En ny cykel blir till tråden...

Kan väl slänga upp en bild på mitt halvfärdiga nätshoppingbygge (i detta skick straxt under 7kg). Kvar är kedja, kablage, röd styrlinda och röda pedaler (keo).
soffbild.JPG ht=300

Det här är den första cykel jag bygger ihop på detta sätt. Det har gått alldeles för fort och för enkelt. Nästa cykel får bli något svårare...

Några problem jag haft på vägen:

snabbk.JPG ht=300

Campagnolos snabbkopplingar lirar dåligt med Canyon ramen. Det fungerar ännu sämre vid bakgaffeln. Jag har beställt ett par shimano snabbkopplingar (som går i en böj nedåt, liksom). Skär sig lite med de i övrigt italienska komponenterna, men hellre det än snabbkopplingar som inte funkar.
Sen har jag lyckats chippa några lackflisor vid bakgaffeln också. Man måste vara väldigt försiktig med metallverktyg mot lacken...

Kalla mig traditionell men jag gillar lite aluminiumfinish här och var. Passar mig som glad motionär ypperligt...

Senast redigerad av en moderator:
OskarH skrev:
-------------------------------------------------------
> Jävla lyxbygge Tengblad!
>
> Jag vill också ha :)

Äh , jag har köpt d mesta på rea eller typ fjolårets modell osv .
Så dyr blir den inte men givetvis så får den en del sköna komponenter.

Har redan ett par nc17 sud pin III på väg hitåt .
Dom e lätta , kostar inte satan , och jag har dom själv + en massa extra pins.
Tycker även dom e stryktåliga ( om man håller sig borta från magnesium varianten )

Appel skrev:

> Campagnolos snabbkopplingar lirar dåligt med
> Canyon ramen. Det fungerar ännu sämre vid
> bakgaffeln.

Vad är det för ram?... Ser ut som en Ultimate CF?

Anledningen att jag frågar är att jag kör Campa 09 snabbkopplingar på min Ultimate CF 09 ram utan problem.

(..Men kanske bäst att gå hem och dubbelkolla så jag inte har några fula märken i ramen elller gaffeln nu.)

InlineOla skrev:
> Appel skrev:
> --------------------------------------------------
>
> > Campagnolos snabbkopplingar lirar dåligt med
> > Canyon ramen. Det fungerar ännu sämre vid
> > bakgaffeln.
>
> Vad är det för ram?... Ser ut som en Ultimate
> CF?
>
> Anledningen att jag frågar är att jag kör Campa
> 09 snabbkopplingar på min Ultimate CF 09 ram utan
> problem.
>
Jo, det är en Ultimate CF 09. Hjulen är Zonda från (typ) 07 skulle jag tro. Jag kan få fast hjulen med campa snabbkopplingarna men det blir väl tight och meckigt, och jag kan inte ha byglarna i den vinkel jag önskar (parallellt med marken). Kör hellre med shimanos variant där bygeln på snabbkopplingen går i en böj på ena sidan av axeln, typ sådanahär alltså ...
quickrelease.jpg ht=203

Jaha jah. Då var jag också igång då. Allt har väl inte gått i min väg men men. Vad är cykelbygge utan komlikationer?

Aja.

Here we go!

Här e grejerna som ska bli en cykel...

Tysk ram.

IMG_1464.JPG ht=544

Komponenter från hela världen.

IMG_1467.JPG ht=544

Första problemet...
Bakgaffel är för bred för bakhjulets axel :/ Det går att spänna/dra åt hjulet å få det hyfsat rak där bak.

IMG_1469.JPG ht=544

Enligt CRC skulle gaffeln vara 700c och vara för touring och cross. Köpte 700c hjul å 700c däck å när man monterar alla dessa 700c grejer blir det så här fint!

IMG_1470.JPG ht=544

Fint eller hur?

IMG_1471.JPG ht=544

Så här långt kom jag innan jag blev förbannad och bestämde mig för att laga mat istället.
IMG_1472.JPG ht=544

Voila!

Kyckling med ris, bea å oliver. Ett lättare alternativ till cykelbyggarpizzan. Vem vet. Kanske blir en sådan när den är klar. orkar nog inte bygga mer ikväll då framgaffeln verkar vara för 26". Bajs!

Bilagor

• IMG_1473.JPG
    IMG_1473.JPG
    58.3 KB · Besök: 45
Aha, längre axel på mtb nav. Å detta problem löser man genom att köpa, vad?

Det enklaste verkar ju vara att köpa ett nytt hjulset för 26". Men jag vill ju ha 28" på vinterpedlar'n ju! Ska man låta bli att dra åt snabbkoppling för lvg-hjulet å hitta ett annat hjulset med bredare axel, å var hittar man det för en billig peng eller kan man köra vidare med extra hårt dragen snabbkoppling?

skruva dit en annan axel i navet och en liten distans på varje sida tycker jag. kan ju inte vara nyttigt att spänna ihop den där ramen.

Var får man tag på separata axlar till Shimano rd500 hjul? Ny axel + arbete hos LBS = samma pris för ett nytt hjulpar?

Eller kan man byta axel själv utan att vara astronaut?

Som bilden ovan visar så rör det sig om 5mm typ.

På drivsidan vilar den på axeln å på andra sidan hänger den i luften. När man drar åt å låser snabbkopplingen så blir bakhjulet liiite mer fördelat på icke drivsidan.

Eftersom att framgaffel verkar vara för 26" fast det stod 700c när jag köpte den tror jag inte CRC kommer skicka mig en ny då den redan är kapad. Sedan framkom det inte att bakgaffel var för 135mm på Posion. Så nu står jag här med en 26" gaffel å landsvägshjul med 130mm's axel. Landsvägscykeln kommer ha campa så extrahjul går inte heller.

Vem ska bort? Ny gaffel för 28" eller nya hjul för 26" Eller ska jag köpa ny gaffel? Men vad gör jag då med bakhjulet?

Det är väl 5mm som diffar? Det måste man ju kunna dra åt bara, speciellt med en tysk fülram? Cykeln är ju gjord för 700c med mtbnav, så behåll hjulen & skaffa en ny gaffel och sälj den gamla på nästa yardsale. Fast du kan ju iaf fråga crc om de kan ge dig några kronor i rabatt på en korrekt gaffel med v-bromsfästen.

Mjo, frågan e då om man vågar lita på CRC så det inte kommer en ny gaffel för 26".

Det jag hoppas på e att CRC skickar mig en fraktsedel för min gaffel å ersätter den med en likvärdig för 28". Men efetrsom min gaffel redan är monterad och kapad ser det inte ljust ut. Troligtvis får jag köpa en ny gaffel.

Det där med bakgaffel, skulle man inte kunna fixera det med en låsbar snabbkoppling istället? Alltså inte en med quick relese?

Ja du Bang det där ser inte kul ut. Jag vet inte hur många mail jag skickade till alla möjliga ställen innan jag bestämde mig och faktiskt beställde grejer.

Jag fegade och köpte 26" för det visste jag skulle funka. Jag lät däremot min LBS montera ett vevlager så att det hade en längd som fungerade med mitt vevparti.

Lite svettigt om kassetten för shimanobody med campadelning skulle passa.

Vi får se vad CRC svarar på mitt mail. OM CRC svarar på mailet dvs...Fick inget mailsvar på det förra och det har gått fyra dagar nu sedan det skickades.

Nu ska jag plocka ihop resterande grejer och gå ut med hunden. Kanske kommer på bättre tankar då.

Såg också att Canyon har skickat min ram så det blir förhoppningsvis ett smidigare bygge med den.

tengblad skrev:
> Nu uppdaterad med http://www.youtube.com För er
> som tycker om barn och cyklar och ljudet av ett
> DTSWISS nav .

jag kommer bara till youtubes hemsida kompis.

Bang skrev:
> Det där med bakgaffel, skulle man inte kunna

Osis där!
Jag bytte axel en gång när jag hade samma problenm på en av barnens cyklar, det är vare sig svårt eller dyrt om det är ett Shimano nav med konor och kulor.

Som Rising var inne på så var det nog en 135 bakgaffelbredd och ett 130 nav som var problemet. Så min gissning är att det är 10X135 du behöver, men det kanske är läge att ta fram skjutmåttet och mäta ;)
Här har du några varianter på Weldtiteaxlar:

http://cykelkedjan.se/onlinestore/catalog/advanced_search_result.php?keywords=bakaxel&x=0&y=0

Men vilken lbs som helst kan få fram en sån där!

Hur många projekt har Bang egentligen? Är du inte på gång med en fulldämpad också?
Axeln byter du lätt utan besvär och du kan knycka axeln från vilket gammalt mtb-nav som helst. Visst har du något gammalt baknav liggande i skrotlådan. Fettrist strul du råkat ut för.

Men förresten, vad säger du om en ny XT 135 mm axel mot en lång bromsmutter till lvg-bromsar, samt en styck sådan där plastmojäng under vevhylsan som wirarna löper på? Jag antar att du har tonvis med prylskrot hemma, har jag rätt?

Rudan skrev:
> Hur många projekt har Bang egentligen? Är du
> inte på gång med en fulldämpad också?
> Axeln byter du lätt utan besvär och du kan
> knycka axeln från vilket gammalt mtb-nav som
> helst. Visst har du något gammalt baknav liggande
> i skrotlådan. Fettrist strul du råkat ut för.
>
> Men förresten, vad säger du om en ny XT 135 mm
> axel mot en lång bromsmutter till lvg-bromsar,
> samt en styck sådan där plastmojäng under
> vevhylsan som wirarna löper på? Jag antar att du
> har tonvis med prylskrot hemma, har jag rätt?

Mja, jag Hade. Gjorde en utrensing i höstas å skänkte mycket. Har inte så mycket kvar faktsist. Köpte en sadelstolpsklämma hos min lsb igår för 89kr. När jag kom hem hade jag redan fyra stycken varav två nya o kolfiber/alu :)

Nu frukost, sedan jobb + gå hem tidigt = bygga cykel / byta axel :)

Cyklar med skivbromsfäste bak har oftast plats för skivbromsnav vilket brukar betyda MTB bredd. Så är det på Planet-X Cyclocross också. Men jag har aldrig haft några svårigheter att bara sätta in lv-hjul och dra åt.

Mr. Scott skrev:
> Cyklar med skivbromsfäste bak har oftast plats
> för skivbromsnav vilket brukar betyda MTB bredd.
> Så är det på Planet-X Cyclocross också. Men
> jag har aldrig haft några svårigheter att bara
> sätta in lv-hjul och dra åt.

ah! tänkte inte på det. det är ju en bra tumregel, skivbromsfäst = mtb 135mm. det är inte varje dag man köper en trekkingram :)

Bang skrev:
> SUCK!

Hade vi fått rösta hade det där aldrig hänt! ;)

Skruvade lite mer på min canyon ihelgen. Gjorde tabben att ta bakväxelvajjern till framväxeln, och sen när jag skulle dra bakväxelvajjern räckte den inte till (en minor-tabbe men väl så irriterande)...

Sen så lusläste jag "manualen" till campa UT vevlagerkopparna och vad jag förstår ska man dra kopparna för hand med loctite på gängorna, och sen dra åt vevarna (med special insexnyckel) av bara satan (40-50 nm om jag minns rätt). Jag drog åt kopparna rejält med specialnyckel (med loctite) och sen drog jag vevarna rejält också. Verkar sitta bra, snurrar lätt och fint etc... Fast är det verkligen så att man inte ska dra åt vevlagerkopparna ordentligt?

Skogling skrev:
> Måste du ha hjul på den då Bang ?

Jag skulle visserligen kunna gjuta fast den å ha som dekoration på altanen?

Tycker synd om dig Bang. Det är inte skoj när delarna inte passar.

Jag ekrade precis upp två hjul som ska sitta på "nya" pendlaren. Nu när jag ska börja spänna och rikta visar det sig att ekrarna är för långa. Då har ändå min LBS haft både fälgar och nav och mätt så att ekerlängden skulle bli rätt. =( Får bli ett återbesök där imorgon...

Appel skrev:
> Skruvade lite mer på min canyon ihelgen. Gjorde
> tabben att ta bakväxelvajjern till framväxeln,
> och sen när jag skulle dra bakväxelvajjern
> räckte den inte till (en minor-tabbe men väl så
> irriterande)...
>
> Sen så lusläste jag "manualen" till campa UT
> vevlagerkopparna och vad jag förstår ska man dra
> kopparna för hand med loctite på gängorna, och
> sen dra åt vevarna (med special insexnyckel) av
> bara satan (40-50 nm om jag minns rätt). Jag drog
> åt kopparna rejält med specialnyckel (med
> loctite) och sen drog jag vevarna rejält också.
> Verkar sitta bra, snurrar lätt och fint etc...
> Fast är det verkligen så att man inte ska dra
> åt vevlagerkopparna ordentligt?

Om jag kommer ihåg rätt (och det var länge sen jag installerade mina UT och kastade bort manualen) så finns det två sätt att installera UT.

1) dra åt för hand med loctite OM du är utan verktyget. ELLER HELLRE:
2) ingen loctite och dra till det rejält (rejält räcker: bara satan är för mycket) med verktyget.

Kan ha rejält fel där, men jag säger nog: INGEN LOCTITE.

Läs manualen igen och informera mig gärna här i tråden om jag har helt fel. Skriver helt ur minnet som sagt.

Här kommer lite info för er som diggar vikt.

Cykel:

Ramset: Canyon Ultimate CF EVO 920g
Framgaffel: One One Four SLX kolfibergaffel: 295g
Ritchey WCS Wet Black styrstam (1 1/4"):
Styrlager: Acros i-Lock head set system:
Ritchey VCLS-kolfiber sadelstolpe:
Canyon sadelklämma:

Ritchet

Campangolo Super Record

Reglage / par : 340g
Vaijer och höljen: 100g
Framväxel: 69g
Kassett: 200g
Bakväxel: 169g

Campangolo Record

Kedja / kapad: 206g

Bromsar: Circus MonkeyC CNC: 196g
Pedaler: Time RXS Carbon: 255g
Flaskställ Carbon 2st: 46g
Skruvar till flaskställ 4st:Scmolke: 1g
Styre Carbon 42cm: 226g
Snabbkopplingar: Monkey/par: 40g
Sadel: Carbon: 81g
GPS: Garmin Edge 500: 60g
Styrlinda Bontrager: 36g

EASTON EC90

Vevparti 172.5 - 53/39 / : 570g
Keramiska lager: 98g
Hjulpar: 1319g
Ventilförlängare 2st / 4g

Däck: Continental Sprinter: 274g

Okki dokki:
Summa sumaruM: 5806g

Ramen kommer som sagt imorgon och lär väga 120g plus samt vikt för styrlager, sadelstolpe samt klämma kommer att uppdateras imorgon.

Att komma under den magiska 6.000g gränsen blir nog svår om man inte börjar banta flaskställ å byta däck.

Här kommer bild på lite grejerna som ska på.
IMG_1478.JPG ht=544

Tillbaka
Topp