En dag på pendlarstråket - hur gör du?

Rippa

Ny medlem
Scenariot är som följer:

På väg till jobbet/plugget i normal-god pendlarfart. Plötsligt känner du en förnimmelse i nacken. Ett snabbt ögonkast bekräftar misstanken. Tätt på ditt bakhjul har en medpendlare smygit upp. Det luktar race!

Vad gör du:

1. Petar i en lägre växel och gör dig beredd. Trycker sedan till utav h-vete. Här skall läggas maximal distans mellan mig och honom. The race is on!

2. Låter han ligga och draft’a tills han tröttnar och låter honom sedan passera utan att ändra tempo. Jag bryr mig inte om dylika vardagsrace.

Senast redigerad av en moderator:
5. Kastar mig på radion och ber min team manager anmäla fanskapet till tävlingskommissarien. Är det tempoetapp så är det. Har man långt till jobbet är det förstås en helt annan femma.

MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> 4. Ökar farten successivt tills wheelsuckern
> blåser av.

Samma här. Lika kul varje gång.

Frågar förvånat var fan kom du ifrån??? Du var inte här nyss. Sen är snacket igång och det är troligen nån man känner. Igen utseendet på iaf! Det är najs.

Fast med rippatrådar vet man ju aldrig...

Skönt att se att man inte är ensam om detta trafikbeteende!!

Lika kul varje gång att med en snabb häl-tå nedväxling - fälla pedalen, invänta turboknuffen och pressas tillbaka i sätet, för att sedan se motstånder krympa i backspegeln samtidigt som ESP-lampan blinkar som ett vildsint ravefest-stroboskop. :D

Det är roligt när man långsamt trampar ifrån alla andra pendlare med mtb, särskilt som den är en ss-29:a... Det jobbiga är att man måste hålla runt 140 i kadens med 32/18 utväxling så man blir dyngsur av svett, fast det är det värt :-D

Till jobbet har jag en grym nedförsbacke som GummiAnkan (vill jag minnas, vart tog han vägen?) tryckte upp cykeln i 70/timmen på. Kör nån förbi där säger jag bara Good Luck. Deyt var faktiskt en som jag drog förbi strax efter Dalvik som kom farande i full speed 100m ned.

Hem är det motsvarande uppförsbacke, och med jobbrygga och träningsväska på pakethållaren är det inte direkt läge att tävla. Dessutom är benen ofta lite möra efter lunchträningen.

Jag viker alltså ned mig - har tävlat tillräckligt!

Erik

7 ökar farten sakta, för inte fan kan man bli omkörd på vägen till jobbet...
kollar bak igen...inser att det är en 60-kilos kille på en räcer (väger alltså hälften av mitt ekipage), tittar frammåt och ser mörby backe, sätter mig raklång upp, halar upp mobilen och låtsas som nån ringde....

SuperApe skrev:
> Kör som vanligt, låter han gå om, tar rulle,
> tokrycker i första bästa backe.
> Ibland funkar det inte.

Hmmm, och du pendlar till Kista via Silverdal/Helenelund/Kistagången, eller hur?? Jag minns en morgon typ november/december 2006. Och det där rycket kom i backen efter Silverdalkapellet typ? Hmmm...

Ja det var det jag misstänkte, folk gillar inte att bli omkörda. Jag kör ofta om folk som inte riktigt kan acceptera att bli omkörda. Sedan kommer de och ska om igen. Man ser hur de kämpar, hela kroppen gungar som om de riktigt tar i. Jag tycker att det är patetiskt. Själv kör jag alltid 2: låter den som vill ligga på rulle göra det. Vill någon om - varsågod.

Pendlar till Sollentuna, i övrigt låter det som jag... Skulle dock aldrig ens komma på tanken på att försöka rycka från nån med zipp-hjul. :-)

För det mest kör jag ju bara i mitt egen fart och struntar i racing. jobbigt ju. Men ibland sover jag ju på cykeln och behöver väckas till liv.

JKolmo skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kör som vanligt, låter han gå om, tar rulle,
> > tokrycker i första bästa backe.
> > Ibland funkar det inte.
>
>
> Hmmm, och du pendlar till Kista via
> Silverdal/Helenelund/Kistagången, eller hur?? Jag
> minns en morgon typ november/december 2006. Och
> det där rycket kom i backen efter
> Silverdalkapellet typ? Hmmm...

Man tror man e snabb, sen kommer det nån som är snabbare. Då gäller det att vara snabbast...

Låter han köra om och känna sig snabb. Håller jämnt till nästa backe.
Då gäller det att vara snabbast. Det är ju som bekant bara i uppförsbackarna som
omkörningar egentligen räknas.

Och under alla omständigheter får man inte se ansträngd ut när man passerar!

Brukar öka farten, ligger och drar ett tag för att kolla om personen hänger på, sedan går jag ut åt sidan och släpper av lite så att den andre får dra lite. Lite lätt "upp-och-dra-vinkning" med handen ibland också.

Är det en "riktig cuklist" så fattar denne oftast vad det handlar om och gör sedan samma sak efter sin förning, och tillsammans noterar vi topprekord till jobbet, och tackar varandra för gott samarbete och insparade arbetsminuter innan vi skiljs åt, allt i god folkhems-anda och we shall overcome etc....

Om personen dock inte kör om då jag saktar ner och går ut, ja då fattar vederbörande inte, eller är en wheelsucker grande - och då får personen ligga i suget så länge den vill, inget jag stör mig på. Men är man morgonbubblig i magen så kan man alltid lyfta sig från sadeln någon centimeter och öka metanhalten i dennes inandningsluft. Lite kul på sånt där grabbigt vis.

Och om personen kör om då jag släpper förbi, men sedan inte gör samma sak utan istället ska försöka köra ifrån som tack för visat intresse, ja då brukar jag hänga på i pin kiv och wheelsucka så där lite extra irriterande, ackompanjerad av högt psykande flås, snörvel och harkel. Bara för att retas lite. Sen släpper jag av och låter dem skena iväg. Ofta ser man på dem att de tagit vatten över huvudet, men kan inte med att vika ner sig. Ibland är det rent otroligt i vilka hastigheter man kan skrämma upp en tävlingsinriktad och morgonsur tjänsteman med sidoväska på sin Skeppshult.

Är lite av pånyttfödd cuklist sen ett knappt år tillbaka, och är fortfarande sådär nybörjar-idot-fartkåt att:
A jag nästan aldrig blir upphunnen (iofs inte så högtrafikerat på min knappa mil heller).
B blev jag det så skulle jag inte kunna öka något :)

Håller på att jobba med det där att se totalt oberörd ut när man vansinnestrampar, några tips?
Nån som prövat bedövning i ansiktet, kan det funka?

Senast redigerad av en moderator:
bonbon skrev:
> Är lite av pånyttfödd cuklist sen ett knappt
> år tillbaka, och är fortfarande sådär
> nybörjar-idot-fartkåt att:
> A jag nästan aldrig blir upphunnen (iofs inte så
> högtrafikerat på min knappa mil heller).
> B blev jag det så skulle jag inte kunna öka
> något :)
>
> Håller på att jobba med det där att se totalt
> oberörd ut när man vansinnestrampar, några
> tips?
> Nån som prövat bedövning i ansiktet, kan det
> funka?

Botox verkar ju funka.

Det är faktiskt så att personen som liggar och draftar saktar ner du som ligger framför, så några såna tjänster ställs inte upp på. Ska jag bli svettig på väg till jobbet så ska det vara för min skull, inte någon annans. Basta.

Jag brukar ligga kvar i konstant fart och dra, sen håller jag samma fart i nästa uppförsbacke och ser vad som händer. Hänger han på så slår jag av och låter honom dra ett tag.

Jag bruker var den som kommer bakifrån och drafta. Sen kör jag om och låter den som var framme drafta och schwipps är vi ett glad par som turas om hela vägen. Om han/hon är tillräcklig snabb att det blir ett träningspass dvs ;-)

Enkelt....Öka succesivt (eller åtminstone ligga på en sådan nivå som GARANTERAT är jobbig - även för dig själv). Då vet man att det bara psyket som avgör och ger man sig fan på det så tror jag man vinner.

Ännu roligare är att ligga i sådan fart så att man nästan med säkerhet kommer att bli omkörd. Vid själva omkörningen så ökar man presis så mycket så att han inte kommer förbi. Görs med fördel med solglasögon och Ipod. Mer än en gång har man kallats idiot, fruktansvärt roligt!

1. The race is On.
Han ska inte om helt enkelt. Men ibland är det en riktig entusiast, och det är egentligen bara då det verkligen blir Race. Efter ett tag kan man börja prata. Det är kul :-)

Jag brukar strunta i om någon ligger tätt bakom. Vad jag däremot inte kan nonchalera lika lätt är de som ligger framför mig. De bara ska köras om. Tar första bästa chans att göra det också. Men innan jag bestämmer mig för att blåsa förbi brukar jag känna efter hur pigg jag är, för när man väl cyklat om finns det ingen återvändo. Då måste man också behålla försprånget, för tappa ansiktet inför den man precis susat förbi är otänkbart.

kitzblitz skrev:
> Jag bruker var den som kommer bakifrån och
> drafta. Sen kör jag om och låter den som var
> framme drafta och schwipps är vi ett glad par som
> turas om hela vägen. Om han/hon är tillräcklig
> snabb att det blir ett träningspass dvs ;-)

Du är alldeles för väluppfostrad, Toni! :)

bonbon skrev:
>...
> Nån som prövat bedövning i ansiktet, kan det
> funka?

Tävlingsdansare brukar andas i mungipan för att se coola ut.
Kanske kan va ett tips?

kitzblitz skrev:
> Jag bruker var den som kommer bakifrån och
> drafta. Sen kör jag om och låter den som var
> framme drafta och schwipps är vi ett glad par som
> turas om hela vägen. Om han/hon är tillräcklig
> snabb att det blir ett träningspass dvs ;-)

Den är grymt nice.

smiley skrev:
> Jag brukar strunta i om någon ligger tätt bakom.
> Vad jag däremot inte kan nonchalera lika lätt
> är de som ligger framför mig. De bara ska köras
> om. Tar första bästa chans att göra det också.
> Men innan jag bestämmer mig för att blåsa
> förbi brukar jag känna efter hur pigg jag är,
> för när man väl cyklat om finns det ingen
> återvändo. Då måste man också behålla
> försprånget, för tappa ansiktet inför den man
> precis susat förbi är otänkbart.

Exakt så.

Lösningen mot stress är vettig stereo, gärna med en bra ljudbok, luftkonditionering, automatlåda och gott kaffe i termosmuggen. De får hetsa eller köra om bäst de vill.

Min lösning är att inte tokdra om någon kommer på rullen, då vet man ju att man kommer bli omkörd när mjölksyran kommer. Jag går ner lite i tempo istället, efter ett tag tröttnar den som ligger bakom, kör om och jag kan lägga mig på rullen och invänta spurtkänslan i benen. Ofta tokdrar den andre och det är bara mata på med allt man har i backen. Hej då, säger man:D

Stervelo skrev:
> Det är faktiskt så att personen som liggar och
> draftar saktar ner du som ligger framför, så
> några såna tjänster ställs inte upp på. Ska
> jag bli svettig på väg till jobbet så ska det
> vara för min skull, inte någon annans. Basta.

Om någon ligger i ditt baksug så tjänar även du på det. Men den som ligger bakom tjänar såklart mycket, mycket mer.

Johan S skrev:
> Min lösning är att inte tokdra om någon kommer
> på rullen, då vet man ju att man kommer bli
> omkörd när mjölksyran kommer.

Äsch, han får väl mjölksyra först, han drog ju som fan för att komma i kapp. Så det är bara som vanligt : öka!

Tillbaka
Topp