Emööörgencyyy!

Emööörgencyyy!
Gaffa suger på blödande sår :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    49.7 KB · Besök: 23
Emööörgencyyy!
@Atlas: Lägg till lite sårtvätt och kompresser så är du hemma. Vita kirurgtejpen ser du ju ut att ha med redan:-)

Silvertejpen virar du utanpå kompressen/kirurgtejpen olika hårt ifall du behöver anlägga tryckförband eller bara vill skydda såret för väta, smuts och bakterier:-)

Emööörgencyyy!
Precis så :)

Men jag brukar fuska med sårtvätt själv, drickvattnet och något tyg får räcka akut att tvätta med. Kompress känns överflödigt, sår som behöver kompress behöver oftast inte fixas alls... Men det kan vara skönt under ett skydd så det följer med när jag använder skydd, vilket är väldigt sällan.

Däremot så får en extraslang alltid följa med om det blir ventilpaj och så ett kedjelås som sitter på två extralänkar, det tar ingen plats och kan rädda en heldag. Kedjebrytaren gör ju bara att man alltid kommer hem.

Emööörgencyyy!
Och extra slangen kan ju också tjäna som stödförband om man stukar sig eller får en inre blödning som måste hämmas - less is more:-)

Emööörgencyyy!
Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------
> toker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Spot connect.
>
> Kollar upp sen! Tack!

Den trackar en punkt var 10 minut som man kan se på internet(främsta anledninge är ju som sagt inte att tracka likt en gps). Men den har åven följande.

Sos knapp
Hjälp knapp
Check in

Hjälp och checkin går att programmera. När du trycker in en av dessa så skickas ett mail ( går att få sms också) med dina koordinater.

T.ex. när jag paddlar kajak har jag på tracking sen när jag kommer fram till nattens sovplats kör jag en "framme vid nattens tältplats. Jag är ok."

Hjälp - har hamnat i en jobbig situation. Behöver hjälp för att ta mig härifrån.

Sos- ja det är som att ri ga till sos. Hela köret går igång.

Spot connect har en årsavgift på typ 600 eller nått. Den är lite och smidig. Kör antinge med den på dens axelband alt i karbinhake på ryggan

Emööörgencyyy!
2. Jag har en modifierad sån här i ryggan: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=LIFESYSTEMSTREK_S08

Jag har fyllt på med blodstoppande vadd, lite mer suturtejp, voltarengel och lite annat smått och gott. För cykling är det säkert overkill, men jag har haft med den på vandringar, klättring och diverse annat. Så jag bara slänger ner kittet i den aktuella ryggsäcken. Men jag har använt den för att fixa bland annat en mosad näsa och ett spräckt ögonbryn. Har hellre med mig för mkt än för lite.

Emööörgencyyy!
I skidkläder finns det ibland en insydd mojäng som löser ut vid lavin. Har ingen aning om hur det funkar men det borde ju inte vara så dyrt eller kompliserat att få nått liknade som löser ut vid krasch.

Emööörgencyyy!
Jag skulle säga att ett bra tryckförband är det främsta man bör ha med sig på en tur. Om man måste välja mellan det stora och lilla förbandet så skulle jag nog gå på det minsta. Varför? Jo, för att det är enkelt att ha med, man kan ha det i en liten ficka som är lättillgänglig och det funkar till det mesta. Värre än så då kan man nog knappt ta hand om det.

Den första bilden visar tre förband. De två minsta är likadana. Det enda som skiljer är förpackningen och att den ena har text till sina bilder. Bilderna f.ö är likadana. Så vilken av de små spelar ingen roll.

Som ni ser på de andra bilderna så innehåller alla förband instruktionsbilder. Förlita er dock inte på dessa utifall en nödsituation skulle uppstå. Inte för att bilderna är dåliga instruktioner. Om det uppstår en nödsituation som ni själva måste lösa så är risken överhängande att ni sliter uppförpackningen med en hand och tänderna. Då garanterar jag er att ni inte släpper tryckförbandet och läser instruktionerna.

Så skaffa flera förband så att ni kan öppna en förpackning och testa grejerna. Det är skillnad på att lägga ett täckförband eller tryckförband. Prova gärna att göra detta med en arm också.

Summarum: kan ni inte hantera förbanden så är de inte till någon hjälp ändå.

/G

PS Skriver på mobilen så jag kunde inte infoga bilderna i texten. Sen blev det några snavfel +annat.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    46 KB · Besök: 24
  • image.jpg
    image.jpg
    57.6 KB · Besök: 33
  • image.jpg
    image.jpg
    37.7 KB · Besök: 40
Emööörgencyyy!
Det borde väl övas också under lugna former.

När någon ligger livlös och blodet pumpar ut ur ett djupt jack i kroppen någonstans kan det bli lite stressigt och otäckt ...

Emööörgencyyy!
Jerry skrev:
> Det borde väl övas också under lugna former.
>
> När någon ligger livlös och blodet pumpar ut ur
> ett djupt jack i kroppen någonstans kan det bli
> lite stressigt och otäckt ...

Det var väl lite det jag försökte få fram :)

/G

Emööörgencyyy!
Jenny W skrev:
> I skidkläder finns det ibland en insydd mojäng
> som löser ut vid lavin. Har ingen aning om hur
> det funkar men det borde ju inte vara så dyrt
> eller kompliserat att få nått liknade som löser
> ut vid krasch.

Du menar Recco.
http://www.recco.com
Är gjord för lavinsök på skidorter.
Recco-reflectorn sitter insydd i skidplagget och "reflekterar" signalen från sökutrustningen.
Fungerar på upp till 200 m avstånd.

Emööörgencyyy!
heklamama skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > I skidkläder finns det ibland en insydd
> mojäng
> > som löser ut vid lavin. Har ingen aning om hur
> > det funkar men det borde ju inte vara så dyrt
> > eller kompliserat att få nått liknade som
> löser
> > ut vid krasch.
>
>
> Du menar Recco.
> http://www.recco.com
> Är gjord för lavinsök på skidorter.
> Recco-reflectorn sitter insydd i skidplagget och
> "reflekterar" signalen från sökutrustningen.
> Fungerar på upp till 200 m avstånd.

Ja recco heter det nog det jag har i mina skidbyxor. Trodde de aktiverades på nått vis vid lavin men det kanske bara är så som du skriver att de underlättar eftersöket. Då är det ju ganska oanvändbart vid cykling. Garmin 810 har väl någon livefunktion annars som tidigare nämnts

Emööörgencyyy!
Näe ingen aktivering för sökning.
Men kanske att det kommer en googlenow-jeans med satelittracker snart.

Då är det ju bara att googla ev. försvunna personer...

:-)

Emööörgencyyy!
Atlas skrev:
> Gaffa suger på blödande sår :)

Nakna ben och ett konstigt halsband som hänger ner? Väldigt skum bild :D

/G

Emööörgencyyy!
Chrissofsweden skrev:
>
> Nakna ben och ett konstigt halsband som hänger
> ner? Väldigt skum bild :D
>
> /G

Min dotter Hedda, 19månader, var noga med att övervaka. Hon uttryckte dessutom bestämd vilja att addera snuttefilt till packningen.

Emööörgencyyy!
Jenny W skrev:
> heklamama skrev:
> -----
> > Jenny W skrev:
> >
>
> > -----
> > > I skidkläder finns det ibland en insydd
> > mojäng
> > > som löser ut vid lavin. Har ingen aning om
> hur
> > > det funkar men det borde ju inte vara så
> dyrt
> > > eller kompliserat att få nått liknade som
> > löser
> > > ut vid krasch.
> >
> >
> > Du menar Recco.
> > http://www.recco.com
> > Är gjord för lavinsök på skidorter.
> > Recco-reflectorn sitter insydd i skidplagget
> och
> > "reflekterar" signalen från sökutrustningen.
> > Fungerar på upp till 200 m avstånd.
>
>
> Ja recco heter det nog det jag har i mina
> skidbyxor. Trodde de aktiverades på nått vis vid
> lavin men det kanske bara är så som du skriver
> att de underlättar eftersöket. Då är det ju
> ganska oanvändbart vid cykling. Garmin 810 har
> väl någon livefunktion annars som tidigare
> nämnts

Recco är dessutom ganska oexakt vid sökning. VIll man bli hittad på riktigt när man åker skidor är det transceiver och utbildade kamrater som gäller.

Emööörgencyyy!
När jag cyklar i skogen har jag med mig en halvstor första förband (köpt på Lidls för något år sedan) och en aluminiumfilt. Men om man ska hårddra det hela är blodstoppare (tryckförband eller liknande) det enda du behöver ha med dig. Får du (eller någon annan) bara stopp på blodflödet har du någon timma på dig innan såret måste skötas om på mer avancerat sätt. Det är viktigt att blodstopparen är synlig för personer som passerar, långt ner i en ryggsäck gör den ingen nytta.

Biltema har en som är lite större än nödvändigt men den är billig: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Ovrigt/Forsta-hjalpen-kudde-mini-39552/

KjellF

Emööörgencyyy!
Tille skrev:
> Jag har med tradolan. I tillräckliga doser löser
> det sig.

Jag mins klart och tydligt att det stod Trilafon på flaskan Tille.

Emööörgencyyy!
marran skrev:
> cruxet skrev:
> -----
> > Jag tycker att man kan kommer långt med några
> > kompresser och sporttejp (den klistriga sorten)
> > då kan man tillverka alla möjliga
> tillfälliga
> > lösningar.
>
>
> Själv brukar jag bara sno Beofreds bälte
>
> Fast i ryggan har jag lite gasbinda och sårtejp,
> sen ligger där ju alltid en rulle eltejp också,
> och man har ju silvertejp runt pumpen

Precis, man fixar det mesta med ganska enkla medel.

Emööörgencyyy!
Chrissofsweden skrev:
> Jag skulle säga att ett bra tryckförband är det
> främsta man bör ha med sig på en tur. Om man
> måste välja mellan det stora och lilla
> förbandet så skulle jag nog gå på det minsta.
> Varför? Jo, för att det är enkelt att ha med,
> man kan ha det i en liten ficka som är
> lättillgänglig och det funkar till det mesta.
> Värre än så då kan man nog knappt ta hand om
> det.
>
> Den första bilden visar tre förband. De två
> minsta är likadana. Det enda som skiljer är
> förpackningen och att den ena har text till sina
> bilder. Bilderna f.ö är likadana. Så vilken av
> de små spelar ingen roll.
>
> Som ni ser på de andra bilderna så innehåller
> alla förband instruktionsbilder. Förlita er dock
> inte på dessa utifall en nödsituation skulle
> uppstå. Inte för att bilderna är dåliga
> instruktioner. Om det uppstår en nödsituation
> som ni själva måste lösa så är risken
> överhängande att ni sliter uppförpackningen med
> en hand och tänderna. Då garanterar jag er att
> ni inte släpper tryckförbandet och läser
> instruktionerna.
>
> Så skaffa flera förband så att ni kan öppna en
> förpackning och testa grejerna. Det är skillnad
> på att lägga ett täckförband eller
> tryckförband. Prova gärna att göra detta med en
> arm också.
>
> Summarum: kan ni inte hantera förbanden så är
> de inte till någon hjälp ändå.
>
> /G
>
> PS Skriver på mobilen så jag kunde inte infoga
> bilderna i texten. Sen blev det några snavfel
> +annat.

Dagens inlägg! Tack. Även om jag bara tittat på bilderna finns iaf nu ett litet korn kvar och det triggade igång minnen från diverse kurser.

Min fru suckar ibland åt att jag har förbandskuddar kors och tvärs men det är en jäkla skillnad mot att stå tomhänt. Förband en gång min blödande vad med min socka och silvertejpen runt pumpen; f*n vad det sög att inte ha nåt vettigt....

Emööörgencyyy!
det finns ett självklistrande plast/gummiförband på apoteket det är smidigt.
Är det nån skillnad på sånt där förband och att riva sönder en t-shirt egentligen ?

Emööörgencyyy!
plåtburken skrev:
> det finns ett självklistrande plast/gummiförband
> på apoteket det är smidigt.
> Är det nån skillnad på sånt där förband och
> att riva sönder en t-shirt egentligen ?

Ja. En t-shirt är inte ren. En t-shirt kanske du har på dig. Det är svårt att göra ett tryckförband av en t-shirt om du skadat dig själv. Som täckförband vill du definitivt ha något rent.

Snögg är också riktigt bra! Det tål dessutom väta. Det är ett bandage som påminner om vanlig tunn skumgummi. Ytan är likadan på båda sidorna och den fäster i varandra. Så inga nålar eller tejp behövs. Vikten på detta är mindre än en kompressor och fyller fler funktioner.

Snöggen är väldigt formvänlig och lossnar inte i första taget. Tänk er alltså en vanlig kompressor som när man lindat klart fäster i sig själv. Sån ska jag packa... det funkar mycket bättre än plåster om man är ute på tur.

snogg_180px.jpg

blogg_192825.jpg

Glöm inte sårtvätt.. den är ju bra till allt. Tvätta händer, sår, fettfläckar m.m. Vikten på dom är ju också minimal.

/G

Emööörgencyyy!
snögg finns också på apoteket ? så bra grej ! det och en rulle gummiförband ska införskaffas.
ja att det ska vara rent är bra såklart men vad jag förstått så är det viktigare att inte förlora massa blod och sen kan man tvätta såret på sjukan ändå .
om man ska vara i fjällen tar man med desivon såklart men ska det alltid vara med egentligen ?

Emööörgencyyy!
Jag ska nog sätta ihop en lista och instruktioner över första förband som kan vara bra att ha under en vanlig stigtur. Tänk vad roligt att kunna hjälpa någon annan som gjort sig illa, eller sig själv.

Borde gå att krympa såpass att det får plats i en sadelväska fastän den är fylld med det vanliga (pump, verktyg, laglappar mm)

Behover ser ut att finnas :)

/G

Emööörgencyyy!
Sårtvätt är alltid bra. Finns mycket kul bakterier i skogen. Man ska kanske inte överdriva risken men det är dumt att bli slarvig.

Skrubsår brukar jag tvätta av när jag kommer hem men om det är djupare så låt det blöda ur först lite grand å tvätta rent så gott det går innan du förbinder. Behöver det sys så ska du ju ändå in till akuten annars får du tvätta rent såret ordentligt när du kommit hem.

Emööörgencyyy!
Luthman Photography skrev:
> Recco är dessutom ganska oexakt vid sökning.
> VIll man bli hittad på riktigt när man åker
> skidor är det transceiver och utbildade kamrater
> som gäller.

Lite OT:
Min alp-åkande kompis förklarade det med att Recco är bra om man vill att släkten skall få en kropp att begrava. Sändare/tranciever/utbildad åkkamrat har man om man vill bli uppgrävd levande.

Ser fram emot Chrissofswedens guide.

Emööörgencyyy!
Ända sen polarn skar upp stortån mot en sten så har jag en liten flaska med sprit plus ett litet första hjälpen kit i ryggan.. :-)

Senast ändrad:
Emööörgencyyy!
Chrissofsweden skrev:
> Jerry skrev:
> -----
> > Det borde väl övas också under lugna former.
> >
> > När någon ligger livlös och blodet pumpar ut
> ur
> > ett djupt jack i kroppen någonstans kan det
> bli
> > lite stressigt och otäckt ...
>
>
> Det var väl lite det jag försökte få fram :)
>
> /G

Jo,jag sparkade bestyämt in en öppen dörr:-)

Emööörgencyyy!
Stödförband eller "förbandsstrumpa" för längre turer, kan med fördel kombineras med kralliga värktabletter för att underlätta att man tar sig hem efter elaka stukningar (eller värre) i oländig terräng med lång väg till hjälp.

Vill även passa på att påminna er som "inte gör farliga stunts" när ni kör ensamma om att det inte är de håriga grejerna man skadar sig på, det är småskiten som inte gör en nervös nog att hålla sig på tårna. Gäller väl inte för alla alltid men påfallande ofta och därför värt att lyfta.

Kör så det ryker och inte ihjäl er!

Tillbaka
Topp