En allt i ett hoj (road - gravel - mtb)

kali64

Medlem
Jag lämnar huset och garaget för lägenhet så nu söker jag en cykel för alla ändamål. För gammal för hardcore mountainbiking men vill ta mig fram smidigt i skogen, på gruset, stigen och landsväg.

Planen är en Canyon Grizl CF SLX 8 AXS Trail
https://www.canyon.com/sv-se/gravel.../3475.html?dwvar_3475_pv_rahmenfarbe=R083_P05

Extra hjulpar och gaffel för landsväg samt större klinga fram.

Förutom skogen och stigen kommer jag köra landsväg med lokala gubbklubben (snittar 35km/t i ca 2 timmar)

Men undrar om detta är den bästa kompromissen eller missar jag något? Tacksam för input

Där finns lite omdömen där ute på stora vida nätet t.ex

Byta gaffel låter som något man gör någon gång per säsong, kan tänka mig att det är lagom kul att stå och rikta in en skivbroms söndag morgon & kväll vecka in och vecka ut. Den dämpade som följer med har lock-out, räcker inte det?

Kolla hur stor klinga som får plats fram och vilken utväxling som skulle passa dig för gubbrundan. Även om 40x10 teoretiskt räcker till ca 47 kph vid 90 rpm med 622x32 däck så blir hoppet mellan 15T, 13T & 11T förmodligen störande stort i en snabbare grupp. Lika så är nog 40T i största laget med 44T bak när man är på stigen.

Det är samtidigt lite roligt hur "gravel bikes" tenderar att gravitera mot 90-talets MTBs men med något bättre bromsar. Inget ont i det, men om man tänker modern XC-cykling & stigar blir man nog lite besviken.

Att bo i lägenhet och ha flera cyklar gick bra tills jag gifte mig. Nu, långt senare, funkar det bra igen men då för att buset ratar gamla fälgbromsade cyklar och jag således vågar ha dom i förrådet.

Sen tror jag det här med en-cykel-allt blir svårare så fort man cyklar med andra. Några watt motstånd hit och dit spelar ingen roll om man cyklar själv, rundan tar lite längre tid bara, men skall man hänga med i en klunga är det en annan sak. På andra sidan spektrat så kan jag utan problem cykla helstelt själv i skogen när jag själv väljer stig och tempo, men cyklar jag med en grupp där dom andra kör dämpat märks begränsningarna tydligare.

Att bo i lägenhet och ha flera cyklar gick bra tills jag gifte mig. Nu, långt senare, funkar det bra igen men då för att buset ratar gamla fälgbromsade cyklar och jag således vågar ha dom i förrådet.

Sen tror jag det här med en-cykel-allt blir svårare så fort man cyklar med andra. Några watt motstånd hit och dit spelar ingen roll om man cyklar själv, rundan tar lite längre tid bara, men skall man hänga med i en klunga är det en annan sak. På andra sidan spektrat så kan jag utan problem cykla helstelt själv i skogen när jag själv väljer stig och tempo, men cyklar jag med en grupp där dom andra kör dämpat märks begränsningarna tydligare.

Håller med. Jag kör helst helstel (singlespeed) i stök, men med grupp tar jag oftast min framdämpade mtb. På lvg är luftmotståndet största boven, så om man kan sitta djupt för det inte mycket för hastigheten om man har en gravel eller lvgcykel. Smalare däck, som TS planerar, hjälper såklart. Skulle dock tänka att bockstyre i stök inte är optimalt.

Det första berör. När min sambo köpte flera cyklar fanns det utrymme under taket i sovrummet. Framförallt ovanför sängen finns plats (berör lite på takhöjden). Nu är vi gift och står fruns lvgcykeln i matrummet.

Finns inget som heter "bästa kompromissen", typ.

Kör en stökgravel för skog/grus och köp isf en rätt billig fälgbromsad LVG.

Att förvara cyklar utanför lägenheten (cykelförråd, annat förråd) är ju beroende av hur dessa utrymmen ser ut. Och om man inte tycker att det är perfekt så kan man ju alltid se om det går att skapa ett säkert utrymme. Säg att du har ett förråd som är lite sådär. Om du väljer att ställa cykeln där så får du ju ca 1½ kvm fri yta i lägenheten. Det motsvarar, i stockholm, ett ytpris på nästan 100 tkr. Du får ett jävla Fort Nox att förvara cykeln i om du säkrar upp ditt förråd. ?
Stalle

Jag lämnar huset och garaget för lägenhet så nu söker jag en cykel för alla ändamål. För gammal för hardcore mountainbiking men vill ta mig fram smidigt i skogen, på gruset, stigen och landsväg.

Planen är en Canyon Grizl CF SLX 8 AXS Trail
https://www.canyon.com/sv-se/gravel.../3475.html?dwvar_3475_pv_rahmenfarbe=R083_P05

Extra hjulpar och gaffel för landsväg samt större klinga fram.

Förutom skogen och stigen kommer jag köra landsväg med lokala gubbklubben (snittar 35km/t i ca 2 timmar)

Men undrar om detta är den bästa kompromissen eller missar jag något? Tacksam för input
Men för att svara på frågan.
Om du nu inte tycker att du har i skogen att göra så skulle jag nog satsa på en gravel som är mer åt räcerhållet. Skippa den delen som är åt MTB-hållet. Så skulle jag göra. Annars tror jag du står med en cykel som är tråkig till allt.
Stalle

Tack för alla kloka ord. Några kommentarer:
Nej, jag får inte plats med fler cyklar i förrådet. Ovanför sängen tyckte inte frugan om...
Byta gaffel kan bli stökigt. Träningsrundorna får duga med lockout. Skaffar en extra gaffel för de få motionslopp jag kör (då fåfängan att prestera tid fortfarande jagar mig).
På tal om fåfänga så kommer det ju se konstigt ut med 32mm däck på lvgturerna.
Körde en Bridgestone MB1 med bockstyre i mtbns barndom (innan suspension) och den hade bockstyre med CX växlar på styrändarna så känner att det funkar med bockstyre i lättare terräng.

Jag hade satsat på en cykel som går bra på väg men klarar bredare däck, en trög cykel med fel körställning är inget roligt på väg oavsett om det är asfalt eller grus och det brukar vara på vägen man cyklar mest. Sen med breda däck och inte alltför klen cykel fungerar det fint att cykla skogsvägar och stigar med en landsvägscykel om det inte behöver gå så ruskigt fort och det behöver det inte i skogen tycker jag.

Fundera ordentligt på utväxlingen. Jag som har låg maximal kadens har inte en chans att hänga med gubbarna med min gravel trots 2×11 växlar (med racer fungerar det bra).

Skall kompromissen vara en gravelhoj så skulle jag personligen skippat gaffeln och satsat på fetare däck, kanske 27.5" för gravel/snällstig och en hjulpar med kanske 30 eller 32 mm slicks. Ja, det kommer se lite halvdumt ut men jag skulle hellre tagit det än att köra med dämpgaffeln alltid. Kostnaden för ny gaffel och eventuella delar till styrlager och annat skall ju räknas in. Vet inte om man bara byter den där rakt av på en timme. Canyon kör väl med sin 1 1/4 styrstam och säkert intern vajerdragning.

Skall man inte köra tungt lastat och branta uppförs eller bara är stark överlag så funkar ju två klingor och ev två kassetter. Antar att 40t 10/44 inte är helt optimal i gruppcyklingen. Men kanske är 2x bättre?

Senast ändrad:
Nej, jag får inte plats med fler cyklar i förrådet. Ovanför sängen tyckte inte frugan om...
Byta gaffel kan bli stökigt. Träningsrundorna får duga med lockout. Skaffar en extra gaffel för de få motionslopp jag kör (då fåfängan att prestera tid fortfarande jagar mig).
Körde en Bridgestone MB1 med bockstyre i mtbns barndom (innan suspension) och den hade bockstyre med CX växlar på styrändarna så känner att det funkar med bockstyre i lättare terräng.
Det är ju riktigt fult med smala däck på en cykel det får plats med breda däck på... och o-aero;)
Jag tror att det har hänt mycket med cyklingen sedan din mb1 så man kanske ska tänka sig att det är förskönat såhär i backspegeln. Ska du cykla "lättare terräng" kanske det räcker med max 40mm breda däck (så kan du gå ett steg mer mot race än en Grizl).

Cykel i förråd: det kan ju också vara läskigt ur stöldaspekt, men allt beror på :)

Cykel i förråd: det kan ju också vara läskigt ur stöldaspekt, men allt beror på :)
Ja och det beror ju på vem man är. För mig är en cykel en... sak. Fäster inget stort emetionellt värde till en sak så skulle den bli snodd så är det mest ett ekonomiskt avbräck och lite trassel. För andra är det ju ett mer känslomässigt förhållande till saken. "Min sak!". Och då blir det ju lite jobbigare att hantera om saken blir snodd.

Stalle

Att bara ha en cykel är en fantastisk tanke, men det begränsar användningsområdet. Att stå och byta klingor, gafflar etc... nja. Antingen får man nöja sig med ett smalare användningsområde, ha fler cyklar eller leva med att man inte är snabbast någonstans.

Jag hade köpt en schysst snabb gravel med 2x och relativt tätstegad kasset och kanske ett extra hjulpar. Om du sen märker att du vill ut på stökigare stig än du klarar med graveln så kan väl en billigare eller beggad HT få stå I källaren? Fördelen med en billigare cykel är ju att det inte gör lika ont om den försvinner.

Det är ju riktigt fult med smala däck på en cykel det får plats med breda däck på... och o-aero;)
Avvadådå? ?
1708437526003.jpeg

Jag har en Grizl CF SL 7 eTap med stelgaffel och älskar den. Men kör bara lite i skogen med den. Mest stigar som är genvägar mellan traktor-, grus- och asfaltsvägar. Man kan max ha 44 tänder fram. Mitt tips: två hjulpar, en med tätare kassett på "snabbhjulen" och ha 10-44 på "MTB-hjulen". AXS/Etap är guld!

Jag tror att det har hänt mycket med cyklingen sedan din mb1 så man kanske ska tänka sig att det är förskönat såhär i backspegeln. Ska du cykla "lättare terräng" kanske det räcker med max 40mm breda däck (så kan du gå ett steg mer mot race än en Grizl).

Har du sett de mest extrema mest aerohojarna som finns nuförtiden?
Kolla t.ex. Hopes OS hoj

Brett i gaffeln / baktriangeln är grejen :)

Jättetacksam för all input. Förstår att mina kompromisser inte är optimala men det är för att jag bara har plats för EN cykel i mitt privata förråd.

Men summerar mina tankar just nu:
Gravel 2x stel gaffel typ Grizl CF SL 7 eTap med extra hjulpar.
Enklare HT Mtb som får stå fastlåst i allmänna cykelförrådet.

Tackar speciellt för tipset om att bredd i gaffeln är det senaste. Då behöver jag inte skämmas på träningsrundorna med gubbklubben.

Ojdå, min fru påpekade att jag har en SIlex400 stående i garaget. Tänkte ha den som vardagscykel då jag cyklar varje dag. Pendlar är att ta i men jag rör mig i stan kanske 10-20km på en dag. Har dubbdäck och semiskärmar.

Får väl sälja den och skaffa en beg HT som jag även har i stan.

Tuffa beslut, måste tömma garaget till 28/3. Förutom Silexen så finns en Scapin CrMO racer med Campa jubileums (50år) sats och torkade tubdäck... Omonterad får man tydligen ganska bra för Campasatsen men monterad (fast okörd) är det väl inte så mycket värde i den retroklenod.

Slog upp Silex och där har du väl redan en fin gravel som även kan fungera som endurance landsvägscykel?

Scapin hade jag monterat ned och haft i en låda under sängen eller i garderoben - om det inte ärså att du känner att du vill sälja den.

Så lite mer research och nu inne på en S Diverge str expert. Målet Vättern sub 10 och Vasan sub5 där jag lever dagen efter (samma cykel men olika däck så klart, 45 Vasan, 30 Vättern)

Tillbaka
Topp