En bra landsvägscykel?

En bra landsvägscykel?
Är det här en bra landsvägscykel?
Växlarna heter shimano Sora.

Pris ca 5000:-

Jag är helt nybörjare och tänkte prova på att motionscykla.

Mvh//Christer
 

Bilagor

  • 20160825_153835.jpg
    20160825_153835.jpg
    266.9 KB · Besök: 61
En bra landsvägscykel?
Christer85 sa:
Är det här en bra landsvägscykel?
Växlarna heter shimano Sora.

Pris ca 5000:-

Jag är helt nybörjare och tänkte prova på att motionscykla.

Mvh//Christer

Den cykeln är inte värd 5000. Ser ju ut att vara gamla sora och den var inte kul. Sora-3500 är bra (relativt iaf och ett riktigt STI reglage) de äldre varianterna är rätt trista.

Cykeln ser rätt muggig ut på bilden också - köp nytt enkelt om budgeten är skral då det ger mer för samma peng.
 
En bra landsvägscykel?
Bengt-re sa:
Ser ju ut att vara gamla sora och den var inte kul. Sora-3500 är bra (relativt iaf och ett riktigt STI reglage) de äldre varianterna är rätt trista.
Kan inte annat än hålla med så när som på att det är paddlar bakom bromshandtagen på bilden så det bör vara nyare inte fullt så vädervedriga Sora...
 
En bra landsvägscykel?
Värt att veta är att storleksbeteckningar, oavsett om det är siffror såsom 58 eller bokstäver såsom L, inte är något som alls är standardiserat. En L-ram från en tillverkare kan vara närmare en XL-ram från än annan tillverkare än denna andra tillverkares L-ram. Så jag skulle rekommendera att försöka titta på geometritabellerna för de cyklar du funderar på och jämföra. Brukar gå att hitta på nätet om man söker. Sen finns det snurror såsom http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp som kan ge dig ett hum om lämpliga mått utgående från dina kroppsmått.

Grovt kan man säga att ju mindre ram du har, desto mer aggressiv sittställning får du. En mer aggressiv sittställning ger typiskt lägre luftmotstånd (givet samma position med händerna och allt annat lika) men kräver typiskt mer core-styrka och vana för att du ska orka. En hel del proffs har ganska små ramar för att komma ner i en aerodynamisk position och kompenserar med långa styrstammar. Att som nybörjare ägna sig åt sådant skulle jag inte rekommendera. Sen får ramen förstås inte vara för stor heller.
 
En bra landsvägscykel?
Det är nog same same but different. För 5000 spänn så duger väl båda tycker jag. Det är liksom nästan minimivärdet på en ok landsväg. Är du dessutom helt ny kanske det inte gör något ifall den på pappret är en storlek för liten. Du har ändå inte byggt upp bålstyrkan än så det kanske rent av är mer bekvämt. Så bara köpa en längre styrstam sen eller rent av byta cykel om det är kul. Provcykla o känn efter. Tycker inte det är lönt att hänga upp sig på detaljer i den här prisklassen eller nivå av cykling.
 
En bra landsvägscykel?
ericke sa:
Är du dessutom helt ny kanske det inte gör något ifall den på pappret är en storlek för liten. Du har ändå inte byggt upp bålstyrkan än så det kanske rent av är mer bekvämt.

Tvärtom skulle jag säga. Man får mer drop från sadel till styre på en liten ram än på en stor.
Jag skulle nästan vilja påstår att det är bäst att välja en lagom stor ram. Gärna i komfortgeometri för en nybörjare som inte vant kroppen vid sittställningen.
 
En bra landsvägscykel?
Stumpy sa:
ericke sa:
Är du dessutom helt ny kanske det inte gör något ifall den på pappret är en storlek för liten. Du har ändå inte byggt upp bålstyrkan än så det kanske rent av är mer bekvämt.

Tvärtom skulle jag säga. Man får mer drop från sadel till styre på en liten ram än på en stor.
Jag skulle nästan vilja påstår att det är bäst att välja en lagom stor ram. Gärna i komfortgeometri för en nybörjare som inte vant kroppen vid sittställningen.

Håller med om storlek. Växlarna funkar alla egentligen, när man cyklat lite mer tror man att man vet vad man vill ha sen. Det är inte det som hindrar dig från att köra fort dock. Det är sittställning och dina ben. Ramen på Meridan är nog bra. De har samma ram till olika modeller/prisklasser. Den enerverande snubben durianrider på youtube jämförde en instegscykel med en top of the line uppför en av hans favoritbackar och det skilde extremt lite.
 
En bra landsvägscykel?
Du kan få köpa min gamla cykel för 5000:-. Drygt 1 år gammal cyklad ca 200mil. skillnader från bilden är att nu sitter det spd-pedaler på den och dessutom en PRO stolpe. PÅ den sitter det Ultegra fram och bak samt 105 reglage. Cykeln är numera såld!
 

Bilagor

  • WP_20160403_002.jpg
    WP_20160403_002.jpg
    354.6 KB · Besök: 42
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp