Emil Lindgren brutalt nedslagen o rånad

• Trådstartare Trådstartare fansen
  • Start datum Start datum
Skräphögen skrev:
-------------------------------------------------------

Aha, det är det S-et står för... =)

/rikard- med fast nick.

jonzén (fd burner) skrev:
> med tanke på hur chockad han lär ha varit får man
> väll vara imponerad att han inte använde "n-ordet"
> som nog många skulle gjort.
>
> och föresten? hur kommer det sig att om jag skulle
> säga nigger så är jag rasist men om två mörka
> säger nigger till varandra så är de inget fel?

Jag hoppas du bara skämtar dåligt!? Man blir lite beklämd av att läsa hela den här tråden, och då inte bara för att någon blivit överfallen. Jag håller helt med Skräphögen ovan. Reggad eller inte.

SnelHest skrev:
> jag är en nigger som brukar sno cuklar från
> sånnadärigna äckliga skånegubbar.

Oskar<Hur många nick har du egentligen=)?

"Ofta associeras så"?? När har det någonsin använts på ett annat sätt?? Är kanske inte lika laddat på svenska som det är på engelska. Men att påstå att nigger skulle vara (eller iallfall skulle kunna vara) ett neutralt beskrivande ord måste du vara ganska ensam om. Oavsett vad du menar kommer din omgivning med stor sannolikhet reagera starkt på det (förhoppningsvis). När det gäller att "slänga ur sig fel ord" tror jag tyvärr att det ofta är ganska avslöjande om personen som gör det...

Till skithögen!

Hur vet du om det var emil som uttalade sig? de kan ju varit någon annan som var på plats?
jag tycker inte att vi ska sitta och speculera i vad emil sagt eller inte, vi kan ju inte göra de bättre precis.
varför diskutera en sån fjantig sak som om han sa afroamrikan eller inte? jag tror att dom som tycker det är rasistikt att säga aftoamrikan ska bara leta fel, man kan inte göra alla nöjda.

Har ni inget annat att göra eller? leta fel på emil gör inte han sämre eller er bättre på något sätt, snarare tvärtom.

jonzén (fd burner) skrev:
> jag har inte på något sätt sagt att han skulle
> sagt n-ordet men om man är chokad så slänger man
> gärna ur sig fel ord.
>
> och jag tycker att det största felet är de som
> håller fast vid att nigger är ett skällsord.
> varför ska ett ord som betyder att man är mörkhyad
> vara förknippad med något negativt? jag vet att
> det ofta associeras så och därför är det ofta fel
> att använda det ordet men är egentligen inte det
> största felet att man förknippar något negativt
> med det ordet?

Det har att göra med slavhandel och sådant. Du kan uppfattas som en person som diggar vitmakt musik och din största hobby är att piska afrikaner...

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Nigger

Jag har tittat på Fresh Prince i Bel-Air, så jag är expert på området! :)

Hoppas cyklisten i fråga repar sig!

Nedslagen och rånad. Vad är folk upprörda över? Huruvida han kallade rånarna 'afroamerikaner' eller inte.

Jisses... Ibland är världen bra jävla bisarr.
Fast jag kanske inte får skriva 'jävla'. Någon av er kan ju tar illa upp.

Per skrev:
> Bekräftar mina fördomar, som gjort att vi hittills
> hållit oss från att resa i latinamerika.

Men vad bra då Per, att du kan spä på dina (som jag uppfattar det ej är självupplevda) fördomar med ännu fler fördomar... Jag hade faktiskt en lite högre förutfattad mening om dig, får väl ta och revidera mina fördomar... Usch för rasister säger jag bara!

Brun, röd, svart, gul..vafan spelar det för roll?! Idioter är dom oavsett hudfärg, och det har inte med färgen på skinnet att göra.
Vita förövare får heta just förövare, eller på sin höjd 32-åringen, 57-åringen, Tvåbarnspappan...
Varför måste det påpekas att förövaren har en mörkare hudfärg, när det inte förs på tal att förövaren var vit? Så jävla korkat!

Hans fördomar kanske har lite att göra med faktum att resande på egen hand i vissa av länderna i området anses generelt som betydligt mer farligt än de länder som de har rest in hittils.

Jag tänkte bara skriva några ord om Enil, han är den mest sympatiska killen jag träffat, finns ingen som är så seriös med det han gör och så målinriktad. Han vet vart han vill komma och dit ser han till och ta sig, genom hård träning och slit.

Jag tycker inte att man ska hoppa på någon som sitter på andra sidan jorden och inte kan försvara sig, fast de ska han inte ens behöva. Tror ni att ni känner en person bara genom ett uttalande som ni inte ens vet om de va han som uttalade sig om eller någon annan på plats? för ingen av er är väl på plats? eller känner Emil? eller pratar med han?
Jag tror inte så... ni vet inte hela historien så snälla!

Så innan ni kallar någon korkad och rasist så tänk efter, tänk att han ska köra ett viktigt race på lördag och kan behöva
Mycket stöd efter en sådan här grej. Och snälla tänk på hans familj, jag tror att era nära och kära skulle ta illa upp och någon skrev såhär om er.

lycka till Emil! du är grym!

Tycker inte Emil utmålats som rasist eller korkad, det enda som uppmärksammats var ordvalet. Oavsett om det var Emils ord eller ej så är det en neutral beskrivning som inte är värdeladdad möjligen lite ovanlig för oss i Sverige. Förklaringen verkar vara de alternativ som polisen hade på tänkbar gärningsman.

Nyheten har även nått GP, http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=128&a=267524 och även här bytts ord ut. I papperstidningen är rubriken "Elitcyklist stenad och bestulen"
Trist att sånt krävs för att ge svenska cyklister rubriker.

Se nu till att ge Emil rejält med massage så att han är i bästa tänkbara form efte omständigheterna imorgon och önska honom lycka till.

//H

stefanbo skrev:

> Men vad bra då Per, att du kan spä på dina (som
> jag uppfattar det ej är självupplevda) fördomar
> med ännu fler fördomar... Jag hade faktiskt en
> lite högre förutfattad mening om dig, får väl ta
> och revidera mina fördomar... Usch för rasister
> säger jag bara!

Men, var är detta för löjligt påhopp? Min "fördom" är den, att risken att bli rånad är statistiskt sett betydande i stora delar av latinamerika. Är det ett otillständigt påstående?

Per skrev:
> stefanbo skrev:
>
> > Men vad bra då Per, att du kan spä på dina (som
> > jag uppfattar det ej är självupplevda) fördomar
> > med ännu fler fördomar... Jag hade faktiskt en
> > lite högre förutfattad mening om dig, får väl
> ta
> > och revidera mina fördomar... Usch för rasister
> > säger jag bara!
>
> Men, var är detta för löjligt påhopp? Min "fördom"
> är den, att risken att bli rånad är statistiskt
> sett betydande i stora delar av latinamerika. Är
> det ett otillständigt påstående?

nej,helt rätt. det är ju så. till och med en av mina närmaste vänner, som själv är argentinare från början och som har resebolag som arangerar respor till argentina osv. säger att på vissa platser (absolut inte alla) äre väldigt mycket laglöshet. han brukar i sånna trakter vilja ordna allt och inte låta dem som reser fixa nått själva. så som hyra bil.
på vissa ställen i t.ex. argentina äre rätt vanligt att turister med dyr utrustning hyr bil, de som hyr ut se arr de har mycket fina grejjer, på natten, på första stälelt de parkerar så blir de rånade på rubbet. det är inte en fördom, det är ren fakta. inte blir jag rasist för det, om så var fallet, hur skulle ja kunna vara vän me en argentinare då :D

Per skrev:
> stefanbo skrev:
>
> > Men vad bra då Per, att du kan spä på dina (som
> > jag uppfattar det ej är självupplevda) fördomar
> > med ännu fler fördomar... Jag hade faktiskt en
> > lite högre förutfattad mening om dig, får väl
> ta
> > och revidera mina fördomar... Usch för rasister
> > säger jag bara!
>
> Men, var är detta för löjligt påhopp? Min "fördom"
> är den, att risken att bli rånad är statistiskt
> sett betydande i stora delar av latinamerika. Är
> det ett otillständigt påstående?

Ok Per, det var onödigt av mig att tolka din kommentar som ett rasistiskt uttalande. Jag reagerade bara väldigt starkt på den generalisering du gjorde om Latinamerika. Det är just sådana uttalanden som KAN leda till smygrasism - man övergeneraliserar en händelse eller ett faktum så att det blir oproportionerligt.

Ber om ursäkt om du tog illa upp av mitt ordval, men jag står forfarande för det jag skriver.

Senast redigerad av en moderator:
JT skrev:
>
> Jisses... Ibland är världen bra jävla bisarr.
> Fast jag kanske inte får skriva 'jävla'. Någon av
> er kan ju tar illa upp.

Man ska inte säga bisarr. Den korrekta termen är "normality challenged".

Baltazar skrev:
> en av
> mina närmaste vänner, som själv är argentinare
> från början och som har resebolag som arangerar
> respor till argentina osv. säger att på vissa
> platser (absolut inte alla) äre väldigt mycket
> laglöshet.

Ja, en av våra nära vänner är från Argentina, och sist han var där, för att jobba inom en organisation för spanskspråkiga fysiker, så blev han nedslagen och rånad.

Nej hörni, nu är det dags...

Pinochet.jpg

Alltså, jag var och kollade på deltävlingen i italienska mtb-cupen som gick utanför Venedig för två veckor sedan, och glasögonen Emil Lindgrens rejsade i var MYCKET lika de som Pinochet använder på Eriks bild, fast med klara glas då, för det var molnigt den dagen. Att inte dra diverse slutsatser av det vore tjänstefel tycker jag så bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla...

En reflektion. Någon på tråden tyckte att det var tråkigt att tidningar som Aftonbladet skrev om cykel bara nu när sådant här händer och inte när tex Kessiakoff slutar trea i världscupen. Jag håller med. Men om man tittar på hur många av er som lägger obegränsat med tid i den här tråden med helt oreleventa inlägg, och inte något om tex Kessiakoff, eller Emils, framgångar. Då blir ju slutsatsen att ni själva fungerar precis som Aftonbladet. Dvs bara gottar er i tråkiga eller dåliga saker och inte i bra saker.

Tänk att så många av er får så mycket uträttat på internet, har synpunkter och sanningar i allt och alla men som aldrig får något gjort på riktigt. Gör som Emil mfl, satsa istället tiden på att fylla en funktion i verkligheten istället för att vara cyber-heroes.

"Varför säger människor saker" citat Christer Petterson efter sin friade dom i Palmemordet. Jag tycker det citatet förklarar graden av begåvning, inte bara hos Christer Petterson, utan också bland många låtsasmänniskor med fet uppkoppling och alldeles för mycket fritid, som tex hänger här...

En reflektion. Någon på tråden tyckte att det var tråkigt att tidningar som Aftonbladet skrev om cykel bara nu när sådant här händer och inte när tex Kessiakoff slutar trea i världscupen. Jag håller med. Men om man tittar på hur många av er som lägger obegränsat med tid i den här tråden med helt oreleventa inlägg, och inte något om tex Kessiakoff, eller Emils, framgångar. Då blir ju slutsatsen att ni själva fungerar precis som Aftonbladet. Dvs bara gottar er i tråkiga eller dåliga saker och inte i bra saker.

Tänk att så många av er får så mycket uträttat på internet, har synpunkter och sanningar i allt och alla men som aldrig får något gjort på riktigt. Gör som Emil mfl, satsa istället tiden på att fylla en funktion i verkligheten istället för att vara cyber-heroes.

"Varför säger människor saker" citat Christer Petterson efter sin friade dom i Palmemordet. Jag tycker det citatet förklarar graden av begåvning, inte bara hos Christer Petterson, utan också bland många låtsasmänniskor med fet uppkoppling och alldeles för mycket fritid, som tex hänger här...

haha.. mitt i prick kalle.

tråden om kekkes framgångar mfl får oftast vara enstaka kommentarer från samma personer. men här är det andra bullar :) jag har inte skrivit någonting i den här tråden eftersom den är helt galen, men det där var bara så bra sagt (första stycket).

Tillbaka
Topp