En italienare tar form.

En italienare tar form.
GIOS Evolution med tillhörande framgaffel

Bygget startade denna sommar med att jag fann den italienska stålram jag varit på jakt efter sedan en tid tillbaka.

GIOS1.jpg ht=544

GIOS2.jpg ht=544

GIOS3.jpg ht=544

GIOS10.jpg ht=544

GIOS4.jpg ht=544

GIOS7.jpg ht=544

GIOS11.jpg ht=544

GIOS12.jpg ht=544

Senast redigerad av en moderator:
En italienare tar form.
Ser ut att bli ett fint bygge. Visst är det kul att senaste Campagruppen passar stilmässigt och funktionellt på en gammal ram?

En italienare tar form.
Ramen köpte jag begagnat. Men den hängde i cykelcitys verkstad i Stockholm. Ramen hade aldrig blivit cyklad på, utan var mest dekoration så det ut som. Den hade väl lite små lackskador. Men det reparerades med typ plastic-padding och en mycket mörk ultramarinblå.

Vad ramen väger har jag ingen aning om. Får väga hela cykeln efter och komma med den upgiften istället.

När jag väl fått lite uppmärksamhet. Är det någon som har ett bra förslag på hjulval? Hade väl tänkt landa på en 3000-4000 högst.

En italienare tar form.
Inte blir det Lightweight hjul. Det kan jag och min budget lova. För att bibehålla det klassiska stuket, hade jag tänkt mig ett par hjul med silverfärgad fälg och därpå ett par däck med "beiget" på sidorna. Fast att hitta det hjulet för 10-delat är ett projekt i projektet.
Annars har jag ytterliggar en tanke på att skaffa ett par Campagnolo Proton och sedan slänga på ett par helsvarta däck.

En italienare tar form.
Jag kan rekommendera kombon proton - michelion pro2race. Jag kör på den kombinationen och stortrivs! Enda nackdelen är att det är svårt att kränga på däcken, riktigt svårt.
Mycket snygg cykel!!

En italienare tar form.
chrkes skrev:
-------------------------------------------------------
> ett par hjul med silverfärgad fälg och därpå ett par däck med
> "beiget" på sidorna. Fast att hitta det hjulet
> för 10-delat är ett projekt i projektet.

file=38253

Från tråden jag länkade till tidigare. DT Swiss RR 1.1-fälgar, Veloce-nav bak och Tune fram. Kör Veloce-nav fram också, borde funka bra. Dekalerna på fälgarna kan pillas bort.

En italienare tar form.
chrkes skrev:

> Bygget startade denna sommar med att jag fann den
> italienska stålram jag varit på jakt efter sedan
> en tid tillbaka. Sedan tog det ett tag att hitta
> styret och styrtappen. Cinelli var klurigt att få
> tag på. Men lät ebay.com stå till hands där.

Jag har ett gäng Cinelli- och 3TTT-styren liggandes i förrådet och jag har inte någon större användning för dem. Hur mycket kan man få för ett styre på Ebay? ;-)

En italienare tar form.
JKolmo skrev:
> Det måste vara tub och det måste vara Veloflex
> Criterium med beiga däckssidor. Eller Dugast.

FMB - handgjorda franska tubdäck - är också OK, fast det verkar ju finnas Giosdäck som ett gott alternativ. Annars håller jag med om att det borde vara tubdäck.

En italienare tar form.
Fast jag sätter en cornetti på att det där Giosdäcket är tillverkat av Veloflex och rebrandat för Gios. Det är misstänkt likt Veloflex Servizio Corse...

En italienare tar form.
Håller med några av de andra som skrivit här inte kan du skänga på ett par moderna fulcrum. Handbyggda skall du ha. Det behöver inte vara dyrt. Veloce nav och open pro enkelt och hållbart.

En italienare tar form.
Naturligtvis handbyggda med Campa-nav, lämpliga silver-fälgar typ Reflex och tubdäck. Moderna "fabrikshjul" känns helt fel.

/GurraG

En italienare tar form.
Jag har väl tänkt lite nu och upptäckte ett par jätteveackra Ambrosio F20 fälgar eller ett par Montreal av samma tillverkare.

En italienare tar form.
bigmollo skrev:
> Peter_K, jag vill ligga med din cykel.

Det går bra, men försök låta bli att olla sadeln :)

chrkes: Visst är tubhjul snyggast och mest tidsenligt, men jag hade valt kanttråd alla gånger.

En italienare tar form.
Som första hjul-komponent blev det de där Campa Record '06. Ser otroligt fina och välgjorda ut. Så inom en inte alltför avlägsen tid, kommer ett par fälgar få omge dessa nav.

En italienare tar form.
Ja. Har väl tänkt på Ambrosio-fälgarna några inlägg ovan. Fast inte helt säker än. Men helt klart det främsta alternativet. Ligger inom ramarna för budgeten också. Men om det är någon som har alternativ på likande saker är det ju bara att rekommendera på.

En italienare tar form.
Åh så svårt att bestämma sig. Vilken färg ska man ha på sina fälgar. Båda alternativen ser ju så bra ut. Så tänkte använda mig av er som smakråd. Silver eller svartanodiserade?

Tillbaka
Topp