En bra landsvägscykel?

En bra landsvägscykel?
Är det här en bra landsvägscykel?
Växlarna heter shimano Sora.

Pris ca 5000:-

Jag är helt nybörjare och tänkte prova på att motionscykla.

Mvh//Christer

Bilagor

• 20160825_153835.jpg
    20160825_153835.jpg
    266.9 KB · Besök: 61
En bra landsvägscykel?
Christer85 sa:
Är det här en bra landsvägscykel?
Växlarna heter shimano Sora.

Pris ca 5000:-

Jag är helt nybörjare och tänkte prova på att motionscykla.

Mvh//Christer

Den cykeln är inte värd 5000. Ser ju ut att vara gamla sora och den var inte kul. Sora-3500 är bra (relativt iaf och ett riktigt STI reglage) de äldre varianterna är rätt trista.

Cykeln ser rätt muggig ut på bilden också - köp nytt enkelt om budgeten är skral då det ger mer för samma peng.

En bra landsvägscykel?
Bengt-re sa:
Ser ju ut att vara gamla sora och den var inte kul. Sora-3500 är bra (relativt iaf och ett riktigt STI reglage) de äldre varianterna är rätt trista.
Kan inte annat än hålla med så när som på att det är paddlar bakom bromshandtagen på bilden så det bör vara nyare inte fullt så vädervedriga Sora...

En bra landsvägscykel?
Värt att veta är att storleksbeteckningar, oavsett om det är siffror såsom 58 eller bokstäver såsom L, inte är något som alls är standardiserat. En L-ram från en tillverkare kan vara närmare en XL-ram från än annan tillverkare än denna andra tillverkares L-ram. Så jag skulle rekommendera att försöka titta på geometritabellerna för de cyklar du funderar på och jämföra. Brukar gå att hitta på nätet om man söker. Sen finns det snurror såsom http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp som kan ge dig ett hum om lämpliga mått utgående från dina kroppsmått.