En klassiker - på TV

En klassiker - på TV
Jag menar som rolig grej med allt runt i kring. Som CV eller VR. Fest ju! Sedan förstår jag att det inte är särskilt tufft om man jmf med ex VR.
Sedan har flera som jag pratat med ansett att just Vansbro var det tuffaste i klassikern. Om det beror på vattenskräck/ovana eller kyla låter jag vara osagt.

H. skrev:
-------------------------------------------------------
> julgus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vansbro simningen verkar ju riktigt roligt och
> > inte särskilt ansträngande.
>
> Vansbrosimmet är rätt meningslöst i mitt tycke.
> Men det kanske är för att jag tycker simning är
> fasligt tråkigt. Saken är ju den att
> medelsvensson som laddade genom att bada
> bubbelpool stämmer rätt bra överrens med vad
> som faktiskt krävs för att klara tävlingen. Det
> enda han borde ha gjort var kanske att ha testat
> våtdräkten lite noggrannare innan start.
>
> Men vansbrosimmet är ju rakt av en förlorad helg
> som man gör enbart för att ha gjort
> "klassikern".

En klassiker - på TV
Fast jag hade kanske uppskattat att de hade lite större ambitioner och mål än att ta sig runt. Hur de tänkte kring att uppnå dessa mål. Nu är det bara "vi får se hur det går" och så blir det nått slags referat av själva deltagandet.

Törs man gissa att de bytt produktion...

En klassiker - på TV
json88 skrev:
> Vad ni gnäller. Klassikern är väl till för sk
> vanligt folk dvs tomtar av alla dess slag som vill
> gå en kamp mot sig själv. Utan dessa kan alla
> evenemang packa ihop sina verksamheter.

Måste man låta bli att träna för att kunna gå en kamp mot sig själv? Borde ju för evenemangen snarare vara bra att få in de som tränar en del i alla fall. De som tränar lite eller inget alls tror jag antingen inte kör någon mer gång eller så börjar de träna mer och kanske kommer tillbaka. Att år efter år genomföra i alla fall VR/VL/LL med ingen/minimal träning är det nog få som gör.

Utifrån min egen erfarenhet så gav mig första VR blodad tand att träna bättre än jag gjorde inför den rundan. Har för mig att jag då gjorde 165 mil före loppet. Hade jag tränat obefintligt undrar jag om jag hade fortsatt cykla.

En klassiker - på TV
GoranS skrev:
> json88 skrev:
> -----
> > Vad ni gnäller. Klassikern är väl till för
> sk
> > vanligt folk dvs tomtar av alla dess slag som
> vill
> > gå en kamp mot sig själv. Utan dessa kan alla
> > evenemang packa ihop sina verksamheter.
>
> Måste man låta bli att träna för att kunna gå
> en kamp mot sig själv? Borde ju för evenemangen
> snarare vara bra att få in de som tränar en del
> i alla fall. De som tränar lite eller inget alls
> tror jag antingen inte kör någon mer gång eller
> så börjar de träna mer och kanske kommer
> tillbaka. Att år efter år genomföra i alla fall
> VR/VL/LL med ingen/minimal träning är det nog
> få som gör.
>
> Utifrån min egen erfarenhet så gav mig första
> VR blodad tand att träna bättre än jag gjorde
> inför den rundan. Har för mig att jag då gjorde
> 165 mil före loppet. Hade jag tränat obefintligt
> undrar jag om jag hade fortsatt cykla.

Nej man måste inte låta bli att träna. Men vissa tränar mycket andra mindre och ett fåtal inget.
I en klassiker har du kanske en handfull som väljer att testa utan nämnvärd träning, så dom utgör inget problem för någon annan än dom själva.
Annars får man börja sätta upp prestationskrav, kvalifikationstider mm för att få delta, men då har man dödat en folkrörelse.

En klassiker - på TV
json88 skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > json88 skrev:
> >
>
>

> I en klassiker har du kanske en handfull som väljer att testa utan nämnvärd träning, så
> dom utgör inget problem för någon annan än dom själva.

Risken är att dom gör det. Jag tror att vi kommer se minst en av deltagarna i årets program belasta sjukvården med ett "knä" och det helt i onödan.

> Annars får man börja sätta upp prestationskrav, kvalifikationstider mm för att få delta, men då
> har man dödat en folkrörelse.

Jag vet inte det. VL har väl kört med "sidning" i rätt så många år. Verkar inte dödat suget värst mycket.

En klassiker - på TV
Ingen vidare underhållning i år.

Två deltagare som inte förbereder sig nånting och haltar igenom Lidingöloppet skadade. En deltagare som iofs är lite mer seriös men blir sjuk och springer med penicillin i kroppen. Och så en elitidrottare som man knappt får följa under loppen men där det vore intressant att få veta lite om hur han tränar etc, vilket man inte får.

På gränsen till lyteskomik över det skånska radarparet också...

En klassiker - på TV
Kudos skrev:
> Klippet där Rasmus visar löpartips och coachens
> blick och kommentarer till det var ju riktigt
> underhållande.

Däe äe ju däe vi raedan haur gått igenom, däe va inte mycke nytt däe.

Stackare...

En klassiker - på TV
Det är ju inte så att programmet lockar mig att göra klassikern igen, vilket lite illa dolt verkar vara syftet.

Vem vill bli förknippad med skåningarna? ;)

Imho ett skott i foten för arrangörerna.

En klassiker - på TV
Hörni, är det inte mera intressant varför vi blir irriterade på att människor faktiskt hittar fyra höjdpunkter under året som kan bryta av vardagsmonotonin? Personligen kom jag på mig själv med att störa mig på den lattjo trollkarlen och hans inställning till loppen, men sen funderade jag ett varv till varför jag gjorde det och insåg att det handlade om något så löjligt som att jag någonstans i bakhuvudet tyckte att han inte visade respekt för konditionsidrott men vad spelade det egentligen för roll (?) - ingen alls, annan än att Lidingöloppet "backfirade" på hans dåliga förberedelser och det var ju precis det som var hans syfte - att ta reda på vad han kunde klara av utan direkta förberedelser.

Sen vad det gäller själva deltagandet, vissa är ju ute och visar vad ett pannben klarar av fast de kanske blivit uträknade av förståsigpåare innan. Bara det är hedervärt kan jag tycka. Att delta i en svensk klassiker kan säkert vara en milstolpe för många människor och det är ju det som det handlar om, att flytta en gräns man inte trodde att man kunde flytta.

Senast ändrad:
En klassiker - på TV
Va första programmet jag såg igår, tyckte det va ganska märkligt. Varför vill killarna göra en klassiker men utan att förbereda sig? Springa 30 km utan att ha tränat för det är ju bara idiotiskt. Inte det minsta imponerande på något sätt. Kommer aldrig förstå varför någon vill ta sig igenom en tävling bara för att ha gjort den.

En klassiker - på TV
rickards skrev:
> Va första programmet jag såg igår, tyckte det
> va ganska märkligt. Varför vill killarna göra
> en klassiker men utan att förbereda sig? Springa
> 30 km utan att ha tränat för det är ju bara
> idiotiskt. Inte det minsta imponerande på något
> sätt. Kommer aldrig förstå varför någon vill
> ta sig igenom en tävling bara för att ha gjort
> den.

Precis. Alla som är friska kan ju ta sig igenom Lidingöloppet fullständigt otränade genom att jogga/lufsa/gå i början och mestadels gå andra halvan. Det tar lång tid och gör ont men jag ser verkligen inte att det skulle vara en prestation på något sätt. Tycker att vitsen med att genomföra en klassiker delvis försvinner om man gör en grej av att vara helt oförberedd, det ska väl vara en sporre till att börja träna?

Men man kan väl se olika på det...

En klassiker - på TV
Som ovan skriver. Alla som är friska kan på ett eller annat sätt gå/lufsa sig fram i tre mil på 5-6 timmar. Imponerande. Näpp inte det minsta.

Detta programmet tycks mig vara en fråga om en "svensk klassiker i hur man skadar och förnedrar sin kropp på det dummaste av de dumma sätten i tv" och inget annat. Detta är ju bara dumt.

Sluta belasta sjukvården p.g.a. dumheter. (Ironi är det väl bäst att tillägga)

Men som floors skriver. varför bli irriterad. Tja vad vet jag. Har det kanske allt för bra för att orka bry sig om detta helt oviktiga. Eller så kanske det är så för min del att det är väl inte deltagarna i sig som jag blir irriterad på. Det finns ju massor av dem som i princip gör samma samma , fast inte i TV. Som inte förstår bättre. T.ex. för står de uppenbart inte att om huvudet är dumt, får kroppen lida.

Det är väl snarare så att jag blir irriterad, om det nu är det jag blir, på dem som gör denna skit tv, som jag av någon jävla outgrundlig andledning tittar på. Någon borde göra något!

En klassiker - på TV
DT skrev:
> Kudos skrev:
> -----
> > Klippet där Rasmus visar löpartips och
> coachens
> > blick och kommentarer till det var ju riktigt
> > underhållande.
>
> Däe äe ju däe vi raedan haur gått igenom, däe
> va inte mycke nytt däe.
>
> Stackare...

mer av samma vara !

En klassiker - på TV
Att det finns dem som kör Klassikern på ren vilja och utan att träna speciellt mycket är nog inte så ovanligt och inget fel i sig mer än att man riskerar skador.

Frågan är varför SVT väljer att ta med 3 sådana i sitt program (undantag kanske för tjejen som iaf verkar förbereda sig lite)? Det hade väl räckt med skåningen och istället för komikern ta med någon "seriös" motionär. Tror fler skulle känna igen sig med någon i programmet då, soffpotatisen, motionären, "elit"motionären eller eliten.

Har själv inte gjort Klassikern men väl VR och VL. VR var jobbigt trots att jag tränat hyggligt innan men sista halvan av VL var en ren katastrof pga för lite skidträning.

En klassiker - på TV
p2m skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Kudos skrev:
> >
>
> > -----
> > > Klippet där Rasmus visar löpartips och
> > coachens
> > > blick och kommentarer till det var ju riktigt
> > > underhållande.
> >
> > Däe äe ju däe vi raedan haur gått igenom,
> däe
> > va inte mycke nytt däe.
> >
> > Stackare...
>
> mer av samma vara !
>
>

Tack!

En klassiker - på TV
Nog för att vi skåningar snackar roligt ibland men hoppar över R som glans gjorde i tv-soffan har inget med skånska att göra, snarare blekingska eller småländska isåfall. Karakteristiskt för skånskan är snarare att vi uttalar alla bokstäver i orden och tom lägger till bokstäver när vi tycker det underlättar.

Edit. Stockolmana (eller som vi skåningar säger, Stockholmarna) är också ganska bra på att hoppa över bokstäver.

Typexempel cykeln. Skåningar försöker uttala l-et vilket blir krångligt så vi säger cyklen eller cykelen, alla bokstäver ska med. Stockholmarna gör det enkelt för sig, cyken'

Senast ändrad:
En klassiker - på TV
Den där coachen som pratar lite långsamt och som så många gör sig roliga över (?) har i själva verket en MS-sjukdom. Det berättade han själv i senaste avsnittet.

En klassiker - på TV
Labanos skrev:
> Den där coachen som pratar lite långsamt och som
> så många gör sig roliga över (?) har i själva
> verket en MS-sjukdom. Det berättade han själv i
> senaste avsnittet.

Tror inte man gör sig roliga över sjukdomen och uttalet utan den dåliga coachning.
Tycker också att programmet i sig blir pinsamt med de här deltagarnas dåliga förberedelse. Halta 3mil liksom...

En klassiker - på TV
Jag blir inte irriterad men väl besviken. Varför? Jo antagligen för att förra säsongen var väldigt bra och jag såg fram emot denna som visade sig bli väldigt dålig. Tycker synd om tjejen som är med eftersom hon verkar vara den enda som tar det lite seriöst.

Rasmus verkar mest ta det som en kul grej att försöka slå rekordet.

/F

En klassiker - på TV
Kudos till tjejen som faktiskt hade löptränat innan och genomförde LL med äran i behåll. Dom andra två jönsarna genomförde LL som två jönsar, vad trodde dom att det skulle vara, en liten söndagspromenad?

En klassiker - på TV
Varför får dansken starta i led 1 på Vasan? Jag har förstått att han är hygglig på triathlon men kan man seeda på dom meriterna?

En klassiker - på TV
Foss skrev:
> Varför får dansken starta i led 1 på Vasan? Jag
> har förstått att han är hygglig på triathlon
> men kan man seeda på dom meriterna?

Och de andra i led 6 tyckte jag mig höra? Fuuuuuusk!!!
(För int'fan kan de väl ha lyckats seeda upp sig dit på egna meriter??)

En klassiker - på TV
Hon tjejen startade iallafall i sexan, dom andra två vet jag inte. Hon körde ju Engelbrekt så det är väl inte omöjligt att hon hamnade i sexan på det resultatet... Även om det verkar väl högt med tanke på hur tekniken såg ut. Hon kom in på runt tolv timmar, dansken på 6:20. Jag vet inte vem som gjorde det bästa loppet i förhållande till startgrupp. Dansken borde åtminstone ha tappat 3-4 startgrupper på det resultatet (gissar jag).

En klassiker - på TV
kave skrev:
> Om svt är med kan man vem som helst starta när som helst.

+1. Märkligt detta eller kanske inte.

En klassiker - på TV
Himla konstigt program, varför inte ta med folk som faktiskt tycker det är kul att träna för att kunna cykla/simma/springa/skida och göra något positivt av det hela?

Och så blir jag lite irriterad över VR-kansliet som försvårat och fördyrat för klubbar med organiserad klungkörning och nu visar upp otränade deltagare som förebilder. Undrar hur dem tänkte där?

Förstår inte heller danskens rekordsnack, han har ju inte gjort en klassiker, han valde bort Vansbrosimmet för ett bröllop.

Men det är ändå kul att se loppen med omgivningar och inramningen.

En klassiker - på TV
Jag tycker det vore intressantare med en serie program med träning, förberedelser och ett lopp som avslutning. Som det är nu får man inte så mkt av träning och förberedelser, det blir oproportionerligt mkt lopp. Fast det är klart, de tränar ju inte så mkt, så det är väl kanske rättvisande vid närmare eftertanke.

Själv skulle jag gärna se en serie med t.ex. sex halvtimmesprogram om PBP med tre olika åkare - en "nybörjare" som har som enda mål att fullfölja inom maxtid, en "räv" som kört ett antal gånger tidigare men som inte är ngn egentlig rekordjägare och en som jagar bra tider. Första fyra programmen inriktade på träning och de (minst) fyra kvalificeringsloppen och de två sista om och kring själva loppet.

En klassiker - på TV
Ari.m skrev:
> Himla konstigt program, varför inte ta med folk
> som faktiskt tycker det är kul att träna för
> att kunna cykla/simma/springa/skida och göra
> något positivt av det hela?
>

+1

Och så är jag irriterad över att man i SVT gör så mycket gratis reklam för Svensk klassiker, finns ju för böfveln en del motionslopp som gott skulle kunna få lite uppmärksamhet. Fast å andra sidan kan man ju fundera hur positiv reklam tv-serien egentligen är, allt som deltagarna gör är ju att gnälla på hur hemskt allt är.

Senast ändrad:
En klassiker - på TV
Jaha, då var säsongen slut. Undrar om produktionen är nöjda med resultatet och det faktum att bara en av fyra deltagare klarade sitt mål?

En klassiker - på TV
GoranS skrev:
> Själv skulle jag gärna se en serie med t.ex. sex
> halvtimmesprogram om PBP med tre olika åkare - en
> "nybörjare" som har som enda mål att fullfölja
> inom maxtid, en "räv" som kört ett antal gånger
> tidigare men som inte är ngn egentlig
> rekordjägare och en som jagar bra tider. Första
> fyra programmen inriktade på träning och de
> (minst) fyra kvalificeringsloppen och de två
> sista om och kring själva loppet.

Låter som en utmärkt idé!
Vi skulle väl kunna rekrytera alla deltagare här från happy?
Jenny W, bsandborgh och nån mer? :)

En klassiker - på TV
copytag skrev:
> Såg du avsnittet? Han fick ju simma i efterhand
> med tidtagning från officiell personal.

men man kan ju även fråga sig vad är det för specialbehandling :D kan man få göra en klassiker, o välja datum för loppen efter när det är optimala förhållanden, o få det som en officiell klassiker, bara man har med ett tv team? :D

tycker programmet hade varit okay om de hade haft med folk som VILLE köra dessa, MED den träning det innebär. de behöver inte vara särskilt bra. men så tråkigt att se på folk som visar noll respekt inför loppen och tror de går att ta på volly

En klassiker - på TV
Jag kanske är överkänslig men är det inte lite väl bittert bland kommentarerna i denna tråd?

Svt överraskar väl inte åt vare sig de positiva eller negativa hållet i detta fall? Hade det handlat om flugfiske hade det förmodligen varit lika ytligt och underhållande producerat

Vad gäller deltagarnas respekt inför uppgiften? Tja det finns olika sätt att förhålla sig. Det var väl ändå hyfsat blandat? Någon superseriös. Någon halvseriös och någon pajas som ändå tycktes drabbas av allvaret och tappade skojmasken lite.

En klassiker - på TV
Snuten skrev:
> Jag kanske är överkänslig men är det inte lite
> väl bittert bland kommentarerna i denna tråd?
>
> Svt överraskar väl inte åt vare sig de positiva
> eller negativa hållet i detta fall? Hade det
> handlat om flugfiske hade det förmodligen varit
> lika ytligt och underhållande producerat
>
> Vad gäller deltagarnas respekt inför uppgiften?
> Tja det finns olika sätt att förhålla sig. Det
> var väl ändå hyfsat blandat? Någon
> superseriös. Någon halvseriös och någon pajas
> som ändå tycktes drabbas av allvaret och tappade
> skojmasken lite.

2 av 4 tränade inget att nämna för nått av loppen. 50% pajas

En klassiker - på TV
Road_Runner skrev:
> Blir imponerad om någoan annan än Marcus grejjar
> det.

Skönt att jag slapp bli imponerad då :-)

En klassiker - på TV
geologen skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Själv skulle jag gärna se en serie med t.ex.
> sex
> > halvtimmesprogram om PBP med tre olika åkare -
> en
> > "nybörjare" som har som enda mål att
> fullfölja
> > inom maxtid, en "räv" som kört ett antal
> gånger
> > tidigare men som inte är ngn egentlig
> > rekordjägare och en som jagar bra tider.
> Första
> > fyra programmen inriktade på träning och de
> > (minst) fyra kvalificeringsloppen och de två
> > sista om och kring själva loppet.
>
> Låter som en utmärkt idé!
> Vi skulle väl kunna rekrytera alla deltagare här
> från happy?
> Jenny W, bsandborgh och nån mer? :)

Jag är på. :)

En klassiker - på TV
geologen skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Själv skulle jag gärna se en serie med t.ex.
> sex
> > halvtimmesprogram om PBP med tre olika åkare -
> en
> > "nybörjare" som har som enda mål att
> fullfölja
> > inom maxtid, en "räv" som kört ett antal
> gånger
> > tidigare men som inte är ngn egentlig
> > rekordjägare och en som jagar bra tider.
> Första
> > fyra programmen inriktade på träning och de
> > (minst) fyra kvalificeringsloppen och de två
> > sista om och kring själva loppet.
>
> Låter som en utmärkt idé!
> Vi skulle väl kunna rekrytera alla deltagare här
> från happy?
> Jenny W, bsandborgh och nån mer? :)

Visst, med rätt gage så...

En klassiker - på TV
Jag begriper inte varför de (inkl Micke Thorén) säger "Nu är du en svensk klassiker". Jag trodde en Svensk Klassiker var namnet på konceptet att göra de här fyra/fem loppen inom en viss tid.

Man säger ju inte "Nu är du en Vätternrunda" när man har klarat VR.

/Petimeter

En klassiker - på TV
Men var det bara Marcus som genomförde Vasan ?
Isådana fall så klarade ju faktiskt tjejen det också då hon körde hela engelbrektsloppet som väl ingår som alternativt till vasan.

En klassiker - på TV
Vem är Marcus? Dansken heter Rasmus. Stefan är komikern och Tobias är skåningen med den festliga coachen.

Hannah klarade väl båda skidloppen, eller missuppfattade jag nåt?

Tillbaka
Topp