hur ska jag lösa det?

De gamla skivorna är för tjocka för att ens gå in i oket. Går det att få tag på tunnare skivor till denna standard eller är det helt kört? Självklart skulle nya hjul lösa problemet, men det hade varit trevligt med en enklare och billigare lösning.

Bild på problemet:
DSCN6928.JPG ht=544

Lillskeden (fd jonzén) skrev:
-------------------------------------------------------
> ??????? va fan har du för nav? aldrig sett de
> problemet förut..

håller med, kanske blir till o byta hjul eller nav? ser märkligt ut, hur gammal är cykeln?

Diatech står det på naven. Cykeln är från 2001 eller nått sånt. Jag var helt bombsäker på att skivorna skulle vara minsta problemet. Men så var det ju tydligen inte. Antagligen så är det la bara att bita i det sura äpplet och byta hjul, vilket vore synd för dom har fungerat väldigt bra.

Jag mätte upp skivorna till 2.0mm. Avid-skivorna var 1.8. Bromsarna som satt på var ett par Diatech Nifo, flytande mekaniska skivbromsar.

Är det en så gammal och mossig standard så är det ju antagligen ingen idé att försöka ordna skivor, det lär ju knappast bli billigare än ett hyfsat hjulpar eller ett par hyfsade nav.

Idiotiskt att ha en egen standard som är så nära en "riktig" standard egentligen. Fast den "riktiga" standarden fanns väl förstås inte på den tiden det begav sig.

Jag har sett detta innan på någon Chekisk (stavningen?) hojj som vi fick in på mitt tidigare jobb, och det finnes nada lösningar bortsett ifrån att byta navet.

Oj, jag missade ditt inlägg Dr.Spoke. Jag antar att det är för sent att ringa nu. Har du några hjul till övers så hade det varit ruskigt snällt. I alla fall tills pappa har fått tummen ur och köpt sig ett par nya.

Är väll inga större problem.

Den lilla skillnaden går att fixa med ovala hål. Alternativt svarvar man av gamla skivan 0.2mm

DIRAVI skrev:
> Är väll inga större problem.
>
> Den lilla skillnaden går att fixa med ovala hål.
> Alternativt svarvar man av gamla skivan 0.2mm

Gör du hålen ovala tappar du styrkan i hålet... för det finns liksom inget gods kvar på insidan som ger styrkan..

Och svarva av skivan...mmm, jag skulle vilja se de....

Plush skrev:
> DIRAVI skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är väll inga större problem.
> >
> > Den lilla skillnaden går att fixa med ovala
> hål.
> > Alternativt svarvar man av gamla skivan 0.2mm
>
>
> Gör du hålen ovala tappar du styrkan i hålet...
> för det finns liksom inget gods kvar på insidan
> som ger styrkan..
>
> Och svarva av skivan...mmm, jag skulle vilja se
> de....

Jag med... Fast på behörigt avstånd :)

Varför diskuteras det ens något som är potentiellt livsfarligt.

Andra hjul med korrekt 6-bultsmönster eller inget alls, hållbarhet FTW.

På de nya skivorna finns det inte ens marginal för att ta bort material nog. Och svarava är inget alternativ. Pappa handlade sig ett par nya hjul så nu är bromsarna monterade och fungerar fint. Vill nån byta de gamla hjulen, skivorna och oken mot något skoj så är det bara att säga till. ;)

Preacher skrev:
> Varför diskuteras det ens något som är
> potentiellt livsfarligt.
>

Det är potentiellt livsfarligt att cykla.

Däremot inte att anpassa bromsskivorna.

DIRAVI skrev:
> Preacher skrev:
> -----
> > Varför diskuteras det ens något som är
> > potentiellt livsfarligt.
> >
>
> Det är potentiellt livsfarligt att cykla.
>
> Däremot inte att anpassa bromsskivorna.

Det där var det dummaste jag hört på länge... Säkerhetsdetaljer kompromissar man aldrig med!

Jag håller med. Säkerheten först! Dessutom satt det 140mm skiva bak innan. Det nya oket är PM och på ramen sitter det IS-fästen så att svarva hade bara varit att skapa sig nya problem.

Och nej det hade inte fungerat att plocka bort material för att få dit den. Verkligen inte. Jag har haft skivan och hjulet framför mig och konstaterat det, så påstå inget annat.

DIRAVI skrev:
> Preacher skrev:
> -----
> > Varför diskuteras det ens något som är
> > potentiellt livsfarligt.
> >
>
> Det är potentiellt livsfarligt att cykla.
>
> Däremot inte att anpassa bromsskivorna.

Skulle inte vilja köpa en begagnad cykel av dig....

Tillbaka
Topp