En ny cykel blir till tråden...

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Jo, alla byggen e välkomna. Så tycker jag i
> allafall. Släng upp det du har.

Då ska jag se till att få nån bra bild imorgon. Då har jag förhoppningsvis lyckats rikta de nybyggda hjulen hyfsat så jag kan slänga på kassett, skivor och däck. Sen är det bara att vänta på vevlagerverktyget och kedjan från crc. :)

Bang skrev:
> ikväll har jag tennis å efter den två timmar
> längdskidor med pannlampa.

>...följt av 1 mil på längdskidor :)

1 mil på två timmar?? Du behöver jobba med tekniken :-)

/Magnus

MiniDV - istället för att jaga ny överdel till gaffeln kanske det går att fixa det befintliga röret?
Pressa/tryck eller "limma" med epoxy ett alurör med rätt diameter inne i styrröret. Låt det gå hela vägen upp till strax under star-nuten.
Blir inte många extra gram, men lär ge styr-röret tillräcklig stadga.
Du skriver att det är en Tora med U-turn. Måste vara en tidig modell då de numer har underben i magnesium. För övrigt kan jag bara instämma i att din "bling-bling bike" är skitsnygg. Jag vet hur mycket jobb det är att få bra puts på alu. Körde Italiensk motorcykel tidigare och försökte hålla puts på grejorna, mycke jobb e de.....

Med risk för att såra någons känslor, men det här var bland det roligaste jag sett! Mitt i klippet kommer mammans röst med. Klockrent.

jojjehuss skrev:
> Shit... Bang! Är det du?
>

Pjuh, snart e jag klar, snart!

Drivlinan e klar, ska justera bromsar och sedan montera pedaler. Sedan ska nog det mesta vara klart. Får fortsätta med pendlarcykeln nu då den blivit lidandes :)

Här kommer bild på hur långt jag kommit. Självklart ska styrlinda också på. Jag har gett med mig angående färg på styrlindan. Dock kom jag på ett eget alternativ, vit/svart

IMG_1525.JPG ht=544

Sam skrev:
> Med risk för att såra någons känslor, men det
> här var bland det roligaste jag sett! Mitt i
> klippet kommer mammans röst med. Klockrent.
>
> jojjehuss skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Shit... Bang! Är det du?
> >

Det där e inte min mamma :)

Med tanke på att samma användare har filmer som packar upp det mesta som Bang har postat om här är det nog just precis han. Jag snabbspolade precis genom den rafflande historien "Unboxing the Garmin EDGE 500 GPS".

Cujo skrev:
> Får man se clnrs CX9-bygge i den här tråden
> måntro?

Han fick väl ramen idag ;) Jag satt å hångla med min ram ett bra tag innan jag började posta bilder på bygget. Men klart han ska posta byggbilder. Kul med inspriation för kommande byggen kanaske?

Pjuh!

Nu e det bara skärmar, kompislapp och lite fin justering kvar.

Helbild.

IMG_1528.JPG ht=544

Två DX-lampor fram och gashorn ;)

IMG_1535.JPG ht=544

Sneakersvänliga pedaler för dagar utan clips.

IMG_1531.JPG ht=544

Cat Eye baklykta med starkt sken

IMG_1533.JPG ht=544

Deore 2010 står förhoppningvis pall för kommande utmaningar.

IMG_1532.JPG ht=544

> jojjehuss skrev:
>
> Shit... Bang! Är det du?
>

1:15 - "The difference between the R4 and the R3, the older one, is that ehm DET HÄR är more wider"

hehe... :)

Byggarbang är igång så det sjunger om insexnycklarna. Vad väger gaffeln? Jag skulle gissa på 4% carbon och resten järn. :)

Iaf, seriös cykel byggd för att just cyklas på - grattis till en klar poäng! Canyonen är också skitfin och utan dummlätta engångsartiklar vad jag sett. Jag såg att du hade något färdigställt ebayprojekt i en annan tråd och man blir givetvis nyfiken på din verksamhet. Bygger du allt själva eller lejer du in polskfödda nigerianer eller vem sköter din produktion? Hur många units per år ligger du/ni på? A eller B-listan?

Bang skrev:
> Pjuh!
>
> Nu e det bara skärmar, kompislapp och lite fin
> justering kvar.

Det var det jävligaste i pendlarväg jag sett, bara att koppla ljustuta också :-D

Snyggt Bang! Vad väger canyonen in på nu då? Snyggt med dom där bomsarna faktiskt, vore kanskle något för min också.... hmmm...

Jag har bara styrlinda och kedja kvar på min nu. Hur är det nu man gör, kedjan på stora/stora + två länkar?? Eller hur får man säkrast rätt längd på kedjan??

Ja jävlar... Bangs Canyon var hur snygg som helst (gillade dock inte styrlindan och bromsarnas färg) och pendlarhojen fick ögonen att blöda. Men det är precis som det ska vara.

Ja du vill ju inte kunna låsa skiten så stora-stora måste det räcka till ja. Två länkar ytterligare låter bra och lätt men mera längd än så ger mindre slitage och mindre friktion i pullysarna. Jag kör kort och lätt. :)

Pendlarhärket var ingen fröjd för ögat direkt, men det är dom ju sällan heller.
Canyonhojen däremot var riktigt snygg. Riktigt fint med röda detaljer som bryter upp det svartvita.

Men Bang jag måste skälla lite på dig också, du slingrar dig ur frågorna om cykelns vikt. Hörru vad väger Canyonhojen?

Senast redigerad av en moderator:
Bang skrev:
> Jag har angivit alla delarna samt totalvikt i
> denna tråd. Men för er som inte orkar leta. 6.3

Tungstensram ? ;-) T

Bang skrev:
> Deore 2010 står förhoppningvis pall för
> kommande utmaningar.

För bästa bromsverkan och för att minimera underhållet med fälgbromsar
bör du byta till bromsar med parallellogram, finns hyfsat billiga både XT och XTR hos tex
http://www.cnc-bike.de
Tex de här för 25 Euro!
http://cnc-bike.de/product_info.php...=3932&osCsid=c00db69e970766df23526e03739f8c5f
och du bör även byta bromsgummin till KoolStops laxfärgade
http://www.sheldonbrown.com/harris/brakeshoes.html#salmon
http://www.koolstop.com/brakes/index.php#Anchor-Also-6785

Efter att ha haft krånglande vanliga V-bromsar på pendla´rcykeln i över ett år bytte jag tidigare i höstas till V-bromsar med prallellogram och KoolStops laxfärgade bromsgummin.
Bromsarna har fungerat utan problem sedan dess.

/Håkan

Jag fick alltid hålla på och justera returfjädrarna hö/vä, var den bra på morgonen så stämde det int på kvällen.
Dessutom slets bromsgummina väldigt snett, så jag var tvungen att justera bromsgummihållarna nästan lika ofta.

En pendlarcykel och dess delar skall enl mig fungera bra under lång tid med minimalt eller (nästan) obefintligt underhåll.
Med mina nya V-bromsar med bättre lager och parallellogram har jag bara behövt skruva på justerskruven på vajerhöljet allteftersom bromsgummina har slitits.

/Håkan

Okki. Ska ha det i åtanke. Kör på dessa tillsvidare. Hade v bromsar från alivio gruppen innan utan problem. Dock fick jag byta bromshummi halvofta men det räknar jag med nu också. Skivbroms hade varit bäst men jag valde v bromsar dels för att wm är enkla att serva och hitta delar till efter 18 då många cykelbutiker har stängt. Plånboken måste vila lite nu ;) men kanske till våren om dessa inte håller måttet.

Hejhej, en i princip ny men ändå gammal ram som jag via herrens underliga vägnar lagt mina smöriga tassar på.

R0012931rez.jpg ht=544

recept:
Kestrel CSX
Hope ti lager
Cooks söta vevar med lite alubits
X-9 bak
X-7 reglage
FSA extreme bla bla styrlager
Hope ti navmitt och body/blå alu 8 delat med DT reducerade o alu nipplar
XTR v bromsar
USE stolpe med 27,2 shim
Easton monkey lite styre 31,8
blå bolt on control tech "QR" ti axel
carboncycles.cc/white mm gaffel
mm

Stilig soffbild kommer när allt är klart.

Beeblebronx skrev:
> Bang skrev:
> -----
> > Pjuh!
> >
> > Nu e det bara skärmar, kompislapp och lite fin
> > justering kvar.
>
> Det var det jävligaste i pendlarväg jag sett,
> bara att koppla ljustuta också :-D

Efter att ha läst andra inlägg så måste citera mig själv och förtydliga.

Jag menar uppriktigt att det verkar vara en funktionel pedlare utöver det mesta.

Ljusen från DX, tutan och allt.

Skulle vara kul att kunna tuta tillbaka :-)

Bang: Den blev fin den där Canyonen. Se till att stretcha lite i vinter nu bara så att du kan klämma på en lite mer manlig styrstam på den i vår bara. ;-)

Angående vikten så är jag nyfiken på om det är beräknad vikt eller faktiskt vägd vikt (totalvikten alltså).

Faktist väg vikt. Vissa grejer vägde mer andra mindre. Grejerna som vägde mindre var oftast 1-3g från angiven vikt. Medan när det blev tyngre mellan 5-35g

Tillbaka
Topp